Sillai Kai!wiima63 kirjoitti:Löyty suomestakin. vain 90 euroa kun saksasta 15 euroa. On se jännä kun näitten hinnat nousee pilviin kun ne tuodaan suomeen.
Van Hool B10M " Gunnar "
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Ja termostaateista tällä kertaa pohdintaa...kun hommaa tommosen ihan perus huonekäyttöön tarkoitetun rullatermostaatin niin pelittääkö se ihan sen ku pistää autoon ja webaston keinukytkimen piuhojen väliin katkomaan kytkimelle virtaa? Onko siellä kojelaudan keinukytkimellä suora virta vai onko se releohjauksen virta ? Onko siellä miljoona johtoa?
Eikai ne sähköö tartte toimiakseen et voi hyvin pistää punasta 24v vai kuinka vai pitäskö ihan metsästää jostain 24v termostaatti kyseiseen tarkoitukseen ?
Termarin merkkivalojen pimeenäolemisen hyväksyn se ei haittaa kuulee sen korvalla koska käy ja koska ei..
Eikai ne sähköö tartte toimiakseen et voi hyvin pistää punasta 24v vai kuinka vai pitäskö ihan metsästää jostain 24v termostaatti kyseiseen tarkoitukseen ?
Termarin merkkivalojen pimeenäolemisen hyväksyn se ei haittaa kuulee sen korvalla koska käy ja koska ei..
Viimeksi muokannut wiima63, 08 Maalis 2015 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
virrat voi olla vähän enempi noissa (?) 24v laitteissa, joten voisko olla kärkien kestoon vaikutusta? Mutta varmaan ainoa haitta on noi merkkivalot (ja nekin voi vaihtaa, että palaa )
Ei toi oma webaston termari kyllä eroa tuollaisesta mekaanisesta kotitermarista juur mitenkään.
Siitä vaan kokeileen.
Ei toi oma webaston termari kyllä eroa tuollaisesta mekaanisesta kotitermarista juur mitenkään.
Siitä vaan kokeileen.
peltiliiteri.com
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Minä tarttisin lähiaikoina kanssa termarin, ajattelin tehdä sellaisen vaihtokytkimen jolla termarin paikkaa voi vaihtaa huonetermostaatilta lämminvesivaraajalle. Varaajalle tilasin lämmöstä avautuvan termostaatin täältä; http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6272
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Webaston ohjausvirta on joitakin milliampeereja max satoja. Ite käytän tikitermaria ja hystereesi jossain 0,5c luokkaa ja weban (vesi) hoitaa omat ressinsä. Isolla webastolla voi poltella voikka 5/5 sek eikä kones kärsi ku on kipinäsytkä. Pienet hajoo aikanaan, odotan sitä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Vähän ton kaltaista sydeemiä määki oon suunnitellu nikkaroivani. Eli simppelisti,termarit kytkettynä tavallaan rinnakkain ja katkaisijalla saapi tuunattua kumpaa käyttää. Eli makuuosastossa ja etuosassa omansa. Iso ja pikkupöhöttimet sillai et pieni ylläpitää ja on tavallaan aina päällä,iso jeesaa jos tarvetta. Iso on hiljaa,jos se ei ole päällä. Pikkuisen polttojaksot ehkä riittävän pitkät.
Tällä on ajatus lähinnä se,että kun jää pensaaseen koisaa niin laite laitetaan "valmiustilaan" ja toivottavasti lähtee tulille ku lämpötila laskee jos sattuu laskemaan. Silloin on ns. takatilan termari käytössä ja etuosa lämpee samalla.
Jos taas ollaan pidempään pusikossa voidaan etutermaria käyttää,ja tarpeen tullen iso lähtee jelppimään jos ei hööki riitä.
Ajon jälkeen voidaan siis hyödyntää jo valmiiksi lämmintä autoa/vettä ainakin hetken aikaa...
Miten toimii tai ei ollenkaan,sen näkee sitten.
Mun mielestä ihan perustermostaattia voidaan käyttää 0-230v. virralla kyllä. En asiaa sano varmasti,mutta näin väitän asian olevan. Tikitaaliset,merkkivalolliset ja hifilaitteet on eri juttu. Niitä kannata muutenkaan laittaa,liikaa liikkuvia osia.
Tällä on ajatus lähinnä se,että kun jää pensaaseen koisaa niin laite laitetaan "valmiustilaan" ja toivottavasti lähtee tulille ku lämpötila laskee jos sattuu laskemaan. Silloin on ns. takatilan termari käytössä ja etuosa lämpee samalla.
Jos taas ollaan pidempään pusikossa voidaan etutermaria käyttää,ja tarpeen tullen iso lähtee jelppimään jos ei hööki riitä.
Ajon jälkeen voidaan siis hyödyntää jo valmiiksi lämmintä autoa/vettä ainakin hetken aikaa...
Miten toimii tai ei ollenkaan,sen näkee sitten.
Mun mielestä ihan perustermostaattia voidaan käyttää 0-230v. virralla kyllä. En asiaa sano varmasti,mutta näin väitän asian olevan. Tikitaaliset,merkkivalolliset ja hifilaitteet on eri juttu. Niitä kannata muutenkaan laittaa,liikaa liikkuvia osia.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Näköjään niin amerikkaa että eihän tommosta ees löydä puuilo hongkong krauta bauhaus putiikeista.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
clas ohlson ainaski, tai jos ei tarvii kotelolla, niin varaosana sähköpatterin mekaaninen termostaatti, ja koteloi sen itse. Niitä luulis löytyvän erilaisissa sähkötarvike/huoltoliikkeistä.
peltiliiteri.com
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Clasulla käväsin ja siellähän niitä. Koteloituja asiallisen olosia 29,90e.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Joo tommonen. Saa ohjattua niin että katkaisee tai yhdistää yhden johdon ihan kumminpäin vaan on tarve.
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Just tuollainen meillä käytössä . ihan toimiva peli . Perus säätö vain aika karkea 16 astetta termostaatilla on mukava 22 asteen sisälämpö
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Pystyyks sen nupin irrottaa ja kääntää näyttää oikein?
N
N
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
eix noi oo mallia: kun kerran oikean lämpötilan löytää, jätetään siihen sama mitä niissä numeroissa lukee.
Mullakin on tallin termari nyt kohillaan, + 8 astetta. Kiva tehdä hitsailuhommia.
Mullakin on tallin termari nyt kohillaan, + 8 astetta. Kiva tehdä hitsailuhommia.
peltiliiteri.com
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Joo ei onnaa siel on spoori mikä määrää asennon. Ja toimii ku junan vessa ja kestää iskee webaston ohjausvirran termarin läpi ei tartte releytystä.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Nyt o karkkipäivä....Mites tuommoisen 90 ST:n ohjaus sillä webaston huonetermostaatilla hoituu onko kellään kokemusta ?
Viimeksi muokannut wiima63, 20 Tammi 2017 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Toi on hyvä lämmitin. Itse hoitaisin lämpötilan säädön tuon lämppärin kanssa ehdottomasti lisäämällä patterilinjaan kotoakin tutun termostaatin joka kuristaa veden virtausta sisälämpötilan noustessa. Tehon säätö toimii sillon parhaiten, ja käyntijaksot on pitkiä. Voihan sitä toki ohjata johdon väliin tulevalla termarilla, mutta se sitten tietysti katkasee polton ja parhaat puolet laitteesta jää hyödyntämättä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
http://lampo.danfoss.com/PCMPDF/DANFOSS ... I_2014.pdf
sivulla 13 on mekaaninen etäissäädin 8m kapillaariputkella. Patteriventtiilirunko asennetaan pannulta lähtevään putkeen ja säätimen mutikka kiinnitetään venttiiliin. Itse säätimen voi laittaa sisälle haluttuun paikkaan. Saa putkiliikkeistä tilaamalla.
Patteriventtiili saa olla ainakin DN25 kokoa ettei se itse rajoita täysillä ollessaan liikaa, esim vapaakiertoventtiili RA-G 25 sivulla 18
sivulla 13 on mekaaninen etäissäädin 8m kapillaariputkella. Patteriventtiilirunko asennetaan pannulta lähtevään putkeen ja säätimen mutikka kiinnitetään venttiiliin. Itse säätimen voi laittaa sisälle haluttuun paikkaan. Saa putkiliikkeistä tilaamalla.
Patteriventtiili saa olla ainakin DN25 kokoa ettei se itse rajoita täysillä ollessaan liikaa, esim vapaakiertoventtiili RA-G 25 sivulla 18
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Riippuen kierrosta, mutta silti laittasin tulevaan patterinputkeen (tai palaavaan) enkä heti webaston lähtöön. Tuo lämmitin osaa tiputtaa tehoa kun lämpö nousee, mutta jos kuristetaan pannun lähtöä termarilla niin miten käy?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Samalla se sotkee auton omaa lämmönsäätöä jos se laitetaan patteriputkeen alkuperäisen säätimen jälkeen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Nyt en ymmärrä että miten, olisiko jokin perustelu paikallaan?
Mulla oli ihan vakiona jo "patteritermari" esim. kuljettajan makuutilassa, jotta päästiin siedettävään tarkkuuteen säädössä. Tuo auton omahan on on-off mallinen, eli tuo huonetermari vaan pehmentää tuota säätöä kun virtausta rajotetaan. (se orkkis on ihan pöljä kun lämpö saavutetaan katkee kierto ja kun lämpöä tarvitaan läppästään 80c vettä patterin täydeltä) Sen patterikierron voi vaikka sulkea ja muuten auton oma lämmitys toimii, etukenno ja missä sitten ohi tuon patteriverkon sitten vesi kulkeekin. Näin ainakin siinä vanhassa volvossa ja nykysessä kanikassa. Eli puhun -88-93 autoista. En uusista missä voi olla jo "portaaton" säätö.
Mut kukin tavallaan. Talossakin vois olla miellyttävämpi lämmitys ku öljykattilasta tulisi aina 80c vesi patteriin ja kun ei tarvita niin patterikierto katkeisi, sitten taas tulikuumaa vettä hirveellä kierrolla kun lämpöö tarvitaan =D
Mulla oli ihan vakiona jo "patteritermari" esim. kuljettajan makuutilassa, jotta päästiin siedettävään tarkkuuteen säädössä. Tuo auton omahan on on-off mallinen, eli tuo huonetermari vaan pehmentää tuota säätöä kun virtausta rajotetaan. (se orkkis on ihan pöljä kun lämpö saavutetaan katkee kierto ja kun lämpöä tarvitaan läppästään 80c vettä patterin täydeltä) Sen patterikierron voi vaikka sulkea ja muuten auton oma lämmitys toimii, etukenno ja missä sitten ohi tuon patteriverkon sitten vesi kulkeekin. Näin ainakin siinä vanhassa volvossa ja nykysessä kanikassa. Eli puhun -88-93 autoista. En uusista missä voi olla jo "portaaton" säätö.
Mut kukin tavallaan. Talossakin vois olla miellyttävämpi lämmitys ku öljykattilasta tulisi aina 80c vesi patteriin ja kun ei tarvita niin patterikierto katkeisi, sitten taas tulikuumaa vettä hirveellä kierrolla kun lämpöö tarvitaan =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
No mullahan on nämä ääripäät systeemit, lahtelainen on varustettu patteritermostaatilla jo alun perin. Sitten tässä 9700 volvossa on maailman hienoin Viper 2000 joka on sellainen magneettiventtiilisysteemi.
Miksikä sitten on pitänyt yleensäkin mennä kehittämään näitä lämmönsäätöjä yhtään patteriventtiiliä pidemmälle? Nopeampi? Tarkempi? Bussikäytössä on kuitenkin ovet selällään vähän väliä joten onko silloin on off systeemi nopeampi ja lämpö tasaisempi? Kun taas tuollainen patteritermostaatti suunnittelee lämmön lisäämistä vielä 5 kilometrin päässä että oliko ovi auki vai ei?
Mitä haittaa voisi olla muuta kuin hitaampi säätö. Asumuskäytössä tottakai parempi patteritermostaatilla.
Tällä perusteella patteritermostaatti webastolta lähtevään putkeen ennen auton omia systeemejä, jolloin molempien systeemien edut säilyy.
Miksikä sitten on pitänyt yleensäkin mennä kehittämään näitä lämmönsäätöjä yhtään patteriventtiiliä pidemmälle? Nopeampi? Tarkempi? Bussikäytössä on kuitenkin ovet selällään vähän väliä joten onko silloin on off systeemi nopeampi ja lämpö tasaisempi? Kun taas tuollainen patteritermostaatti suunnittelee lämmön lisäämistä vielä 5 kilometrin päässä että oliko ovi auki vai ei?
Mitä haittaa voisi olla muuta kuin hitaampi säätö. Asumuskäytössä tottakai parempi patteritermostaatilla.
Tällä perusteella patteritermostaatti webastolta lähtevään putkeen ennen auton omia systeemejä, jolloin molempien systeemien edut säilyy.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Nii no asumuskäyttöä kai tässä ajateltiin, paikkurit erikseen. Weba keittää tietääkseni jos lähön tyrkkää kiinni termarilla, tuossa st90:ssä on mekaaninen kuitattava ylilämpösuoja pannun päällä kumilorton sisällä.
Mielestäni jo -90 luvulla on otettu oven aukomiset huomioon, porrasmontussa on mekaaninen termostaatti joka täräyttää muutaman kW:n kennon puhaltimen pöhisemään penkin alla tai muualla, näitä kaksin kappalein, kun eihän tuon auton ilmastointi/lämmitys voi oven aukasuun reagoida kun lämpöanturit on penkin alla ja hattuhyllyllä.
Ja pakko sanoa että en ole vielä ollut bussissa jossa olisi tasainen lämpö! Aina on joko kylmä tai kuuma, kesällä harvemmin kylmä.
Mielestäni jo -90 luvulla on otettu oven aukomiset huomioon, porrasmontussa on mekaaninen termostaatti joka täräyttää muutaman kW:n kennon puhaltimen pöhisemään penkin alla tai muualla, näitä kaksin kappalein, kun eihän tuon auton ilmastointi/lämmitys voi oven aukasuun reagoida kun lämpöanturit on penkin alla ja hattuhyllyllä.
Ja pakko sanoa että en ole vielä ollut bussissa jossa olisi tasainen lämpö! Aina on joko kylmä tai kuuma, kesällä harvemmin kylmä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Niin mutta tänään tuli todistettua se tosiasia että vanhoissa busseissa on kylmempi kuin ulkona. Tätä epäiltiin jo ammoisina koulukyydin aikoina kun istuttiin hexten Scanian kyydissä... Mittasin tänään vanhasta Volvosta että ulkona on -16 ja bussissa sisällä -25
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Van Hool B10M " Gunnar "
Ei ole mennyt eristyshommat hukkaan, kun pakkanen pysyy tuvassaLahti32 kirjoitti:Mittasin tänään vanhasta Volvosta että ulkona on -16 ja bussissa sisällä -25