Van Hool B10M " Gunnar "

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

wiima63 kirjoitti:Löyty suomestakin. vain 90 euroa kun saksasta 15 euroa. On se jännä kun näitten hinnat nousee pilviin kun ne tuodaan suomeen.
Sillai Kai!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ja termostaateista tällä kertaa pohdintaa...kun hommaa tommosen ihan perus huonekäyttöön tarkoitetun rullatermostaatin niin pelittääkö se ihan sen ku pistää autoon ja webaston keinukytkimen piuhojen väliin katkomaan kytkimelle virtaa? Onko siellä kojelaudan keinukytkimellä suora virta vai onko se releohjauksen virta ? Onko siellä miljoona johtoa?

Eikai ne sähköö tartte toimiakseen et voi hyvin pistää punasta 24v vai kuinka vai pitäskö ihan metsästää jostain 24v termostaatti kyseiseen tarkoitukseen ?

Termarin merkkivalojen pimeenäolemisen hyväksyn se ei haittaa kuulee sen korvalla koska käy ja koska ei..
Viimeksi muokannut wiima63, 08 Maalis 2015 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja pelti »

virrat voi olla vähän enempi noissa (?) 24v laitteissa, joten voisko olla kärkien kestoon vaikutusta? Mutta varmaan ainoa haitta on noi merkkivalot (ja nekin voi vaihtaa, että palaa :))

Ei toi oma webaston termari kyllä eroa tuollaisesta mekaanisesta kotitermarista juur mitenkään.

Siitä vaan kokeileen.
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä tarttisin lähiaikoina kanssa termarin, ajattelin tehdä sellaisen vaihtokytkimen jolla termarin paikkaa voi vaihtaa huonetermostaatilta lämminvesivaraajalle. Varaajalle tilasin lämmöstä avautuvan termostaatin täältä; http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6272
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Webaston ohjausvirta on joitakin milliampeereja max satoja. Ite käytän tikitermaria ja hystereesi jossain 0,5c luokkaa ja weban (vesi) hoitaa omat ressinsä. Isolla webastolla voi poltella voikka 5/5 sek eikä kones kärsi ku on kipinäsytkä. Pienet hajoo aikanaan, odotan sitä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja AriW »

Vähän ton kaltaista sydeemiä määki oon suunnitellu nikkaroivani. Eli simppelisti,termarit kytkettynä tavallaan rinnakkain ja katkaisijalla saapi tuunattua kumpaa käyttää. Eli makuuosastossa ja etuosassa omansa. Iso ja pikkupöhöttimet sillai et pieni ylläpitää ja on tavallaan aina päällä,iso jeesaa jos tarvetta. Iso on hiljaa,jos se ei ole päällä. Pikkuisen polttojaksot ehkä riittävän pitkät.
Tällä on ajatus lähinnä se,että kun jää pensaaseen koisaa niin laite laitetaan "valmiustilaan" ja toivottavasti lähtee tulille ku lämpötila laskee jos sattuu laskemaan. Silloin on ns. takatilan termari käytössä ja etuosa lämpee samalla.
Jos taas ollaan pidempään pusikossa voidaan etutermaria käyttää,ja tarpeen tullen iso lähtee jelppimään jos ei hööki riitä.
Ajon jälkeen voidaan siis hyödyntää jo valmiiksi lämmintä autoa/vettä ainakin hetken aikaa...
Miten toimii tai ei ollenkaan,sen näkee sitten.

Mun mielestä ihan perustermostaattia voidaan käyttää 0-230v. virralla kyllä. En asiaa sano varmasti,mutta näin väitän asian olevan. Tikitaaliset,merkkivalolliset ja hifilaitteet on eri juttu. Niitä kannata muutenkaan laittaa,liikaa liikkuvia osia. :mrgreen:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Näköjään niin amerikkaa että eihän tommosta ees löydä puuilo hongkong krauta bauhaus putiikeista.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja pelti »

clas ohlson ainaski, tai jos ei tarvii kotelolla, niin varaosana sähköpatterin mekaaninen termostaatti, ja koteloi sen itse. Niitä luulis löytyvän erilaisissa sähkötarvike/huoltoliikkeistä.
peltiliiteri.com
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Clasulla käväsin ja siellähän niitä. Koteloituja asiallisen olosia 29,90e.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ilmeisesti tämä? Soveltuu kyllä hyvin

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Joo tommonen. Saa ohjattua niin että katkaisee tai yhdistää yhden johdon ihan kumminpäin vaan on tarve.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Just tuollainen meillä käytössä . ihan toimiva peli . Perus säätö vain aika karkea :D 16 astetta termostaatilla on mukava 22 asteen sisälämpö :D
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pystyyks sen nupin irrottaa ja kääntää näyttää oikein?

N
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja pelti »

eix noi oo mallia: kun kerran oikean lämpötilan löytää, jätetään siihen :) sama mitä niissä numeroissa lukee.

Mullakin on tallin termari nyt kohillaan, + 8 astetta. Kiva tehdä hitsailuhommia.
peltiliiteri.com
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Joo ei onnaa siel on spoori mikä määrää asennon. Ja toimii ku junan vessa ja kestää iskee webaston ohjausvirran termarin läpi ei tartte releytystä.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kuva

Nyt o karkkipäivä....Mites tuommoisen 90 ST:n ohjaus sillä webaston huonetermostaatilla hoituu onko kellään kokemusta ?
Viimeksi muokannut wiima63, 20 Tammi 2017 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Toi on hyvä lämmitin. Itse hoitaisin lämpötilan säädön tuon lämppärin kanssa ehdottomasti lisäämällä patterilinjaan kotoakin tutun termostaatin joka kuristaa veden virtausta sisälämpötilan noustessa. Tehon säätö toimii sillon parhaiten, ja käyntijaksot on pitkiä. Voihan sitä toki ohjata johdon väliin tulevalla termarilla, mutta se sitten tietysti katkasee polton ja parhaat puolet laitteesta jää hyödyntämättä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

http://lampo.danfoss.com/PCMPDF/DANFOSS ... I_2014.pdf

sivulla 13 on mekaaninen etäissäädin 8m kapillaariputkella. Patteriventtiilirunko asennetaan pannulta lähtevään putkeen ja säätimen mutikka kiinnitetään venttiiliin. Itse säätimen voi laittaa sisälle haluttuun paikkaan. Saa putkiliikkeistä tilaamalla.

Patteriventtiili saa olla ainakin DN25 kokoa ettei se itse rajoita täysillä ollessaan liikaa, esim vapaakiertoventtiili RA-G 25 sivulla 18
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Riippuen kierrosta, mutta silti laittasin tulevaan patterinputkeen (tai palaavaan) enkä heti webaston lähtöön. Tuo lämmitin osaa tiputtaa tehoa kun lämpö nousee, mutta jos kuristetaan pannun lähtöä termarilla niin miten käy?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Samalla se sotkee auton omaa lämmönsäätöä jos se laitetaan patteriputkeen alkuperäisen säätimen jälkeen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nyt en ymmärrä että miten, olisiko jokin perustelu paikallaan?
Mulla oli ihan vakiona jo "patteritermari" esim. kuljettajan makuutilassa, jotta päästiin siedettävään tarkkuuteen säädössä. Tuo auton omahan on on-off mallinen, eli tuo huonetermari vaan pehmentää tuota säätöä kun virtausta rajotetaan. (se orkkis on ihan pöljä kun lämpö saavutetaan katkee kierto ja kun lämpöä tarvitaan läppästään 80c vettä patterin täydeltä) Sen patterikierron voi vaikka sulkea ja muuten auton oma lämmitys toimii, etukenno ja missä sitten ohi tuon patteriverkon sitten vesi kulkeekin. Näin ainakin siinä vanhassa volvossa ja nykysessä kanikassa. Eli puhun -88-93 autoista. En uusista missä voi olla jo "portaaton" säätö.
Mut kukin tavallaan. Talossakin vois olla miellyttävämpi lämmitys ku öljykattilasta tulisi aina 80c vesi patteriin ja kun ei tarvita niin patterikierto katkeisi, sitten taas tulikuumaa vettä hirveellä kierrolla kun lämpöö tarvitaan =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No mullahan on nämä ääripäät systeemit, lahtelainen on varustettu patteritermostaatilla jo alun perin. Sitten tässä 9700 volvossa on maailman hienoin Viper 2000 joka on sellainen magneettiventtiilisysteemi.

Miksikä sitten on pitänyt yleensäkin mennä kehittämään näitä lämmönsäätöjä yhtään patteriventtiiliä pidemmälle? Nopeampi? Tarkempi? Bussikäytössä on kuitenkin ovet selällään vähän väliä joten onko silloin on off systeemi nopeampi ja lämpö tasaisempi? Kun taas tuollainen patteritermostaatti suunnittelee lämmön lisäämistä vielä 5 kilometrin päässä että oliko ovi auki vai ei?

Mitä haittaa voisi olla muuta kuin hitaampi säätö. Asumuskäytössä tottakai parempi patteritermostaatilla.

Tällä perusteella patteritermostaatti webastolta lähtevään putkeen ennen auton omia systeemejä, jolloin molempien systeemien edut säilyy.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nii no asumuskäyttöä kai tässä ajateltiin, paikkurit erikseen. Weba keittää tietääkseni jos lähön tyrkkää kiinni termarilla, tuossa st90:ssä on mekaaninen kuitattava ylilämpösuoja pannun päällä kumilorton sisällä.
Mielestäni jo -90 luvulla on otettu oven aukomiset huomioon, porrasmontussa on mekaaninen termostaatti joka täräyttää muutaman kW:n kennon puhaltimen pöhisemään penkin alla tai muualla, näitä kaksin kappalein, kun eihän tuon auton ilmastointi/lämmitys voi oven aukasuun reagoida kun lämpöanturit on penkin alla ja hattuhyllyllä.
Ja pakko sanoa että en ole vielä ollut bussissa jossa olisi tasainen lämpö! Aina on joko kylmä tai kuuma, kesällä harvemmin kylmä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin mutta tänään tuli todistettua se tosiasia että vanhoissa busseissa on kylmempi kuin ulkona. Tätä epäiltiin jo ammoisina koulukyydin aikoina kun istuttiin hexten Scanian kyydissä... Mittasin tänään vanhasta Volvosta että ulkona on -16 ja bussissa sisällä -25 :)
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja b12m »

Lahti32 kirjoitti:Mittasin tänään vanhasta Volvosta että ulkona on -16 ja bussissa sisällä -25 :)
Ei ole mennyt eristyshommat hukkaan, kun pakkanen pysyy tuvassa :)
Vastaa Viestiin