Sivu 6/8

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 30 Kesä 2016 12:18
Kirjoittaja Cyborgi
Tutkittuani tilannetta hieman kotosalla... Rosvolinna on oikeassa, juoksupyörän väliin oli päässyt roskia ja jumettaneet koko pumpun. Vaihdan kuitenkin tilalle tuon uuden ja tää saa palvella sadevedenkeräyskaivossa kasteluveden pumppuna.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 09 Elo 2016 12:13
Kirjoittaja Cyborgi
Vaikka kulkuri onkin etsimässä seuraaja, tein tänään ratkaisun kauan kiusanneeseen moottorin vesiongelmaan. Ostin vaihtokoneen tuon nykyisen tilalle. Tarkoituksena aloittaa vaihto Tuurin kokoontusen jälkeen. Elikkä nyt vaihdon yhteydessä tulee kahdella koneella, toki suunniteltu hinta hieman muuttuu.... mutta kaikkihan on neuvoteltavissa

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 09 Elo 2016 13:34
Kirjoittaja junior
Moottorin vaihto on aika helppo projekti. Auto vaan riittävän ylös trukkilava ja pumppukärryt auttavat asiaan. Tietysti jos pääset nosturille tekemään niin on varmasti vielä helpompi.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 19 Elo 2016 15:14
Kirjoittaja Cyborgi
Nyt ois "uusi" mööttöri haettu. Sen verran uudempi versio, että joutuu hieman kuskaa tavaraa kierrätykseen. Kaikki sähköisesti toimiva saa lähtee ja tilalle mekaanista toimintoa. Tuossa ois kaks ilmastoinnin kompuraa.... oiskohan noista kellekkään mitään iloa :?: ?

Ensitöikseen saa luvan käydä pesulla...

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 21 Elo 2016 09:41
Kirjoittaja vko516
Kompura voisi kiinnostaa. Kuinkahan isoja?

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 21 Elo 2016 11:04
Kirjoittaja Jule
Kannattaa ehkä koittaa kaupata niitä sähköosia ennen kuin kippaa kaatikselle.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Elo 2016 00:17
Kirjoittaja b12m
Jule kirjoitti:Kannattaa ehkä koittaa kaupata niitä sähköosia ennen kuin kippaa kaatikselle.
Ja juuri tätä ajatellen kannattanee koettaa purkaa mahdollisimman "ehjänä" ;)

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 09:55
Kirjoittaja Cyborgi
Seuraava osa kulkuriin hommattu, Timpan kanssa tehtiin "oravannahkakauppaa" vaihteistosta. Nyt pajan lattialla makaa Allisonin automaattiloota. Koskaan en oo aiemmin moiseen koskenut. Nyt ois kyllä kaikki hyvät neuvot tarpeen, kuinka tuon saa tungettua tuonne kulkurin moottorin jatkeeksi.
Osiakin kyllä kaipailisin, puuttu shifteri kaapeleineen ja jokin sovite kardaanin liitokseen... :roll:
Ja jos joku osais kertoo mihin nuo neljä johtoo täytyy kytkee tai sekin tieto auttais, mitä nuo johdot yleensäkin on :?:

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 13:41
Kirjoittaja pelti
Oot kyllä hurja kaveri. Hattu päästä!

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 19:11
Kirjoittaja Lahti32
Mitkä neljä johtoa? Eihän Allison tarvitse mitään sähköjä toimiakseen. Öljyputkessa voi olla lämpöanturi merkkivaloa tai mittaria varten ja nopeusmittarin lähdössä nelinapainen pistoke. Siihen voi kytkeä myös mekaanisen mittarivaijerin.

Ota entinen laatikko pois ja pulttaa uusi tilalle. Vetolevy pitää pultata siitä pikku luukusta. Kardaanin lyhennystä tiedossa. Sitten enää öljynlauhduttimen putkitus vesipumpulta jonka saatat joutua vaihtamaan sellaiseen jossa on lisälähtö laatikolle. Voi sen pumppua vaihtamattakin tehdä.

Olethan lukenut minun topicin Automaattilaatlkko Volvoon ja SisuPussin projekti Leylandista Volvoon Allisonin kautta ZF laatikkoon.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 20:57
Kirjoittaja Cyborgi
Lahti32, olen useampaan kertaan lukenut juttusi. Useaan kysymykseen olen vastauksen niistä löytänyt, kiitos ja kummarrus.

Nuo neljä johtoa ovat ilmeisesti se nopeusmittarin lähdöt. Kuinkas tämmöseen toteutetaan käynnistyksen esto vaihde päällä?

Lauhduttimena aattelin käyttää Volvon alkuperiästä, joka löytyy moottorin etupuolelta. Tosin en tiedä millasessa kunnossa se mahtaa olla. Autossa kiinni olevassa moottorissa se on aivan seulana. Uudessa koneessa ainakin päälläsinpuolin on parempi kuntoisempi.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 21:58
Kirjoittaja IRJA
Cyborgi kirjoitti: Kuinkas tämmöseen toteutetaan käynnistyksen esto vaihde päällä?

Käynnistyksen esto vaihde päällä ja peruutusvalokytkin ovat shifterissä

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Syys 2016 22:06
Kirjoittaja BussMAN
Käynnistyksen esto vaihdevalitsimeen ( ""vaihdekeppi""), voi lastikkossa olla esim lämpöanturi.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Syys 2016 17:10
Kirjoittaja Lahti32
Minä tein käynnistyksen eston kierrättämällä virtalukolta startin johdin vaihdekepin kytkimen kautta. Starttaa vain N-asennossa.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 21 Loka 2016 21:44
Kirjoittaja Cyborgi
Tuli sitten tänään käytyä Paimelassa. Kyllä kannatti, kaikki tarvittavat osat automaatin asennukseen löytyi. Nyt pitää vaan toivoa ettei lämpötila laske liikaa tuossa pohjolantalissa. Tarkoituksena olisi saada kojelaudan muutokset tehtyä ennen talvea, jää sitten keväälle laatikon ja moottorin asentaminen.
Paljon muutakin hyödyllistä tavaraa jäi mukaan. Talveksi mukavaa puuhaa, kiilloittaa ja maalata, kevääksi valmiita asennettavaksi...

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 12 Marras 2016 16:17
Kirjoittaja Cyborgi
Nyt alkaa esivalmistelut olemaan hallinnassa koneen vaihdon osalta. Moottori avattu ja todettu hyväkuntoiseksi, joitakin tiivisteitä lukuunottamatta, no nyt nekin on uusittu. Vesipumppu puuttuu edelleen, keskiviikkona tuonkin asian pitäisi korjaantua.
Turbo tuli torstaina huollosta ja näyttää tosi hyvältä ja pyörii herkästi. Käytössähän totuus sitten selviää, mutta onhan tuolla takuu.

Automaattilaatikkokin lähes asennusta vaille valmis. Pari öljyletkuu lämmönvaihtimelle puuttuu ja kardaaniyhde. Suodattimet ja tiivisteet uusittu, vaijerille tehty uudet kiinnikkeet.
Vaihteen valitsemin purin ja huolsin valmuuden vuoksi. Samalla tuli vaihdettua lamput ledeiksi. Edelliset olivat sulatteneet muovit. Koelaudasta piti sijoittaa muutama katkaisin uuteen paikkaan valitsimen tieltä. Ens viikolla selviää milloin vaihtoon päästään....

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Marras 2016 21:27
Kirjoittaja Cyborgi
Koneen vaihto aloitettu. Onneksi sain järkättyä sisätilat ja kunnon laiteet vaihdon ajaksi. Kahden päivän työn tulos.... kone lattialla :D

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 23 Marras 2016 23:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Wow - tuleeko "uuteen" laturi koneen päälle?

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Marras 2016 08:52
Kirjoittaja Cyborgi
Laturin siirtoa olen kyllä miettinyt, en vaan tiedä kuinka se kannattaisi tehdä

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Marras 2016 17:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Nyt se kannattaisi tehdä, kun kone on vielä lattialla. Paimelasta laturinjalka tai koko paketti jostain katuri-B10M autosta. Koneen päällä on valmiit pultinreijät. Kierteet olivat jotkut hämärät, joten kannattaa romikselta ottaa pultit mukaan.

Samalla voi vaihtaa flektin sähkömalliin - toisaalta ei tuota sähköistä ole tullut käytettyä kuin kerran pari. Asentaessa ja kesäheltellä kerran uteliaisuudesta. Aika kylmänä tuo "perhe"viritteinen B10M käy Suomen suvessa.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Marras 2016 18:46
Kirjoittaja BussMAN
Etukardaanin poistolla häviää perinteinen ääni ( ainakin 58 M oli aito) ,toisten mielestä kuuluu asiaa
monenmielestä turha ääni, saattaa sähköinentuuletin pienentää polttoaineen kulutusta .
Autot joissa ilmagooleri vaatiiperustuuletuksen, tunne että polttoainetta siihen tarvitaan,
volvo mahurissa on nestejäähd gooleri, se on hyvä moottori lämpenee nopeammin ja
kylmällä ilmalla esi lämmittää imuilmaa, vaikka väittävät ettei merkitystä onko imuilma
+50 tai -40 .

Katsoin kuvaa ei gooleri ongelmia, eikä jäähd nesteen tukkimia imukanavia, tuo on hyvä. :idea:

Taitais näissä retkiautoissa riittää pienempikin laturi?, toiset voi ajaa lyhyitä toki sivuja.
ja tarvii lataustehoja. ( hupiakkujen lataus verkkovirralla jos mahdollista)

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Marras 2016 21:18
Kirjoittaja Cyborgi
Kiitos tiedoista. Näiden pohjalta hylkään koko etukardaanin. Sitä ois pitänyt alkaa lyhentää, niin jää sekin homma pois. Miulla on varastossa ilmastoinnin kompuroiden jalka, siitä saan pienellä rukkauksella tehtyä latureille jalustan. Miulla on hupipuolella jo 12V laturi, mutta sekin ottaa käytön tuolta etukardaanilta. Joten tarttee siirtää....
Tuossa on niin vähän laitteita jotka tarvii 24V, että taitaa riittää hyvin sellanen 80A laturi.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 24 Marras 2016 22:34
Kirjoittaja vko516
Meillä ainakin reilu sähkönkulutus on aiheuttanut sen että laturin hihnat on saanut 2 kertaa kiristää kuluneen vuoden aikana ja tuolla keulalla se on melkosen simppeli homma tehdä, saati vaihto. Viskoflektikin huutaa toistuvasti kesäkeleillä, ja jos kuvittelee sen vielä laturikäyttöiseksi niin varmasti konehuoneessa sais melko toistuvasti olla makaamassa hihnan kiristys puuhissa.

Etukardaaniin vaihdettiin viimetalvena kaikki ristikot ja tukilaakeri+kumi, oli sen verran helppo ja halpa homma että suosittelen muillekkin. Osathan on samat kuin jossaikin Volvo 740 henkilöautossa. Takimmainen tukilaakeri pitäisi vielä vaihtaa koska pitää hieman ääntä.

Henkilöautoissa itse suosin kyllä sähköflektiä mutta jotenkin tuo bussin alkuperäinen vaan on niin varma, yksinkertainen ja huoltovapaa.

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 25 Marras 2016 20:57
Kirjoittaja Cyborgi
Ei meidän kulkurin keulassa ole mitään kiristystä laturin hihnoille... vain jousikuormitteinen kiristin/ohjain.
Etukardaani on siirtynyt tänään varastoon. Ois pitänyt alkaa lyhentää jotta ois sopinut, nyt ei ole mahdollisuus sijoittaa kuin takakardaanin muokkaukseen. Nää on niitä ongelmia kun nollabutjetilla rakennetaan, mutta pakko tehdä jotain matkan jatkumisen takaamiseksi...

Re: Mökki tiellä

Lähetetty: 25 Marras 2016 21:02
Kirjoittaja junior
Hyvältä näyttää tuo koneen vaihto vain liian hyvät tilat pikkuisen katkera kun me tehtiin tuo sama duuni pihalla. Meitin piti myös tuo etukardaani heivata mäelle mutta jäi kuitenkin paikalleen eikä tarvinnut mitään muutoksia sen suhteen.