Sivu 1/3
mb 814 projekti
Lähetetty: 16 Helmi 2014 17:52
Kirjoittaja meze63
tervehdys
-kysellääs täältä vähän neuvoja kun tuli vuosi sitten hommattua tuommoinen matkailuauton poikanen joka oli jäänyt edelliseltä omistajalta kesken ja nyt olisi tarkoitus ruveta tota tosissaan jatkamaan,tosin ei saata tälle kesälle keritä mutta ehkä seuraavalle,sisäpuolelle tulee uretaani ruiskutus ympäriinsä,mutta tuo lattia mietityttä että laittaako lattia lämmitystä vai ei kun tuo korkeus on vähän nafti eli tällä hetkellä 193cm tuosta runkon päältä tuonne kattokoolauksen riman alapintaan,onko hyviä ehdotuksia tuon suhteen?eli mietin jos laitta 18mm koolaus auton pituus suuntaisesti ja lämmönluovutuslevyt väliin johon putket ja laminaatti suoraan päälle. ja katto miten tuo ohut mdf paneli käyttäytyy tuommoisessa mikä on talvet ulkona,että tämmöisiä ny alkuun.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 17 Helmi 2014 07:35
Kirjoittaja housetruck
Enpä laittaisi lattialämpöjä. Meillä autoa käytetään talvellakin joskus kovillakin pakkasilla eikä ole lattialämpöjä. Villasukat on helpompi ratkaisu. Kun teet tuota niin katsot ettei jää kylmäsiltoja, ruuvinkantoja ym. jotka johtaa suoraan metalliin. Panelit on ok, meillä koko sisusta tehty ohuesta kuusipanelista 2007 eikä vielä ole kupruillut.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 17 Helmi 2014 21:03
Kirjoittaja Lahti32
Minä kyllä en luopuisi lattialämmöstä, siihen kun tottuu niin on se mukava:)
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 06:53
Kirjoittaja Komissarov
Täältäkin ääni vesikiertoiselle lattialämmitykselle, jos ei tuo vajaan parin sentin korkeuslisä ole ongelma.

Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 08:12
Kirjoittaja Bussiton
Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimus

Jos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää

Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 10:23
Kirjoittaja IRJA
Bussiton kirjoitti:Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimus

Jos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää

Onhan kokonaispaino yli 6t niin voi sisäkorkeus vaatimuksen unohtaa
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 10:34
Kirjoittaja mb613
Mitäs jos noi kattorimat jättäis pois ja kiinnittäis katon suoraan peltirunkoon? laittais esim vanerin?
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 10:51
Kirjoittaja Bussiton
IRJA kirjoitti:Bussiton kirjoitti:Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimus

Jos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää

Onhan kokonaispaino yli 6t niin voi sisäkorkeus vaatimuksen unohtaa
Ai niin mähän unohdin taas ton

Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 13:49
Kirjoittaja jomi609
Eiks se ollu omapaino

Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 14:19
Kirjoittaja housetruck
En neuvois laittamaan vaneria suoraan peltikaariin kiinni. Tulee ongelma kylmän johtumisen kanssa, pakkasella kaaren kohdalta vetää vanerin huurteeseen ja ruuveista tulee kylmäsilta. Kesäyön jälkeenkin ruuvinkannoissa tiivistynyt vesihelmi. Parempi on tuo, että ensin rimat, niihin panelit kiinni. Kunnon eristeet ja villasukat jalkaan...
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 15:58
Kirjoittaja IRJA
jomi609 kirjoitti:Eiks se ollu omapaino

Kyllä se omamassa on , ei muuta kun lisää rautaa autoon

Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 21:19
Kirjoittaja meze63
-laitetaas vähän lisätietoo tästä projektista,joku tarkkaavainen jo varmaan huomasi että tähän koriinhan on tehty aika mittavat muutokset eli kori on irroitettu rungosta kokonaan ja halkaistu keskeltä pituussuunnassa ja levitetty 28cm, katossa keskellä näkyy tuo suikale,kori kiilaa tuosta etuovien kohdalta eli ovet on vähän niinkuin auki tai siis kuskin ovi koska tuo apparinovi on ummessa,liukuovea on pienennetty ja siirretty taakse päin,korin alaosaa on laskettu ympäriinsä 20cm jotta on saatu säilytys tilaa tuonne helmoihin ympäri autoa.takaovet poistettu ja pellitetty umpeen.sikäli mukava rojekti että ruostetta ei ole missään,auto on vm89 ja poistettu käytöstä jo 93 tätä tarkoitusta varten,varmuuden vuoksi myös alusta on uusittu, kaikki nivelet,olkatapit,iskarit jarrut ym,mittatilaustyönä uudet polttoainetankit 150l sekä wepastolle erillinen 70l löpö tankki.
-seiniin ja lattiaan kävin eilen hakemassa 9mm filmivaneria 14levyä. viikon päästä tulee uretaanin ruiskuttaja veteleen eristykset niin pääse vanerin laittoon,eikös 50mm uretaania ympäriinsä ole riittävä? lattia en lähde korottamaan vaan vanerin alle läpeensä 15mm routa matto ja pöytäryhmien alle jos sais tuota lattia lämmitys putkea vähän kiepattua.
-niin ja kok.paino 7500kg
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 21 Helmi 2014 22:40
Kirjoittaja wiima63
Oho..Tuo levitys jäi kyllä noteeraamatta kokonaan. se on ollu aika kunnianhimoinen projekti lähtee toteuttamaan!
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 22 Helmi 2014 01:01
Kirjoittaja Wonderi
Pitääkö sinne kattoon ylipäänsä vaneria saada? Jos liimaisi peltiin umpisolueristeen ja suoraan siihen liimaisi verhoilukankaan. Paljon ohuempi rakenne eikä satu päähänkään niin paljon jos pitkältä ihmiseltä korkeus loppuu kesken.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 26 Helmi 2014 22:40
Kirjoittaja j0ri
Hieno projekti!
Skoolie.netistä olen katsellut samanmoisia tapoja eristää auto. Vaikuttaa fiksulle, kun saadaan nopeasti läpitunkeva eriste. Kori kun on täynnä kaikennäköistä pikku koloa ja erikoista muotoa, niin höpöksi tulee kun sipeltää isoista levystä pieniä paloja kiinni liimaten.. Tässä sitten riittää kun vuollaan seinät esille

Millainen lie kustannuksena?
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 04 Maalis 2014 21:05
Kirjoittaja meze63
-no niin, eilen kävi uretaanin ruiskuttaja eristämässä korin,tänään putsailin paikat ja huomenna pääsis vanerien laittoon. niin ja se lattia lämmitys jää nyt pois...tällä kertaa,niin ei tule tuon sisäkorkeuden kanssa ongelmia.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 04 Maalis 2014 22:23
Kirjoittaja Rosvolinna
Wow - näyttää hienolta. Oliko urtsitus hinnankiroissa?
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 11 Maalis 2014 19:59
Kirjoittaja meze63
-nyt olisi lattiat ja seinät vaneroitu,sekä wc/suihku koppero ja takaistuinrymän laatikostot tehty eli katon kimppuun seuraavaksi. tuossa eka viestissä jo kyselin tuosta valkoisesta mdf panelista (ei siis puu)onko kokemuksia kulkureissa miten se käyttäytyy ulkolämpötiloissa ja kiinnitys hakasilla naaraspontista ja sikaliima vielä lisäksi?
-tuosta uretaanin hinnoista on kyselty niin se on noin 10€ kilo eli neliön ala jossa viisisenttiä paksusti maksaa n.25€. tuossa minun autossa on n.120kg.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 11 Maalis 2014 20:42
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei ihan ilmaista, mutta nopeaa ja tiivistä verrattuna tyroksin kotileikkaamiseen. Tuota urtsia voisi harkita hankalimpiin kohtiin.
En ole mdf-paneelia kokeillut autossa, mutta ainakin Bauhausin-pahviparketti on kestänyt tuossa Röllin vessanseinässä.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 11 Maalis 2014 21:34
Kirjoittaja Reissu-Late
mulla mdf seinissä,eikä mitään ongelmia 3 vuoden käytössä.Auto seisoo talvella ilman lämmitystä ja kesällä on kuumaa.Suosittelen sisustukseen mdf pohjaisia paneleita.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 12 Maalis 2014 00:37
Kirjoittaja Reddewil
Hetkinen, 25e/m2 eli 2,5kg/m2@50mm? Urtsitus makso sulle 1200€? Painavaa on eväs joten eristyskyky ei voi olla yhtä hyvä kuin levytavarassa, eristyshän perustuu ilmaan. Saumaton toki! Levytätkö nuo kylmäsillat vielä levyeristeillä vai miten?
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 12 Maalis 2014 08:49
Kirjoittaja meze63
-tarkennetaas hieman lukuja, tuo ruiskutettu uretaan painaa 43-47kg kuutio. ja nuista kylmäsilloista,lattiaan tuli 15mm routamatto koko alalle ja sen päälle vaneri,katossahan ei nuita kylmäsiltoja ole,seiniin tule levyt suoraan koolauksen päälle.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 12 Maalis 2014 09:03
Kirjoittaja Reddewil
2,34kg / m2 50mm vahvuudella.
Eikö seinissä levy tule noihin pellipalkkeihin kiinni? Meinaa ruuvit hikoilee sitten, nimimerkillä kokemusta on. Tarttis ristiin koolata puulla ja sitten tulee hyvä. Toki jos jonkun paksun huovan laittaa niin ei välttämättä tuu kuurankukkaa ruuvinkantojen kohalle, ja riippuuhan se missä kelissä käyttää tai säilyttää.
Lattian eristämisestä vielä että LMC on ainoa jolla lattiassa on vähempi kun seinissä tai katossa. Lähde:
http://home.swipnet.se/karavaanari/huol ... eriste.htm
Asuntoautoissa tavallisimmin käytetyt eristemateriaalit:
SP = Styropor
SF = Styrofoam
PU = Polyuretaani
Tässä muutamia eristevahvuuksien esimerkkejä:
merkki eriste seinät katto lattia mm.
Adriatik / SP / 31 / 31 / 28-41 (vuoteen 2003 lattia 28mm)
Ahorn / SP / 32-33 32-33 50-70
CI / SP / 30 / 30 / 50-75
Dethleffs / SP / 33 / 33 / 41
Frankia / SF / 35 / 35 / 40
Hobby / SP / 27-30 / 27-30 / 27-40
Hymer / PU / 30 / 30 / 41
LMC / SP / 40 / 40 / 30
Mc Louis / SP / 33 / 33 / 70
Weinsberg / SP / 33 / 33 / 40
-----------------
Tuli mieleen että eikö lattiaan saisi eristettä täyttämällä palkkien välit levyillä, finnfoan tai vaikka eps niin kuin kaupallisissakin autoissa, ei se ilmassa ollessa ime vettä niin kuin maahan upotettuna.
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 13 Huhti 2014 14:46
Kirjoittaja arih
Tervehdys.
Olis tarve M-B 614 molemmista takaovista, olisiko ehjiä myynnissä ?
041-445 1700
Re: mb 814 projekti
Lähetetty: 25 Heinä 2014 15:21
Kirjoittaja meze63
tervehdys täältäkin pitkästä aikaa,palstaa on tullut seurattua ahkerasti mutta omat jutut ja kuvat on jäänyt päivittämättä,auto alkais oleen sisältä pikku viimeistelyä vaille ja ulkopuolikin on maalattu ja kasausta vaille, mutta nyt tartteis neuvoja etuoven ikkunan toteutukseen joku liukuikkuna ois kiva mutta mistä ja miten tuo pitäis tehdä,laitan kuvan tuosta ovesta,tuo oven karmin paksuun on 40-50mm.