Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Kerro omasta projektistasi
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Vaihdenäyttö tosiaankin näyttää vaihteen, taustavalo vaan on palanut, niin saa todella läheltä katsoa ennen kuin erottaa mitä näytössä on.
Merkkivalojen testausnapista ei vaan tapahdu mitään.

Kävin sulakkeet läpi. Virtaa on todistettavasti ollut joskus liikkeellä.
Kuva
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Tuli helmikuussa hankittua Benton BX-5 akkujen ylläpitolatauksesta huolehtimaan.
Kuva

Kahdesti on sen jälkeen ollut näytössä teksti FAL (=fail) ja kahdesti laite on ollut täysin jumissa niin pahasti, että käyttökytkimet eivät ole toimineet ja sisäinen ropellikin oli pysähtynyt. Näytössä oli akkujen lataustasoa osoittava prosenttiluku. Töpselin irroittaminen auttoi.

Mielestäni tämä BX-5 ei oikein vakuuta ylläpitolatauksessa. Laturina varmaan ihan OK, mutta jotain hienosäätöä laitteen sisäinen ohjelmisto kaipaisi.

Minkälaisia kokemuksia teillä on CTEKin vastaavasta?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kaverin iso ctekki keittää akkuja, se 12V-Malli. Mut saa niillä virtaa akkuihin. Missä sulla nuo akut on ku ei näy kelkkaa? Mulla on vasemman takarenkaan päällä ja tulevat kelkalla luukulle.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kyllä mulla on akut ihan samassa paikassa vasemman takarenkaan päällä. Perhana! Onko tää mun sitten joku karvalakkimalli? Liukukiskoja mulla on kyllä projektiin varattuna. Tässä voisi olla niille oiva kohde.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-KHS- kirjoitti:Kyllä mulla on akut ihan samassa paikassa vasemman takarenkaan päällä. Perhana! Onko tää mun sitten joku karvalakkimalli? Liukukiskoja mulla on kyllä projektiin varattuna. Tässä voisi olla niille oiva kohde.
Eiku katos sulla on kaks pienempää luukkua takana, mulla yks (leveempi?) telin päällä ja akut saa sen kohalle ku vetäsee kiskolla. Muuten on omassa poterossaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kiinasta tuli paketillinen LEDejä.

Näitä on tarkoitus käyttää katkaisijoiden valaisuun. Muutaman virittelin jo tulille. Vähän tuo ledielementti tuossa päässä on isohko kytkimen sisälle, mutta kyllä ne paikoilleen sai ja kytkinkin mahtuu vielä keikkumaan.
Kuva



Näitä piti käyttää Scanian omien merkkivalojen valaisemiseen. Kuvassa on malliksi muutama alkuperäinen hehkulankapolttimo. Nuo LEDipolttimokkeet ovat niin surkeilla kannoilla, että niiden paikoilleen sorvaaminen on ihan sula mahdottomuus. Nuo siivet, joita pitkin sähkön pitäisi kulkea, ovat niin ohuet, että ne eivät pysy kuosissaan. Lisäksi ne ovat niin leveitä ja leväällään, että niitä ei saa, ilman sivuleikkureita, edes teoriassa sopimaan paikoilleen. Näiden käyttöarvo lähentelee kappalehintaa.
Kuva



Sitten tuli tilattua sisä- ja tavaratilan valaisuun tarkoitettuja polttimoita. Muuten ovat aivan oivallisia, mutta väri on punainen. No, tämä oli oma moka, kun en lukenut sitä kuvausta riittävän tarkasti. Kyllä siinä luki että RED. JOS nämä olisivat E-hyväksyttyjä, niin näitä voisi laittaa takavaloiksi. Sisällekään ei oikein kehtaa laittaa kun bussi muuttuu punaistenlyhtyjen alueeksi.
Kuva

1/3 tilauksesta meni siis aivan putkeen.

Nuo punaiset voin myydä, jos joku niitä tarvii. Niitä on 50 kpl.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ehkä Stealth-bussin pimeänäköavuiksi?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Näyttäs olevan RGB-ledejä, eli ei muuta ku tinaat vihreen ja sinisen käyttöön niin on valkosta valoa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Reddewil kirjoitti:Näyttäs olevan RGB-ledejä, eli ei muuta ku tinaat vihreen ja sinisen käyttöön niin on valkosta valoa!
No tämähän piti testata. Juottelin yhdestä lampusta kannan irti. Ensivaikutelma oli lupaava, siellä oli viisi läpivientiä piirilevyssä. Näistä yhdessä oli kiinni plussan lanka. Tökin plussaa noihin muhinkin, mutta ei siellä mikään muu villkunut kuin punainen. Väitän että nämä eivät ole RGB-ledejä, koska yhdessä SMD-komponentissa palaa kolme pientä punaista valoa. Jos se olisi RGB, niin eikös siellä silloin palaisi yksi punainen kolmen muun ollessa pimeinä?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo yksi palaisi. Joku erikoinen led sit kyseessä ku juuri tuollaiselta näyttää omat RGB:t =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Moro onhan nuo punaiset 24v ? Onko ne 5 vai 21w tilalle tarkoitettuja. Voisin ostaa ne. Laita postia. harri.Haavisto Miuku luukku.com.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kyllä ne ovat 24V ja 21-wattisen tilalle tarkoitettuja.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja pelti »

Tälläisen löysin
Liitteet
nappuloiden koodit.JPG
nappuloiden koodit.JPG (39.03 KiB) Katsottu 29295 kertaa
Nappuloiden selitykset.JPG
Nappuloiden selitykset.JPG (102.17 KiB) Katsottu 29295 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

pelti kirjoitti:Tälläisen löysin
Oikein hyvä löytö.

Mulla on lisäksi semmoinen kytkin, jossa lukee SMOG. Siitä kai saa matkustamon savukoneen päälle, tai sitten kuljettajalle smogin juhlavampaa tilaisuutta varten 8) .

Kojelautaa kun availin, niin siellä oli muutama irtoliitin. Pitää vielä tulkita niitä liittimissä olevien koodien perusteella.

Yhden auton mukana tulleen sähkökuvan perusteella oletan että katollekin menee valmiit johdot lisäpitkille. Kuvista ei kyllä saa selvää että mistä otetaan pihalle siellä katolla. Katolla en siis ole vielä käynyt.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja b12m »

SMOG -nappi sulkee raitisilmanotot ainakin kattokanavista eli kytkee "sisäkierron" päälle. Itse SMOG -napin läheisyyteen pitäisi syttyä keltainen merkkilamppu toiminnon päällä olon merkiksi. En osaa varmaksi sanoa, vaikuttaako myös etulämmittimen ilmanottoon tuon ikäpolven koreissa, veikkaan että ei...

Ota yhteyttä Carrus Deltaan, luulisin sieltä löytyvän täydelliset ja alkuperäiset sähkö- ym. paperit autoosi...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-KHS- kirjoitti:
pelti kirjoitti:Tälläisen löysin
Oikein hyvä löytö.

Mulla on lisäksi semmoinen kytkin, jossa lukee SMOG. Siitä kai saa matkustamon savukoneen päälle, tai sitten kuljettajalle smogin juhlavampaa tilaisuutta varten 8) .

Kojelautaa kun availin, niin siellä oli muutama irtoliitin. Pitää vielä tulkita niitä liittimissä olevien koodien perusteella.

Yhden auton mukana tulleen sähkökuvan perusteella oletan että katollekin menee valmiit johdot lisäpitkille. Kuvista ei kyllä saa selvää että mistä otetaan pihalle siellä katolla. Katolla en siis ole vielä käynyt.
Yläältä ku purat ne mustat muovilootat siitä kattokanavan jatkeena olevat, niin liittimet löytyy. Eivät sellasenaan yllä katolle mutta lampuista reikä pirttiin ja piuhan pätkällä kiinni. Tuossahan on varajohtoja jätetty kojelautaan, takakulmiin ja sulaketaululle ja missähän muualla niitä oli. Keskiovelle kamerapiuha kuten ylös eteen ja pakkikameralle, tai no niissähän on jo kamerat =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Ylläpitolaturi sai todennäköisesti lopullisen asennuksen. Laturi on ruuveilla seinässä kiinni ja ylijäämäpiuhat ovat vanerista puuhatun kotelon takana piilossa. Vielä kun saa jossain vaiheessa vanerin päälle maalia, niin on komia.

Kuva

Tässä on sisäseinien teko vaiheessa. Seinän runko on 65x39 mm kertopuupalkkia. Samaa tavaraa kuin väliseinissä kotona. Tällä saadaan 39 mm paksu runko, jonka kummallekin puolelle tulee 6,5mm (kilo-)vaneri. Saattaa olla hieman tykillä kärpästä, mutta ainakin tuolla seinän sisällä saa kuskattua piuhoja alapunkan valaistukseen yms.

Kuva

Yksityiskohtaa seinästä. Ylempi vaakaripa mahdollistaa nukkumapaikan kiinnittämisen. Pystytuet avittavat vaneria kantamaan kuormaa.

Kuva


Pakollinen verstasnäkymä. Ilmanvaihto toimii ja yhtään ei ole kylmempää kuin ulkona.

Kuva

Bussissa puuhatessa tuli ehtoo ja aurinko oli menossa mailleen.

Kuva
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Hienoa, kyllä se on mukava kun alkaa saamaan seiniä pystyyn ja ajatukset alkavat saamaan todellisia piirteitä. :) Itseäni tosin harmitti se, että tilantuntu hävisi seinien tulon myötä :? Mutta ei enää, loft-kämpät erikseen :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä nuo väliseinät kannattaa rakentaa kunnon rungoilla, kuten kuvista näkyy. Auto kuitenkin tärisee ja runko vääntyilee ajossa. Heppoinen raami luovuttaa.

Röllissä olen laittanut väliseinien sisään kivivillaa. Parantaa äänieristystä. Mikäli kotelot jättää tyhjiksi ne toimivat kaikukoppina. Kertopuuta ja 12mm havuvanerit molemmin puolin. Näin Röllissä. 6,5mm tuntui hieman letkulta tai ainakin se olisi vaatinut tiheämpiä poikkipuita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Tänään oli hyvä päivä laittaa auto käyntiin ja katsoa mitä ilmastointi sai aikaan. Melua siitä lähti aika paljon, mutta se mekkala ei ollut missään suhteessa jäähdytyksen määrään.

Mitä noille ilmastointirekkuloille voi itse tehdä? Voiko mitään, vai pitääkö kääntyä ammattiauttajan puoleen? Missä te olette Pirkanmaalla ilmastointejanne huollattaneet?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mistä napista sen sait pöhisee, tai onha siinä se ilmastoinnin nappi ja termostaattia pienelle? Ite voit koittaa tyhjiöidä jos on pumppu, mutta luultavasti sieltä on kylmäaineet karannu. Se takakenno jos on rapee niin heplosti reikä sit kans... Ite puran koko keksinnön pois mutta on jyhkeet putket enkä avaimilla saa auki niin letkut poikki sit vaan. Kompuran hihnatki niin tiukat etten yksin sanu nostettua pois.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mikähän pirun paikka se oli vissiin Hervannassa ku entisen työpaikkani autoja käyttivät ilmastointihuollossa. Eli en muista. Mut siis kyl siel jossain semmonen mesta on, mihin kehtaa isonkin auton viedä.

Itse haaveilen ilmastointilaitteistosta, mut melkein ilmaiseksi pitäs saada ja tarvis vielä järkeillä miten semmosen sais piilotettua ku ei ton vanhuksen katolle laiteta kyl mitään rumaa laatikkoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja b12m »

mikko kirjoitti:Mikähän pirun paikka se oli vissiin Hervannassa ku entisen työpaikkani autoja käyttivät ilmastointihuollossa. Eli en muista. Mut siis kyl siel jossain semmonen mesta on, mihin kehtaa isonkin auton viedä.
Oliskohan ollu tämä http://www.lumikkohuoltopalvelut.fi/ joka kaiketi tunnettiin aiemmin nimellä Tampereen Autokylmä?
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Reddewil kirjoitti:Mistä napista sen sait pöhisee,
Siinä katkaisijassa oli semmoinen lumihiutaleen kuva ja vieressä potikka, josta väänsin nupin siniseen laitaan. Siitä lähti matkustamossa hattuhyllyillä olleet pömpelit humisemaan.
b12m kirjoitti: Oliskohan ollu tämä http://www.lumikkohuoltopalvelut.fi/ joka kaiketi tunnettiin aiemmin nimellä Tampereen Autokylmä?
Tuolla pitää poiketa muutoskatsastuksen jälkeen.

Polttelee poltelee. Ajamaan pitäs päästä, sais nyt vaan noi nukumapaikat väsättyä ja sen keittolevyn kiinni. Työnteko vaan rajoitaa harrastustoimintaan käytettävissä olevaa aikaa. No sama pulma taitaa olla monella muullakin. Noin sata tuntia on nyt näprätty bussin kimpussa. Tuumaamista, suunnittelelua ja hankintamatkoja tuo satakunta tuntia ei sisällä.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
_RB_
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Helmi 2014 09:54
Truck: VW California
Location: Ylöjärvi

Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA

Viesti Kirjoittaja _RB_ »

Tampereen Autokylmä ehjäsi mun varmariautoni ilmastoinnin joskus vajaat 10 vuotta sitten. Ammattitaito oli ainakin silloin enemmän kuin kohdallaan.
VW T5 California TDI
Vastaa Viestiin