Terapia tölli

Kerro omasta projektistasi
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

WP_20130913_001.jpg
WP_20130913_001.jpg (129.39 KiB) Katsottu 29775 kertaa
Menee ny vähän "nurinpäin" nää kuvat...noin niinku aikajanalla...mut väliäkö tuon...:D tämän kuvan otto hetkellä...13.9.2013... en vielä ollu "päättäny" remontin laajuutta... mutta eiköhän noi pari aikaisempaa "esimerkki" tapausta osoita sen että päätökseni ei välttämättä ollut väärä... meinasin vaan sitä et kuinkahan "ohkasesti" ois voinu ottaa hattuun ku muutaman vuoden päästä joku paikka olis oikeesti "romahtanut" tonttiin...:D
WP_20140408_005.jpg

Oli suorastaan pakko pistää tän illan lopuks toi viiminen kuva... meinasin vaan että ette aattele et "kuhan lämpimikseen puhuu"...:D
tosin pyydän jo etukäteen anteeksi... se mitenkä "nykyhetkeen" päästiin...se tarina jatkuu viel...:D
mut noin niinku yksinkertaisesti sanottuna...
Väliin mahtuu...suunnatonta vitutusta....(vitutuksen kasvattavaa vaikutusta ei saa ali-arvioida)
vittuilijoita....(vittuilu on välittämistä)
pari pikku loukkaantumista...(mut kaikki mikä tulee päähän on pelkkää positiivista...etenki osumat)
jos jonkin näköistä huolta ja murhetta...(asioilla on tapana ratketa ja antaa hevosten murehtia niillon isompi pää)
mutta onpa sinne jo tähän mennessä mahtunu myös paljon positiivisia onnistumisen hetkiäki...:D eipä tota ois mun "jakautunu multipersoona porukka" (me,myself and i) jaksanu muuten vetää edes tohon saakka... omavalmiste rosentti on kuitenkin melkein luokkaa sata...hirveesti en oo apuja pyytäny enkä saanu...onneks edes sillon ku on yksin kertaisesti loppunu äly, järki, mielikuvitus ja kädet kesken...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

todella hieno projekti tuollainen aivan täydellinen läpinäynti autolle. respekt!
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

On jumaliste upeaa katsottavaa. Antaa itselle uskoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mb608vm69
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 29 Loka 2011 22:03
Truck: scania f82
Location: juankoski
Member id: 658
Paikkakunta: juankoski

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mb608vm69 »

On tullu tuollakii ajettua.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Todella perusteellisen näköistä touhua! Juuri noin pitäisi itsekkin tehdä.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kuin tollane kylkipelti on kiinni kehikossa? Onks siel liimaa vai pistehitsejä?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Hienoo kattoa kun jollain on aikaa harrastaa. Eikä toi hallikaan oo ihan turha, helpompaa kuin ulkosalla. Oma projekti on seissy yli vuoden palkkatyön takia. Ei paljoo saa aikaa hotellihuoneessa, paitsi visioita. Tsemppiä teille isolla kauhalla
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

mikko kirjoitti:Kuin tollane kylkipelti on kiinni kehikossa? Onks siel liimaa vai pistehitsejä?
Kyllä liima on "tätä päivää"
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo eiku johonki se raja on vedettävä ja sulla se oli että tehään sit oikeesti kunnolla. Tahtoo vaan laajeta nämä hommat helposti. Fiksuulla sillä ois menty vielä 10v mutta sit ois ollu jo vaikia ehjätä. Nyt on hyvä mieli ja huikeita hommia oot tehny. Loppupeleissä noin sen tekee selkeemmin ku pätkiä sinne pakkelia tonne, ku ei tuu kestää.
Hatun nosto ja nöyrimmin pyydän vaan lisää kuvia. Huikeeta duunia, ilo silmälle!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

apparin kylki purettuna
apparin kylki purettuna
Ja tuolla jatketaan...:D
tässä kohtaa mä päätin et PRKL... ei auta itku markkinoilla...
taitaapa olla uuden oviaukon suunnittelua
taitaapa olla uuden oviaukon suunnittelua
siinä oli mun "sapluuna"
siinä oli mun "sapluuna"
Joku oli piilottanu suoran raudan sisään tommosen käyrän raudan....:D mut ei se mitään...sieltä se tuli ku vähän houkutteli...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

tossa on jo "ovilehtiki" väännelty ja saranointi on ratkaistu
tossa on jo "ovilehtiki" väännelty ja saranointi on ratkaistu
WP_20131028_003 1.jpg (157.21 KiB) Katsottu 29520 kertaa
Lisää paukkuu...:D
pitkään joutu miettimään ja pohtimaan et miten tuollaisen kaarevan oven saa saranoitua "järkevästi"
koska saranoiden pitäis kaiketi olla samalla linjala että ovi toimis kunnolla...päädyin tuollaiseen hitsattavaan sarana ratkaisuun...Hitsasin sen toki kulmaraudan pätkään kiinni (molemmat...ovi ja kori) eli jos toi käytössä näyttää kaatuvan omaan mahdottomuuteensa ni...pultit auki ja sarana kompleksi mäelle ja mietintä myssy päähän...:D oisin toki voinu hitsata ne ns.oikeinkin eli ylös ja alas, mutta se olis tuonu tyhmästi saranat "törrölleen" ja enkä heti lämmennyt myöskään sisäpuolisille saranoille...(olis ollu sangen hankala toteuttaa tilan ahtauden takia...)
Tossa ovessa kävi muutenkin pikku ajatus hazardi... Alun perin mun piti tehdä alkuperäisestä "tuplaovi" systeemistä yksi ovi... siis puran tiivisteet pois, pistän ovilehdet pöytään ja toisiinsa kiinni ja hitsaan kii...(ei siis pöytään...vaan toisiinsa...:D) nooh...eipä sekään menny ku elävissä kuvissa...ne pirulaiset oli alumiinia... ja en oo mitenkään erityisen hyvä hitsaa sitä...eikä oo lankaa eikä kaasua eikä eikä...no anyway...päätinpä sitte "tekasta" senkin ihan kylmästi raudasta... 40x40x3mm putkulainen oli taas kätkeny sisäänsä tommosen ovilehden...:D tosin toi ikkuna aukon mitta jäi jotenkin päähän siitä orggis ovesta..
sillä seurauksella et nyt on vähän "sävellettävä" ton oven lukituksen kans... eipä silti siihenkin on jo "alkutahdit" tiedossa...mut aika näyttää kuinkas se alkaa soimaan...:D
Jep se siitä ovesta toistaiseksi...:)
"pannuhuoneen suunnittelua"
"pannuhuoneen suunnittelua"
Toi mun "pannuhuone" oli kans semmonen murheen kryyni... meinaan vaan wt kotvasen sai pyöritellä kalusteita päässään, surffata intternetin ihmeellisessä maailmassa (sen mä sentään osaan tehdä tietokoneella...:D) ja taas miettiä ja mittailla... No tossa on "evo 1" Elikkä tolle ylähyllyle tulee se "tuplakierukkavenevaraajahärdelli" mistä mää tossa jossain kohtaa olen aikaisemmin kirjuutellut... ja alahyllylle tulis sitte se "jotakin polttonestettä/kaasua kuluttava vesikiertoinen lämmityslaite":D en vaan vielä rehellisyyden nimissä oo päättäny et mikä ja minkä tehoisella/kokoisella laitteella evo ykkönen toteutetaan... toi systeemi on siis viel "muutettavissa" sellaiseksi yhdeksi korkeaksi eristetyksi tilaksi.. eli varaaja tulis siinä tapauksessa pystyyn... ja se/ne lämppärit siihe viereen... no se selvinneen aikanaan...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

kaarevuus ehkä ilmenee tosta aika hyvin...
kaarevuus ehkä ilmenee tosta aika hyvin...
Pari otosta vielä ovesta ja saranoinnista...
sarana härdelli
sarana härdelli
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Nonnii... ny on "parit" kuvat tämän terapia töllin luomisen tuskasta pistetty esille...:D pakko sanoo et nyt vasta itekki tajusin kuinka paljon mulla noita kuvia onkaan...:D (vaikka hukkasin yhden puhelimen tossa jossain kohtaa rojektia...) :D toivon mukaan en vielä kyllästytä teitä näillä kuvatuksilla ja kötöstyksillä...:D
Jep... joku mainitsi tossa aikaisemmin tuosta "ajasta ja harrastamisesta"
on tunnustettava sellainen tosiasia että minunkin vuorokaudessa on kuitenkin vain 24h...ja suurimman osan olen tehnyt oman päivätyöni ohella...onneksi tohon "kiivaimpaan" hitsaus aikaan sain vähän vapaita töistä ettei se projektin vaihe venynyt enempää...:D (2kk oli ihan riittävän pitkä aika)
nyt on taas pitänyt kiirettä töissä sen verta paljon ettei oo pystyny ihan 100% keskittymään tohon...
ja niinku tossa on mainittu jo aikaisemminkin...halli on hyvä tai jopa ihanpa melkein pakollinen tietyissä työvaiheissa vielä tähänkin vuoden aikaan...
harmi vaan ku se ei oo oma... siis vuokra hallissa touhuan...ja se antaa myös suuren osan motivaatiosta tehdä rojektia ettepä... harvallapa meistä on semmoisia rahoja maksella huvikseen vuokria...siitä ilosta et auto on kuivassa paikassa...:D (tai ei ainakaan mulla oo...)
Nii ja Mikkolle (ja miks ei muillekkin miettijöille)
Kyljen pinnat on toistaiseksi "vain" liimalla kiinni...mutta varsinkin ton yläosan plastiiikki levyjen pysty saumoihin tulee myös ns.mekaaninen kiinnitys eli ne listoitetaan... ala osan rst:tä en oo viel varma että vedänkö listojen vai "pulttaanko" sen kehikkoon... ja kunhan hetken maltatte ni tulee kuvia noista eri työvaiheista miten oon omassa pienessä mielessäni ratkassu ne...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Puppi
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 20 Loka 2013 20:27
Truck: Scania K92 CLB -88
Location: Vesilahti
Member id: 204

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Puppi »

Ei kyllästytä pätkääkään. Komeeta jälkee teet.Lisää vaan kuvia ja juttuja :D
Oon pitäny tota meidän perheen Puppia "terveenä" :shock:
Uskaltasko raottaa jostain pellinkulmaa(vaimo vieressä heti sanankäännösta) :D :D
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Scania AJOKKI EXPRESS K92 CLB AA = Petenmäen PUPPI
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tämä ketju tuli heti mieleen kun toisaalla uutisoitiin "korjauskelvottomaksi" tuhoutuneesta kulkuriautosta. Aika suhteellista mikä kenellekin on korjauskelvotonta...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tulipalot vähän eri juttuja, mitä korjauskelvotomuuteen tulee. Jos siihen viittasit. Duunipaikallani paloi yksi bussi jokin aika sitten, ja vaikka jäljet eivät olleet erityisen pahat päälle päin, ni purkuun meni silti. Se palotapahtuma on niin järjettömän kuuma, et vaikuttaa väistämättä metallien ominaisuuksiin. Puhumattakaan siitä et lähistöltä kaikki sähköosat menee melkeinpä uusiks.

No joo, kyllähän mitä tahansa korjaa. Mut kyllä se järkevyyden raja tulee jossain kohden vastaan. Raha ratkaisee.

Kyselin noista kiinnityksistä, koska itsellä mielessä yhtä laajamittaiset korjaustyöt. Oon vaan pähkäilly, et riittäiskö se "pelkkä liima". Silleenhän nuo nykyaikaiset autot vissiin kootaan, ni kai se vois riittää. Alumiinilevyt mulla on ollu mielessä. Oon tos tutkinu työpaikan Volvoja vähän sillä silmällä, aika paksua levyä kyljet niissä. Työntömitta näytti vähän päältä kolmea ja puolta milliä, se vähän päältä lienee maalin ja lian osuus. Niinkö paksua on oltava tukevan rakenteen aikaansaamiseksi?

Pieni mieleni ei näitä asioita vielä käsitä, koska tähän asti rautapelti on hitsaamalla tullut kiinnitetyksi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Puppi kirjoitti:Ei kyllästytä pätkääkään. Komeeta jälkee teet.Lisää vaan kuvia ja juttuja :D
Oon pitäny tota meidän perheen Puppia "terveenä" :shock:
Uskaltasko raottaa jostain pellinkulmaa(vaimo vieressä heti sanankäännösta) :D :D
Kyllä näitä Ajokki-korisia uskaltaa kurkkia kun ovat sinkittyä :shock: Ei pitäis kovinkaa järkyttävää olla näkyvissä :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Ja jatketaanpas pikkasen taas...:D
Noista tulipaloista sen verran... Juu en ehkä ihan vähässä kummassa lähtis korjaamaan palanutta autoa...
kaverin kaa ollaan paria henkilö/maasto autoa mitkä on palaneet käyty varaosien toivossa käyty joskus aikanaan kattelee... mutta akseli putkesta lähtien metalli on vaan "jotenkin muuttunu" eikä näin ollen oikein saanu edes järkeviä osia kyseisistä kulkupeleistä...:D eli ne meni raudan kierrätykseen molemmat...
ruostekkin toki "heikentää" rakennetta kun metalli vaan häviää mut onneksi tässä mun tapauksessa ei ihan koko autoo tarvinnu tehdä uudestaan...:D (vaik se välillä tuntukin siltä) :D ja näin jälkeen päin mietittynä oon "tyytyväinen" että lähdin tekemään sitä noin... nyt mä sain ton helmoissa olevan tilan hyödynnettyä kokonaan ja sinne ei tällä tyylillä jäänyt niin paljon "likaa ja moskaa" kerääviä paikkoja, noiden alustojen pesu on kuitenkin mun mielestä hieman "haastavaa" jos ei oo hyvää monttua tarjolla...:) Mutta itse asiaan...:D päivän kuva pläjäykset...:D
eka sisäloksu purettuna
eka sisäloksu purettuna
siinäpä kekkasin ittelleni viel pikku lisäduunin... Orggis sisälokasuoja oli niin "korkealla" että tulevan wc/suihkukopin lattia olis jäänyt niin ylös (eristeiden ja lattiarakenteen takia) että seisoma korkeus olis ollut todella "epäkäytännöllinen". Mä ynnäilin peruskoulun matematiikan oppien mukaan seisoma korkeudeksi n.180cm... ja totesin sen liian matalaksi...ei sillä etteikö tämmönen persjalkanen alta 180cm siellä mahtuis tarpeitaan tekemään...mutta jos mä vaik erehtyisin joskus ottamaan eukoks semmosen missin/mallin mitoissa olevan naruperseen ni eihän se vois maalata naamaansa siedettävän näköseks ku ei hää mahtuis siellä suorana seisomaan...:D Ei vaineskaan... se ei ollut syy...en vaan tykänny ajatuksesta "liian matalasta kopista" ku mahdollisuus oli ottaa muutama lisäsentti lattiasta...katon ja lattian eriste paksuuden kärsimättä...:)
sisälokasuojan runkoa
sisälokasuojan runkoa
Tommosen rauta hässäkän mää siihen sitte väsäsin "rungoks" .Toinen puoli sai saman käsittelyn... Siitä syystä että mulla olis suunnitteilla tehdä sille puolelle "kerros sänky/sohva viritelmä"...:D ja alimman vuoteen/sohvan istuin osan alle olis tarkoitus tehdä auton "puhdasvesi säiliö" :) (en keksiny muuta paikkaa) :D onhan siinä paikassa se hyvä puoli että sitä ei tarvi erikseen eristää...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kuinka sä noita palkkeja taivutit? Minkälainen seinämävahvuus?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Palanut on varmasti pahempi parsittava kuin muuten särkynyt. Mutta särkyi miten hyvänsä niin kylähullu korjaa itselleen ilman tuntipalkkaa monta sellaista autoa joita ei kannata ammattikorjaamolla 100e/tunti enää elvyttää. Eihän tätä koko hulluutta muuten olisikaan.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Tos on mun mielestä jotenkin alkuperäistä "metallimies meininkiä" ei muuta ku rispektii :D
Ite ruuvasin Tyssibussiin sähkötakan kiinni, ja oon olevinaan kova rakentelija :lol: :lol:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Jassoo...:D
Tarvii taas kiittää kannustuksesta...:) eli KIITOS ja syvä kumarrus...:)
Mikko kyseli tapaa miten tota putkee taivuttelin...ja seinämä vahvuuksia, seinämä vahvuus on 3mm ja profiili on 40x40mm paitsi takaseinän alin "vaakapalkki" se oli/on profiililtaan 40x60mm ja seinämä vahvuus 4mm...
Mutta se miten mä sen vääntelin ni on ehkä vähän vaikea kertoa näin...varsinkin minun vajavaisilla verbaalisilla taidoilla..:D mutta yritetään...
Minulla ei siis ole minkään näköistä "mankelia" käytössä, mutta ei tohon niitä mun mielestä tarvinnutkaan...
tarvitaan vaan kaksi saman suuntaista vaaka putkea jotka ovat jossain todella tukevasti kiinni. putkien etäisyys toisistaan oli n.30cm ja korkeushan on jokaisen vääntelijän "omasta varresta" kiinni.:)
Otetaan "ylipitkä" kappale ja laitetaan se putkien väliin poikittain sillä tavalla että toinen poikki putkista on alla ja toinen päällä...(toivon mukaan kiinnostuneet ovat vielä kärryillä...:D) Ja sitten vaan "nytkytetään" pikkuhiljaa kappaletta siirtäen n.5cm kerrallaan...(olipas epäselvästi sanottu...:D)
Ylipitkän putken kanssa on käytössä huomattavasti pidempi vipuvarsi joten voimaa ei tarvitse käyttää "juuri lainkaan" maan vetovoima on sun puolella...:D
Ja tässä kohtaa tuollaisesta sapluunasta on suuri hyöty, ei tarvitse ihan silmäpelillä vääntää sitä... Sitten kun se on saatu suurin piirtein muotoonsa putki lyhenetään melkein oikeaan mittaan ja sovitetaan "kohteeseen"... tässä kohtaa on vielä mahdollisuus vääntää putkea lisää suht helposti (ainakin tuollaisissa kyljen pysty putkissa) mut kokemuksesta voin sanoo että mitä lyhyempää kappaletta yrität tällä "metodilla" vääntää sen raskaampaa se on...:D
Sitten kun putki on saatu haluttuun muotoon, se katkaistaa ja "tökätään" kiinni...:D Toivottavasti pääsit edes pikkasen jyvälle miten mä oon väännelly noi..
Putkea voi toki vääntää "lämmöllä" esim. vaik migillä...(jos ei oo kaasuvehkeitä) hitsaa "vaan" putken ulkosyrjään tietyin välimatkoin semmoisia "nappeja"
se putken syrjä minne sä annat lämpöö laajenee vähän ja täten putki "kaareutuu" tässä tyylissä on vaan hyvin suurena vaarana että putki lähtee lämmön vaikutuksesta kiertymään tai kaareutumaan sivusuunnassa... (kokeilin...en osannu...enkä jaksanu kauan harjoitella...:D)
Ja voihan sen myös "takoa" kieroks mutta se vaatii kaverin avuksi ainakin näin pitkissä kappaleissa... ja se on sitte kaverin "tarkkuudesta" kiinni miten se tärisee käsille...:D (ainakin jos auton lehtijousia takoo...:D nimim. kokemusta omaava :D)
Joku oikee seppä nauraa itsensä tärviölle varmaan näistä mun "ohjeista" mutta lopputuloshan on se mikä ratkaisee...:) mää sain omat putkeni mutkalle nytkyttelemällä ja niistä tuli "hyvät" ainakin sen vert hyvät et yks kaveri ku kävi tässä hallilla kattelee tota "valmiina" se ei meinannu millään uskoo että oon käsipelillä vääntäny ne...
Oikeestaan kaikista enitenhän tossaki tarvittiin mielikuvitusta ja lehmän hermoja...et malttaa vaan sovittaa ja taas sovittaa n. 4h mulla meni noihin neljän putken nysväämiseen...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Pistänpä viel aamupäivän ratoksi teille pari kuvaa...:D
uus ikkuna vanhan oviaukon paikalla...
uus ikkuna vanhan oviaukon paikalla...
Isäinpäivä viikonloppuna oli sitte "raato" siinä kuosissa että siirsin sen "hiekkakylpyyn" tämä kuva perjantailta kyseisenä viikonloppuna...:)
matka hiekkakylpyyn alkaa...
matka hiekkakylpyyn alkaa...
Oiskohan ollu jotan seittemän korvissa ku menin tutun hiekkapuhaltajan hallille suojaus hommiin... ja vähän jälkeen puolen päivän kehikko oli puhallettu...(pääsin itekki kokeilee/puhaltaa noita putkia...:D)
kehikko puhallettu
kehikko puhallettu
WP_20131109_002 1.jpg (166.33 KiB) Katsottu 29230 kertaa
Puhalluksen jälkeen alkoiki "armoton" siivoominen... on se ihme et miten toi hiekka löytää tiensä joka paikkaan...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kiitos kovasti neuvoista. Olin aivan varma et sulla on siellä mankelit ja pelit ja vehkeet, enkä sit tullu ajatelleeksikaan et homman voi tehdä tuolla tavalla yksinkertaisestikin. Ja noin loivasti kun vääntää, ni eihän ne edes mene lyttyyn.

Mun pitäis tehdä aika jyrkät mutkat takaseinän kehikkoon, mut siinä lienee paras turvautua palasista migillä kasaamiseen. Veikkaan et pitäs olla sen sorttinen työkalu missä olis tuurna sisällä, jos vääntämällä ajattelis.

Mut täytyy vielä sanoa, että tätä viestiketjua on ollut mitä suurin ilo seurata.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kaaria on tullut väännettyä teatterilavasteisiin. Tiukan mutkan saa neliöpalkkiin leikkaamalla vaikka 50mm välein sisäreunaa ja 2/3 kylkiä auki. Vanerisapluunan ympärille pyörittää muotoon ja sähköliimalla saumat umpeen - ei tule edes hiki vääntäessä.

Perusteellista työtä olet tekemässä - Rosvolinnan hattu nousee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin