Terapia tölli
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Oli suorastaan pakko pistää tän illan lopuks toi viiminen kuva... meinasin vaan että ette aattele et "kuhan lämpimikseen puhuu"...
tosin pyydän jo etukäteen anteeksi... se mitenkä "nykyhetkeen" päästiin...se tarina jatkuu viel...
mut noin niinku yksinkertaisesti sanottuna...
Väliin mahtuu...suunnatonta vitutusta....(vitutuksen kasvattavaa vaikutusta ei saa ali-arvioida)
vittuilijoita....(vittuilu on välittämistä)
pari pikku loukkaantumista...(mut kaikki mikä tulee päähän on pelkkää positiivista...etenki osumat)
jos jonkin näköistä huolta ja murhetta...(asioilla on tapana ratketa ja antaa hevosten murehtia niillon isompi pää)
mutta onpa sinne jo tähän mennessä mahtunu myös paljon positiivisia onnistumisen hetkiäki... eipä tota ois mun "jakautunu multipersoona porukka" (me,myself and i) jaksanu muuten vetää edes tohon saakka... omavalmiste rosentti on kuitenkin melkein luokkaa sata...hirveesti en oo apuja pyytäny enkä saanu...onneks edes sillon ku on yksin kertaisesti loppunu äly, järki, mielikuvitus ja kädet kesken...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Terapia tölli
todella hieno projekti tuollainen aivan täydellinen läpinäynti autolle. respekt!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Terapia tölli
On jumaliste upeaa katsottavaa. Antaa itselle uskoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 203
- Liittynyt: 29 Loka 2011 22:03
- Truck: scania f82
- Location: juankoski
- Member id: 658
- Paikkakunta: juankoski
Re: Terapia tölli
On tullu tuollakii ajettua.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: Terapia tölli
Todella perusteellisen näköistä touhua! Juuri noin pitäisi itsekkin tehdä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Terapia tölli
Kuin tollane kylkipelti on kiinni kehikossa? Onks siel liimaa vai pistehitsejä?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Terapia tölli
Hienoo kattoa kun jollain on aikaa harrastaa. Eikä toi hallikaan oo ihan turha, helpompaa kuin ulkosalla. Oma projekti on seissy yli vuoden palkkatyön takia. Ei paljoo saa aikaa hotellihuoneessa, paitsi visioita. Tsemppiä teille isolla kauhalla
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Terapia tölli
Kyllä liima on "tätä päivää"mikko kirjoitti:Kuin tollane kylkipelti on kiinni kehikossa? Onks siel liimaa vai pistehitsejä?
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Terapia tölli
Joo eiku johonki se raja on vedettävä ja sulla se oli että tehään sit oikeesti kunnolla. Tahtoo vaan laajeta nämä hommat helposti. Fiksuulla sillä ois menty vielä 10v mutta sit ois ollu jo vaikia ehjätä. Nyt on hyvä mieli ja huikeita hommia oot tehny. Loppupeleissä noin sen tekee selkeemmin ku pätkiä sinne pakkelia tonne, ku ei tuu kestää.
Hatun nosto ja nöyrimmin pyydän vaan lisää kuvia. Huikeeta duunia, ilo silmälle!
Hatun nosto ja nöyrimmin pyydän vaan lisää kuvia. Huikeeta duunia, ilo silmälle!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
tässä kohtaa mä päätin et PRKL... ei auta itku markkinoilla... Joku oli piilottanu suoran raudan sisään tommosen käyrän raudan.... mut ei se mitään...sieltä se tuli ku vähän houkutteli...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
pitkään joutu miettimään ja pohtimaan et miten tuollaisen kaarevan oven saa saranoitua "järkevästi"
koska saranoiden pitäis kaiketi olla samalla linjala että ovi toimis kunnolla...päädyin tuollaiseen hitsattavaan sarana ratkaisuun...Hitsasin sen toki kulmaraudan pätkään kiinni (molemmat...ovi ja kori) eli jos toi käytössä näyttää kaatuvan omaan mahdottomuuteensa ni...pultit auki ja sarana kompleksi mäelle ja mietintä myssy päähän... oisin toki voinu hitsata ne ns.oikeinkin eli ylös ja alas, mutta se olis tuonu tyhmästi saranat "törrölleen" ja enkä heti lämmennyt myöskään sisäpuolisille saranoille...(olis ollu sangen hankala toteuttaa tilan ahtauden takia...)
Tossa ovessa kävi muutenkin pikku ajatus hazardi... Alun perin mun piti tehdä alkuperäisestä "tuplaovi" systeemistä yksi ovi... siis puran tiivisteet pois, pistän ovilehdet pöytään ja toisiinsa kiinni ja hitsaan kii...(ei siis pöytään...vaan toisiinsa...) nooh...eipä sekään menny ku elävissä kuvissa...ne pirulaiset oli alumiinia... ja en oo mitenkään erityisen hyvä hitsaa sitä...eikä oo lankaa eikä kaasua eikä eikä...no anyway...päätinpä sitte "tekasta" senkin ihan kylmästi raudasta... 40x40x3mm putkulainen oli taas kätkeny sisäänsä tommosen ovilehden... tosin toi ikkuna aukon mitta jäi jotenkin päähän siitä orggis ovesta..
sillä seurauksella et nyt on vähän "sävellettävä" ton oven lukituksen kans... eipä silti siihenkin on jo "alkutahdit" tiedossa...mut aika näyttää kuinkas se alkaa soimaan...
Jep se siitä ovesta toistaiseksi... Toi mun "pannuhuone" oli kans semmonen murheen kryyni... meinaan vaan wt kotvasen sai pyöritellä kalusteita päässään, surffata intternetin ihmeellisessä maailmassa (sen mä sentään osaan tehdä tietokoneella...) ja taas miettiä ja mittailla... No tossa on "evo 1" Elikkä tolle ylähyllyle tulee se "tuplakierukkavenevaraajahärdelli" mistä mää tossa jossain kohtaa olen aikaisemmin kirjuutellut... ja alahyllylle tulis sitte se "jotakin polttonestettä/kaasua kuluttava vesikiertoinen lämmityslaite":D en vaan vielä rehellisyyden nimissä oo päättäny et mikä ja minkä tehoisella/kokoisella laitteella evo ykkönen toteutetaan... toi systeemi on siis viel "muutettavissa" sellaiseksi yhdeksi korkeaksi eristetyksi tilaksi.. eli varaaja tulis siinä tapauksessa pystyyn... ja se/ne lämppärit siihe viereen... no se selvinneen aikanaan...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Pari otosta vielä ovesta ja saranoinnista...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Nonnii... ny on "parit" kuvat tämän terapia töllin luomisen tuskasta pistetty esille... pakko sanoo et nyt vasta itekki tajusin kuinka paljon mulla noita kuvia onkaan... (vaikka hukkasin yhden puhelimen tossa jossain kohtaa rojektia...) toivon mukaan en vielä kyllästytä teitä näillä kuvatuksilla ja kötöstyksillä...
Jep... joku mainitsi tossa aikaisemmin tuosta "ajasta ja harrastamisesta"
on tunnustettava sellainen tosiasia että minunkin vuorokaudessa on kuitenkin vain 24h...ja suurimman osan olen tehnyt oman päivätyöni ohella...onneksi tohon "kiivaimpaan" hitsaus aikaan sain vähän vapaita töistä ettei se projektin vaihe venynyt enempää... (2kk oli ihan riittävän pitkä aika)
nyt on taas pitänyt kiirettä töissä sen verta paljon ettei oo pystyny ihan 100% keskittymään tohon...
ja niinku tossa on mainittu jo aikaisemminkin...halli on hyvä tai jopa ihanpa melkein pakollinen tietyissä työvaiheissa vielä tähänkin vuoden aikaan...
harmi vaan ku se ei oo oma... siis vuokra hallissa touhuan...ja se antaa myös suuren osan motivaatiosta tehdä rojektia ettepä... harvallapa meistä on semmoisia rahoja maksella huvikseen vuokria...siitä ilosta et auto on kuivassa paikassa... (tai ei ainakaan mulla oo...)
Nii ja Mikkolle (ja miks ei muillekkin miettijöille)
Kyljen pinnat on toistaiseksi "vain" liimalla kiinni...mutta varsinkin ton yläosan plastiiikki levyjen pysty saumoihin tulee myös ns.mekaaninen kiinnitys eli ne listoitetaan... ala osan rst:tä en oo viel varma että vedänkö listojen vai "pulttaanko" sen kehikkoon... ja kunhan hetken maltatte ni tulee kuvia noista eri työvaiheista miten oon omassa pienessä mielessäni ratkassu ne...
Jep... joku mainitsi tossa aikaisemmin tuosta "ajasta ja harrastamisesta"
on tunnustettava sellainen tosiasia että minunkin vuorokaudessa on kuitenkin vain 24h...ja suurimman osan olen tehnyt oman päivätyöni ohella...onneksi tohon "kiivaimpaan" hitsaus aikaan sain vähän vapaita töistä ettei se projektin vaihe venynyt enempää... (2kk oli ihan riittävän pitkä aika)
nyt on taas pitänyt kiirettä töissä sen verta paljon ettei oo pystyny ihan 100% keskittymään tohon...
ja niinku tossa on mainittu jo aikaisemminkin...halli on hyvä tai jopa ihanpa melkein pakollinen tietyissä työvaiheissa vielä tähänkin vuoden aikaan...
harmi vaan ku se ei oo oma... siis vuokra hallissa touhuan...ja se antaa myös suuren osan motivaatiosta tehdä rojektia ettepä... harvallapa meistä on semmoisia rahoja maksella huvikseen vuokria...siitä ilosta et auto on kuivassa paikassa... (tai ei ainakaan mulla oo...)
Nii ja Mikkolle (ja miks ei muillekkin miettijöille)
Kyljen pinnat on toistaiseksi "vain" liimalla kiinni...mutta varsinkin ton yläosan plastiiikki levyjen pysty saumoihin tulee myös ns.mekaaninen kiinnitys eli ne listoitetaan... ala osan rst:tä en oo viel varma että vedänkö listojen vai "pulttaanko" sen kehikkoon... ja kunhan hetken maltatte ni tulee kuvia noista eri työvaiheista miten oon omassa pienessä mielessäni ratkassu ne...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Puppi
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20 Loka 2013 20:27
- Truck: Scania K92 CLB -88
- Location: Vesilahti
- Member id: 204
Re: Terapia tölli
Ei kyllästytä pätkääkään. Komeeta jälkee teet.Lisää vaan kuvia ja juttuja
Oon pitäny tota meidän perheen Puppia "terveenä"
Uskaltasko raottaa jostain pellinkulmaa(vaimo vieressä heti sanankäännösta)
Oon pitäny tota meidän perheen Puppia "terveenä"
Uskaltasko raottaa jostain pellinkulmaa(vaimo vieressä heti sanankäännösta)
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Scania AJOKKI EXPRESS K92 CLB AA = Petenmäen PUPPI
Scania AJOKKI EXPRESS K92 CLB AA = Petenmäen PUPPI
Re: Terapia tölli
Tämä ketju tuli heti mieleen kun toisaalla uutisoitiin "korjauskelvottomaksi" tuhoutuneesta kulkuriautosta. Aika suhteellista mikä kenellekin on korjauskelvotonta...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Terapia tölli
Tulipalot vähän eri juttuja, mitä korjauskelvotomuuteen tulee. Jos siihen viittasit. Duunipaikallani paloi yksi bussi jokin aika sitten, ja vaikka jäljet eivät olleet erityisen pahat päälle päin, ni purkuun meni silti. Se palotapahtuma on niin järjettömän kuuma, et vaikuttaa väistämättä metallien ominaisuuksiin. Puhumattakaan siitä et lähistöltä kaikki sähköosat menee melkeinpä uusiks.
No joo, kyllähän mitä tahansa korjaa. Mut kyllä se järkevyyden raja tulee jossain kohden vastaan. Raha ratkaisee.
Kyselin noista kiinnityksistä, koska itsellä mielessä yhtä laajamittaiset korjaustyöt. Oon vaan pähkäilly, et riittäiskö se "pelkkä liima". Silleenhän nuo nykyaikaiset autot vissiin kootaan, ni kai se vois riittää. Alumiinilevyt mulla on ollu mielessä. Oon tos tutkinu työpaikan Volvoja vähän sillä silmällä, aika paksua levyä kyljet niissä. Työntömitta näytti vähän päältä kolmea ja puolta milliä, se vähän päältä lienee maalin ja lian osuus. Niinkö paksua on oltava tukevan rakenteen aikaansaamiseksi?
Pieni mieleni ei näitä asioita vielä käsitä, koska tähän asti rautapelti on hitsaamalla tullut kiinnitetyksi.
No joo, kyllähän mitä tahansa korjaa. Mut kyllä se järkevyyden raja tulee jossain kohden vastaan. Raha ratkaisee.
Kyselin noista kiinnityksistä, koska itsellä mielessä yhtä laajamittaiset korjaustyöt. Oon vaan pähkäilly, et riittäiskö se "pelkkä liima". Silleenhän nuo nykyaikaiset autot vissiin kootaan, ni kai se vois riittää. Alumiinilevyt mulla on ollu mielessä. Oon tos tutkinu työpaikan Volvoja vähän sillä silmällä, aika paksua levyä kyljet niissä. Työntömitta näytti vähän päältä kolmea ja puolta milliä, se vähän päältä lienee maalin ja lian osuus. Niinkö paksua on oltava tukevan rakenteen aikaansaamiseksi?
Pieni mieleni ei näitä asioita vielä käsitä, koska tähän asti rautapelti on hitsaamalla tullut kiinnitetyksi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Terapia tölli
Kyllä näitä Ajokki-korisia uskaltaa kurkkia kun ovat sinkittyä Ei pitäis kovinkaa järkyttävää olla näkyvissäPuppi kirjoitti:Ei kyllästytä pätkääkään. Komeeta jälkee teet.Lisää vaan kuvia ja juttuja
Oon pitäny tota meidän perheen Puppia "terveenä"
Uskaltasko raottaa jostain pellinkulmaa(vaimo vieressä heti sanankäännösta)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Ja jatketaanpas pikkasen taas...
Noista tulipaloista sen verran... Juu en ehkä ihan vähässä kummassa lähtis korjaamaan palanutta autoa...
kaverin kaa ollaan paria henkilö/maasto autoa mitkä on palaneet käyty varaosien toivossa käyty joskus aikanaan kattelee... mutta akseli putkesta lähtien metalli on vaan "jotenkin muuttunu" eikä näin ollen oikein saanu edes järkeviä osia kyseisistä kulkupeleistä... eli ne meni raudan kierrätykseen molemmat...
ruostekkin toki "heikentää" rakennetta kun metalli vaan häviää mut onneksi tässä mun tapauksessa ei ihan koko autoo tarvinnu tehdä uudestaan... (vaik se välillä tuntukin siltä) ja näin jälkeen päin mietittynä oon "tyytyväinen" että lähdin tekemään sitä noin... nyt mä sain ton helmoissa olevan tilan hyödynnettyä kokonaan ja sinne ei tällä tyylillä jäänyt niin paljon "likaa ja moskaa" kerääviä paikkoja, noiden alustojen pesu on kuitenkin mun mielestä hieman "haastavaa" jos ei oo hyvää monttua tarjolla... Mutta itse asiaan... päivän kuva pläjäykset... siinäpä kekkasin ittelleni viel pikku lisäduunin... Orggis sisälokasuoja oli niin "korkealla" että tulevan wc/suihkukopin lattia olis jäänyt niin ylös (eristeiden ja lattiarakenteen takia) että seisoma korkeus olis ollut todella "epäkäytännöllinen". Mä ynnäilin peruskoulun matematiikan oppien mukaan seisoma korkeudeksi n.180cm... ja totesin sen liian matalaksi...ei sillä etteikö tämmönen persjalkanen alta 180cm siellä mahtuis tarpeitaan tekemään...mutta jos mä vaik erehtyisin joskus ottamaan eukoks semmosen missin/mallin mitoissa olevan naruperseen ni eihän se vois maalata naamaansa siedettävän näköseks ku ei hää mahtuis siellä suorana seisomaan... Ei vaineskaan... se ei ollut syy...en vaan tykänny ajatuksesta "liian matalasta kopista" ku mahdollisuus oli ottaa muutama lisäsentti lattiasta...katon ja lattian eriste paksuuden kärsimättä... Tommosen rauta hässäkän mää siihen sitte väsäsin "rungoks" .Toinen puoli sai saman käsittelyn... Siitä syystä että mulla olis suunnitteilla tehdä sille puolelle "kerros sänky/sohva viritelmä"... ja alimman vuoteen/sohvan istuin osan alle olis tarkoitus tehdä auton "puhdasvesi säiliö" (en keksiny muuta paikkaa) onhan siinä paikassa se hyvä puoli että sitä ei tarvi erikseen eristää...
Noista tulipaloista sen verran... Juu en ehkä ihan vähässä kummassa lähtis korjaamaan palanutta autoa...
kaverin kaa ollaan paria henkilö/maasto autoa mitkä on palaneet käyty varaosien toivossa käyty joskus aikanaan kattelee... mutta akseli putkesta lähtien metalli on vaan "jotenkin muuttunu" eikä näin ollen oikein saanu edes järkeviä osia kyseisistä kulkupeleistä... eli ne meni raudan kierrätykseen molemmat...
ruostekkin toki "heikentää" rakennetta kun metalli vaan häviää mut onneksi tässä mun tapauksessa ei ihan koko autoo tarvinnu tehdä uudestaan... (vaik se välillä tuntukin siltä) ja näin jälkeen päin mietittynä oon "tyytyväinen" että lähdin tekemään sitä noin... nyt mä sain ton helmoissa olevan tilan hyödynnettyä kokonaan ja sinne ei tällä tyylillä jäänyt niin paljon "likaa ja moskaa" kerääviä paikkoja, noiden alustojen pesu on kuitenkin mun mielestä hieman "haastavaa" jos ei oo hyvää monttua tarjolla... Mutta itse asiaan... päivän kuva pläjäykset... siinäpä kekkasin ittelleni viel pikku lisäduunin... Orggis sisälokasuoja oli niin "korkealla" että tulevan wc/suihkukopin lattia olis jäänyt niin ylös (eristeiden ja lattiarakenteen takia) että seisoma korkeus olis ollut todella "epäkäytännöllinen". Mä ynnäilin peruskoulun matematiikan oppien mukaan seisoma korkeudeksi n.180cm... ja totesin sen liian matalaksi...ei sillä etteikö tämmönen persjalkanen alta 180cm siellä mahtuis tarpeitaan tekemään...mutta jos mä vaik erehtyisin joskus ottamaan eukoks semmosen missin/mallin mitoissa olevan naruperseen ni eihän se vois maalata naamaansa siedettävän näköseks ku ei hää mahtuis siellä suorana seisomaan... Ei vaineskaan... se ei ollut syy...en vaan tykänny ajatuksesta "liian matalasta kopista" ku mahdollisuus oli ottaa muutama lisäsentti lattiasta...katon ja lattian eriste paksuuden kärsimättä... Tommosen rauta hässäkän mää siihen sitte väsäsin "rungoks" .Toinen puoli sai saman käsittelyn... Siitä syystä että mulla olis suunnitteilla tehdä sille puolelle "kerros sänky/sohva viritelmä"... ja alimman vuoteen/sohvan istuin osan alle olis tarkoitus tehdä auton "puhdasvesi säiliö" (en keksiny muuta paikkaa) onhan siinä paikassa se hyvä puoli että sitä ei tarvi erikseen eristää...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Terapia tölli
Kuinka sä noita palkkeja taivutit? Minkälainen seinämävahvuus?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Terapia tölli
Palanut on varmasti pahempi parsittava kuin muuten särkynyt. Mutta särkyi miten hyvänsä niin kylähullu korjaa itselleen ilman tuntipalkkaa monta sellaista autoa joita ei kannata ammattikorjaamolla 100e/tunti enää elvyttää. Eihän tätä koko hulluutta muuten olisikaan.
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Terapia tölli
Tos on mun mielestä jotenkin alkuperäistä "metallimies meininkiä" ei muuta ku rispektii
Ite ruuvasin Tyssibussiin sähkötakan kiinni, ja oon olevinaan kova rakentelija
Ite ruuvasin Tyssibussiin sähkötakan kiinni, ja oon olevinaan kova rakentelija
-Pikavuoro Gibraltarille-
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Jassoo...
Tarvii taas kiittää kannustuksesta... eli KIITOS ja syvä kumarrus...
Mikko kyseli tapaa miten tota putkee taivuttelin...ja seinämä vahvuuksia, seinämä vahvuus on 3mm ja profiili on 40x40mm paitsi takaseinän alin "vaakapalkki" se oli/on profiililtaan 40x60mm ja seinämä vahvuus 4mm...
Mutta se miten mä sen vääntelin ni on ehkä vähän vaikea kertoa näin...varsinkin minun vajavaisilla verbaalisilla taidoilla.. mutta yritetään...
Minulla ei siis ole minkään näköistä "mankelia" käytössä, mutta ei tohon niitä mun mielestä tarvinnutkaan...
tarvitaan vaan kaksi saman suuntaista vaaka putkea jotka ovat jossain todella tukevasti kiinni. putkien etäisyys toisistaan oli n.30cm ja korkeushan on jokaisen vääntelijän "omasta varresta" kiinni.
Otetaan "ylipitkä" kappale ja laitetaan se putkien väliin poikittain sillä tavalla että toinen poikki putkista on alla ja toinen päällä...(toivon mukaan kiinnostuneet ovat vielä kärryillä...) Ja sitten vaan "nytkytetään" pikkuhiljaa kappaletta siirtäen n.5cm kerrallaan...(olipas epäselvästi sanottu...)
Ylipitkän putken kanssa on käytössä huomattavasti pidempi vipuvarsi joten voimaa ei tarvitse käyttää "juuri lainkaan" maan vetovoima on sun puolella...
Ja tässä kohtaa tuollaisesta sapluunasta on suuri hyöty, ei tarvitse ihan silmäpelillä vääntää sitä... Sitten kun se on saatu suurin piirtein muotoonsa putki lyhenetään melkein oikeaan mittaan ja sovitetaan "kohteeseen"... tässä kohtaa on vielä mahdollisuus vääntää putkea lisää suht helposti (ainakin tuollaisissa kyljen pysty putkissa) mut kokemuksesta voin sanoo että mitä lyhyempää kappaletta yrität tällä "metodilla" vääntää sen raskaampaa se on...
Sitten kun putki on saatu haluttuun muotoon, se katkaistaa ja "tökätään" kiinni... Toivottavasti pääsit edes pikkasen jyvälle miten mä oon väännelly noi..
Putkea voi toki vääntää "lämmöllä" esim. vaik migillä...(jos ei oo kaasuvehkeitä) hitsaa "vaan" putken ulkosyrjään tietyin välimatkoin semmoisia "nappeja"
se putken syrjä minne sä annat lämpöö laajenee vähän ja täten putki "kaareutuu" tässä tyylissä on vaan hyvin suurena vaarana että putki lähtee lämmön vaikutuksesta kiertymään tai kaareutumaan sivusuunnassa... (kokeilin...en osannu...enkä jaksanu kauan harjoitella...)
Ja voihan sen myös "takoa" kieroks mutta se vaatii kaverin avuksi ainakin näin pitkissä kappaleissa... ja se on sitte kaverin "tarkkuudesta" kiinni miten se tärisee käsille... (ainakin jos auton lehtijousia takoo... nimim. kokemusta omaava )
Joku oikee seppä nauraa itsensä tärviölle varmaan näistä mun "ohjeista" mutta lopputuloshan on se mikä ratkaisee... mää sain omat putkeni mutkalle nytkyttelemällä ja niistä tuli "hyvät" ainakin sen vert hyvät et yks kaveri ku kävi tässä hallilla kattelee tota "valmiina" se ei meinannu millään uskoo että oon käsipelillä vääntäny ne...
Oikeestaan kaikista enitenhän tossaki tarvittiin mielikuvitusta ja lehmän hermoja...et malttaa vaan sovittaa ja taas sovittaa n. 4h mulla meni noihin neljän putken nysväämiseen...
Tarvii taas kiittää kannustuksesta... eli KIITOS ja syvä kumarrus...
Mikko kyseli tapaa miten tota putkee taivuttelin...ja seinämä vahvuuksia, seinämä vahvuus on 3mm ja profiili on 40x40mm paitsi takaseinän alin "vaakapalkki" se oli/on profiililtaan 40x60mm ja seinämä vahvuus 4mm...
Mutta se miten mä sen vääntelin ni on ehkä vähän vaikea kertoa näin...varsinkin minun vajavaisilla verbaalisilla taidoilla.. mutta yritetään...
Minulla ei siis ole minkään näköistä "mankelia" käytössä, mutta ei tohon niitä mun mielestä tarvinnutkaan...
tarvitaan vaan kaksi saman suuntaista vaaka putkea jotka ovat jossain todella tukevasti kiinni. putkien etäisyys toisistaan oli n.30cm ja korkeushan on jokaisen vääntelijän "omasta varresta" kiinni.
Otetaan "ylipitkä" kappale ja laitetaan se putkien väliin poikittain sillä tavalla että toinen poikki putkista on alla ja toinen päällä...(toivon mukaan kiinnostuneet ovat vielä kärryillä...) Ja sitten vaan "nytkytetään" pikkuhiljaa kappaletta siirtäen n.5cm kerrallaan...(olipas epäselvästi sanottu...)
Ylipitkän putken kanssa on käytössä huomattavasti pidempi vipuvarsi joten voimaa ei tarvitse käyttää "juuri lainkaan" maan vetovoima on sun puolella...
Ja tässä kohtaa tuollaisesta sapluunasta on suuri hyöty, ei tarvitse ihan silmäpelillä vääntää sitä... Sitten kun se on saatu suurin piirtein muotoonsa putki lyhenetään melkein oikeaan mittaan ja sovitetaan "kohteeseen"... tässä kohtaa on vielä mahdollisuus vääntää putkea lisää suht helposti (ainakin tuollaisissa kyljen pysty putkissa) mut kokemuksesta voin sanoo että mitä lyhyempää kappaletta yrität tällä "metodilla" vääntää sen raskaampaa se on...
Sitten kun putki on saatu haluttuun muotoon, se katkaistaa ja "tökätään" kiinni... Toivottavasti pääsit edes pikkasen jyvälle miten mä oon väännelly noi..
Putkea voi toki vääntää "lämmöllä" esim. vaik migillä...(jos ei oo kaasuvehkeitä) hitsaa "vaan" putken ulkosyrjään tietyin välimatkoin semmoisia "nappeja"
se putken syrjä minne sä annat lämpöö laajenee vähän ja täten putki "kaareutuu" tässä tyylissä on vaan hyvin suurena vaarana että putki lähtee lämmön vaikutuksesta kiertymään tai kaareutumaan sivusuunnassa... (kokeilin...en osannu...enkä jaksanu kauan harjoitella...)
Ja voihan sen myös "takoa" kieroks mutta se vaatii kaverin avuksi ainakin näin pitkissä kappaleissa... ja se on sitte kaverin "tarkkuudesta" kiinni miten se tärisee käsille... (ainakin jos auton lehtijousia takoo... nimim. kokemusta omaava )
Joku oikee seppä nauraa itsensä tärviölle varmaan näistä mun "ohjeista" mutta lopputuloshan on se mikä ratkaisee... mää sain omat putkeni mutkalle nytkyttelemällä ja niistä tuli "hyvät" ainakin sen vert hyvät et yks kaveri ku kävi tässä hallilla kattelee tota "valmiina" se ei meinannu millään uskoo että oon käsipelillä vääntäny ne...
Oikeestaan kaikista enitenhän tossaki tarvittiin mielikuvitusta ja lehmän hermoja...et malttaa vaan sovittaa ja taas sovittaa n. 4h mulla meni noihin neljän putken nysväämiseen...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Terapia tölli
Pistänpä viel aamupäivän ratoksi teille pari kuvaa...
Isäinpäivä viikonloppuna oli sitte "raato" siinä kuosissa että siirsin sen "hiekkakylpyyn" tämä kuva perjantailta kyseisenä viikonloppuna... Oiskohan ollu jotan seittemän korvissa ku menin tutun hiekkapuhaltajan hallille suojaus hommiin... ja vähän jälkeen puolen päivän kehikko oli puhallettu...(pääsin itekki kokeilee/puhaltaa noita putkia...) Puhalluksen jälkeen alkoiki "armoton" siivoominen... on se ihme et miten toi hiekka löytää tiensä joka paikkaan...Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Terapia tölli
Kiitos kovasti neuvoista. Olin aivan varma et sulla on siellä mankelit ja pelit ja vehkeet, enkä sit tullu ajatelleeksikaan et homman voi tehdä tuolla tavalla yksinkertaisestikin. Ja noin loivasti kun vääntää, ni eihän ne edes mene lyttyyn.
Mun pitäis tehdä aika jyrkät mutkat takaseinän kehikkoon, mut siinä lienee paras turvautua palasista migillä kasaamiseen. Veikkaan et pitäs olla sen sorttinen työkalu missä olis tuurna sisällä, jos vääntämällä ajattelis.
Mut täytyy vielä sanoa, että tätä viestiketjua on ollut mitä suurin ilo seurata.
Mun pitäis tehdä aika jyrkät mutkat takaseinän kehikkoon, mut siinä lienee paras turvautua palasista migillä kasaamiseen. Veikkaan et pitäs olla sen sorttinen työkalu missä olis tuurna sisällä, jos vääntämällä ajattelis.
Mut täytyy vielä sanoa, että tätä viestiketjua on ollut mitä suurin ilo seurata.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Terapia tölli
Kaaria on tullut väännettyä teatterilavasteisiin. Tiukan mutkan saa neliöpalkkiin leikkaamalla vaikka 50mm välein sisäreunaa ja 2/3 kylkiä auki. Vanerisapluunan ympärille pyörittää muotoon ja sähköliimalla saumat umpeen - ei tule edes hiki vääntäessä.
Perusteellista työtä olet tekemässä - Rosvolinnan hattu nousee.
Perusteellista työtä olet tekemässä - Rosvolinnan hattu nousee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun