Sivu 22/24

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 17 Touko 2016 21:35
Kirjoittaja Pukaatti
Noi! Siinä pikaohje kanian lingon putsaukseen :lol:

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 18 Touko 2016 19:38
Kirjoittaja Iski
Skuban tiiviste satsi käsittää kahdet tiivisteet (linkoa on kahta kokoa) ja sellaisen paperiarkin joka laitetaan lingon reunoille, helpottaa huomattavasti puhdistusta, kun kaikki piki lähtee sen paperin mukana, ei tarvi kuin vähän löpöllä huuhdella.
Eikä laiteta sitten liian kireelle ja varmista että pyörii kevyesti.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 30 Elo 2016 20:50
Kirjoittaja pelti
Pikku hiljaa toi Nepparin kytkin alkoi irroittaa huonommin ja huonommin. Robotti ei aina onnistunut laittamaan paikalla ollessaan vaihdetta sisään.
Käytin Nepparin Raskashuolto I.Vaara oy:llä Halikossa. Ismo teki hetken taikoja ja Voila, kytkin on aivan eri tuntuinen ja irrottaa todella hyvin. Vähän ilmausta ja rasvausta kytkimen akselille. Oli aika jumissa.... Mutta täytyy Ismoa ja hänen porukoita kehua, heti olivat hihnalla ja syy löytyi asap.
Nyt on ilo ajella ja kytkintä painella, ei ala enää pohje krampata.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 30 Elo 2016 23:58
Kirjoittaja kulkuri
:D hienoa

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Syys 2016 07:17
Kirjoittaja pelti
Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.

Halvat on hullun huvit

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Syys 2016 09:22
Kirjoittaja Rantarosvo
Kattelin sunnuntaina telkkarista joltain kanavalta jossa asu 13 henkinen perhe linja-autossa. Olivat jonkinsortin uskovaisia ja kiersivät jenkkilää laulamassa gospelia. Kun valmistautuvat esiintymiseen, oli vessassa 4 tyttöä meikkaamassa yhtäaikaa. Tuli vaan mieleen Pellin meikkipeilin puute viime kesältä.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Syys 2016 10:37
Kirjoittaja pelti
peili on tärkeämpi kuin jääkaappi.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Syys 2016 11:26
Kirjoittaja kulkuri
[quote="pelti"]Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.

Voin kuvitella kuinka on mieli levännyt vaihdellessa :D

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Syys 2016 11:48
Kirjoittaja pelti
Kyllä mieli lepäsi, nyt toi robotti toimii kun unelma. Ei koskaan aiemmin ole vaihteet paikalla ollen noin nopeasti meneet sisään, erityisesti pakki. Eikä rutise. Ja kytkin on kevyt käyttää.

Ja kuinka pienellä hommalla se tuli kuntoon.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Maalis 2017 15:21
Kirjoittaja MLuoto
pelti kirjoitti:Oon nyt erilaisia keinoja kokeillut tuon maalinpoistoon: tasohiomakone, käsipelillä mutta tässä ylivoimainen tapa. https://instagram.com/p/6VANPgMzju/

En tiedä onko mitään järkeä, mutta kun maali on irti pohjasta....
nopein tapa nuihin ruostemaalin poistoon on kuusamontussulaikka rälläkkään.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Maalis 2017 18:05
Kirjoittaja pelti
Tussusta puheenollen, polkeminen tuli taas muotiin, nimittäin kytkimen polkeminen. Talvi ei parantanut kytkintä. Joten ei auta kun nykästä kytkin auki ja vaihtaa sisuskalut. Säätövara on tapissa.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 12 Maalis 2017 22:02
Kirjoittaja pelti
Tässä vähän kuvituskuvaa, todellisuudessa avasin momenttimuuntimella. Mutta kyssäri:
Kiristin kyllä tuolla kuvan tekniikalla. Ja kuinka pitkä varsi pitäisi olla, kun jälkikiristää noi pultit? Metrinen, kaksi metrinen? Kun ei ole
momenttiavainta.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 12 Maalis 2017 23:38
Kirjoittaja BussMAN
Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa

Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.

Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 13 Maalis 2017 02:23
Kirjoittaja Reddewil
BussMAN kirjoitti:Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa

Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.

Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.
Meinaatko oikeesti? 60 Kilopond-meter [kpm]
= 588,399 Newton meter [Nm]
Eli metrin varren päähän 600kg painoa? Ettei olis 60kg sinne metrin päähän oikia?
Ite oon vääntäny aina kaikki ihan liian kireälle ja kärsiny siitä ku jenkhat hajjoo ja tasopinnat vääntyy...

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 13 Maalis 2017 08:10
Kirjoittaja BussMAN
Kyllä 60 kg 1 metrinvarrenpäähän = 60 kpm = 60 kgm

( kpm kun kiristellyt ja muistissa pitänyt että Nm "luku on läheskymmenkertainen". ===9,81)

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 13 Maalis 2017 08:43
Kirjoittaja Rosvolinna
Momentinkertojalla on tullut kiristettyä. Siinä on semmoinen 300mm veivi, kun vielä yhdellä kädellä jaksaa kiertää niin hyvä on.

Laskin kertoimella (1:70) ja tarkistin momenttiavaimella. Eli momentinkertojalla saisi helposti mehut irti jengoista.

Maalitussilla, kun vetää merkit muttereihin niin on helppo tarkistaa pysyvätkö paikoillaan.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 13 Maalis 2017 17:39
Kirjoittaja Jule
Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.

Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 14 Maalis 2017 10:34
Kirjoittaja Reddewil
Jule kirjoitti:Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.

Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.
Eihän se olekkaan, ku ruuville :) Hirvittää kahtoa ku 3m varrella yli 100kg ukko hyppii hiluxin pultteja kiinni ja sit ihmetellään ku vanteessa reijät isonee :roll:

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 14 Maalis 2017 20:36
Kirjoittaja wiima63
Mulla on iso 1" momenttiavain vajaa metri ilman jatkoa ja kun sillä naksuttaa 600nm niin se on kyllä yllättävän vähän. Ei ikinä uskoisi että se riittää eli moni ylikiristää kyllä reilusti. Toinen on ongelma on se että jos työkalut ei oo jykevät niin ne antaa periksi ja se koko hiki ja äheltäminen menee siihen kun rauta taipuu mutta pultissa ei momentit hirveitä muutu eli työkalut on tän jutun idea että on niin jykevä että kestää vääntää.

Uskon että kun ton jatkon ottaa poies ja jatkaa kuvan taktiikalla kiristystä ollaan aika lähellä ihannetulosta kun vielä antaa lopuksi käsillä ja painolla semmosen pikku näpynäpyn jossei avain jousta.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 26 Maalis 2017 15:44
Kirjoittaja RRR77
Kronelaisessa trailerissa BPW:n 3-akselisessa ainakin pyöränmutterin kiristysmomentti on 600nm luokkaa, kyseessä ei kylläkään oo paripyörä joten en tiedä päteekö se sitte paripyörille mutta yhdelle 22,5 tuumaselle taitaa olla melko normaali momentti.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 01 Huhti 2017 22:22
Kirjoittaja pelti
Pyörä pysyi paikallaan huoltoon viedessä :)
Nyt on kytkimessä kaikki osat uutta, joten kytkimen osat voi sitten aikanaan sen lopun ruostekasan päälle laskea. En usko, että kulkuriajolla tuota kytkintä saa loppumaan.

Hitto, kun polttelis lähteä huristelemaan.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 06 Huhti 2017 18:15
Kirjoittaja pelti
Ihan huvikseni kävin vaan aurinkoisena päivänä ajelemassa. Mukavaa hommaa uudella kytkimellä. Ja loppui pakillakin se pieni vaeltaminen / nykiminen tai miksi sitä nyt kuvailisi sitä epätasaista etenemistä.

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 20 Huhti 2017 20:04
Kirjoittaja pelti
Tarttis pikku vinkkiä. Vanha vian jatkoa, josta tässä säikeessä oli sivulla 3 (viewtopic.php?f=2&t=4595&start=50#p41507)
.
Eli nyt hihnapyörä on kulunut väljäksi, vaikka on uudet laakerit. Miten tuo pitäisi korjata?
https://www.instagram.com/p/BTHV1NjApFP ... ltiliiteri

Linkissä on video, mitä siis tarkoitan. Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 20 Huhti 2017 20:20
Kirjoittaja Jule
pelti kirjoitti:Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
Kaikkiin kyllä.

Tosin äkkiseltään.. onko tuo tosiaan noin väljäksi mennyt, vai onko se jotenkin muulla tavalla irti ja kirraamista vailla?

Re: Neoplan n214 / Scania

Lähetetty: 20 Huhti 2017 20:48
Kirjoittaja pelti
se on mennyt väljäksi :( päässyt heilumaan tms...
voi olla alkuperäinen vika, joka sen laakerinkin aikoinaan söi.

Nyt just laitoin uudet laakerit, eli ne on mitoissaan, mutta pyörä väljä. Ei mutterilla parane :)