Horror Lines

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Horrorin säikeessä voi puhua mistä vaan, aina ollaan asiassa :)
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Minä sulle Horrorin "säikeet" näytän.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

image.jpg
Vetokoukun sovittelua.
image.jpg
Myös takapaksin alakoolausten viimeset palat ovat kutakuinkin löytäneet tiensä alapohjaan. Sinkki on pinnassa.

Tänään kävin kysäsee konttorilta, miten he suhtautuu tohon koukkuhommaan. Sanoi, et ei noita pikkukoukkuja merkitä mihinkään. Tottakai sen saa otteeseen, niinku jonku saunanki, mut ei niitä sinne yleensä merkitä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

oikein deluxea kun irroitettava ja kaikkea ;) Miten sait noin paljon tilaa touhuta? otitko jotenksii peltejä pois tms jottai?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Purin jarruvarjotelineet pois. Jos ette tienny, ni B10M rumpujarrut ei enää 230km/h vauhdeissa riitä (tällähän ajetaan Saksassaki), siks näissä on jarruvarjot.

Ei vaa oikeesti. Ylläoleva ei oo totta.

Riittää ne rumpujarrut...



Takapuskurin etupuolella on semmonen kummallinen pelti, laidasta laitaan, taittuu pohjafaneerien alle ja reunoista eteenpäin takaluukun reunaan, ja yläreunasta tulee tohon valolanppujen ja ton mustan osan alareunaan. On siis tavaratilan takaseinän alaosa. Se oli ikäänkuin ruostunut. Puskuri on siinä kii myös. Ja vararengas, osin. Piti puottaa puskuri pois, että sai sen pellin sieltä veke. Nyt näyttää sit tolta.

Seuraavax pitäis jollain ilveellä tehdä pulttikiinnitys-yhteet vetopalkin ja pohjapalkkien välille, lyhentää vetopalkkia, hitsata ne yhteet siihen kii, ja sit pultata koko pska tohon himmeliin kii. Arvelin, että kolme pulttia puolelleen ja kaks tohon keskelle, vetokidan yläpuolelle, riittäis. Riittääks?

On vaan taas niin hidasta ku ei enää työpäivän jälkeen jaksa yhtään liikkua. Syysmasennus?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ookke, luulis riittävän tattien määrä, 4 on hiivatissa ja leimasetä sano että 2000kg kuulemma kestää vetää. 10/12 Mm tatit näkkyy olevan. Toivottavasti ei syysmasis iske kun on kiva lukee teitin busbuilding stooria :)
Pistätkö mimmosta helmaa tilalle? Puupaneelia vaiko mitä :D
Jos sen kaventas toho välikköö ja hitsailis laput päihin ja tateille reiät ja bolt on? Plug and pray...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Semmoset pitkät L-raudat hissailen / hissautan tohon vetopalkin päihin kii ja ylhäältä alas pulttikiinnitys, paitsi etupäästä poikkipultti.

Se etesmenny helma täytyy oikasta. Joku on sen johku peruuttanu joskus. Sit korroosiot pois ja uutta pelliä tilalle. Se on kuitenki enimmäkseen ehyt, ni ei maha maksaa vaivaa alkaa kokonaan uutta väköstelemmää...

Suomessahan ei saa kuulakytkimellä vetää yli 3500kg, vaik koukussa lukis ameriikaks mitä. Siihen se tollaki pysähtyy.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hanki semmonen mahdollisimman lyhyt täysperävaunu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ei saata miekkasetä tykätä, menneet rajottamaan keskiakseliperävaunuihin(hieno sana) eli vasikoihin nää sallitut kärrit. Lyhyt se kyl pitää olla ko taitaa 18m olla suurin sallittu yhistelmäpituus linjapiilillä. En tiijä, meniskö läpi jos kärrin ja auton väliin laittas semmosen haitarin :) Avokärri ei ehkees menis :( No ei ainakaan auton perä likaantus.
Se ois niin kiva ko sais laittaa 15m auton perään 12m täysperän. Mie muuttasin asumaan semmoseen. Kärrissä ois verstastila :)

muoks.
Kärri ideoita.(en suosittele ääniä täysille heti alkuun)

https://www.youtube.com/watch?v=bv12O4lCVxI
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

6m stagetraileria ois tarkotus vedellä. Tai siltaponttoonia ni pääsee joen yli.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eikös ne juuri sallineet täysperävaunut muidenkin kuin kuorma-auton perään? Samalla tosin kielsi täysperävaunuista työntöjarrut eli ei varsinaisesti helpota.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja mikko »

Juu, saa olla täysperävaunukin. Ei mitään järkeä, ja vaikea ajaa jos bussin perään laittaa. Lähinnä siks ehdotin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eihän se oo vaikea ajaa ku taaksepäin.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Taas on yks aukko miun sivistyksessä paikattu. Ainoo mikä miun mielestä voi lisätä peruutteluhaastetta linjurilla on peränylitys, olkoon kärri mikä tahansa. Toki siitä on hyötyäkin jos onnistuu pitämään ohjausliikkeet pienenä.
Miusta pitäs aina muistaa et peruuttaessa peruutetaan sitä kärriä, ei vetoautoa. Vetoautolla tehdään vaan ne kärrin tarttemat ohjausliikkeet. Täysperässä kärrin etuakseli on se mitä seurataan eniten. Voi olla vaikee ymmärtää, ko oon huono ilmasemaan itteeni kirjottamalla, mut veikkaan et nokitusten ja kaljakopallisen jälkeen oisitte samaa mieltä :)
Rosmo
Avatar
paci
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja paci »

Muistuu tästä mieleen sotilasmestari joka aikoinaan armeijassa opetti meitä peruuttamaan täysperällä kulmaan ja silloin nimenomaan korosti että seurataan peileistä kärryn etuakselin liikkeitä. Jos pää tuli ulos avoimesta sivuikkunasta juoksi hakkaamaan oveen jollain rautakalikalla ja huusi ettei täällä mitään veturinkuljettajan poikia kaivata :lol:
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja mikko »

Rantarosvo kirjoitti:Taas on yks aukko miun sivistyksessä paikattu. Ainoo mikä miun mielestä voi lisätä peruutteluhaastetta linjurilla on peränylitys, olkoon kärri mikä tahansa. Toki siitä on hyötyäkin jos onnistuu pitämään ohjausliikkeet pienenä.
Miusta pitäs aina muistaa et peruuttaessa peruutetaan sitä kärriä, ei vetoautoa. Vetoautolla tehdään vaan ne kärrin tarttemat ohjausliikkeet. Täysperässä kärrin etuakseli on se mitä seurataan eniten. Voi olla vaikee ymmärtää, ko oon huono ilmasemaan itteeni kirjottamalla, mut veikkaan et nokitusten ja kaljakopallisen jälkeen oisitte samaa mieltä :)
No ehkä jos nokitusten, ja ehkä kaljakopan jälkeen. Meinaan vaan et jos vertaa (lyhyttä) keskiakselikärryä ja (lyhyttä) täysperävaunua, ni kyllähän ainakin tällanen amatööri kaipais keskiakselikärryn pidempää aisaa kun vetoautossa on niin halvatun pitkä akseliväli ja peräylitys.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Rekalla peruuttamisen periaatteen oppii jokainen vartissa. Se on sitte toinen juttu, kääntääkö renkaita sopivasti ja oikeella hetkellä. Siihen ei välttämättä ihmisikä riitä.
Pitkällä peräylityksellä pitää ohjausliikkeiden olla pieniä olkoon kärri mikä tahansa. Jos/kun liike menee liian isoks alkaa lumipallo efekti hyvin äkkiä.
Mihin pitää kärrin taka-akseli saada ja millä tavalla kärrin etupyöriä pitää kääntää että se onnistuu. Se on se ydinkysymys.

Pitkä aisa tekee saman ilmiön ko peränylitys. Kärrin saa nopeesti kääntymään, ja myös liikaa eli liikkeet pitää olla pieniä. Lyhyellä aisalla ja peränylityksellä pitää vetäjän keulaa kääntää hirmu paljo et tapahtuu mitään.

Täysperä toki siitä looginen et vetäjän keulaa käännetään samaan suuntaan ko kärrin keulaa. Yllättävää on se että voi ajaa jopa saman työpäivän aikana puolikasta ja täysperää sekasin ja homma toimii ilman suurempaa ajatustyötä. Miulla menee puntit aika tasan kokemuksen perusteella täysperän ja puolikkaan kesken. Täysperäkokemusta ehkä hiukan enempi.

No se on sama kumpi peli on alla, aina ne lastauslaiturit on rakennettu vinoon :)
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Aikanaan armeijassa harjoiteltiin lyhyen täysperän peruuttamista pitkäperäisillä autoilla, olihan se vaikeaa varsinkin kun aisat oli kaikki kieroja. Mutta sitten osui opetettavaksi rata-autoilussa menestynyt poika joka oppi sen alta aikayksikön vaikkei koskaan ennen ollut täysperään koskenutkaan. On ne rattimiehet vaan erikseen. Armeijan jälkeen oikeassa elämässä minäkin huomasin että tavallisen 5-akselisen täysperän peruutus on paljon helpompaa kuin armeijan lyhyiden.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Voisko tälle perustaa oman ketjun? Ei meistä kukaan Horror Linesillä ja täysperällä aio koskaan peruuttaa kuitenkaan...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ei. Justhan mä kehotin sua hankkimaan mahd. lyhyen täysperävaunun. Ja itse osaan kyllä auttavasti ajaa yhdistelmääkin sekä eteen että taakse, mutta en aio alkaa ketään opettamaan. Tai ehkä voisinkin alkaa, on ollu uranvaihto suunnitelmissa ja tällanen ajatus kyl ihan kärkipäässä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mamikset perääntyy. Hommaan mahdollisimman pitkän täysperävaunun, dolly ja 18m:n puoliperä, ja ajan sillä pelkästään eteenpäin. Siitäs saitte!

Bussikärryperuutuskeskustelun voi puolestani tässä topikissa sulkea, kiitos osallistuneille!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Koukku hepissään, eka sovitus.
image.jpg
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Hei, tuohan meni ihan ku mie ajattelin itte tekeväni ;) Tuutko hetieilen meille tekee miulekkii? Mitenkäs nii ne sähöt sitte askarrellaa 12v? muistelen että jossain lantaruisereissa oli jokin purkki jolla sai 12v kärriin 24 voltista.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Juujuu ja nyt on kiinnityspultitki. M16. Vaikka sehän on joku tussari?

Tein virheen, eli erheen ja hölmöyksissäni leikkasin ton vetopalkin etureunan liian lyhyeks. Ei mitään, mistä ei hitsari helpolla selviäis, mut ku hitsari on niin kiireinen, ettei meinaa ehtiä. Ei siellä ole ku 5mm rako, mut ei näillä eväillä ei ei.

Sähköt meinasin laittaa 13-napaisella, 24V nyt ekaks, ku ei noi landcruisermiehet vastaa viesteihin, murrrr. Se 12V menee sit aikanaan siihen viereen.

Nykyset peräkärryledit taitaa suurimmaks osaks sietää molempia jännitteitä. Itellä on jännitteitä lähinnä päässä ja ihmissuhteissa. Jaaha, lääkkeet.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Horror Lines

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tänään on myös hakenu muotoansa se ärsyttävä takapelti, mikä tukkii ton reijän tossa takaseinässä. Siinä on kulmaa ja kaarta ja kuuteen eri suuntaan lisäkulmia. Ja alkava korroosio.

Nyt on pahhuus leikattu siitä pois, jonku etellisen omistajan betoniporsaspusu oikastu ja iso osa niistä ärsyttävistä kulmista rakenneltu uusiks. Kyllä tää juhannukseks "valmistuu".
Vastaa Viestiin