Tuossa hieman urbaani legendan ja akkukauppiaan myyntimiehen myyntipuheen makua . IRJA liikkunut nyt 4v eripari akkujen voimin ( toinen IRJAn vanha hupiakku 140Ah ja toinen nepparin vanha starttiakku 220Ah) . Ajatuksena laitettaessa että kun sitten (pian?) toinen kuolee niin laitetaan sitten tilalle omista hupiakuista toinen pari niin matka jatkuu... . Kohta mielessä että kummatkohan ensin loppuu , uudet hupiakkuparit vai sekasikiö starttiakku pari? On nuo akut niin arvokkaita että noin uudelle akulle ostaisin toisen uuden pariksi (ja varmistaisin ettei jommasta kummasta ole otettu 12V jonnekin , se tappaa akun aivan varmasi )Ensin akut täyteen erikseen 12V akkulaturilla ja siten vaan menoksiReddewil kirjoitti:UudeT akut. Jos vaihdat vaan toisen niin ei tule olemaan pitkäikäinen pari.
SCANIA BERKHOF -91
Re: SCANIA BERKHOF -91
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SCANIA BERKHOF -91
No ei ole myyntimiehen puhetta. Starttiakuissa menee vaikka mopon ja kuorma-auton akku jos vaan antaa sen sekunnin virtaa startissa, mutta hupipuolella ei tule toimimaan. Jos sähköistä mitään ymmärtää, niin tajuaa että kun tyhjätään sarjassa olevia akkuja vaikka nyt esimerkin 140 & 220Ah ja otetaan ulos 110Ah, on 140Ah akku niin tyhjä että luultavasti 80% eliniästä meni siinä ja akku on täysin kuiva kun taas 220Ah akku on puolillaan... Mutta jokainen tyylillään ja ainahan tämän voi demota yhdistamallä vaikka 10l ja 20l sankot letkulla toisiinsa ja täyttämällä toista vedellä niin huomaa miten se homma menee käytännössä. =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: SCANIA BERKHOF -91
Korostan heti aluksi, että en koe ymmärtäväni sähköistä juuri muuta kuin sen, että 230V suoraan sieraimiin ei tee hyvää... Sekä sen, että punaista ja mustaa johtoa ei pääsääntöisesti kannata yhdistää keskenään?Reddewil kirjoitti:Jos sähköistä mitään ymmärtää, niin tajuaa että kun tyhjätään sarjassa olevia akkuja vaikka nyt esimerkin 140 & 220Ah ja otetaan ulos 110Ah, on 140Ah akku niin tyhjä että luultavasti 80% eliniästä meni siinä ja akku on täysin kuiva kun taas 220Ah akku on puolillaan...
Siitä huolimatta totean myös sen, että ainakin kaikissa ammattiliikenteen 24V autoissa ja laitteissa, joita olen tavannut ja käsitellyt, on aina ilman ainoatakaan poikkeusta vaihdettu käynnistysakut pareittain. Näin siitä huolimatta, vaikka muutaman kuukauden ikäisestä akkuparista toinen olisi mittausten mukaan "selkeästi" se viallinen. Joku syy tähänkin lienee, muukin siis, kuin myyntimiehen markkinapuheet?
Toki toimintavarmuudella on eri merkitys ammatti- ja harrastuskäytössä olevien ajoneuvojen osalta. Tämän vuoksi yksittäisen akun ostohinta taitaa olla liikennöitsijöille pienempi harmi? Vai tunnustaako joku tätä lukeva tavanneensa liikennöitsijää, joka vaihtaisi (käynnistys)akkuja yksitellen ammattikäytössä olevaan raskaaseen kalustoonsa?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: SCANIA BERKHOF -91
Akut vaihdetaan pareittain, niinku ajovalopolttimotki! Ü
N
N
Re: SCANIA BERKHOF -91
Ammattiliikenteessä moni muukin asia tehdään aivan eritavoin kun kulkureissa koska aika on siellä rahaa Tämän foorumin besserwisser pysyköön onnellisena uskossaan . Minä jatkan matkaa silti eriparia olevilla akuilla .
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: SCANIA BERKHOF -91
kootut teokset tääläkin ,molemmilla puolilla (hupi ja startti) ja enpä koskaan ole vaihtanut ehjää poltintakaan vaikka ammatikseni ruuvailenkin autoja ja koneitaIRJA kirjoitti:Ammattiliikenteessä moni muukin asia tehdään aivan eritavoin kun kulkureissa koska aika on siellä rahaa Tämän foorumin besserwisser pysyköön onnellisena uskossaan . Minä jatkan matkaa silti eriparia olevilla akuilla .
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: SCANIA BERKHOF -91
Mulla vielä sellainen mielikuva että jos akkujen kapasiteetti on eri esim. 140 ah ja 220 ah ja on kytketty sarjaan tai rinnan, niin toi 220 taantuu samalle tasolle 140 ah kanssa???
Ajovalo polttimot vaihdan kanssa molemmat uusiin kun toinen pimahtaa, ehjän voi jättää varalampuksi ja vaihtaa seuraavan kerran kun pimahtaa ja sitten vaihtaa taas molemmat kerralla uusiin kun on öamppu pimeenä, käyttöikähän polttimoissa aika sama, usein se toinen menee kuiteskin muutaman viikon kuluttua.
Ajovalo polttimot vaihdan kanssa molemmat uusiin kun toinen pimahtaa, ehjän voi jättää varalampuksi ja vaihtaa seuraavan kerran kun pimahtaa ja sitten vaihtaa taas molemmat kerralla uusiin kun on öamppu pimeenä, käyttöikähän polttimoissa aika sama, usein se toinen menee kuiteskin muutaman viikon kuluttua.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Akku lähtee takaisin takuutarkistukseen. Kahden vuoden takuu akulla ja alle vuoden vanha...
Re: SCANIA BERKHOF -91
Iltaa.Vaikka en asiasta juuri ymmärräkkään niin voipise akku pimahtaa aika pianki. Viimme syksynä laitoin traktoriin uuden akun ja ajoin 160 km ja se ei lähteny käymään.Vejettiin toisella käyntiin ja mitattiin lataus joka oil ihan oikea.ajoin takasi ja sama tulos .Akku vietiin myyjälle takasi joka toimitti sen maahantuojalle ja anto uuden akun tilalle.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: SCANIA BERKHOF -91
tavallaanhan isompi akku "taantuu pienemmän akun tasolle" kun läpi menevän starttivirran määrittelee pienemmän akun starttivirtakapasiteetti.
Pikkusen pystyy tasaamaan akkujen kulumista kun vaihtaa maapuolen ja pluspuolen akkujen paikkoja.
Seka-akkuja en ole käyttänyt, mutta eriarvoiset hupi ja starttiakut ovat ajon aikana rinnan ilman hienoja erotusreleitä ja hyvin latautuu kaikki.
Pikkusen pystyy tasaamaan akkujen kulumista kun vaihtaa maapuolen ja pluspuolen akkujen paikkoja.
Seka-akkuja en ole käyttänyt, mutta eriarvoiset hupi ja starttiakut ovat ajon aikana rinnan ilman hienoja erotusreleitä ja hyvin latautuu kaikki.
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Takuuseen sain uuden akun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SCANIA BERKHOF -91
Hieno homma !
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Nyt ois asennettu uudet ohjaustehostimen letkut. Hyvin toimii. Seuraavaksi pitäisi hommata jostain letkun kiinnikkeitä, että saa tehostimen letkut kunnolla kiinni. Pitäs paikallistaa yksi ilmavuoto kun jossain suhisee... Nelipiiriventtiili jumittaa ni varmaan uusi hommattava ja kaikki suodattimet myös. Ei ois pahat hommat (kai) ja sit leimalle.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SCANIA BERKHOF -91
Kannataa varmaan vaihtaa se ohjausvaihteen metalliputki, sellanen 30cm pätkä järruputkee, alko itellä just vuotaa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Miten näissä on toteutettu jakopää? Onko miten kalliita huollattaa? Ei ole huoltokirjaa, joten ei ole tietoa remonteista... paitsi perä vaihdettu joskus.
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Minne olette viritelleet ja miten päävirtakatkaisimen linjurin omille akuille?
Ja millaisen katkaisimen?
Tästä ei saa kaikkia virtoja pois päältä. Webastoon/piirturiin ja soittimeen jää aina virtaa ja akut menee rikki....
Ja millaisen katkaisimen?
Tästä ei saa kaikkia virtoja pois päältä. Webastoon/piirturiin ja soittimeen jää aina virtaa ja akut menee rikki....
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: SCANIA BERKHOF -91
Eikös siellä rattaat pyöri, huolto = moottorin öljynvaihto, lingon putsaus ja turbon suodatin, jakopää vaihtuu samalla jos laitetaan vaihtomoottori, en muista että olis jakopää ongelmia ollu kellään.
Päävirtakatkaisin akulta lähtevän miinus kaapelin väliin, 24 V normi päävirtakatkaisin riittävästi amppeereita.
Päävirtakatkaisin akulta lähtevän miinus kaapelin väliin, 24 V normi päävirtakatkaisin riittävästi amppeereita.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: SCANIA BERKHOF -91
Näin mulle ainakin kerrottiin kun hihnasta tai ketjusta kyselin.Iski kirjoitti:Eikös siellä rattaat pyöri
Saman totesin tuosta omasta kulkimesta. Hain suosiolla kaupasta Bentonin ylläpitolaturin. Välillä se menee jumiin ja vaatii buutin, mutta on kuitenkin pitänyt akuissa virran. Mulla on auto kotipihassa ja koko ajan roikassa kiinni.mixuman kirjoitti: Tästä ei saa kaikkia virtoja pois päältä. Webastoon/piirturiin ja soittimeen jää aina virtaa ja akut menee rikki....
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- mixuman
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
- Truck: SCANIA berkhof
- Location: Rääkkylä
Re: SCANIA BERKHOF -91
Okei. Mulla on ctekin 24v laturi, mut nyt olen irroittanut akun kaapelin aina käytön jälkeen. Pitää se katkaisija hommata miinus puolelle.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: SCANIA BERKHOF -91
Bentoniin pitää jättää akku tai verkkovirta kiinni. Muuten laite unohtaa ohjelman ja pitää käynnistää napista.
Hyvä laite Röllissä tuollainen lataa 12v hupiakkua ihan automaattisesti kyökin kaapissa. Välillä on maasähkö irti ja invertteri pois päältä. Virran saatua jatkaa siitä mihin jäi.
Hyvä laite Röllissä tuollainen lataa 12v hupiakkua ihan automaattisesti kyökin kaapissa. Välillä on maasähkö irti ja invertteri pois päältä. Virran saatua jatkaa siitä mihin jäi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: SCANIA BERKHOF -91
Miulla on samanmoinen kampe tossa työkalupakissa kun linkissä, mutta tehoa enemmän ja 12V. Tyytyväinen oon ollu. Tökkää piuhan seinään ja se on siinä. Lataa jos tarve on ja ylläpitää loput. Ei nappuloita ja ei mee sekasin sähköttömyydestä.
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=12446
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=12446
Rosmo