SCANIA BERKHOF -91

Kerro omasta projektistasi
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Reddewil kirjoitti:UudeT akut. Jos vaihdat vaan toisen niin ei tule olemaan pitkäikäinen pari.
Tuossa hieman urbaani legendan ja akkukauppiaan myyntimiehen myyntipuheen makua . IRJA liikkunut nyt 4v eripari akkujen voimin ( toinen IRJAn vanha hupiakku 140Ah ja toinen nepparin vanha starttiakku 220Ah) . Ajatuksena laitettaessa että kun sitten (pian?) toinen kuolee niin laitetaan sitten tilalle omista hupiakuista toinen pari niin matka jatkuu... . Kohta mielessä että kummatkohan ensin loppuu , uudet hupiakkuparit vai sekasikiö starttiakku pari? On nuo akut niin arvokkaita että noin uudelle akulle ostaisin toisen uuden pariksi (ja varmistaisin ettei jommasta kummasta ole otettu 12V jonnekin , se tappaa akun aivan varmasi )Ensin akut täyteen erikseen 12V akkulaturilla ja siten vaan menoksi :) :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No ei ole myyntimiehen puhetta. Starttiakuissa menee vaikka mopon ja kuorma-auton akku jos vaan antaa sen sekunnin virtaa startissa, mutta hupipuolella ei tule toimimaan. Jos sähköistä mitään ymmärtää, niin tajuaa että kun tyhjätään sarjassa olevia akkuja vaikka nyt esimerkin 140 & 220Ah ja otetaan ulos 110Ah, on 140Ah akku niin tyhjä että luultavasti 80% eliniästä meni siinä ja akku on täysin kuiva kun taas 220Ah akku on puolillaan... Mutta jokainen tyylillään ja ainahan tämän voi demota yhdistamallä vaikka 10l ja 20l sankot letkulla toisiinsa ja täyttämällä toista vedellä niin huomaa miten se homma menee käytännössä. =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja b12m »

Reddewil kirjoitti:Jos sähköistä mitään ymmärtää, niin tajuaa että kun tyhjätään sarjassa olevia akkuja vaikka nyt esimerkin 140 & 220Ah ja otetaan ulos 110Ah, on 140Ah akku niin tyhjä että luultavasti 80% eliniästä meni siinä ja akku on täysin kuiva kun taas 220Ah akku on puolillaan...
Korostan heti aluksi, että en koe ymmärtäväni sähköistä juuri muuta kuin sen, että 230V suoraan sieraimiin ei tee hyvää... Sekä sen, että punaista ja mustaa johtoa ei pääsääntöisesti kannata yhdistää keskenään?

Siitä huolimatta totean myös sen, että ainakin kaikissa ammattiliikenteen 24V autoissa ja laitteissa, joita olen tavannut ja käsitellyt, on aina ilman ainoatakaan poikkeusta vaihdettu käynnistysakut pareittain. Näin siitä huolimatta, vaikka muutaman kuukauden ikäisestä akkuparista toinen olisi mittausten mukaan "selkeästi" se viallinen. Joku syy tähänkin lienee, muukin siis, kuin myyntimiehen markkinapuheet?

Toki toimintavarmuudella on eri merkitys ammatti- ja harrastuskäytössä olevien ajoneuvojen osalta. Tämän vuoksi yksittäisen akun ostohinta taitaa olla liikennöitsijöille pienempi harmi? Vai tunnustaako joku tätä lukeva tavanneensa liikennöitsijää, joka vaihtaisi (käynnistys)akkuja yksitellen ammattikäytössä olevaan raskaaseen kalustoonsa?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Akut vaihdetaan pareittain, niinku ajovalopolttimotki! Ü

N
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Ammattiliikenteessä moni muukin asia tehdään aivan eritavoin kun kulkureissa koska aika on siellä rahaa :!: Tämän foorumin besserwisser pysyköön onnellisena uskossaan . Minä jatkan matkaa silti eriparia olevilla akuilla .
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja ansa »

IRJA kirjoitti:Ammattiliikenteessä moni muukin asia tehdään aivan eritavoin kun kulkureissa koska aika on siellä rahaa :!: Tämän foorumin besserwisser pysyköön onnellisena uskossaan . Minä jatkan matkaa silti eriparia olevilla akuilla .
kootut teokset tääläkin ,molemmilla puolilla (hupi ja startti) ja enpä koskaan ole vaihtanut ehjää poltintakaan vaikka ammatikseni ruuvailenkin autoja ja koneita ;-)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Iski »

Mulla vielä sellainen mielikuva että jos akkujen kapasiteetti on eri esim. 140 ah ja 220 ah ja on kytketty sarjaan tai rinnan, niin toi 220 taantuu samalle tasolle 140 ah kanssa???
Ajovalo polttimot vaihdan kanssa molemmat uusiin kun toinen pimahtaa, ehjän voi jättää varalampuksi ja vaihtaa seuraavan kerran kun pimahtaa ja sitten vaihtaa taas molemmat kerralla uusiin kun on öamppu pimeenä, käyttöikähän polttimoissa aika sama, usein se toinen menee kuiteskin muutaman viikon kuluttua.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Akku lähtee takaisin takuutarkistukseen. Kahden vuoden takuu akulla ja alle vuoden vanha...
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa.Vaikka en asiasta juuri ymmärräkkään niin voipise akku pimahtaa aika pianki. Viimme syksynä laitoin traktoriin uuden akun ja ajoin 160 km ja se ei lähteny käymään.Vejettiin toisella käyntiin ja mitattiin lataus joka oil ihan oikea.ajoin takasi ja sama tulos .Akku vietiin myyjälle takasi joka toimitti sen maahantuojalle ja anto uuden akun tilalle.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja motoku »

tavallaanhan isompi akku "taantuu pienemmän akun tasolle" kun läpi menevän starttivirran määrittelee pienemmän akun starttivirtakapasiteetti.

Pikkusen pystyy tasaamaan akkujen kulumista kun vaihtaa maapuolen ja pluspuolen akkujen paikkoja.

Seka-akkuja en ole käyttänyt, mutta eriarvoiset hupi ja starttiakut ovat ajon aikana rinnan ilman hienoja erotusreleitä ja hyvin latautuu kaikki.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Takuuseen sain uuden akun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hieno homma !
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Nyt ois asennettu uudet ohjaustehostimen letkut. Hyvin toimii. Seuraavaksi pitäisi hommata jostain letkun kiinnikkeitä, että saa tehostimen letkut kunnolla kiinni. Pitäs paikallistaa yksi ilmavuoto kun jossain suhisee... Nelipiiriventtiili jumittaa ni varmaan uusi hommattava ja kaikki suodattimet myös. Ei ois pahat hommat (kai) ja sit leimalle.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kannataa varmaan vaihtaa se ohjausvaihteen metalliputki, sellanen 30cm pätkä järruputkee, alko itellä just vuotaa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Miten näissä on toteutettu jakopää? Onko miten kalliita huollattaa? Ei ole huoltokirjaa, joten ei ole tietoa remonteista... paitsi perä vaihdettu joskus.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Minne olette viritelleet ja miten päävirtakatkaisimen linjurin omille akuille?

Ja millaisen katkaisimen?

Tästä ei saa kaikkia virtoja pois päältä. Webastoon/piirturiin ja soittimeen jää aina virtaa ja akut menee rikki....
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Iski »

Eikös siellä rattaat pyöri, huolto = moottorin öljynvaihto, lingon putsaus ja turbon suodatin, jakopää vaihtuu samalla jos laitetaan vaihtomoottori, en muista että olis jakopää ongelmia ollu kellään.
Päävirtakatkaisin akulta lähtevän miinus kaapelin väliin, 24 V normi päävirtakatkaisin riittävästi amppeereita.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Iski kirjoitti:Eikös siellä rattaat pyöri
Näin mulle ainakin kerrottiin kun hihnasta tai ketjusta kyselin.
mixuman kirjoitti: Tästä ei saa kaikkia virtoja pois päältä. Webastoon/piirturiin ja soittimeen jää aina virtaa ja akut menee rikki....
Saman totesin tuosta omasta kulkimesta. Hain suosiolla kaupasta Bentonin ylläpitolaturin. Välillä se menee jumiin ja vaatii buutin, mutta on kuitenkin pitänyt akuissa virran. Mulla on auto kotipihassa ja koko ajan roikassa kiinni.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Okei. Mulla on ctekin 24v laturi, mut nyt olen irroittanut akun kaapelin aina käytön jälkeen. Pitää se katkaisija hommata miinus puolelle.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Bentoniin pitää jättää akku tai verkkovirta kiinni. Muuten laite unohtaa ohjelman ja pitää käynnistää napista.

Hyvä laite Röllissä tuollainen lataa 12v hupiakkua ihan automaattisesti kyökin kaapissa. Välillä on maasähkö irti ja invertteri pois päältä. Virran saatua jatkaa siitä mihin jäi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla on samanmoinen kampe tossa työkalupakissa kun linkissä, mutta tehoa enemmän ja 12V. Tyytyväinen oon ollu. Tökkää piuhan seinään ja se on siinä. Lataa jos tarve on ja ylläpitää loput. Ei nappuloita ja ei mee sekasin sähköttömyydestä.

http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=12446
Rosmo
Vastaa Viestiin