Maxi Ducaton uusi nousu

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tämä oikeestaan mikään rojekti ole, mutta jonniimoinen ehostus ainaki.
Ostin tuollasen -97 2.5TDI Fiat Ducaton, kuorma-auton josta ois tarkotus tehä sellanen monikäyttömalli, nyt rekisteröity 3hlö:lle. Maxi Eli ns. pitkä ja korkea kai?
Oon pari päivää fiksaillu tuota, hitsannu takaovien stopparit, säätäny salvat, fiksannu töötin, pissapojan ja muuta pientä. Pakkivalot löyty ja jokunen paikka pitää helmaan tehä.
Tuolla on menty n.300tkm ja edellisellä omistajalla ollu vajaa 10v. Ihan kohtuu hyvin on pidetty pakuksi, mutta esim. kuskin penkki pitäs uusia tai laittaa foumia lisää ja verhoilla.
Tarkotus olisi tehdä ns. jatkohytti että riipasen viidakkoon tuon väliseinän ja teen keskioven takareunan nurkille uuden, penkki sinne, johon ehkä 3-4 istumapaikkaa lisää? Tarviiko nuin vanhaan muuta ku laverin, ei ei vöitä/hyväksymisiä kiinnityksistä? Toki näitä kyselen konttorilla ku ens ti ois viimenen päivä leimata. Mutta notta kokemuksia?
Tuosta penkistä jos tekisi niin syvän että siinä nukkuu, ja selkänoja voisi olla saranoitu yläreunasta että siitä taittaa yläpedin, onko tiedossa vastaavia toteutuksia?

No mutta näihin tunnelmiin, taidan mennä pakkaseen vaihtamaan kojetiskin polttimoita, kun yksi oli enää ehjä ja muuten täysin pimeä =D Led-valot on jo mittaristossa, sisällä ja rekkarissa, tästä on hyvä jatkaa!

Mielipiteen saa kans sanoa tähän:
Autossa on uudehko 5kW webasto ja kuskin penkin alla lisäkenno puhaltimella. Ajattelin laittaa tavaratilan vanerin päälle 10-40m 12mm pex-putkea, soirot väliin ja uus vaneri päälle, ilman lämmöntasaus peltejä jne. Putkien väli määräytyy pituuden mukaan ja sen että laitanko koko tavaratilaan vai miten. Toki himottas vähän ottaa koko koppi "asumuskäyttöön" eli jatkohytiksi. Mutta pieni tavaratila olisi kyllä kans suotava...

Lisäilen tähän kysymyksiä, ja vastauksia kun niitä tulee:

-Vaaditaanko "sikaosastolle" ikkuna kun tehdään jatkohytti? Jostain kuulin tämmöstä ->
Saattaa vaatia kuskin puolelle ikkunan jos repsikan penkki säilyy kahdenistuttavana. Jos takaa pääsee eteen niin silloin ei tarvi ikkunaa. Taitaa olla vähän katsurista kiinni.

-Ideoita tuohon lapselliseen valojen hydrauliseen korkeudensäätöön? Vaijereilla ajattelin tehä toimimaan, kun eihän nuo nesteet pysy sisässä -> Kts. ketjua eteenpäin, olen korjannut tämän.

-Saako tuollaseen vanhan kansan moottoriin vakionopeuden säädintä, ilmeisesti mallia vaijeri, mistä hinta?

-Onko joku saanut rasvattua etuiskarin yläpään laakeria niin ettei jumita?

-Ducaton takaboxin valoille ei ilmeisesti ole ohjausta taka- tai sivuovesta, en ole katkasijaa löytänyt?

-Pakkivalo ei toimi -> uusi anturi tai putsaa vanha laatikon päältä, käsiksi pääsee konehuoneesta.

-Töötti ei toimi -> tarkista liukurenkaan korkeus (vilkku- siippari- pitkänviiksipaketti), voi olla valunut liian alas. Töötin liittimet hapettunut, löytyy kuskin etuvalon alta, pääsy konehuoneesta.

-Vaihde keppi ei keskity -> wd-40 käsittely yläkautta, reilusti ainetta ja liikuttelua, alkaa pelata.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jos se on pitkä ja korkee malli itse toteuttaisin mahollisen sängyn niin että tekisin siihen liukuoven takaosan kohille sen väliseinän niinkun meinasitkin ja jättäisin sen penkkien niskatukien korkeudelle ja siihen sänky niin että se jatkuu niskatukien kohalta sinne tavaratilan päälle. korkeutta on kuitenkin käytössä tommosessa maxi mallissa. sinne saa ihan makeesti tehtyy isonkin sängyn niin että tilat ei juur kärsi ja takaluukkuunkin jää ihan asiallisesti tilaa.
mb613
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Maalis 2012 20:21
Truck: MB 613
Location: Kouvola

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja mb613 »

Saattaa vaatia kuskin puolelle ikkunan jos repsikan penkki säilyy kahdenistuttavana. Jos takaa pääsee eteen niin silloin ei tarvi ikkunaa. Taitaa olla vähän katsurista kiinni.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nyo pakko korjata, onkohan tuo ny pitkä vai välimalli? Pituus 5510mm, leveys ei oo ku 2000mm, akseliväli 3700mm, korkeus pitäs mitata ettei kolaha porttikonkiin, siellä on sellanen peltipatti katolla ja sisällä mahtuu hyvästi seisoo, kantavuus "hiasemaiset" 1420kg =)
Nyt on kaikissa nappuloissa valot ja piristyhän se ohjaamo kummasti. Webastolla lämpee kyl kivasti tuo koppi, ei kauaa mene, -13c ulkona ja ei palellu ku rassasin lamppuja kondikseen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

mb613 kirjoitti:Saattaa vaatia kuskin puolelle ikkunan jos repsikan penkki säilyy kahdenistuttavana. Jos takaa pääsee eteen niin silloin ei tarvi ikkunaa. Taitaa olla vähän katsurista kiinni.
Ok, eli tuo liittyy jotenki "hätäpoistumiseen". Ikkuna tavaratilaan voi riittää sit varmaan kans. Tarkotus olisi että kulku ohjaamoon olisi mahdollista, huippua olis jos sais kuskin ja sen kahen istuttavan jakkaran käännettyä taakse päin!
Ikkunakin olisi ihan mukava, tarttee selvittää mistä niitä tummennettuja karkastuja laseja saa ja sit voi liimauttaa Autolasipojilla stadissa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Iski »

Näissähän on ollut lisäpenkin pehmusteen paksuus 5 cm max. vai onko vielä tommoinen pykälä voimassa ja koskeeko selkänojaa ja vois kai pehmustetta kaventaakin? niin täältähän saisit meidän vanhoolin u-sohvan osia mistä vääntäisi takaosaston, pöytäkin olisi tarjolla.
Olen nähny tollasen nukkumaosaston mistä wiima63 kirjoitti, olihan ihan asiallinen.
Vakkarin saa nykyään kai mihin vaan jälkiasennuksena.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Koitin katella vakkareita, mut ebaysta löyty epämääräsiä sarjoja hintaan 300e ja ylös päin, ei ole sen arvoinen se servo ja 50cm vaijeria.
Eihän kuorma-autossa mitään pehmusteen vahvuuksia ole määrätty, ainoa on että kuormaa täytyy saada yli henkilömäärän, muuten on henkilö- eikä kuorma-auto. Eli jos 8 paikkasen haluu niin 8*75=600kg henkilöt ja tuon kantavuus on 1420kg, - 600kg = 820kg tavaralle, eli voi tehdä 8 tai jopa 8+1 paikkasen.
Pakko muuten kehua vähän tuota, vaikka monessa paikassa haukutaan, että on kestäviä muoviosia kabiinissa, pakkasella isolla meisselillä kampeemalla irtoo EHJÄNÄ, ja on asiallisesti ruuvien alla isot muoviprikat sekä ruuvit kuusikoloja näkösällä, kuten mittariston kiinnitys.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kuorma-autossa pitää olla se väliseinä kuormatilan ja matkustamon välissä. Mullaki Suburbanissa se nojaa katsastustenvälit autotallin seinään. Ü

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

neppi kirjoitti:Kuorma-autossa pitää olla se väliseinä kuormatilan ja matkustamon välissä. Mullaki Suburbanissa se nojaa katsastustenvälit autotallin seinään. Ü

N
Mut ite ajattelin laittaa sen seinän kuitenki kiinteeksi jos teen jatkohytin, tavaratila on näin ollen n.1,5m ja käynti sinne takaovista. Seinään penkin alle luukku jos kuskaa pitkää tavaraa.
niin ku tässä, kolmas kuva: http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/5313595 Mut se nukkumapaikka tuonne ylös ehkä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kyllähän tuo pitkältä kuulostaa.
Etutolppien laakerit vaihdetaan hyvässä tapauksessa 50 tonnin välein, huonossa useammin.
Maksaa muutaman kympin, samalla kannattaa tarkistaa alatukivarsien puslat ja luonnollisesti raidetangon päät.
Nuo kun laittaa kuntoon ja käy säädättää kulmat niin saa huolettomia ja mukavan suoraan meneviä kilometreja sen 50 tuhatta :)
Ja jos 300 veivattu niin iskarien kunto kans.. itellä on 150 tkm, iskarit ja vetarit oon vaihtanut ja kolmannet yläpään laakerit menossa.
Alapuslat ja alapallot ja raidetangon ulkopäät on uusittu.

Tuon sängyn kanssa kannattaa harkita katosta alaspäin laskettavaa vuodetta, kaasujousin muljautettavaa, vanhoilla rullavöillä varmistettua.
Tai jos Proo haluaa olla niin sähkövivustolla.

Noista valonsäädöistä, muistaisin että kaveri laittoi sinne uudet vermeet ja ne tais olla jostain skodasta ja maksoi sen joku 70 erkkii..
Yks vaihtoehto on että tekee faceliftin ja hommaa jostain romusta uudemman mallin keulan osat, siinä tosin joutuu vaihtamaan lokasuojat ja nokkapellinkin, eli hintaa tulee aika paljon jollei jonkun nurkista löydy.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuohon on vaihettu iskarit, ja mukaan sain alapallot (ei ollukkaan kilvellä ollu väljää), yläpään laakerin kehtoineen, se jumittaa mutta en ole varma että on sittenkään oikea kuten myyjä sano. Pihassa kun laitoin tytön kääntelemään rattia ja kattelin nykiikö jousen yläpää, niin ei tietenkään nykiny kumpikaan! Kuoppia ku tutkaa niin kuskin puolelta kolahtelee kyllä vähän. Auton alla ku riuhtoo reidetankoa auton pituussuunnassa niin napsahtaa, mutta välystä ei oikein ole...
Täytyy se pitkä ja korkea olla kun manuaalista ei ainakaan isompaa löydy, ja 16" vanteet isolla keskireijällä. Karvan alle 2,5m korkea.
Vielä nuista "laakereista", kun koko systeemiä en ole vielä nähnyt niin kävi mielessä että laittan POMista tehdyn kiekon sinne laakerin tilalle, tai sitten sen kaveriksi. Kun laakeri hirttää jumiin niin pom-rengas luistaa?

Hain autosta tuon renkaan ihmeteltäväksi, 7cm halk. ja on siellä jotain rasvaa ku -10c eikä hievahdakkaan =) On SKF:n lootasta.
Liitteet
2013-03-10 13.07.37 (Small).jpg
2013-03-10 13.07.37 (Small).jpg (112 KiB) Katsottu 21525 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Noista on myös hajonnut iskarin yläpään kiinityspala, eli se jossa on kumipusla epämääräisessä alumiini möntissä.
Se ainakin aiheuttaa kolahtelua.

Jos noi laakerit vaihdat nii avaa ne ja laita runsaasti rasvaa sisään, siellä ei ole kuin kielellä kostuttettu rasvaan ne laakerit.
Ja muistaisin että tuon laakerin ulkopuolella on sellainen stefa jonka sisään koko laakeri jää, sekin pitää uusia.
Muuten uus laakeri on heti vainaa kun paskaa lentää lokasuojassa.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu, mainihin tuosta:
Liitteet
2013-03-10 15.00.15 (Small).jpg
2013-03-10 15.00.15 (Small).jpg (120.56 KiB) Katsottu 21493 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kuvassa parjattu valojen korkeudensäätösysteemi korjattuna.
Ongelma on se että putkistossa on paine, johtuen valojen pään säätömutikoitten sisällä olevista melko jymäköistä jousista, palauttaa valot ala-asentoon kun systeemi leviää, eli nylonputkien lähtöjen metallinipat halkaisevat muovit ympäriltä. Tämä ei johdu edes siitä että ruostuisivat, vaan Hella:n muovi on jotain peestä ja sieltä, ja nipat on tiukassa, ilmeisesti painettu vaan tehtaalla ja ajan saatossa muovi kovettuu ja halkeaa.
Eli nyloniputket liitetty uusiksi, säätömutikoihin jätin nipat ja pätkät nylonputkea ja kuumaliimalla vulkanoin koko paketin tiiviiksi. Säätimen päästä nyppäsin nipat ja laitoin letkua suoraan lähdön päälle, alkava halkeama jäi letkun alle ja tuskin halkeaa enää kun letku puristaa eikä nippa ahista.
Kasaus tapahtuu niin että laitan systeemin pakettiin, säätimen päästä ilmausletku auki (keskimmäiset letkut, oli ennen tulpattu metallitapilla), ja valon päästä glykolia sisään niin paljo että tulee pirttiin, sitten ilmausletku luttuu ja nipparilla kiinni säätimen päästä. Tämän jälkeen painan paineilmalla nestettä systeemiin niin että säätimen ja säätömurkulan sisällä olevat kumi"männät" on ääriasennossa, eli välykset pois. Tämän jälkeen taitan alapään letkun luttuun ja nipparilla kiinni. Nyt säädin pitäis toimia, ja sitten sama toiselle piirille!
Karavaanaripalstan mukaan 300+57e maksanu -09. Ite en ees kysyny nykyhintaa, tuntipalkoille luultavasti pääsin ja ei tarvii odotella + kestää kauemmin ku kaksi vuotta!
Liitteet
2013-03-10 22.55.48 (Small).jpg
2013-03-10 22.55.48 (Small).jpg (121.4 KiB) Katsottu 21308 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja RH »

Minulla ois ympäripyörivät penkit jouten, ovat Chevy Astrosta.
Pitäiskin laittaa jonnekin myyntiin.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

RH kirjoitti:Minulla ois ympäripyörivät penkit jouten, ovat Chevy Astrosta.
Pitäiskin laittaa jonnekin myyntiin.
Ei kuvaa ois laittaa ja pyyntihintaa kertoo? Verhoilun veikkaan olevan "vääränlainen".
-Koska sen voi tehdä myös itse-
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja RH »

enpä osannut yv:n kautta laittaa kuvaa... sähköpostiosoite?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Laitoin YV:tä.

Aloitin helmojen paikkaus operaation, pohjan puolen helmoja on paikattu jo aiemmin, vähän oikoen. Vaihdan uutta pelliä ja paikallisessa pellifirmassa kävin pokkauttaa sinkitystä reilu 6m uutta helemaa, komioilla vehkeillä tuli komiaa helmaa! Huomenna pikapikaa paikolleen sen minkä kerkeen ja kilvelle hakee ainakin vikalista jos en valmiiksi saa.
Valojen korkeudensäätö muuten toimii, ja on aika hyvä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Iski »

Penkin kääntölevyjä saa valmiina ainakin tuolta http://www.reimo.com/fi/D-tarvikkeet/DX ... boxer_jne/ vähän hinnakkaita ovat ja seppä tekee noi äkkiä kyllä ittekki. :D
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Muistan lukeneeni jossain autossa olleesta samantyyppisestä valojen "hydraulisäädöstä". siinä korjaus oli vastaava, mutta säätöä ei käytetty kuin kerran vuodessa katsastuksessa. muun ajan järjestelmä oli paineeton, ja valot siis säädetty sen mukaan.
Työtä enemmän ja menee vähän niinkuin idea koko säädöstä.

Faijalla on -07 boxer(sama kuin ducato), siinä pitää vaihtaa koko umpio, kun säätömoottori hajoaa. Tähän mennessä ei ole tarvinnut kuin kaksi umpiota vaihtaa. Moottori jää surraamaan ja valo on ääriasennossa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Aamulla pari h hitsailin ja sit loppu kaasu, kylälle ja kilvelle: hylky, ruostetta helmakoteloissa =D. No oli alapallot ja jäykkä iskarin yläpää. Näihin on uudet osat saatu auton mukana.
Väännettiin sitten jatko-ohjaamosta, hae xx:ltä siihen paperi jossa hyväksytään ja tuu katsastaa, sillä selvä. Tivasin sitten että miksi pitää olla jonkun firman maksullinen paperi siitä, eikö riitä jos minä... No tietysti riittää, kun todentaa että pykälät täyttyy!
940/1982 6 § ja 8 § toki kiinnitykseen käy seinässä oleva alkuperäinen kiinnityskisko. Tämä piti kopsata lakikirjasta ja löysimpä kotona nyt sähkösestikkin: http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940

Uudet alapallot, MOOG rasvaakin löyty yllättävän paljo. Nipan ajattelin laittaa alapuolelle kun kokemuksesta tiedän että sinne rasvaa ei ole eksynyt. Tarviiko porata vaikka millinen juorureikä reunaan, ku muutenhan tuo ampuu pallon pois? Vielä kun löytäs nippoja, jonnekki ne laitoin... Siinä iskarin yläpään laakerissa on rasvaa, aivan täynnä, SKF.
Liitteet
2013-03-12 21.22.38 (Small).jpg
2013-03-12 21.22.38 (Small).jpg (87.15 KiB) Katsottu 21188 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
cimo
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Heinä 2010 14:31
Location: Merikarvia

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja cimo »

Kai sinne takaosastoon tulee sitten sauna? :D
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tähänkään vehkeeseen ei tule saunaa, vaikka se kävi mielessä =D Betukan sauna saa riittää, sit ku sen joskus valmiiks asti saan. Täytyy tää Decato kasata tähän väliin...

Yläpään laakeri oli muurautunu/ ruostunu yhdeks klöntiksi, mutta pahimpana yläpään jumittajana pitäisin kuitenkin yläpään lautasen ja iskarin korinkiinnikkeen laakerin sisällä/liitoksessa olevaa messinki-helaa. Tämä oli ruosteen kanssa aika jämyssä paketissa. Ruosteinen laakeri antasi yläpään kääntyä kyllä, mutta ei tuo holkki joka oli hitsannu edellisissä viesteissä nähdyn yläpään ja jousilautasen jumiin. no hionta pohjamaalaus ja mustaa vaseliinia "riittävästi" niin jopas tuli nättiä.
Sitten saa hitsata iskarin koteloon paikan kun reilummasti koputtelin paskoja pois, mutta ompahan sitten hyvä. Samalla vaihtuu jakopäänhihna ja alapallonivel.
Liitteet
2013-03-19 16.31.59 (Small).jpg
2013-03-19 16.31.59 (Small).jpg (93.8 KiB) Katsottu 21040 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Jos tarttet moottorin osia niin laita viestiä tulemaan. Löytyy koko moottori, ollut Renault Masterissa.
Pitäisi olla sama perusmoottori, voi olla kiinnikkeissä eroa. Voidaan myös vaihtaa sopivaan tavaraan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei oo ollu tarvetta (vielä) koneen osille =)
Nyt on nokkahihna vaihdettu. Ei ollu paha rasti kun löysi lukitus reijät, 6mm pora vauhtipyörään, 5mm dieselpumpun pyörään ja nokka merkin kohdalle, kammen pultti on kokoa 36mm ja hylsy tähän piti hakea kaverilta. Helppoo ku heinän teko, startilla pultti auki.
Lampun irroitus anto sopivasti tilaa, samalla rikoin korkeudensäätimen, kuumaliima halkesi, oisko pakkasella ollu osuutta? No sekin korjattu ja paineistettu taas.
Hihnan kiristin oli myös jumissa, siitä kieli himen löysän oloinen hihna, selvisi kun laitoin uutta paikolleen ja se ei yltäny. No vasaraa molemmista suunnista ja kiristin lähti vesipumpun kyljestä irti lähempää tutkiskelua varten. WD40 käsittely, lämpöä ja paukutusta ja pelaa taas ku uusi, jopa paremmin!
Laturin remmin löysäys onnistu kahdella pitkällä jatkolla ja nivelellä. W-napaa en uuden karheesta laturista löytäny joten biltemasta hankittu rundikello ei saa nyt signaalia mistään =/ Laturin remmiä pitää muuten vähän kiriä ku pikkasen hihna vinkasi ku käytin.
Alapallo on ja pysyy kiinni, huomenna lisää lämpöä kempillä kierteeseen hitsaten ja paukutusta vasaralla.
On muuten melko painava nakata takas tuo iskari-jousipaketti yksin ja niin että saa pultit ja yläpäänkin vielä paikolleen. Paikasta iskarin koteloon tuli vain 10x20cm kokonen, ku ei ollu pahemmin rapee =D

"Forte" käsittely tehty suuttimille, eli suodatin tyhjäksi, tilalle n.2dl lamppuöljyä (oli kyllä nesteen öljylämmittimeen tarkotettua, vissiin sama kuitenki) hetken käyttö että aine menee suuttimille, 30-60min seisotus ja käyntiin. Valkosta savua ja olin aistivinani pehmeämmän käynnin, kaverikin sano että käypä hiljasesti ja nätisti tiisseliksi =) Tämän tein ennen hihnan vaihtoa kun oli mielessä että käyttäsin suuttimet irti ja putsaisin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin