Sivu 2/6

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 09 Heinä 2013 16:25
Kirjoittaja Lahti32
B9M kirjoitti:Katsurilta tuli tieto, ettei aukkoa hytin ja kopin väliin tartte laittaa :D. Merkintä tulee rekisteriotteeseen, ettei ajon aikana asunto-osassa saa olla matkustajia :roll:
Siitähän tulee niinku asuntovaunu? Pitää pysähtyä kahvinkeittoon. Pitkällä matkalla torkutaan ohjaamossa eikä sängyllä. Vessahätä niin pysähdyksen paikka. Kausipaikkatyylisenä kyllä hyväkin ratkaisu. Ja helpommalla pääsee kun ei tarvitse ohjaamon ja kopin palkeita miettiä.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 09 Heinä 2013 17:53
Kirjoittaja B9M
Wonderi kirjoitti: Eihän ole vaan pakokaasujarrun sylinteri tai sen letku joka suhuuttaa ilmaa? Jonkunmoinen tuhina siitä lämpimänäpitimestä kyllä kuuluukin kuulua.
tässä pakokaasujarru on joku sydeemi venttiilikoneistossa. Kylä tuntu olevan tuo :?: tyhjäkäynnin lämpimänäpito :?: . T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 09 Heinä 2013 17:56
Kirjoittaja B9M
Carman kirjoitti:
Tuleekos tuosta M1?

Katselin että M1 maks. leveys olisi 250cm?

Suunnittelin tuossa seuraavaa autoa, olisi 255 leveä ja 12,4m pitkä, vm. 2000.
Ei taida mennä M1 millään...
Alustan vuosimallista on kiinni, 1998 ja uudemmat joutuu hakeen hakeen leveyteen poikkeusta. Max pituus on ollut tuo 12 m pitempään. T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 09 Heinä 2013 18:05
Kirjoittaja B9M
Lahti32 kirjoitti:
B9M kirjoitti: Siitähän tulee niinku asuntovaunu? Pitää pysähtyä kahvinkeittoon. Pitkällä matkalla torkutaan ohjaamossa eikä sängyllä. Vessahätä niin pysähdyksen paikka. Kausipaikkatyylisenä kyllä hyväkin ratkaisu. Ja helpommalla pääsee kun ei tarvitse ohjaamon ja kopin palkeita miettiä.
Vanhalla tuli ajettua 38k kertaakaan ei ajossa keitetty kaffetta, Liisa ei kertaakaan käyny nukkumassa, torkku kylä tuolissa ratissa en nukkunut kertaakaan. Kertaakaan en käyny kusella muutakuin puskissa tai huoltiksella. Kausipaikkalaisia ollaan ihan selevästi. :lol: T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 11 Heinä 2013 01:54
Kirjoittaja b12m
B9M kirjoitti:
Wonderi kirjoitti: Eihän ole vaan pakokaasujarrun sylinteri tai sen letku joka suhuuttaa ilmaa? Jonkunmoinen tuhina siitä lämpimänäpitimestä kyllä kuuluukin kuulua.
tässä pakokaasujarru on joku sydeemi venttiilikoneistossa. Kylä tuntu olevan tuo :?: tyhjäkäynnin lämpimänäpito :?: . T. Ari
Lienee VEB -moottorijarru, joka taitaa sisältää myös pakokaasun virtausta hillitsevän läppämekanismin? Noiden ilmavuodot ovat enemmän kuin tyypillisiä D12 ja DH12 -moottoreissa vanhemmiten. Systeemi toimii pakopaineen säätimenä ja valkosavunrajoittimena käsijarrun ollessa päällä (vain moottorin ollessa kylmä). Normaalissa käyntilämpötilassa tuo käsijarruohjattu toiminto ei ole mukana.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 11 Heinä 2013 10:40
Kirjoittaja B9M
b12m kirjoitti: Lienee VEB -moottorijarru, joka taitaa sisältää myös pakokaasun virtausta hillitsevän läppämekanismin? Noiden ilmavuodot ovat enemmän kuin tyypillisiä D12 ja DH12 -moottoreissa vanhemmiten. Systeemi toimii pakopaineen säätimenä ja valkosavunrajoittimena käsijarrun ollessa päällä (vain moottorin ollessa kylmä). Normaalissa käyntilämpötilassa tuo käsijarruohjattu toiminto ei ole mukana.
Tuo sydeemi se varmaan on. :o Sisällä on kaksiasentoinen katkaisin tuota jarrua varten ja sit kasäristä toimii issekseen kylymänä. T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 16 Heinä 2013 14:13
Kirjoittaja B9M
Eka ikkuna-aukko tehty, kuusi jäljellä. :shock: 24mm reikäporalla nurkat, sirkkelillä ohjurin kanssa suorat ja sahalla loput.
Kuva
Ikkunoissa pitäs olla 3,9mm ohutlevy ruuvit, muttei löydy. Tiheäjenkasta 4mm nupipäätä pitää lähtee metsästään 45 ja 50 pituuksilla kun tuo seinä on 50mm paksu. :roll:. Tottahelevetissä nyt just sataa, eiku ressua katolle ja reijjän päälle, kun ei ole ruuveja kiinnitykseen. :evil: t. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 16 Heinä 2013 14:20
Kirjoittaja Reddewil
Eikö se sikalla kannata kiinnittää/tiivistää vai millanen systeemi niissä klaseis on?

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 16 Heinä 2013 14:33
Kirjoittaja B9M
Reddewil kirjoitti:Eikö se sikalla kannata kiinnittää/tiivistää vai millanen systeemi niissä klaseis on?
Seizin laseja kaksi uutta 40x70 avattavia ja neljä käytettyä liukulasia60x90 ja perään käytetty 60x70 avattava. Jotain massaa siellä on joka sormin raaputettuna tulee kuin isoksi purukumiksi. :?: . Samaa massa pitäs saada muttei wurthillakaan ollut kuin butymassaa, liekö sitä. :?:. Ikkunan juureen ulkopuolelle pitää makkara laittaa, ulompana on ohut kumitiiviste. T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 16 Heinä 2013 14:41
Kirjoittaja Reddewil
Butyylimassalta kuulostaa, saa valmiina nauhana rullallala ja on hyvää ku laittaa puhtaaseen pintaan! Ei muuta ku painasee kiinni, niin voi sataa vaikka heti perään, pitää heti ja jos varovasti lämmittää (sen jälkeen ku on kehyksessä kiinni) niin on notkeempaa ja tarttuu ku tauti.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 17 Heinä 2013 08:47
Kirjoittaja B9M
Vanhojen putsausta heinäkuun vaatetuksessa eilen. :shock: +9C tuulee ja tauko sateessa. Ihan samat kelit kun huhtikuun puolella, kun taas alottelin rojektin kimpussa.
Kuva
T. Ari
Tuo oikea tiivistysaine on kait Dekalin 310. Tänään hakeen Vaunupalvelusta 15€ per pötkö-

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 17 Heinä 2013 21:40
Kirjoittaja B9M
Olohuoneesa kaksi ikkunaa paikallaan, toinen aivan helevetin samea toinen OK. Baaritiskin kohdalla ikkunapaikat leikelty, mutta vesi tirskahti oven vierestä sirkkelöidessä :twisted: . Katolla ei näy mistä ois vuotanu, mutta sivuovesta n. 2m katonrajasta puolimetriä pehmeenä. Ikkunan kohdilta pintalasikuitu lähti irti isompia repimättä :evil: Huomenna sirkkelillä pinta irti ja katellaan mitä on syönyt :roll: . T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 17 Heinä 2013 21:47
Kirjoittaja Reddewil
No voi keles!
Onko tuon seinän runko amuliiniprofiilia kuitennii, silloha riittää ku kuivaa ja liimaa takasi hartsin/epoxin kans, tai leikkaa auki ja kuiduttaa foumiin takasi kiinni? Katon kulmien amuliinikulmalista kannattanee saumata vaikka näyttäs olevan ok. Tasakatto niin vesi, jää ym. seisoo kauan.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 17 Heinä 2013 22:20
Kirjoittaja B9M
Reddewil kirjoitti:No voi keles!
Onko tuon seinän runko amuliiniprofiilia kuitennii, silloha riittää ku kuivaa ja liimaa takasi hartsin/epoxin kans, tai leikkaa auki ja kuiduttaa foumiin takasi kiinni.
Ei sielä ole alumiinia kuin katossa ja lattiassa vaakatasossa kulmapalana. Lasikuitu ohut vaneri ja pu eriste, ei muuta. Tuo vaneri pehmennyt. Lastinkiinnitys listan alla vain joku sentin vaneri ja pitäs kestää 5,7 t :? Tietty koko matkalla ja molemmilla puolilla. :roll: Pehmennyt vaneri irti foamista ja pu eristyksellä uusi tilalle sitten sikalla lasikuitu takas vaneriin. Päälle tulee kumminkin rimotus ja 30 mm lisäeristys. Katellaan miten onnistuu. :shock: t. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 17 Heinä 2013 23:05
Kirjoittaja Reddewil
Nii oliko se sisäpuolen vaan pehmiä? Eihä sit tarvii ku repii märät pois ja tuo koolaus ja lisäeristykset!

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 18 Heinä 2013 13:56
Kirjoittaja B9M
:twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil: :evil: Paineilma sivuovet on nitkutellut vuosien saatossa rakoa kattoon. Vesi tullut ovien yläpuolelta ja seinä aivan litimärkä ylhäältä. :twisted:. Ny tuli muutama harppaus takasinpäin, perkele :evil: Päältäpäin ei ollut mitään havaintoa ei hajua, vasta kun ikkunanreikää sirklasin roiskahti vesi. Purkaa pitää ulkopinnoutusta myöten ja rakentaa väliaikaiset tuet ettei seinä pullahda ja katto laske. Nyt vaan reikäporalla seinänpurun laajuutta kartottaan Joutuu oikeen mietintämyssyn kanssa pohtiin miten tukea kun ulkopuolle jää vain 3 mm lasikuituseinä :roll: Välipohjakin tehty ja jos sinne asti valunut niin lisää ongelmia purkamisessa tukemisessa :x . Nyt on masu taas täynnä ja kohti uusia pettymyksiä. :mrgreen: T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 19 Heinä 2013 13:42
Kirjoittaja B9M
Pinta irti epäilyttävän helposti
Kuva

Aatelin kumminkin laitta nuo takapään ikkunat ensin........
Kuva

Itun ittu.
Kuva

T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 19 Heinä 2013 15:05
Kirjoittaja salminen
Töissä valmistetaan vastaavasta levystä monenlaisia koppeja. On aika petollista tuo veden vuotaminen levyn sisään. Asian huomaa yleensä vasta kun levyt alkaa turpoamaan ja pinnnat irtoileen. Meille levyt toimittaa http://www.jslevyt.fi/ jos menee levynvaihto hommiksi kannattaa kysyä tuolta.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 23 Heinä 2013 12:51
Kirjoittaja cimo
Nyt lähti koppi vaihtoon?

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 23 Heinä 2013 19:07
Kirjoittaja B9M
cimo kirjoitti:Nyt lähti koppi vaihtoon?
Ei lattialämmitystä eikä ilmalämpöpumppua tuohon asenneta. Ei lisäeristeitä eikä webastoja. Helpoimmalla ja HALVEMMALLA olis päässy, kun lyöny lasit kiinni eristäny umpeen :shock: Ei saatana , iltasin tulis istuttua ja mietittyä, että tuollakin seinän välissä on märkää. Varastoksi pihalle jos ei muuta :wink: T. Ari

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 23 Heinä 2013 19:26
Kirjoittaja Reddewil
Siis onko tuo seinä tosiaan lasikuitu-vaneri-foumi-vaneri-lasikuitu? Mitä "%)#"! tuo vaneri tuolla väleissä tekee?
Nii mitä meinaat kopille tehä?

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 23 Heinä 2013 20:24
Kirjoittaja ventora
vaneri on kantava ja jäykistävä.monesti ne vaan on tollasia vaikka kuinka siisti päältä ja ehjän oloinen,ei se vaihtamalla parane vai miten se oli.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 25 Heinä 2013 17:11
Kirjoittaja motoku
käväseppä vielä siellä vaunupalvelussa. Sieltä saat sopivaa vaahtoa vanerien väliin.vanerit kaupasta ja kuitua vaikka veneveistämöltä. Jos oikeesti sylettää, teetä niillä. Vettä, harmi juttu mutta ei mahdoton. Tsemppiä, kyllä se onnistuu.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 26 Heinä 2013 11:21
Kirjoittaja KajNyy1
Jos nyt jotain positiivista tuosta märästä seinästa voisi sanoan on se ainaskin tulen kestävä ikä kovin helpolla kärähdä.

Mutta tjemppä että saamme nähdä sinut ja Liisan Tuurin kaupalla syyskuussa.

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Lähetetty: 26 Heinä 2013 21:35
Kirjoittaja Rosvolinna
Alkaa muistuttaa asuntovaunun korjausta. Tai veneiden. Balsaa lasikuitupintojen välissä ja hytin katto täynnä jälkiasennus vapoja ja sumutorvia. Tuohon pakkasta päälle alkaa vene olla valmis....

Tuolla netin syövereissä on kuvasarja. Samantapaisella rakenteella oleva jenkki motorhome 70-luvulta. Heppu vaihtoi pala kerrallaan koko seinän.

Karavaanavrit.info sivuilla on yksi Kabe projekti, jossa vaihtuu seinä kerrallaan kaikki rakenteet ulkopeltiä lukuunottamatta.