FH12 Globetrotter XL -97
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Ennen joulua käytiin Keskisellä ja aamulla lähtöpäivänä -21. Kun tuolla talvellakin tarkoitus liikkua niin lohkolämmitintä piti alkaa ihan tosissaan hommata kun ei Hollannin vehkeissä Webastoja ole Keskisellä pöhötti 2 kW puhallin öljypohjaan vasten vajaa 3 tuntia takaterassin kankaan suojassa ennen starttausta:mrgreen: .
Skuballa nostettiin kädet pystyyn lämmittimen suhteen ja netistä löyty liian paljon vaihtoehtoja Eiku Wetterille ja oikea löyty ja printatut ohjeet asentamiseen. Ei olis netistä löytyny näillä tiedoilla oikeeta n40 cm vastusta. 280€ on paljon johtosarjoineen mutta eipä tuo vituta seuraavalla kerralla kun starttaa kunnon pakkasilla.
Ohjeissa sokea laippa turbon takana ja sieltä se löytyikin kun oikeen tihrusti. No miten kävi.. pultit tietysti poikki...saatana. Pakokaasujarrua irottamaan että saa tilaa oli muuten laippa kiinni ilman pulttejakin ja sai kunnolla meisselillä hakata ennenkuin vuodesta 1997 halusi irtautua. Haitariputki harakiri osana saumasta vuoti 3 vuoden jälkeen ja pakokaasujarru tuntu hölskyvän oli 1 pultilla kiinni 3:sta ja kotelo halki kahdesta kohtaa, saattaapi olla jumittanut kun kasijarru päällä jarru aina tukkii putkea. Kulutuksen nousua ja savutusta ihmetellyt viime kesän reissuilla ehkä ihan hyvä että piti otta irti.
Induktiolämmittimellä yritin kuumentaa pultintynkiä mutta liian lyhyet . Kauhukuvia jo tapin poraamisesta lohkon suuntaisesti...vaikka auto on iso ei tila aina ole Tynkiin sain mutterit just tarttumaan, tiggi on muttei sillä hitsata noin ahtaaseen tilaan ja miggiä ei ole 30 vuotta vanha ydinlankakone löyty eiku kokeileen. Maskin joutu hakeen uuden kun oli tarvetta näkemiseen . Outooa hitsata kun näkeekin jotain vanhalla paskalla 4 säätöisellä ydinlanka Telwinillä. Jännä miten 2kpl 6mm tyngän irtilähteminen saa onnistumisen tunnetta aikaan
Huomenna aletaan taas palapeliä kokoamaan.
Hintapolitiikkaa...Wetterillä kotelo 1000€ + ALV uudet klemmarit 4 kpl pakoputkeen ja haitariputkeen 210€ Rm trucks hyvä kotelo ja pakokaasujarru paikalla 180€ alkuperäinen haitariputki klemmareineen 40€...oli kiva ajella 120 km...ja Liisa ompeli hitsauskypärälle pussin että pysyy näkyväisyys hyvänä pitempäään
Helmikuun alussa loma ja Keskiselle ja toivottavasti on pakkasta
Skuballa nostettiin kädet pystyyn lämmittimen suhteen ja netistä löyty liian paljon vaihtoehtoja Eiku Wetterille ja oikea löyty ja printatut ohjeet asentamiseen. Ei olis netistä löytyny näillä tiedoilla oikeeta n40 cm vastusta. 280€ on paljon johtosarjoineen mutta eipä tuo vituta seuraavalla kerralla kun starttaa kunnon pakkasilla.
Ohjeissa sokea laippa turbon takana ja sieltä se löytyikin kun oikeen tihrusti. No miten kävi.. pultit tietysti poikki...saatana. Pakokaasujarrua irottamaan että saa tilaa oli muuten laippa kiinni ilman pulttejakin ja sai kunnolla meisselillä hakata ennenkuin vuodesta 1997 halusi irtautua. Haitariputki harakiri osana saumasta vuoti 3 vuoden jälkeen ja pakokaasujarru tuntu hölskyvän oli 1 pultilla kiinni 3:sta ja kotelo halki kahdesta kohtaa, saattaapi olla jumittanut kun kasijarru päällä jarru aina tukkii putkea. Kulutuksen nousua ja savutusta ihmetellyt viime kesän reissuilla ehkä ihan hyvä että piti otta irti.
Induktiolämmittimellä yritin kuumentaa pultintynkiä mutta liian lyhyet . Kauhukuvia jo tapin poraamisesta lohkon suuntaisesti...vaikka auto on iso ei tila aina ole Tynkiin sain mutterit just tarttumaan, tiggi on muttei sillä hitsata noin ahtaaseen tilaan ja miggiä ei ole 30 vuotta vanha ydinlankakone löyty eiku kokeileen. Maskin joutu hakeen uuden kun oli tarvetta näkemiseen . Outooa hitsata kun näkeekin jotain vanhalla paskalla 4 säätöisellä ydinlanka Telwinillä. Jännä miten 2kpl 6mm tyngän irtilähteminen saa onnistumisen tunnetta aikaan
Huomenna aletaan taas palapeliä kokoamaan.
Hintapolitiikkaa...Wetterillä kotelo 1000€ + ALV uudet klemmarit 4 kpl pakoputkeen ja haitariputkeen 210€ Rm trucks hyvä kotelo ja pakokaasujarru paikalla 180€ alkuperäinen haitariputki klemmareineen 40€...oli kiva ajella 120 km...ja Liisa ompeli hitsauskypärälle pussin että pysyy näkyväisyys hyvänä pitempäään
Helmikuun alussa loma ja Keskiselle ja toivottavasti on pakkasta
#048
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: FH12 Globetrotter XL -97
moro
fh.sta kun otat piirturin pois ja heität kuikkaan niin auto kulkee sen jälkeen vain tyhjäkäynnillä. korjauksenkin ajaksi pitää olla piirturi jos ajelee.
Noissa piirtureista kannattaa pitää hyvää huolta. osia on huonosti saatavilla. Hitsatessa palanut useampi piirturi.
fh.sta kun otat piirturin pois ja heität kuikkaan niin auto kulkee sen jälkeen vain tyhjäkäynnillä. korjauksenkin ajaksi pitää olla piirturi jos ajelee.
Noissa piirtureista kannattaa pitää hyvää huolta. osia on huonosti saatavilla. Hitsatessa palanut useampi piirturi.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Seuraavalla kerralla ostat sitten pelkän öljypohjalämmittimen.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Moro!
Hommilla on tapana eskaloitua niinpä se kävi tämänkin kanssa Turboa kokeilin niin päittäisvälystä pikkasen, että just tuntu, eli menettelee kompressoripäästä kunnolla kiinni niin helevetti siivet otti koteloon kiinni. Olis kiva ajaa, kuunnella ja odottaa milloin kilahtaa lopullisesti Paineputki oli mustana muttei vielä kunnolla öljyä päästänyt läpi Skuballe soitto ja 690€ holsetti 55. Seuraavana päivänä kävin hakeen ja Genuine Volvo luki laatikossa ja Volvo oli valussakin. Olis 300 ekee ollu Rm Trucksilla käytetty. Öljyputkien kanssa oli melkoista tappelua paskalla olkapäällä. Ny on kaks paskaa olkapäätä ennekuin ammattimies kävi laittaan putket paikoilleen niin ettei vuoda.
Olihan se mukava aamulla lämpimän lohkon vieressä ruuvata -15 asteen pakkasessa hiluja paikalleen ennen keskiselle lähtöä. Eikä ollu lappia päittäin eikä korkeussuunnassa kun öljyt laakereissa .
Kyllä muuten viheltää......Holsetti, vanha Garretti vaan murisi ylämäessä. Herää huomattavasti pehmeämmin kun alkaa ahtaan katotaan mitä kulutukselle tekee. Kait se voimaa tuottaa enemmän kun hetkellisen kulutuksen lukeman sain eka kertaa yli sadan, 129L Viikonlopuks töihin niin varmaan lähetään huomenna kohti Nallikaria loman lopuksi. T. @ri
Hommilla on tapana eskaloitua niinpä se kävi tämänkin kanssa Turboa kokeilin niin päittäisvälystä pikkasen, että just tuntu, eli menettelee kompressoripäästä kunnolla kiinni niin helevetti siivet otti koteloon kiinni. Olis kiva ajaa, kuunnella ja odottaa milloin kilahtaa lopullisesti Paineputki oli mustana muttei vielä kunnolla öljyä päästänyt läpi Skuballe soitto ja 690€ holsetti 55. Seuraavana päivänä kävin hakeen ja Genuine Volvo luki laatikossa ja Volvo oli valussakin. Olis 300 ekee ollu Rm Trucksilla käytetty. Öljyputkien kanssa oli melkoista tappelua paskalla olkapäällä. Ny on kaks paskaa olkapäätä ennekuin ammattimies kävi laittaan putket paikoilleen niin ettei vuoda.
Olihan se mukava aamulla lämpimän lohkon vieressä ruuvata -15 asteen pakkasessa hiluja paikalleen ennen keskiselle lähtöä. Eikä ollu lappia päittäin eikä korkeussuunnassa kun öljyt laakereissa .
Kyllä muuten viheltää......Holsetti, vanha Garretti vaan murisi ylämäessä. Herää huomattavasti pehmeämmin kun alkaa ahtaan katotaan mitä kulutukselle tekee. Kait se voimaa tuottaa enemmän kun hetkellisen kulutuksen lukeman sain eka kertaa yli sadan, 129L Viikonlopuks töihin niin varmaan lähetään huomenna kohti Nallikaria loman lopuksi. T. @ri
#048
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Siihen turboonkaan kun et olisi edes katsonut se olisi mennyt vielä 10 vuotta...
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Jospa kestäs sitte 11 vuotta ...eilen kun tultiin Nallikariin niin keskikulutus alle 24l/100km suolapaskassa paitti Oulun päässä alko jäätyyn. Turbo maksettu 19k kilometrin jälkeen jos kulutus laski kahdella litralla ....paaaaskat...hypoteettista laskentaa T. @ri
#048
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Onko Nallikari talavellaki auki?
Eipä oo käyny mielen vierelläkää, kun oppinu pitämään sitä pelkkänä kesäpaikkana, kylpyläki vissiin vielä kiinni?
Eipä oo käyny mielen vierelläkää, kun oppinu pitämään sitä pelkkänä kesäpaikkana, kylpyläki vissiin vielä kiinni?
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Yllätys oli meillekkin kun rupesin googlettaan Kenttä jossa läpiajettavat paikat 16A nallit ja 29€ karavaanikortilla. Ke, pe ja la saunat. Kylpylä on kaput..eli loppunut mutta huomenna syömään rantaan Ravintola Nallikariin. Bussit kylille arkena abauttiarallaa puolen tunnin välein, illalla ja viikonloppuna tunnin välein, kortti käy. 7:00 kauhakuormaaja jo aloitti lumityöt. tullaan kyllä toistekkin...kaikki pelittää T. @riReissureki kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 15:12 Onko Nallikari talavellaki auki?
Eipä oo käyny mielen vierelläkää, kun oppinu pitämään sitä pelkkänä kesäpaikkana, kylpyläki vissiin vielä kiinni?
#048
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Ok, Arina pyöritti pitkään kylpylää vuokralaisena, mutta luopui siitä kiinteistön ikäännyttyä, kylpylä on rakennettu -80 ja -90 lukujen taitteessa, eikä sitä ole juuri rempattu, aikas retro tunnelma siellä alkoi olla.
Ilman mittavaa saneerausta, tai jopa uuden rakentamista tuohon tuskin jatkajaa löytyy, on kyllä merkittävä tekijä alueen kehittämiselle.
Ilman mittavaa saneerausta, tai jopa uuden rakentamista tuohon tuskin jatkajaa löytyy, on kyllä merkittävä tekijä alueen kehittämiselle.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Mietitytti nuo vuodot painepuolella niin värkkäsin kompuraan tulpan. 1 barin jälkeen alko imusarjasta pihinä. . 2.1 baariin asti uskalsin koeponnistaa taitaa olla silikoonin maksimi lähellä Elikkä 1,5 baaria mittarin mukaan lykkää ajossa niin vuotoa on Paljonko tuo pihinä sitten vaikuttaa tehoon Imusarjassa alaosassa keskellä vuoto ja pultin kohdalla. Pitääpi kokeilla pultin kiristystä jos pääsis helpoimman kautta. Ei ole noitten vuodesta 1997 kiinniolleiden pulttien kanssa oikeen onnannut tähän asti
#048
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: FH12 Globetrotter XL -97
Arctic Bright mitkä lie pirkkaspeksit 400W 16000 lm ref 50, muttei ainakaan pitkät huonone. Sai tuo kaarevuuden (12cm) hyvin upotettua maskin sisään. Jos syksyllä ois varaa ostaa Dieseliä niin olis kait paneelilla käyttöäkin. Tais olla 179€ tarjouksessa T: @ri
#048