FH12 Globetrotter XL -97

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

B9M kirjoitti:Katsurilta tuli tieto, ettei aukkoa hytin ja kopin väliin tartte laittaa :D. Merkintä tulee rekisteriotteeseen, ettei ajon aikana asunto-osassa saa olla matkustajia :roll:
Siitähän tulee niinku asuntovaunu? Pitää pysähtyä kahvinkeittoon. Pitkällä matkalla torkutaan ohjaamossa eikä sängyllä. Vessahätä niin pysähdyksen paikka. Kausipaikkatyylisenä kyllä hyväkin ratkaisu. Ja helpommalla pääsee kun ei tarvitse ohjaamon ja kopin palkeita miettiä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Wonderi kirjoitti: Eihän ole vaan pakokaasujarrun sylinteri tai sen letku joka suhuuttaa ilmaa? Jonkunmoinen tuhina siitä lämpimänäpitimestä kyllä kuuluukin kuulua.
tässä pakokaasujarru on joku sydeemi venttiilikoneistossa. Kylä tuntu olevan tuo :?: tyhjäkäynnin lämpimänäpito :?: . T. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Carman kirjoitti:
Tuleekos tuosta M1?

Katselin että M1 maks. leveys olisi 250cm?

Suunnittelin tuossa seuraavaa autoa, olisi 255 leveä ja 12,4m pitkä, vm. 2000.
Ei taida mennä M1 millään...
Alustan vuosimallista on kiinni, 1998 ja uudemmat joutuu hakeen hakeen leveyteen poikkeusta. Max pituus on ollut tuo 12 m pitempään. T. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:
B9M kirjoitti: Siitähän tulee niinku asuntovaunu? Pitää pysähtyä kahvinkeittoon. Pitkällä matkalla torkutaan ohjaamossa eikä sängyllä. Vessahätä niin pysähdyksen paikka. Kausipaikkatyylisenä kyllä hyväkin ratkaisu. Ja helpommalla pääsee kun ei tarvitse ohjaamon ja kopin palkeita miettiä.
Vanhalla tuli ajettua 38k kertaakaan ei ajossa keitetty kaffetta, Liisa ei kertaakaan käyny nukkumassa, torkku kylä tuolissa ratissa en nukkunut kertaakaan. Kertaakaan en käyny kusella muutakuin puskissa tai huoltiksella. Kausipaikkalaisia ollaan ihan selevästi. :lol: T. Ari
#048
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja b12m »

B9M kirjoitti:
Wonderi kirjoitti: Eihän ole vaan pakokaasujarrun sylinteri tai sen letku joka suhuuttaa ilmaa? Jonkunmoinen tuhina siitä lämpimänäpitimestä kyllä kuuluukin kuulua.
tässä pakokaasujarru on joku sydeemi venttiilikoneistossa. Kylä tuntu olevan tuo :?: tyhjäkäynnin lämpimänäpito :?: . T. Ari
Lienee VEB -moottorijarru, joka taitaa sisältää myös pakokaasun virtausta hillitsevän läppämekanismin? Noiden ilmavuodot ovat enemmän kuin tyypillisiä D12 ja DH12 -moottoreissa vanhemmiten. Systeemi toimii pakopaineen säätimenä ja valkosavunrajoittimena käsijarrun ollessa päällä (vain moottorin ollessa kylmä). Normaalissa käyntilämpötilassa tuo käsijarruohjattu toiminto ei ole mukana.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

b12m kirjoitti: Lienee VEB -moottorijarru, joka taitaa sisältää myös pakokaasun virtausta hillitsevän läppämekanismin? Noiden ilmavuodot ovat enemmän kuin tyypillisiä D12 ja DH12 -moottoreissa vanhemmiten. Systeemi toimii pakopaineen säätimenä ja valkosavunrajoittimena käsijarrun ollessa päällä (vain moottorin ollessa kylmä). Normaalissa käyntilämpötilassa tuo käsijarruohjattu toiminto ei ole mukana.
Tuo sydeemi se varmaan on. :o Sisällä on kaksiasentoinen katkaisin tuota jarrua varten ja sit kasäristä toimii issekseen kylymänä. T. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Eka ikkuna-aukko tehty, kuusi jäljellä. :shock: 24mm reikäporalla nurkat, sirkkelillä ohjurin kanssa suorat ja sahalla loput.
Kuva
Ikkunoissa pitäs olla 3,9mm ohutlevy ruuvit, muttei löydy. Tiheäjenkasta 4mm nupipäätä pitää lähtee metsästään 45 ja 50 pituuksilla kun tuo seinä on 50mm paksu. :roll:. Tottahelevetissä nyt just sataa, eiku ressua katolle ja reijjän päälle, kun ei ole ruuveja kiinnitykseen. :evil: t. Ari
Viimeksi muokannut B9M, 17 Heinä 2013 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö se sikalla kannata kiinnittää/tiivistää vai millanen systeemi niissä klaseis on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Reddewil kirjoitti:Eikö se sikalla kannata kiinnittää/tiivistää vai millanen systeemi niissä klaseis on?
Seizin laseja kaksi uutta 40x70 avattavia ja neljä käytettyä liukulasia60x90 ja perään käytetty 60x70 avattava. Jotain massaa siellä on joka sormin raaputettuna tulee kuin isoksi purukumiksi. :?: . Samaa massa pitäs saada muttei wurthillakaan ollut kuin butymassaa, liekö sitä. :?:. Ikkunan juureen ulkopuolelle pitää makkara laittaa, ulompana on ohut kumitiiviste. T. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Butyylimassalta kuulostaa, saa valmiina nauhana rullallala ja on hyvää ku laittaa puhtaaseen pintaan! Ei muuta ku painasee kiinni, niin voi sataa vaikka heti perään, pitää heti ja jos varovasti lämmittää (sen jälkeen ku on kehyksessä kiinni) niin on notkeempaa ja tarttuu ku tauti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Vanhojen putsausta heinäkuun vaatetuksessa eilen. :shock: +9C tuulee ja tauko sateessa. Ihan samat kelit kun huhtikuun puolella, kun taas alottelin rojektin kimpussa.
Kuva
T. Ari
Tuo oikea tiivistysaine on kait Dekalin 310. Tänään hakeen Vaunupalvelusta 15€ per pötkö-
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Olohuoneesa kaksi ikkunaa paikallaan, toinen aivan helevetin samea toinen OK. Baaritiskin kohdalla ikkunapaikat leikelty, mutta vesi tirskahti oven vierestä sirkkelöidessä :twisted: . Katolla ei näy mistä ois vuotanu, mutta sivuovesta n. 2m katonrajasta puolimetriä pehmeenä. Ikkunan kohdilta pintalasikuitu lähti irti isompia repimättä :evil: Huomenna sirkkelillä pinta irti ja katellaan mitä on syönyt :roll: . T. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No voi keles!
Onko tuon seinän runko amuliiniprofiilia kuitennii, silloha riittää ku kuivaa ja liimaa takasi hartsin/epoxin kans, tai leikkaa auki ja kuiduttaa foumiin takasi kiinni? Katon kulmien amuliinikulmalista kannattanee saumata vaikka näyttäs olevan ok. Tasakatto niin vesi, jää ym. seisoo kauan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Reddewil kirjoitti:No voi keles!
Onko tuon seinän runko amuliiniprofiilia kuitennii, silloha riittää ku kuivaa ja liimaa takasi hartsin/epoxin kans, tai leikkaa auki ja kuiduttaa foumiin takasi kiinni.
Ei sielä ole alumiinia kuin katossa ja lattiassa vaakatasossa kulmapalana. Lasikuitu ohut vaneri ja pu eriste, ei muuta. Tuo vaneri pehmennyt. Lastinkiinnitys listan alla vain joku sentin vaneri ja pitäs kestää 5,7 t :? Tietty koko matkalla ja molemmilla puolilla. :roll: Pehmennyt vaneri irti foamista ja pu eristyksellä uusi tilalle sitten sikalla lasikuitu takas vaneriin. Päälle tulee kumminkin rimotus ja 30 mm lisäeristys. Katellaan miten onnistuu. :shock: t. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nii oliko se sisäpuolen vaan pehmiä? Eihä sit tarvii ku repii märät pois ja tuo koolaus ja lisäeristykset!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

:twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil: :evil: Paineilma sivuovet on nitkutellut vuosien saatossa rakoa kattoon. Vesi tullut ovien yläpuolelta ja seinä aivan litimärkä ylhäältä. :twisted:. Ny tuli muutama harppaus takasinpäin, perkele :evil: Päältäpäin ei ollut mitään havaintoa ei hajua, vasta kun ikkunanreikää sirklasin roiskahti vesi. Purkaa pitää ulkopinnoutusta myöten ja rakentaa väliaikaiset tuet ettei seinä pullahda ja katto laske. Nyt vaan reikäporalla seinänpurun laajuutta kartottaan Joutuu oikeen mietintämyssyn kanssa pohtiin miten tukea kun ulkopuolle jää vain 3 mm lasikuituseinä :roll: Välipohjakin tehty ja jos sinne asti valunut niin lisää ongelmia purkamisessa tukemisessa :x . Nyt on masu taas täynnä ja kohti uusia pettymyksiä. :mrgreen: T. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

Pinta irti epäilyttävän helposti
Kuva

Aatelin kumminkin laitta nuo takapään ikkunat ensin........
Kuva

Itun ittu.
Kuva

T. Ari
#048
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja salminen »

Töissä valmistetaan vastaavasta levystä monenlaisia koppeja. On aika petollista tuo veden vuotaminen levyn sisään. Asian huomaa yleensä vasta kun levyt alkaa turpoamaan ja pinnnat irtoileen. Meille levyt toimittaa http://www.jslevyt.fi/ jos menee levynvaihto hommiksi kannattaa kysyä tuolta.
Ajokki express Volvo B10 M -87
cimo
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Heinä 2010 14:31
Location: Merikarvia

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja cimo »

Nyt lähti koppi vaihtoon?
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja B9M »

cimo kirjoitti:Nyt lähti koppi vaihtoon?
Ei lattialämmitystä eikä ilmalämpöpumppua tuohon asenneta. Ei lisäeristeitä eikä webastoja. Helpoimmalla ja HALVEMMALLA olis päässy, kun lyöny lasit kiinni eristäny umpeen :shock: Ei saatana , iltasin tulis istuttua ja mietittyä, että tuollakin seinän välissä on märkää. Varastoksi pihalle jos ei muuta :wink: T. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siis onko tuo seinä tosiaan lasikuitu-vaneri-foumi-vaneri-lasikuitu? Mitä "%)#"! tuo vaneri tuolla väleissä tekee?
Nii mitä meinaat kopille tehä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ventora
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2010 18:45
Location: lohja

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja ventora »

vaneri on kantava ja jäykistävä.monesti ne vaan on tollasia vaikka kuinka siisti päältä ja ehjän oloinen,ei se vaihtamalla parane vai miten se oli.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja motoku »

käväseppä vielä siellä vaunupalvelussa. Sieltä saat sopivaa vaahtoa vanerien väliin.vanerit kaupasta ja kuitua vaikka veneveistämöltä. Jos oikeesti sylettää, teetä niillä. Vettä, harmi juttu mutta ei mahdoton. Tsemppiä, kyllä se onnistuu.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jos nyt jotain positiivista tuosta märästä seinästa voisi sanoan on se ainaskin tulen kestävä ikä kovin helpolla kärähdä.

Mutta tjemppä että saamme nähdä sinut ja Liisan Tuurin kaupalla syyskuussa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: FH12 Globetrotter XL -97

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Alkaa muistuttaa asuntovaunun korjausta. Tai veneiden. Balsaa lasikuitupintojen välissä ja hytin katto täynnä jälkiasennus vapoja ja sumutorvia. Tuohon pakkasta päälle alkaa vene olla valmis....

Tuolla netin syövereissä on kuvasarja. Samantapaisella rakenteella oleva jenkki motorhome 70-luvulta. Heppu vaihtoi pala kerrallaan koko seinän.

Karavaanavrit.info sivuilla on yksi Kabe projekti, jossa vaihtuu seinä kerrallaan kaikki rakenteet ulkopeltiä lukuunottamatta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin