Sivu 1/1
					
				Den Oudsten
				Lähetetty: 15 Heinä 2012 21:50
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Moi!
Tämmöinen projekti tuli noin vuosi sitten hommattua, kun löytyi omalta kylältä ja tuntui jopa edulliselta. Nyt on liiat penkit saatu purettua. Etujarrut  ja tuulettimen nivelakseli alkaa olla rempattu. Tarkoitus olisi käyttää laitos minimi varusteilla leimalla, hiukan ajella ja sen jälkeen jatkaa rakentamista. Tämähän on linja-autojen Corvette: Lasikuitu kori, tasainen painojakauma ja seksikäs muotoilu 
   
			
		
				
			
 
						- Bussin kuvia 2012 Heinäkuu 067.JPG (89.45 KiB) Katsottu 13811 kertaa
 
		
		
		
			  
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 15 Heinä 2012 21:58
				Kirjoittaja neppi
				Hyvä hyvä! Oot saanu homman hyppää eteenpäin! Täytyy tulla jokupäivä pyörähtää pihassa. 
Taavik aka Neppi
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 15 Heinä 2012 22:15
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Tervetuloa ihmettelemään tekemisen paljoutta!
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 16 Heinä 2012 01:06
				Kirjoittaja j0ri
				Joo, mä repesin kun ensin luin tuosta muotoilusta ja sitten näin ton etupään  

 No, ei siis pahalla, kaikki muotoilut ovat vain päätyneet tuohon tuulilasiin  

  Mut oikeesti, näyttää erittäin hyvälle aihiolle rakenteluun. Suorat seinät ja kunnolla korkeutta sisätiloissa! Mitäs oli mielessä?
 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 16 Heinä 2012 12:00
				Kirjoittaja kittari
				menevän näköinen laite 

  itsekin katselin saman mallista bussia pari vuotta sitten. luulin että olis ollu alumiinista?  tsemppiä rakenteluun.
 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 16 Heinä 2012 12:12
				Kirjoittaja Bussiton
				Kovasti tsemppiä rakenteluun, suorat seinät helpottaa kummasti hommaa 

 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 16 Heinä 2012 19:24
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Tosiaan unohdin mainita, että asuntoauto tuosta olisi tarkoitus tehdä. Minulle, emännälle ja neljälle ipanalle pitäis löytyä tilat. Kyllä se lasikuitua on paitsi luukut ja ovet alumiinia. Runko kehikko tavallista mustaa rautaa. Huono puoli on tavaratilan puute. Suunnittelin tehdä tavaratilan perään. Samaan tyyliin kuin "kaupan" asunto-autoissa on. Kiitos kannustuksesta!
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 31 Loka 2012 23:43
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Nyt on bussi muuttunut kuorma-autoksi. Kävin juuri ruuvaamassa kilvet paikalleen 

  Väliseinän joutui rakentamaan ja kuormansidonta paikkoja. Seinää tehdessä huomasin, ettei ne seinät ole ihan suorat vaikka siltä näyttävätkin. Nyt voi tosi rakentelu alkaa. Olisipa talli.
 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 01 Marras 2012 08:04
				Kirjoittaja Reddewil
				Komia korvette on!
Jaa vai kuorkki siitä tuli, eikö siinä oo isot verot? Joo ei ne suorat seinät taija ikinä täysin suoria olla, deltalaisenki suora osuus on pari senttiä mutkalla, varmaan sen pellin suorana pysymisen takia.
Katollehan mahtuu tavaraa enempi ku lieveluukkujen taakse turistimalliin =) Onko tuo automaagi ja millasella perällä, meinaan vaan maantienopauksia, miten laulaa kone?
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 01 Marras 2012 08:47
				Kirjoittaja B9M
				Jylpynkumi1 kirjoitti:Nyt on bussi muuttunut kuorma-autoksi.
Olisko kannattanut yrittää heti matkailuautoksi. 

  Sänky ja keittomahdollisuus väliaikaisesti ja joku komero nurkkaan.  Ei tarttis enää muutoskatsastella. Oma nyt kuorma-autona, niin vakuutukset huomattavasti kalliimpia kun matkailuautossa. T. Ari
 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 01 Marras 2012 17:41
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Automaatti on ja tiuha perävälitys. Kone suorastaan ujeltaa maantiellä. On siitä jotain etujakin: "Räjähtävän" kiihtyvyyden lisäksi ei tarvitse nopeuden rajoitinta!  Perävälitys on joskus vaihtolistalla. Onko niissä vakuutusmaksuissa kuinka suuri ero. Entäs verotuksesa? Onko kuorma-autoudesta mitään etua? Harkitsin myös henkilö-autoksi, mutta olisivat vaatineet turvavyöt ja ohjauslukon. Katsuri kertoi, että suunnittelevat trafilla tiukennuksia matkailu-auto vaatimuksiin. Koskee lähinnä pikku-busseja joilla koitetaan päästä pienemmällä verolla. Muutos tulee tietenkin Suomi tyyliin takautuvasti 

 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 01 Marras 2012 18:25
				Kirjoittaja Reddewil
				No jopas on ollu osaava inssi, ei sitten vetoluistonrajotinta, ajonestoo ja absiaki ollu vailla? Lampunpesimet ja valojen korkeudensäätöhän tietennii pitää olla. 
M1 henkilöauto, matkailuajoneuvo on se miksi me näitä ollaan tehty, kuten tuo munkin Volvo. Toki vuosimalli vaikuttaa mutta ei kai tuo Den oudst niin uuis ole?
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 02 Marras 2012 16:04
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Ehkäpä minunkin pitää vielä joskus muuttaa henkilö-autoksi, jos se kerran on ainoa oikea. Vuosimalli on 1990. Voi olla että, jollain toisella konttorilla olis päässyt helpommalla. Väliseinää en kylläkään pidä kovin pahana. Se tuntuu jopa jotenkin kodikkaalta.
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 10 Marras 2012 11:53
				Kirjoittaja AtAi
				Jylpynkumi1 kirjoitti:Ehkäpä minunkin pitää vielä joskus muuttaa henkilö-autoksi, jos se kerran on ainoa oikea. Vuosimalli on 1990. Voi olla että, jollain toisella konttorilla olis päässyt helpommalla. Väliseinää en kylläkään pidä kovin pahana. Se tuntuu jopa jotenkin kodikkaalta.
 Ei kuulu ohjauslukko vaadittaviin, vaikka välillä sekoilevat konttoreilla jotakin, 1968 eteenpäin pikkuhenkilöautoissa, mutta vielä ei oo yhtään bussim1 tullu vastaan missä olis rattilukko ollu, ei oo wiimassakaan.
Jylpynkumi1 kirjoitti:Automaatti on ja tiuha perävälitys. Kone suorastaan ujeltaa maantiellä. On siitä jotain etujakin: "Räjähtävän" kiihtyvyyden lisäksi ei tarvitse nopeuden rajoitinta!  Perävälitys on joskus vaihtolistalla. Onko niissä vakuutusmaksuissa kuinka suuri ero. Entäs verotuksesa? Onko kuorma-autoudesta mitään etua? Harkitsin myös henkilö-autoksi, mutta olisivat vaatineet turvavyöt ja ohjauslukon. Katsuri kertoi, että suunnittelevat trafilla tiukennuksia matkailu-auto vaatimuksiin. Koskee lähinnä pikku-busseja joilla koitetaan päästä pienemmällä verolla. Muutos tulee tietenkin Suomi tyyliin takautuvasti 

 
Automaattihan on kätevä, ei tarvii turhaa kompastella vaihdeseipääseen.
Verotuksessa etu on kuorma-autossa jos kokonaismassa alle 12ton, jos yli niin häviää kuorma-autona siinäkin, nimim. näitä laskenut. Vakuutuksessa ero yli 500e vuosi m1 eduksi, esim. kutterissa olis ollu m1 500e perusmaksu m1, ja n3sena 1200e. muistaakseni, vai oliko peräti 1500 ja toi 1200 olis ollu dösänä.
Turvavöitä 1990 voi ehkä vaatia eteenpäin olevilla paikoilla, mutta mielestäni turvavyö ei ole huono asia.
 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 10 Marras 2012 17:37
				Kirjoittaja Timppa
				abs jarrut tuli pakolliseksi 1.1. 1990. linja-autoihin, D1 bussit myös. Rattilukko vaatimus poistui busseista samoihin aikoihin.
M1 luokan bussiin on ainakin haminassa laitettu katsurin vaatimuksesta rattilukko ? Lahessa  törmäsin samaan vaatimukseen muutama vuosi sitten , liekö tulkinta juttuja.    korjatkaa jos muistan väärin. 

 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 10 Marras 2012 18:51
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Automaatti on ehdoton peli. Turvavyöt aion minäkin myöhemmin asentaa, jahka löydän mieleiset penkit missä olisi vyöt itsessään. Kuorma-autoonkin pitäisi seuraavalle leimalle asentaa virtalukko. Ohjauslukkoa ei sentään tarvitse. Saatoin ymmärtää Trafin taulukot väärin, mutta laskin että 17600kg kok.massalla käyttövoimavero olisi 835e. Jos auto olisi matkailu-auto käyttövoimavero olisi 578e + perusvero 485 = 1063e . Eroa noin 228e. Eihän tuo paljon ole, mutta kuitenkin. Saa oikaista. En tiedä paljoko, mutta perusveroa aiotaan nostaa vuoden vaihteessa. Trafin ja Kelan taulukot saa ihmisen epätoivon partaalle 

 
			 
			
					
				Re: Den Oudsten
				Lähetetty: 21 Marras 2012 21:27
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Oikaisen itseäni. Ajoneuvoverolippu tuli: Väärin olin Trafin taulukon ymmärtänyt. Vero olikin pienempi kuin olin laskenut 
 
Käyttövoimavero on 528,52 e