Sivu 1/1
Scania projektina
Lähetetty: 12 Huhti 2012 21:06
Kirjoittaja Kulkuriksi
Tervehdys
Lopultakin löytyi sopiva linja-auto.
Haasteita on enemmin kun pieni mieli pystyy käsittämään. Pitää kaikessa rauhassa suunnitella mitä kaikkea mahtaisi autoon haluta. Raja se täytyy olla rakentelussakin, aika ja raha on tehokas projektin rajaaja. Hyvä että on täällä muitakin kunnon projektin päälle ymmärtäviä.
Tietoja:
Scania K113 CLB, Smit Mercurius vm.93
Pit.11,85, lev. 2,5, kork. 3,85, kok.massa 18100kg
Paikat 52, yksi kerros
Hyvät ja huonot
Huonot:
- Katsastuksessa tuli tuulilasin vaihdosta merkintä, muuten meni läpi(menee onneksi myyjän vakuutuksesta. Olisi maksanut maltaita.)
- Fiksaamista ja kunnostamista näyttäisi olevan riittämiin
- Joutuu tekemään muutokset erissä (osattava suunnitella niin että myöhemmät toteutukset sopisi tehtyihin. Yritän ainakin kovasti olla tekemättä samoja asioita kovin moneen kertaan. Mitään kaavioita ei autosta ole(sulakerasioista kummempaa), enkä ihan heti löytänyt netistäkään.
- D-pumppu ja turbo alkuperäisiä, ei vielä kunnostettu. Vinkuu minusta vielä ihan hyvin ilman sivuääniä
- Joutuu muutoskatsastamaan M1:si
- Akut uusittava lähiaikoina (2x240Ah)
- Kojetaulun osa namikoista vielä tuntemattomia. Sähkökaapin sulakkeista ja kytkentäkaaviosta ei vielä hajuakaan. Kaaviot meinaan Hollannin kielellä, melkonen kieli.
- Webasto antaa vikakoodin (12 /Häiriölukitustila). Vaihdoin suuttimen, pa-suodattimen, putsasin päällä olevat anturit, virtaa tulee riittävästi, resetoin. Sama vika, lähtee kaikki pyörimään mutta sammuu 3-4min kuluttua, pumput pyörii. Seuraavaksi pitää tutkia piuhojen liitokset, ilma/pa ja kipinäkärjet? (malli oli DW 300)
Hyvät:
- Isot remontit tehty(kone, kytkin, startti, laturi..) ajettu remonttien jälk. <200tkm.
- Just katsastettu yhdellä korjausmaininnalla(ikkunassa kiven tekemä kolo).
- Tarkka säännöllinen huoltohistoria kirjattuna(rasvaukset 10tkm, säännölliset öljynvaihdot(tosin minusta pitkät30-35tkm), nesteiden ym. vaihdoista kirjaukset. Jopa syyläri pesty/huuhdeltu säännöllisesti).
- Valmiina paljon matkailuvarustusta että pääsee liikenteeseen suht nopeasti(makeavesijär. säiliö/pumppu/painekytkin/putkitukset ym). Jääkaappi millä pärjää ekan kesän, tv x2, ilmastointi(kuljettajalle oma kompura), sisätiloissa valmiina 24V ulostulopistokkeita,
- Hyvät renkaat, edessä lähes uudet.
- Lattia tasainen ilman sivukorotuksia, kork.1,90m
- Perustekniikka näyttäisi pelaavan.
En kauhean useasti kerkeä tätä saittia lukemaan, välillä voi olla pitkiäkin taukoja kun pääsen lukemaan mahdollisia kommentteja. Voi mahdolliset vastaukset joskus vähäsen kestää.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 12 Huhti 2012 23:10
Kirjoittaja Reddewil
Wow, ompa erikoisen näkönen kapistus, siis hieno, en ole ennen nähnyt! Tasalattia, siis ilman käytävää ja teatterilattiaa? Innolla odotan mitä tuohon rakennat, kuljettajan makuupaikkakin näkyy olevan =)
Mut miks rekkari on sutattu?
Re: Scania projektina
Lähetetty: 12 Huhti 2012 23:14
Kirjoittaja Rosvolinna
Nätti auto.
Tasalattialle on mukava alkaa rakentamaan. Nuo seinätkin näyttävät pystysuorilta. Helpottaa huomattavasti rakentamista.
Ei ne hollanninkieliset kaaviot ole kovin pahoja - ainoastaan uusien omistajien tekemät muutokset sähköissä. Niitä ei ainakaan kukaan ole tuossa Rölli-Berkhof autossani kirjannut ylös.
Hollantilaisten keksintöihin saa kyllä tilattua laseja ainakin Eestinmaalta. Kyllä nuo suomalaisetkin lasifirmat välittävät laseja maahan, mutta hinta pomppaa...
Röllin lasissa on myös halkeamia, mutta ei inssi ole niihin puuttunut. Eivät ole suoraan näkökentässä.
Intoa ja tekemisen iloa projektisi parissa

Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 00:07
Kirjoittaja only4pro
Mikäs sinulla on paikkakunta, kun olet merkannut vain Itä-Suomi?
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 08:16
Kirjoittaja Bussiton
Komeen näkönen pelihän se. Toi webaston vika vois olla kipinän puute, sehän tekee vissiin tollasta että pyörii jonkin aikaa tai polttoaineen puute. Tsemppiä rakenteluun.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 08:39
Kirjoittaja Reddewil
Bussiton kirjoitti:Komeen näkönen pelihän se. Toi webaston vika vois olla kipinän puute, sehän tekee vissiin tollasta että pyörii jonkin aikaa tai polttoaineen puute. Tsemppiä rakenteluun.
Ja nuo on helppo tarkistaa ku käynnistää palopää paljaana (laite auki), niin näkee tuleeko kipunaa ja tai polttoainesumua. Toki valmiina sammuttamaan...
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 09:29
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllin Webastossa oli samaa vikaa. Olin polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä laittanut suodattimen kuoren huolimattomasti kiinni - haukkasi ilmaa tiivisteen välistä polttoaineen tuloletkuun.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 11:18
Kirjoittaja Komissarov
Aika erikoinen ilmestys näillä leveysasteilla...

Ei kuitenkaan aivan tavaton, jollain oli muistaakseni Orion tms..?

Komea tuo kyllä on.
Reddewil kirjoitti:Mut miks rekkari on sutattu?
Niin, kun nopealla Googlettamisella löytyy millisekunneissa sottaamaton kuvakin tuosta
Hollannintuliaisesta.

Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 11:41
Kirjoittaja Zyke64
Siistin näköinen aihio

Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 11:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep - en minäkään tieten tahtoen rekkaria autokuviini laita.
Palstalla kirjoittelen "nickkinä" ja millisekunteissa löytyy kyllä nimi ja muut tiedot. Pieni varovaisuus on ihan tervettä, kun koko maailmalle juttuja julkaisee....
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 18:30
Kirjoittaja Jailbird
Näitä sivuja pääsee lukemaan vapaasti kaiken maailman mulkut(Kylähullut ei ole näitä) joten tuo rekkareiden suttaaminen on ihan viisasta!
Ei oo ensimmäinen kerta kun rosvot selvittää mielenkiintoisen auton olinpaikan netissä olleen kuvan perusteella!
Onnea hienolle projektille!
Re: Scania projektina
Lähetetty: 13 Huhti 2012 18:53
Kirjoittaja AtAi
Jatketaan vielä offtopiccia
Jailbird kirjoitti:Näitä sivuja pääsee lukemaan vapaasti kaiken maailman mulkut(Kylähullut ei ole näitä) joten tuo rekkareiden suttaaminen on ihan viisasta!
Ei oo ensimmäinen kerta kun rosvot selvittää mielenkiintoisen auton olinpaikan netissä olleen kuvan perusteella!
Jos niin hirveesti pelottaa niin aina voi pistää akeen tiedonluovutuskiellon....
Viimeistään meinaan bussidatasta kattomalla löytyy rekisterinumero autolle kuin autolle....

Re: Scania projektina
Lähetetty: 14 Huhti 2012 00:20
Kirjoittaja Rosvolinna
Ehkä tuo kilven suttaaminen on vanhan bussinraatoni kohdalla hieman hätävarjelun liioittelua. Tuskinpa siitä kukaan tulee ilman lupaa vanteita projektiinsa irroittamaan...
Toisaalta kyselläänhän tuossa naapuriketjussa kadonneen VanHoolin perään.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 14 Huhti 2012 10:29
Kirjoittaja RH
Rosvolinna kirjoitti:
Toisaalta kyselläänhän tuossa naapuriketjussa kadonneen VanHoolin perään.
Hyvä esimerkki...
Eiköhän kaikki toimenpiteet, millä vaikeutetaan varkauksia ole enemmän realismia kuin pelkuruutta.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 20 Huhti 2012 11:10
Kirjoittaja jamppa66
Terve!
Hieno bussi ja mukava rakentaa kun on tasainen lattia. Laitappa kuvia kun komistus etenee eri työvaiheilta.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 20 Huhti 2012 13:59
Kirjoittaja Reissu-Late
Terve,hieno on bussi ja paljon on rakentelua vielä.Huomio kiinnittyi mittoihin,mulla eagle 3,60m korkea ja voisin melkein sanoa että toi sinun bussi on korkeampi kuin minun bussi.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 20 Huhti 2012 18:43
Kirjoittaja AtAi
Reissu-Late kirjoitti:Terve,hieno on bussi ja paljon on rakentelua vielä.Huomio kiinnittyi mittoihin,mulla eagle 3,60m korkea ja voisin melkein sanoa että toi sinun bussi on korkeampi kuin minun bussi.
Joo toi mitta lienee alottajalla lipsahtanu, pakko olla 3.85m, koska Wiimakin on yli kolme metriä ja se on sentään melkonen kaivosmalli.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 22 Huhti 2012 07:29
Kirjoittaja Kulkuriksi
Nyt työt keskittyy ensin muutoskatsastukseen. Soittelin katsastuskonttorille ja kyselin katsastuksesta. Melko selkeää mutta muutama asia jäi auki.
Hommasin aggregaattin ja voi olla että en sitä muutoskatsastukseen mukaan ota. Kiireinen katsastusmies totesi koneesta: Pitää olla sitten "siihen käyttöön suunniteltu" aggregaatti? Mitähän mies meinasi.
Kiire kun oli miehellä kova, niin ei ehditty tarkemmin syventyä koneen käyttöön ja rakenteeseen. Mitä kokemuksia teillä on aggresta konttorilla/muutoskatsastuksessa?
Koneesta löytyy kaikki CE ym. merkinnät. Kuka oikeasti sen määrittelee missä aggrea voi käyttää, mikä rajoittaisi linja-autokäytön?
Käsijarrun edessä kotelossa on paineilmaliittimiä 2kpl(paineilma sisään). Toinen näkyisi olevan käsijarrun "vapauttaja". Olisko toinen toiseen piiriin ilmaa lisäävä? Korjatkaa jos olen väärässä. Milloinkohan tätä toista käytettäisin?
Kellä on suurinpiirtein saman ikäinen Scania niin voisi kertoa kytkimistä.
Muutama kojetaulun namikka on vielä epäselvä. Lähes kaikille löysin toiminnat mutta kuvassa olevat epäselviä, kertokaa.
NamikatYla(vasemmalta lukien):
1.Päävirta
2. ?
3. Koneen sammutus/stop
4. ?
5. ?
6. ?
7. Valon säätö
NamikatAla(vasemmalta lukien):
1.Valot
2. Valot
3. Valot
4. Valot(kuljettajan makkuut.?)
5. ?
6. ?
Kommentteja edellisestä:
Edellisessä viestissä auton korkeus heitti, on 3,85
Puhuttu yksityisyys on hyvä ja tärkeä jollekkin.
Kiitokset jo etukäteen vastanneille.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 22 Huhti 2012 11:27
Kirjoittaja Reddewil
namikatAla.jpg "parkit, eli seisontavalot?", Sumuvalo taka, Sumuvalo etu, Linjakilvenvalot?, Peilien lämmitys, Ylälasin/ tuulilasin lämmitys.
namikatYla.jpg Joku, telinnostin/kevennin tuo level, joku, joku, salama vois olla joku luistonrajotin, ku jarrustmboli on.
Ei nuo nappulat maha olla samoja missään, varsinkaan samassa järjestyksessä. Vanhoja autoja ja liki jokainen eri varustuksella.
Niin ja lopuksi vanha kiinalainen sanonta, kokeilemallahan se selviää!
ps.älä laita aggree autoon katsurin ihmeteltäväksi, sen aggren ohjeissahan lukee että käytettävä jossain ulkotilassa, hyvin tuuletetussa, varjossa, ei sateessa, kesällä, mut ei liian kuumassa jne. Eli ei autossa, vai onko sulla joku dometicin ajoneuvoaggre?
Toinen venttiili vois olla ihan vaan systeemin täyttö. Ei tarvii sitten hallia savustaa paineidn nousua odotellessa vaan pääsee heti liikkeelle kun "sainästä" on otettu ilmat.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 22 Huhti 2012 18:09
Kirjoittaja neppi
Rekkamiehet laittaa siihen venttiiliin ilmaletkun ja -pistoolin. Sillä on hyvä siirtää kojetaulun pölyt hengitysilmaan!
N
Re: Scania projektina
Lähetetty: 22 Huhti 2012 22:21
Kirjoittaja Tumppu
NamikatYlä:
1. Päävirta
2. Korinnosto
3. Stop
4. Ei saa selvää
5. Sähköhidastimen kytkin, kytkin päällä hidastin kytkeytyy jarrua painettaessa
6. Ei saa selvää
7. Mittarivalot säätö
NamikatAla:
1. Ajovalot
2. Sumuvalo taakse
3. Sumuvalo eteen
4. Linjakilven valot
5. Peilinlämmitys
6. Ylätuulilasin lämmitys
Re: Scania projektina
Lähetetty: 22 Huhti 2012 23:02
Kirjoittaja Wonderi
Syytä varautua siihenkin että särkyneen nappulan tilalle on vaihdettu ihan väärällä symbolilla oleva nappula.
Toinen paineilmaliitin saattaa olla jousituksen täyttöä varten, hinausautomiehet käyttää silloin kun auto on niin rikki että korinnostonappulasta ei tapahdu enää mitään.
Re: Scania projektina
Lähetetty: 27 Huhti 2012 01:26
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:Syytä varautua siihenkin että särkyneen nappulan tilalle on vaihdettu ihan väärällä symbolilla oleva nappula.
Symbolien kuluneisuudesta päätellen kukaan ei ole vaihtanut mitään nappuloita uusiin... Noista katkaisimistahan yleensä särkyy (kovakouraisessa käsittelyssä) juuri tuo symboliosa, joka on uusittavissa vanhaankin katkaisijaan kuluneen/rikkoutuneen tilalle. Symboleita löytyy irtotavarana ehkä arviolta tuhatta eri sorttia...
Sinunkin hyvin tuntemassa bussifirmassa on muuten viime aikoina jostain syystä kadonneet ovinapeista ne "puhallin" symbolit, jotka yhdessä vaiheessa tuntuivat aina korvaavan oven kuvaa. Muutenkin on kirkkaaksi hierottujen ovisymboleiden tilalle katkaisimiin ilmestynyt uusia, OIKEITA symboleita. Onkohan katsuri alkanut vaatimaan, että nappulasta pitäisi näkyä toimintoa vastaava symboli?
