Commer
Commer
Terve,
Kävi vanhanaikainen "rakkautta ensi silmäyksellä" ja hommasin tämmösen viime kesänä;
Commer HX-641 vm. -62
4.75 suora kutonen ja bensa
Omamassa 7200kg ja kokonais- 9500kg
Tarkotus näillä näkymin laittaa keväällä liikenteeseen pienellä budjetilla, heivata pumppu kardaanin välistä ja säiliö mäkeen.
Varmaan jonkin kulmasohvan pulttaan lattiaan ja pöytä, semmonen hupimatkailuauto, en tiiä kestääkö kellään hanuri tahi kukkaro ajaa lappiin
Myöhemmin jos/kun työasiat ja tilat paranee, niin ottaa alusta ja laittaa viimesen päälle.
1+8 paikkasta meinasin tuosta, ja mitä nyt katastussetien kanssa höpissy ja tätä foorumia kytänny.
Tuo ei siis väliseinää iän puolesta tarvii jos kuorkiksi laittaa? C-kortilla ajellaan siis. Katastussetä taitas haluta, vaa vie turhan paljon tilaa.
Ja mitenkä matkailuauton verot menee nykyään, kun vertaa kuorkkiin tuota? Sitäkään ei vielä päätetty onko M1 vai N2 ajoneuvo.
Kun eikös se ole kiristymässä painon mukaan, mutta jos massa on yli 6000kg, onko vapaa vai maksimiverot?
ESITTELYVITEO
T:Palomestari Tomppa
Kävi vanhanaikainen "rakkautta ensi silmäyksellä" ja hommasin tämmösen viime kesänä;
Commer HX-641 vm. -62
4.75 suora kutonen ja bensa
Omamassa 7200kg ja kokonais- 9500kg
Tarkotus näillä näkymin laittaa keväällä liikenteeseen pienellä budjetilla, heivata pumppu kardaanin välistä ja säiliö mäkeen.
Varmaan jonkin kulmasohvan pulttaan lattiaan ja pöytä, semmonen hupimatkailuauto, en tiiä kestääkö kellään hanuri tahi kukkaro ajaa lappiin
Myöhemmin jos/kun työasiat ja tilat paranee, niin ottaa alusta ja laittaa viimesen päälle.
1+8 paikkasta meinasin tuosta, ja mitä nyt katastussetien kanssa höpissy ja tätä foorumia kytänny.
Tuo ei siis väliseinää iän puolesta tarvii jos kuorkiksi laittaa? C-kortilla ajellaan siis. Katastussetä taitas haluta, vaa vie turhan paljon tilaa.
Ja mitenkä matkailuauton verot menee nykyään, kun vertaa kuorkkiin tuota? Sitäkään ei vielä päätetty onko M1 vai N2 ajoneuvo.
Kun eikös se ole kiristymässä painon mukaan, mutta jos massa on yli 6000kg, onko vapaa vai maksimiverot?
ESITTELYVITEO
T:Palomestari Tomppa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Commer
Ajattelin että komiaa ja sitten ajattelin että hullu! Ihan piip piip hieno hankinta, oisin varmaan itekki ostanu jos ois vastaan tullu! Onko sillä väliä onko se bensa vai diisseli, molemmat aineet maksaa saman, toinen vie enempi mut toisessa on tonnin vero! Kai siinä, mikä ei käy tupaöljyllä, on myös voimaakin eri malliin
Todella hieno hankinta, etene ihan rauhassa ja käykää reissussa, ei kannata ressata sitä mitä kaikkee siihen pitäs tulla.
Tuosta muutoskatsastuksesta en osaa sanoa, oma on M1 kun kuorkkina olis tullo jotain hassuja juttuja. Bensakoneisena kai tuo vois mennä hyvinki M1, ei ois ku normi käyttövero, mitä se sitten onkin tuossa?
Todella hieno hankinta, etene ihan rauhassa ja käykää reissussa, ei kannata ressata sitä mitä kaikkee siihen pitäs tulla.
Tuosta muutoskatsastuksesta en osaa sanoa, oma on M1 kun kuorkkina olis tullo jotain hassuja juttuja. Bensakoneisena kai tuo vois mennä hyvinki M1, ei ois ku normi käyttövero, mitä se sitten onkin tuossa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Commer
Bensalla kyllä mennään, vaikka kuorkkina dieselvero olisi vain 208e/v.
N-luokassa vaan tuo väliseinä kyrsii, jos pitää tehdä. Kun ei ole iso auto loppujaan.
M-luokassa taas se autovero mietityttää.
Toisaalta Kuorkkina saan 400L tankit, +200L webastolle, jos vaikka venäjän puolelle eksyy
Henkilöautojen kohdalla tankkeja ei saa muuttaa tullimiesten mielestä, mutta mite lie kuorma-autojen kohdalla?
Eihä niillä ole tämmösistä varmaan mitään tietoa mitä lie ollutkaan alunperin.
N-luokassa vaan tuo väliseinä kyrsii, jos pitää tehdä. Kun ei ole iso auto loppujaan.
M-luokassa taas se autovero mietityttää.
Toisaalta Kuorkkina saan 400L tankit, +200L webastolle, jos vaikka venäjän puolelle eksyy
Henkilöautojen kohdalla tankkeja ei saa muuttaa tullimiesten mielestä, mutta mite lie kuorma-autojen kohdalla?
Eihä niillä ole tämmösistä varmaan mitään tietoa mitä lie ollutkaan alunperin.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Commer
Aivan mahtava vekotin Tohonhan voit laittaa millaiset tankit tahansa, ei niistä kukaan tiedä mimmoset on ollut "alkuperäiset" Tsemppiä nikkarointiin ja laittele kuvia näkyville kun homma etenee.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Commer
N2 kannattaa, ei oo käyttövoimaveroa kun bensa, niin ei oo muuta vuotuista maksua kuin vakuutus.Tomppa kirjoitti:Bensalla kyllä mennään, vaikka kuorkkina dieselvero olisi vain 208e/v.
N-luokassa vaan tuo väliseinä kyrsii, jos pitää tehdä. Kun ei ole iso auto loppujaan.
M-luokassa taas se autovero mietityttää.
Toisaalta Kuorkkina saan 400L tankit, +200L webastolle, jos vaikka venäjän puolelle eksyy
Henkilöautojen kohdalla tankkeja ei saa muuttaa tullimiesten mielestä, mutta mite lie kuorma-autojen kohdalla?
Eihä niillä ole tämmösistä varmaan mitään tietoa mitä lie ollutkaan alunperin.
M1 niin noilla spekseillä käyttömaksu 500e tänä vuonna ja 2013 jossain 600e paikkeilla.
Ja tuo tankkiasia, kukaan tiiä millaset tankit tämmösessä alunperin.
Ja väliseinä, niin kyllä kuorkiksi tarvii kokokorkeeta tavaratilaa, mutta kun vanhassa saa olla ovi väliseinässä, tai ei tarvii olla väliseinää lainkaan, mutta silti pitää tavaratilaa olla taaemma penkin takana, teet vaikka taka-akselin takapuolelle väliseinän, ja väliseinä taakse vaikka taittuvat kerrossängyt, tai ekan katsastuksen jälkeen vasta pykäät sängyt sinne
Aika hyvä patina tossa. Jaa vasta videolta huomas että koko perä aukee Komeet penkit kyllä
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Commer
Juuri tällaista sen pitää olla...!! Erikoisauto, josta mukavasti kuvia, ja vielä esittelyviteo päälle...!! pprkle....!!
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Commer
Hieno on! Vois melkeen antaa voorumin karuin tittelin..=) Kuormuriksi se kannattaa laittaa niin ei tule käyttömaksua / d veroa päälle.
Tankin saa mun mielestä muuttaa kuorma-autoon jälkeenpäin eikä tartte olla tehdastankki. tämä tosin kannattaa kysyä eka tullilta mitä ovat mieltä jos meinaa venäjän bensaa hakea.
Ja ehkä sit TÄRKEIN huomioitava bensan kanssa. Bensan vapaaraja ADR/VAK kuljetuksena on 333 litraa ilman ADR/VAK hyväksyttyä ajoneuvoa ja ADR/VAK ajolupaa.
Eli kunhan ton alle 333l pysyy auton / webaston tankit yhteenlaskettuna niin sit ei oo hätää jossei oo korttia taskussa.
Tankin saa mun mielestä muuttaa kuorma-autoon jälkeenpäin eikä tartte olla tehdastankki. tämä tosin kannattaa kysyä eka tullilta mitä ovat mieltä jos meinaa venäjän bensaa hakea.
Ja ehkä sit TÄRKEIN huomioitava bensan kanssa. Bensan vapaaraja ADR/VAK kuljetuksena on 333 litraa ilman ADR/VAK hyväksyttyä ajoneuvoa ja ADR/VAK ajolupaa.
Eli kunhan ton alle 333l pysyy auton / webaston tankit yhteenlaskettuna niin sit ei oo hätää jossei oo korttia taskussa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Commer
Aivan mielettömän hieno auto. Ei turhia muovinippeleitä - ainoastaan karun asiallista rautaa ja bakeliittia. Maximum Respect \../
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Commer
Onnea aarteen löytämisen johdosta !
Tuolla laitteella saa ansaittua arvon nousua "matkailuajoneuvo piireissä". Kuka tahansa voi ostaa uudehkon kulkimen ja jopa pystyä liikkumaan sillä, mutta tuollainen varttuneempi ajokki vaatii hieman enemmän ajatuksia ja askareita.
Tuolla laitteella saa ansaittua arvon nousua "matkailuajoneuvo piireissä". Kuka tahansa voi ostaa uudehkon kulkimen ja jopa pystyä liikkumaan sillä, mutta tuollainen varttuneempi ajokki vaatii hieman enemmän ajatuksia ja askareita.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 148
- Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
- Truck: Volvo B58 Lahti32
- Location: Tammela
- Paikkakunta: Tammela
- Viesti:
Re: Commer
RISTUS! Nyt jos olis lakki niin nostaisin ja korkealle, tollasella on oikeasti lähdetty kiireellä liikkeelle kun on jossain hätä ollut. AIVAN MAHTAVA LAITOS, nauroin koko videon ajan!!!!!
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Commer
Onnea hankinnan johdosta täältäkin päin. TOSI kylähullun näkönen peli , tolla kun huitaset heinäkuussa Karstulan Isoonmieheen yhen pysähdyksen taktiikalla ja tolla penkillä niin johan on sulla rautaset "istumalihakset" . Tsemppiä rakenteluun ja pistähän kuvia esille, mielummin noita videoita, oli kivan kuulosta toi ajelu .
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: Commer
Joopa, motivointipiikin ansiosta nyt parissa päivässä kaivettu lumien alta ja sisustaa purettu;
Rupesi lunta tulemaan siihen malliin etten kehannut vielä halvaannuttaa autoa ottamalla tuon pumpun poies, sillä jakolaatikko on naitettu pumppuun kiinni.
Pitänee kehitellä jatkopala kardaanin väliin sitte.. Kunhan keksin millä helevetillä tuon nostaa poies
Lankkulattiaki on kovvoo puuta vielä
Jos sitte aikanaan tekisi samalla tavalla Commerin kuten tämänkin tilojen puitteissa;
Meikäläisen perintörattori kuha aika jättää
Rupesi lunta tulemaan siihen malliin etten kehannut vielä halvaannuttaa autoa ottamalla tuon pumpun poies, sillä jakolaatikko on naitettu pumppuun kiinni.
Pitänee kehitellä jatkopala kardaanin väliin sitte.. Kunhan keksin millä helevetillä tuon nostaa poies
Lankkulattiaki on kovvoo puuta vielä
Jos sitte aikanaan tekisi samalla tavalla Commerin kuten tämänkin tilojen puitteissa;
Meikäläisen perintörattori kuha aika jättää
Re: Commer
Eikö tolla pumpulla olis hyvä ollu pyörittää keskuslämmityksen vettä
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Commer
Vaihtoehtoinen käyttö pumpulle olisi polttoaineen syötön tehostaminen.
1.1.2013 alkaen käyttövoimaveroa maksavat kaikki henkilö ja pakettiautot käy ne sitten sähkällä bensalla tai dieselillä. Bensalle se on hieman vähemmän kuin dieselillä. M1 auto maksaa saman kuin pakettiauto.
Bensiini käyttövoimaveroa ei ole määrätty kuorma-autoille
1.1.2013 alkaen käyttövoimaveroa maksavat kaikki henkilö ja pakettiautot käy ne sitten sähkällä bensalla tai dieselillä. Bensalle se on hieman vähemmän kuin dieselillä. M1 auto maksaa saman kuin pakettiauto.
Bensiini käyttövoimaveroa ei ole määrätty kuorma-autoille
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Commer
Mä käänsin wiimasta ainakin "täyden maksun" syötöt pumpusta. Jos maksaa paljon saa luvan sit savuttaakkin koko rahan edestä..
Tyhmää ehkä mutta niin on päättäjätkin.
Tyhmää ehkä mutta niin on päättäjätkin.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Commer
Korjataan sen verran tuota omaa kommenttiani että 1.1.2013 ei tule käyttövoimaveroa bensiiniä käyttävälle autolle.
Eli käyttövoima verosta on vapautettu Bensiinikäyttöiset ja Häkäpönttöautot
Eli käyttövoima verosta on vapautettu Bensiinikäyttöiset ja Häkäpönttöautot
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Commer
Jahas, kardaanin sain tänään hitsattua valmiiksi, perjantaina paikalliselta "Löytöhallista" jonnii (ehkä) Volvon kardaani, mistä sorvattiin päät noille omille ristikoille. Tuli jopa aavistuksen vahvempi kuin orkkis.
Ja huurteenpoistolaitteetkin huolsin, en tiiä voiko noita lämmittimiksi sanoa Semmone lehmän hönkäys.....
Ja huurteenpoistolaitteetkin huolsin, en tiiä voiko noita lämmittimiksi sanoa Semmone lehmän hönkäys.....
Re: Commer
Nyt löyty valottii! Ainot vaa että poljettava pitkät/lyhyet katkaisin sökö, pitänee jostain jenkistä rosvota.
Vilkuttii toimii, edessä nuo parkit toimii myös vilkkuina.
Peruutusvalo on vielä katteissa, vaa eipä oo laatikossa ees anturin paikkaa. Eli lienee ollu katkasijan kautta sehhii sitte.
Huomenna jos ruppeis jarruja ehtimmään.
Vilkuttii toimii, edessä nuo parkit toimii myös vilkkuina.
Peruutusvalo on vielä katteissa, vaa eipä oo laatikossa ees anturin paikkaa. Eli lienee ollu katkasijan kautta sehhii sitte.
Huomenna jos ruppeis jarruja ehtimmään.
Re: Commer
Apparin etupyörän kävin läpi, mikään ei ollu jumissa
Kengissä pintaa vaikka kuin ja sylinterit liikku ihan kevyesti..
Napa piti purkaa, sama homma ois ollu takana vaa rupes kehtuuttammaan ja annettii olla.
Korjasin sitte pääjarrusylinterin käyttötangon että pääsee polkemaan jarruja, ei edes pääjarrusylinteri ollu jumissa
Kunhan saan nesteet koneeseen nii pääsee kunnolla kokeilemaan noita, oiskoha tämä heleppo savota oikeesti jarrujen kannalta? *koputtaa puuta*
Ja tämä siis viimeksi katsastettu -91!
Kengissä pintaa vaikka kuin ja sylinterit liikku ihan kevyesti..
Napa piti purkaa, sama homma ois ollu takana vaa rupes kehtuuttammaan ja annettii olla.
Korjasin sitte pääjarrusylinterin käyttötangon että pääsee polkemaan jarruja, ei edes pääjarrusylinteri ollu jumissa
Kunhan saan nesteet koneeseen nii pääsee kunnolla kokeilemaan noita, oiskoha tämä heleppo savota oikeesti jarrujen kannalta? *koputtaa puuta*
Ja tämä siis viimeksi katsastettu -91!
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Commer
Hieno on peli
Tuollaista jalalla poljettavaa valonvaihtajaa löytyy Biltemastakin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lle-43017/
Tuollaista jalalla poljettavaa valonvaihtajaa löytyy Biltemastakin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lle-43017/
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: Commer
Löyty myös motonetista vastaava, pikkuse erimallinen. Tuommonen Bilteman siinä tais nyt olla, ei ollu orkkis ennää.
Kävi mielessä, että pistäisköhä rele vetää noille valoille, voisi toimia paremmi
Kävi mielessä, että pistäisköhä rele vetää noille valoille, voisi toimia paremmi
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Commer
Suosittelen relettä, jää se kipinöinti sinne ja voi samalla vetää lyhyemmillä ja tuhdimmilla piuhoilla virran lyhdyille. Teillä näkyy olevan samanlainen asennushalli ku mulla, tilaa on!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Commer
Viikonlopun aikana sain leikattua vanerit lattiaan ja särettyä yhen ikkunan minkä kerkesin aikasemmin viikolla laittaa paikalleen
Katto oli takaa sen verta laho, pelti päällä melkein paperia ja lankut sisällä lahoja, jote heivasin mäkeen ne.
Ainaki ilma kiertää paremmi
Tarkan euron miehenä kaikki käytetää loppuun
Niistä bensatankeista muuten, ei tarvii lupia kun ne tankit on auton omat, oli sen 400L vaikka.
Jos kyydissä on yli 333L pönttö nii sitte tarvii.
Kysyin mieheltä, joka on ajanu säiliöautoa työkseenki.
Nykyinen tankki taitaa olla jotain alle 50L
Katto oli takaa sen verta laho, pelti päällä melkein paperia ja lankut sisällä lahoja, jote heivasin mäkeen ne.
Ainaki ilma kiertää paremmi
Tarkan euron miehenä kaikki käytetää loppuun
Niistä bensatankeista muuten, ei tarvii lupia kun ne tankit on auton omat, oli sen 400L vaikka.
Jos kyydissä on yli 333L pönttö nii sitte tarvii.
Kysyin mieheltä, joka on ajanu säiliöautoa työkseenki.
Nykyinen tankki taitaa olla jotain alle 50L
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Commer
Mulla on tankki 450L ja lukee otteen erikoisehdoissa
Tuohan ois komea tuolleen avona, sinne sitten sellanen hirween hieno poreamme!
Tuohan ois komea tuolleen avona, sinne sitten sellanen hirween hieno poreamme!
-Koska sen voi tehdä myös itse-