Sivu 1/5

Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 21 Tammi 2012 23:09
Kirjoittaja AtAi
Hei moi.
Kerttu kelpas virolaisille, joten vaihtus tälläseen komeeseen Wiimaan.
Kuva
Muutaman viikon arvonnan ja kourallisen katsantoreissuje jälkeen oli valintana tämä.

M1 1+8
6makuupaikkaa
Iso invertteri
Autokuljetustila
Iso vinssi(jotain sähköhäikkää)
Jenkkikaappi(jääkaappi pakasteosalla)
Viihde-elektroniikkaa.
Kaikkea muuta kivaa, 90l vesisäiliö ja 30l lämminvesivaraaja, eli saa kouransakin pestyä sen jälkeen kun on auto ropannu.

Sisältä tarvii vähän siistiä ja ulos lisätä vähän valaistusta, ainakin peruutusvalot ja muuta pientä kivaa.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 22 Tammi 2012 06:21
Kirjoittaja Komissarov
Mikä tuolla katonrajassa on..? :shock: :lol:

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 22 Tammi 2012 08:24
Kirjoittaja Oikkari
Terassi?

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 22 Tammi 2012 11:19
Kirjoittaja Busabussi
Ei karkaa lapasesta niin herkästi ku on downforcet kunnossa... :)

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 22 Tammi 2012 12:04
Kirjoittaja Rantarosvo
Täytyy kyllä sanoa että taas tuli nähtyä jotain uutta. En oo ennen lintulautaa bussissa nähny :D

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 22 Tammi 2012 18:03
Kirjoittaja Komissarov
Tuollaisiahan ne katsastusmiehet otattavat pois sillä perusteella, että vaarantavat jalankulkijat. Missään kai ei lue, että sääntö koskee vain henkilöautoja (siinä mielessä, mitä normaali tallaaja henkilöautolla ymmärtää). Tosin tuossa tapuksesssa saattaa katsuri tuntea itsensä idiootiksi perustellessaan poisotattamista... :lol:

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 23 Tammi 2012 13:03
Kirjoittaja AtAi
Busabussi kirjoitti:Ei karkaa lapasesta niin herkästi ku on downforcet kunnossa... :)
Silti ilman autoa kyydissä meinas olla vähän liukasta lauantaina, onhan toi 111 hurjan tehokas vaparikone sentään.

Värimaailma pysynnee yhtä mielenkiintoisena kuin tähän asti, tosin valkoinen raita tulee kylkeen ja teamin nimi tulee valkoisella tekstillä, että saadaan vähän samaa väriskaalaa kilpurin kanssa.

Tää on siitä komee että ilmeisesti lasiset kattoluukut niin ei oo ne aina haperot muoviluukut vuotamassa vettä sisälle.
Komissarov kirjoitti:Tuollaisiahan ne katsastusmiehet otattavat pois sillä perusteella, että vaarantavat jalankulkijat. Missään kai ei lue, että sääntö koskee vain henkilöautoja (siinä mielessä, mitä normaali tallaaja henkilöautolla ymmärtää). Tosin tuossa tapuksesssa saattaa katsuri tuntea itsensä idiootiksi perustellessaan poisotattamista... :lol:
Saa olla aika pitkä jalankulkija jos nuppaa arviolta 3.2metrissä olevaan spoileriin 8) Ainakin 3kertaa leimattu siivellä, eikä oo haitannu leimamiestä, paitsi ehkä meinannu kuolla nauruun.
Oikkari kirjoitti:Terassi?
Ei, mutta sellaisen vois väsätä katolle, pitänee kiipeillä jahka tulee keväämpi ja katella millaset mahdollisuudet on kattoterassia varten.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 23 Tammi 2012 13:45
Kirjoittaja Komissarov
AtAi kirjoitti:...eikä oo haitannu leimamiestä, paitsi ehkä meinannu kuolla nauruun.
Eli on papereissa laskettuna pituuteen. :wink:

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 24 Tammi 2012 12:40
Kirjoittaja Reddewil
Komissarov kirjoitti:
AtAi kirjoitti:...eikä oo haitannu leimamiestä, paitsi ehkä meinannu kuolla nauruun.
Eli on papereissa laskettuna pituuteen. :wink:
Eiköhän mee samaan kategoriaan ku takaboxit, peilit, jne, eli ei lasketa pituuteen.
Mutta komia peli on!

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 25 Tammi 2012 16:55
Kirjoittaja AtAi
Nii joo, unohtu tänne mainita että galleriassa lisäfotoja, lisää tulee kun aletaan siistimään ja puuhaamaan.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 26 Tammi 2012 18:42
Kirjoittaja AtAi
Kuljettajan peili tarvii uusia, kun se on vähän niinkuin peilitalossa huvipuistossa, oli mukavaa peruutella pikkutietä säilytyspaikkaan lauantaina, kun maisema muuttu katsantokohdasta riippuen ihan eri malliseksi, lisäksi kun sivuikkunoihin tulee jotain heijastuksia mitkä haittaa peilien katsomista(pakko peruuttaa jos tarkasti tarvii kuskin lasi auki), niin oon vähän miettiny jos jostain sais luppakorvat. Vähintään jokatapauksessa kun tarvii nykysistä kuskin puolinen vaihtaa ja penkan puolelle lisätä "perävaunupeili". Missä hintaluokissa on halvimmat luppikset pyöriny?

Nimim. kuorma-autonkuljettajana tottuu hyvään näkyvyyteen peilien kautta.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 01 Helmi 2012 19:43
Kirjoittaja AtAi
Sunnuntaina tarkoitus mennä siivoamaan auto aikaisemman omistajan jäljiltä ja samalla katella vähän johdotuksia siistimmiksi. Tarvii myös katella jos sais eristettä asennettua sänkyjä purkamatta, ja jos saa niin minkä paksuista matskua tarvii olla että vielä sopii. Kun meinasin vähän eristää tuota koska sillonhan se on kesälläkin viileämpi jos tuon ilpon nyt ultimatesta ostelee.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 06 Helmi 2012 20:11
Kirjoittaja AtAi
Sängyt on näemmä melko kiinni ikkunassa, eli tarvis keksiä jotain liimattavaa matskua että sais läästrättyä ikkunaan.

Huvitteluakuiksi pitäis varmaan 170set hommata, tai sitten ne starttiakuiksi ja noi nykyset optima yellowtopit huvittelukäyttöön.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 18:17
Kirjoittaja AtAi
Vihdoin vetelin sähköpiuhoja nippusiteillä nippuun, kun tänään kävin starttailemassa yli kuukauden seisonnan jälkeen, akkuja tarvi ladata, joten epäilys on suuri että sähköä hävii yhä jonnekkin, invertterin johtoihin tarvii askarrella kytkin ettei siinä joku heräte tjsp syö akkua. Sekä tarvii rakentaa 12v järjestelmä sellaiseksi ettei tapa toista akkua, ts. ajatuksena on ollu 12v akku + sitä latamaan ylläpitolaturi aina kun auto on verkkovirrassa tai invertteri päällä, koska 12volttista tässä ei tarvii kun vinssi, radio, tupakinsytytin ja ehkä pleikkari, en muistanu katsoa onko se 12 vai 230v.

Tänään myös repisin vähän tarroja kyljestä(ikkunoista, lähti maalit pohjamaaleineen matkaan osaksi), kauhee homma, tarvinnee jatkaa myöhemmin kuumailmapuhaltimen kera.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 19:34
Kirjoittaja Reddewil
Sen 12V saa näppärästi 24VDC->12VDC alentimella, niin ei tarvii yhtä akkua sen takia...

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 19:40
Kirjoittaja Carman
Reddewil kirjoitti:Sen 12V saa näppärästi 24VDC->12VDC alentimella, niin ei tarvii yhtä akkua sen takia...
Vinssiä ei taida kestää yksikään alennin, muuten kyllä.
Mullakin on kolme alenninta omassa autossa...

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 20:47
Kirjoittaja Reddewil
Carman kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Sen 12V saa näppärästi 24VDC->12VDC alentimella, niin ei tarvii yhtä akkua sen takia...
Vinssiä ei taida kestää yksikään alennin, muuten kyllä.
Mullakin on kolme alenninta omassa autossa...
Jaa nii juu vinssi, no sitten se akkukin tuonne alentimen taakse, sellanen lataava alennin.
Mullaki taitaa olla nyt kaks alenninta, 30A ja 20A, toinen dvd-rammarille, 7"+15" ruuduille ja tupakinsytkälle ja toinen makuutilan dvd:lle ja peräpään led-valoille.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 21:24
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:Sen 12V saa näppärästi 24VDC->12VDC alentimella, niin ei tarvii yhtä akkua sen takia...
Mul ei oo hirveesti luottamusta noihin ainakaan halpis alentimiin, kaverilla patrollissa on kärvähtäny säännöllisesti alennin, ja monesti sen perässä sitten olleet laitteetkin on ottanu höpöä... :roll:
Reddewil kirjoitti:
Carman kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Sen 12V saa näppärästi 24VDC->12VDC alentimella, niin ei tarvii yhtä akkua sen takia...
Vinssiä ei taida kestää yksikään alennin, muuten kyllä.
Mullakin on kolme alenninta omassa autossa...
Jaa nii juu vinssi, no sitten se akkukin tuonne alentimen taakse, sellanen lataava alennin.
Se vissiin maksaa rahaa ihan kivasti, tähän applikaatioon riittävä Ctek ylläpitolaturi kun kuitenkin maksanee reilu 50e, niin ja jos vinssiä käyttäessä meinaa puhtiloppua niin aina voi sivulaatikon ison laturin ottaa käyttöön. Toki kaikkein helpoimmalla pääsis kun kokeilis kauanko toi vinssi kestää 24volttia, kun se vetelee kuitenkin jo viimeisiään. :roll:

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 21:32
Kirjoittaja wiima63
Tuskin tuo vinssi isoa akkua tappaa vaikka sen kytkis pelkästään toiseen jos sillä kuormittaa sillon tällön toista hetkellisesti ( 1 sisään veto ) jos auto ei käy ja laturi oo pukkaamassa virtaa.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 03 Maalis 2012 22:01
Kirjoittaja AtAi
wiima63 kirjoitti:Tuskin tuo vinssi isoa akkua tappaa vaikka sen kytkis pelkästään toiseen jos sillä kuormittaa sillon tällön toista hetkellisesti ( 1 sisään veto ) jos auto ei käy ja laturi oo pukkaamassa virtaa.
Kun ei oo isoja akkuja vaan 75ah tjsp. On tappanut yhden akun jo aikasemman omistajan aikana, ja nyt taitaa olla tappamassa toista meinaan se akku missä vinssi kiinni niin napajännite on auton käydessä 12.1V vaikka auto lataa 27.6V, eli pitäis olla 13.8V, tarkottaa että tappaa kohta toisenkin kun lataa toista akkua sitten liian suurella voltilla.

Vähän turhan halpaa puuhaa kun nuo YellowTopit tosiaan on sen 250e tsipale....

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 04 Maalis 2012 11:22
Kirjoittaja KajNyy1
AtAi kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:Tuskin tuo vinssi isoa akkua tappaa vaikka sen kytkis pelkästään toiseen jos sillä kuormittaa sillon tällön toista hetkellisesti ( 1 sisään veto ) jos auto ei käy ja laturi oo pukkaamassa virtaa.
Kun ei oo isoja akkuja vaan 75ah tjsp. On tappanut yhden akun jo aikasemman omistajan aikana, ja nyt taitaa olla tappamassa toista meinaan se akku missä vinssi kiinni niin napajännite on auton käydessä 12.1V vaikka auto lataa 27.6V, eli pitäis olla 13.8V, tarkottaa että tappaa kohta toisenkin kun lataa toista akkua sitten liian suurella voltilla.

Vähän turhan halpaa puuhaa kun nuo YellowTopit tosiaan on sen 250e tsipale....
Näin siinä käy vääjäämättä kun ottaa starttiakusta väliulosotolla virtaa. Tee tällainen hupiakku, erillinen joka ladataan esim. Waecon 24V --> 12V invertterilaturilla 40A malli maksaa saksassa 269€ ja karavankauppias myi sen samaan hintaan kunsanoin meneväni Saksaan kuukauden päästä.
http://www.waeco.com/de/produkte/truck_ ... 01_847.php
PS! Waecolla on myös suomenkiellíset sivut mutta niissä ei ole hintoja mainittu.
Tällöin saat starttiakulta vitturiapua 40A ja loppu otetaan hupiakusta. Hupiakkua voi käyttää myös muihin käyttötarkoituksiin.

Eli väliulosotto starttiakulta 24V tuhoaa vääjämättä molemmat starttiakut. Eli kun uusit Starttiakun niin ehdottomasti kaksk samanlaista samasta tuotantoerästä olevaa akkua tilalle ja parempi nykyisestä akuista hupiakuksi.

Kuva josta selviää kytkentä autossa: toinen hupiakku on siten kytketty että kun koneen käynnistää niin Waeco alkaa ladata lisäksi kojelaudassa on kykin jolla saa latauksen päälle koska vain. Toisessa hupiakussa on vain tuo käsikytkin. (minulla Waecon mallit 15A ja 20A)

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 04 Maalis 2012 12:43
Kirjoittaja motoku
vinssillä vois olla hyvä "välivirta-varasto" tuollainen kuorma-auton akku. saa riittävästi ruutia ettei mikään hajoa. sen lataaminen joko invertteristä normaali verkkolaturilla tai sit jännitteen alentimella joka osaa ladata. kaikki ei osaa, esim meidän alentimella on lataaminen kielletty. tuolla olis sopevia akkuja pihalla mutta ei sieltä asti kannata hakea.

wiimalainen purkaa akkunsa, ovipiirissä joku rele on aina päällä+piirturi. jotakuinkin kuukauden päästä scanian startti sanoo vain "naks". laiskuuttani en ole muuttanut, mutta päävirtareleen ohittaviin johtoihin kannattaisi virittää päävirtakatkaisin.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 17 Maalis 2012 13:33
Kirjoittaja AtAi
Jaha yks käyttis myyty pois, nyt voiskin laittaa rahan haiseen ja tilata uudet yellowtopit.

Waecon vois laittaa, mistäs niitä saa halvimmalla? niin saa paremman nykysistä yellowtopeista siirtää sitten 12volttijärjestelmän pariin.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 17 Maalis 2012 13:43
Kirjoittaja KajNyy1
AtAi kirjoitti:Jaha yks käyttis myyty pois, nyt voiskin laittaa rahan haiseen ja tilata uudet yellowtopit.

Waecon vois laittaa, mistäs niitä saa halvimmalla? niin saa paremman nykysistä yellowtopeista siirtää sitten 12volttijärjestelmän pariin.
Niitä saat mistä tahansa matkailuautoja myyvästä liikkeestä. Otat sinne mukaan tuo linkki Waecon ao tuotteen sivulle (siis sen tehoisen kuin haluat ostaa) ja nimenomaan saksankieliselle sivulle, koska silloin hän näkee tuoteen vähittäismyyntihinnan ja myy helpoiten sillä samalla hinnalla sinullekin. Jos se ei viellä riitä tokaise sitten "no jääköön ensikuuksi kun lähdemme saksaan niin ostetaan se se sitten sieltä" voi edistää kaupankäyntiä.

PS! inverterin 24V syöttö kannattaa otta siten että päävirtakytkin katkaisee 12V latauksen - ei jää vahingossa päälle.

Re: Wiima M200, Scania 111 -77 ehostus ja huolto.

Lähetetty: 18 Maalis 2012 20:05
Kirjoittaja AtAi
Tosiaan tänään kävin vähän vänkäämässä, akkusivulaatikosta viskasin hitsikoneen ja akkulaturin toiseen sivulaatikkoon että saa sähköhommille lisää tilaa.

Otin akut irti; 4,8V ja 13,4V oli akkujen jännitteet, huonon viskasin mäkeen, ja paremman pistin kyjelleen sähköpääkeskuksen alle ja laudat eteen ja sivuun naulasin ettei pääse liikkumaan. 12v sähköille pitää vetää oma maapiuha joten tarvinnee kairata lisää reikiä sivulaatikosta sisälle. Soittimenkin maapiuha tarvii jatkaa edestä sisäsähköblokkiin, tarvii tehä 12v jakopiste tohon väliseinään niin saa siitä sitten vedettyä tulevatkin laitteet. Olen tässä miettiny, että jos ostais 24V vinssin niin ei tarviis niin rajua 12v latauspuolta. Tarvii vaan saada hukattua toi nykynen vinssi pois.Ny tarvii kuitenkin ensiksi tilata uudet yellowtopit.