Volvo B9M Carrus, Retki-Leka

Kerro omasta projektistasi
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Volvo B9M Carrus, Retki-Leka

Viesti Kirjoittaja mosku »

Tarinaa siitä kuinka tästä

Kuva

tuli tämä(kuva kun auto valmis).

Kuva

Kuva

Tervehdys kaikille Ja kiitos mahtavasta palstasta.
Tässä nyt on hetki tavuteltu näitä teidän sivuja ja nyt kun on motorhome kulkuri hankittu niin aattelin avata uuden topicin. Kysymyksiä piisaa vaikka kuinka paljon ja toivottavasti teiltä apua löytyy. Kori, hitsaus-, tekniikkatyöt hallinnassa. Sähköhommatkin on jollainlailla käsissä mutta, autoon ei ole alustan kytkentäkaaviota olemassa ja se hieman vaikeuttaa vikojen etsimistä.
Jos joltakulta löytyy ko. alustaaan kaaviota niin helpottaisi etenemistä huomattavasti --> LÖYDETTY.

Elikkäs tuli hankittua velipojan kanssa Volvo B9M mk3 Carruksen korilla vuosimallia 12/1990.

Matka Vaasasta Lohjalle kesti 25,5tuntia kun veti glycolit jäihin, tai sitten ne olivat jäässä. Päästiin onneksi Vaasan Käyttöautoon "lämmittelemään".

Tarkoituksen on tehdä autoon autonkuljetustila, paikat 8:lle nukkumiseen sekä matkustamiseen, jonkinasteista miniminikeittiötä ja tottakai "moduli puusauna" joka vedetään vinssillä kyytiin kun auto ei ole kyydissä/mukana. Lämmitys Eberillä ja ilpolla. 3500kg:n vetokuula traileria varten. Tuossa nyt tämänhetkinen hajatelma auton tulevaisuudesta.

Tällä hetkellä autossa olevia vikoja ovat:
-ABS:t ei toimi eikä kojelaudasta löydy sen valoa. (valo löydetty ja palaa, pitää vielä kokeilla että toimiiko nuo)
-Piirturi/nopeusmittari/rajoitin ei toimi (piirturin kello toimii)--> oli anturin johti irti
-Kierroslukumittari ei toimi (lataa normaalisti)
-Muutamia ilmavuotoja
-Eberi ei toimi... Jos jollain on räjäytyskuvaa/kytkentäkaaviota olisin kiitollinen. --> http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Välitangonpää välyksellinen
-Oikea etujarru laahaa/tehoton


Terv. Juha Rousku
puh:04OO-935553
Viimeksi muokannut mosku, 05 Touko 2013 09:41. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tervetuloa joukkoon. :D
Falcon
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat

Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuohon laahaamiseen paras konsti on jarrukenkien ankkuritappien voitelu kuparitahnalla. Vaatii renkaan ja rummun irroituksen ja tappien poiskäytön sopivan tuurnan avulla. Ei paha homma. Mulla on hyvät rummut ja kengät jemmassa siihen jos on muuten tarvis uusia palikoita. Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa joukkoon mukaan :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Myöhäistä on kait toivoa, että vaiva helpottais :D
Tervetuloa siis joukkoon :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Tervetuloa joukkoon. Minäkin vielä keltanokka. :lol: :lol: .

Noista ABS jarruista minulla on mutu tuntuma. Jos auto on varustettu niillä, ei niitä voida poistaa käytöstä, tieliikenteessä tietty.
Tämä täytyykin tarkistaa, vai onko jollain täsmätietoa?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

VANHOOL kirjoitti:Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.
Mulla merkkivalo merkkivalopaneelin vas. alanurkassa. ja kiekkamittarin toimimattomuuden syy yleensä käppyräksi palanet johot koneen päällä. Itse anturihan on ruiskutuspumpussa ja sangen varmatoiminen, kunhan piuhayhteys pelaa. Nopeusmittarin pistoke vaihdelaatikon päästä kannattaa katsoa,ja johdot siittä eteenpäin. Pistokkeen johdot on juotettu liittimiin ja menevät poikki iän myötä, ja silloin nopeusmittari heittäytyy mykäksi.Niin ja hyviä käytettyjä osia (välitanko) löytyy Paimelasta, E Heikkilän purkamolta harrastaja ystävälliseen hintaan..... Ja tervetuloa joukkoon Hull..hulvattomaan :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

ABS jarrut taisi tulla pakolliseksi busseissa jo -90, mutta kuorma-ja matkailuautolle muutoksen voi ilmeisesti tehdä uudempaankin, jos vain valmistaja tai sen edustaja siihen antaa ohjeet ja käytännössä siis myös luvan. Jos ei saa ohjetta, ei siis ole lupaakaan. :D.

tämmösen löysin harrastelijasivuilta...

lainaus...."AKEn kanta: Jarrut, joissa on lukkiutumisen estojärjestelmä (ABS) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa mainittua jarrujen turvalaitteistoa (ABS) ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutoskatsastus vaaditaan."
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja mosku »

Kiitos arvon herrat...
Huomasin aiemmin jo että palstalla on aktiivista väkeä mutta, ihan näin nopeeta kommenttia kyllä osannut odottaa. Tässähän tuli jo puoli autoa käytyä netitse läpi :wink: .
Ite aattelin samansuuntaisia juttuja noihin sähköhuoliin mutta, hienoa että löytyi mahdollisia oikopolkuja. Nämä tarkistellaan sitten tuossa joulun jälkeen.

Täytyy käydä tuossa katsastus konttorilla kyselemässä tuota ABS:ien poisto jos ei niihin saa fiksusti tolkkua. Olishan ne kivat jos ne sais toimimaan, ehkä.

Edit: niin joo, kuorma-autoksi on tulossa.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja mosku »

Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
Lämpömittarikin heitteli ihan omiaan ja kilisteli kelloa kokoajan. Liittyy luultavasti joihinkin näihin sähköhäiriöihin.
Huomattiin sillä kun velipoika ajeli bemulla perässä ja tuli siihen moottorin alla olevaan putkeen halkeama kun paineet nousi. Oli putki sen verran hapero että tuli ihan tarpeeseen vaihtaa tuo putki. Ei päässyt rikkomaan mitään. Ilman vaivoja päästiin tuon jälkeen kotio saakka, tai no lämpömittarin kilkutus jatkui vain ja sekin loppu kun putsasin anturista hapettumat Hämeenkyrössä.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Mulla lahtelainen kori eagle 450 ja B10M alusta.Tarvin tässä joku aika sitten kaaviota kaiuttimista kun tuli revittyä puolet pois.Soitin lahden autokoriin ja sain kaaviot sähköpostiin henkilöltä joka oli tehnyt minun autoon kyseisen järjestelmän v 89.Seuraavalla viikolla tuli postissa auton kaikki sähköpiirustukset, huom alkuperäiset.Palvelu oli todella huippuluokkaa. Kiitokset Ahti Rauniolle Lahden koritehtaalle.Voitko kysellä valmistajalta kaikki sähkökaaviot,niin uskon että helpottaa
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Tervetuloa joukkohon kirjavaan :D :D , ja onnea uuden projektin hankinnasta, kun kaikki toimii, niin aika haka olet muillekin antamaan neuvoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja mosku »

Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Kyllä se niin vaatimaton on :D Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Voihan se olla, yleensä nuo bussiwebat on siellä 20-30kW:n haarukassa :wink:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja mosku »

Reddewil kirjoitti:
mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Kyllä se niin vaatimaton on :D Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf

Kiitos, tuo auttaa suunnattomasti niin nyt kuin tulevaisuudessa!! Kiitos
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat

Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
Minkäs takia siihen ei sais laittaa 3500kg kilon kärryä perään ?
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eiköhän siihen saa se 3500kg, mutta tarvii CE-kortin (koska yhdistelmän kokonaispaino menee yli 7t)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

C1E -luokka

Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)

•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tämän jälkeen sitten CE
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jan-Erik kirjoitti:C1E -luokka

Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)

•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tämän jälkeen sitten CE
Oman pikkuvolvon (delta star 50, 12m) kokonaismassa 15500kg, eli ihan pienellä kortilla ei vedellä. Ja oliko että tuon painoisen "hankilöauton" perään ei saanu laittaa 750kg painavampaa, tai ainakin pituus-mikälie tuli vastaan :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja mosku »

Hep hep,

Nyt on kojelautaankin löytynyt yks (abs) lamppu lisää ja se ainakin palaa... tiiä sitten sammuuko vasta kun lähtee liikkeelle vai pitäiskö sammua heti koneen käynnistyttyä.
Moottorin maadoitus tuossa teetti vähän etsintää kun ei meinannut jaksaa startti pyörittää. Onneksi en lähtenyt ensimmäiseksi akku kauppaan vaan kävin akkuhyllyn luona pyörimässä ja mukaan tarttui "vaan" 50a laturi. 4x 200a hupiakkujakin odottelee paikkojen löytymistä.
Nopeusmittarin anturiin on joku tehnyt sellasen todella hienon abiko virityksen johon pääsee kaikki kakka auton alta---> Nopeusmittariinkin tuli hieman eloa. Mä niin tykkää sähkövioista.

2x CE löytyy tästä perheestä joten tämä ei tuota meille ongelmaa. Kuorma-autoksihan tämä on tulossa. 3500kg saa laittaa perään. Toki nupin katsastaminen saattaa olla sitten toinen juttu jos sitä yrittää leimata tuohon. Siitä pitää ilmeisesti olla lujuuslaskelmakin paperilla. C1E:hän ei tähän yhdistelmään tosiaan riitä. Valtaosa kuitenkin ajellaan ilman kärryä mutta, onhan kiva bonus kun ei sitten tarvii miettii millä ja miten vetää.

Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.

Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

mosku kirjoitti:Hep hep,


Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.

Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
Lattioitten lasku on hyvä juttu, helpottaa kummasti. Ikkuna-aukkoja ei mielestäni tarvii vahvistaa, rungollinen auto kuitenkin, niin vaikka päreistä tekis muuten =) Scania varmaan katkeis jos ottas lasit pois, himmeli rungolla...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Jälleen yksi uusi...

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tervetuloa mukaan!
Se ABS valo sammuu nopeuden noustessa 5-7km/h ...jos systeemi on kunnossa!
Vastaa Viestiin