Vanhool projekti alkaa tänään!

Kerro omasta projektistasi

Mikä lämmitys-ilmanvaihto-villennys teillä on käytössä?

Ilmalämpöpumppu (hoitaa kaiken)
12
21%
Kamina
4
7%
Webasto
18
31%
Patterit sähköllä
6
10%
Polttokenno
0
Ei ääniä
Läpiveto
5
9%
Puhaltimia
6
10%
Jotain parempaa?
7
12%
 
Ääniä yhteensä: 58

Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Tästä linja-autosta loihditaan ensikesäksi mukava reissu peli vaikka pidemmällekin matkalle!

Autosta tulee omavarainen sähkön ja veden puolesta. Eli voi olla viikon vaikka tienpäällä tai tunturissa aina on 230V / vesi piisaa

Yhtään invertteriä / akkua en lisää! Mielipiteitä :lol:

Varustelista on pitkä mitä bussiin laitellaan budjetoitu materiaalien käyttö XXXX€, sisältäen kaiken.

Lämmitys ja ilmastointi täysin ilmalämpöpumppulla, pahimmilla pakkasilla webaston säestyksellä..

Omaa aikaa ei lasketa rahassa :lol:


Ostaessani tämän -87 mallin Scania-Vahoolin Kuopiosta, Puolet penkeistä ja keski wc oli purettu pois.


Tänään eristän lasien alus alueet uusiksi uretaanilevyllä, aloittelen sähköjen vetoa, viemäröinnin ja vesi putkien läpivedot.


Kuvia yritetään lisäillä pienellä raportilla höystettynä silloin tällöin 8)
Liitteet
Tuollainen osittain upotettuna välipohjaan.
Tuollainen osittain upotettuna välipohjaan.
Suihkukaapit.jpg (37.85 KiB) Katsottu 17870 kertaa
Tuossa pikkusen suunnittelin paintilla pohjaa, on tosin rukattu tuon jälkeen uuteen uskoon. Perällä tuo sänky muodostuu u-sohvasta, wc siirtyy tripla-sänkyä vasten, muodostaen tilaa kaapistolle. Suihkun viereen ruuman puolelle lisätään mini sauna.
Tuossa pikkusen suunnittelin paintilla pohjaa, on tosin rukattu tuon jälkeen uuteen uskoon. Perällä tuo sänky muodostuu u-sohvasta, wc siirtyy tripla-sänkyä vasten, muodostaen tilaa kaapistolle. Suihkun viereen ruuman puolelle lisätään mini sauna.
Vanhool Azeljee23.JPG (43.97 KiB) Katsottu 17871 kertaa
Juuri ostettuna.
Juuri ostettuna.
Vanhool.jpg (3.21 KiB) Katsottu 17871 kertaa
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No eipä muuta kun oikeen kovasti rakenteluiloa :D kelit on ainakin tarpeeksi lämpöset :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Bussiton kirjoitti:No eipä muuta kun oikeen kovasti rakenteluiloa :D kelit on ainakin tarpeeksi lämpöset :lol:
Mikäli olisi mahdollista projekti alkaisi pumpun asennuksella :shock:
Saattaa olla hitaita/pitkiä nämä lämpöiset päivät :lol:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komiat on suunnitelmat, ei muuta kuin kuvia tapahtumista!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Mitä mieltä olette/kokemusta wc istuimen viemäri putken halkaisijasta? Sattuisi vain olemaan tuota 75mm varastossa, vai pitäydytäänkö suunnitelmissa ja laitetaan 110mm?
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Scania-Vanhool kirjoitti:Mitä mieltä olette/kokemusta wc istuimen viemäri putken halkaisijasta? Sattuisi vain olemaan tuota 75mm varastossa, vai pitäydytäänkö suunnitelmissa ja laitetaan 110mm?
Kyllä se kakka kolmituumastakin pitkin menee näin lyhkäset matkat, itellä tosin tuli isompaa, kun ei ollu sopivia suppareita hollilla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Scania-Vanhool kirjoitti: Yhtään invertteriä / akkua en lisää! Mielipiteitä :lol:

Varustelista on pitkä mitä bussiin laitellaan budjetoitu materiaalien käyttö XXXX€, sisältäen kaiken.
Lisäähän suosiolla budjettiin yksi X lisää :wink: Ja reippaasti akkuja ja kunnon invertteri :!: Eipä oikein ilman noita hyvä tule :D ja tervetuloa foorumille :mrgreen:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Carman »

Onnea vaan uudelle projektille!

Suosiolla tosiaan budjettiin nolla perään... :wink:
Alle kymppitonnin pääsee kyllä jo hyvään alkuun!

Kunnon invertteri täytyy olla, ja reilusti akkuja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Kyllä, 0 lisää ja etunmainen numero on jotakin. Ilman invertteriä ja lisäakkuja ei pärjää, mutta lämpimästi tervetuloa mukaan remmiin. 8)
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Kattokanavat purin tänään kaverin kanssa hattuhyllyineen pois. ns ohjaamoon ne jäävät pöytäryhmien päälle kerrossänkyjen seiniä vasten. huomenna vielä harkitaan lattian tasoitusta käytävän tasalle, joka tapauksessa tulee syvennys keittiöön, huussin paikkeille ja vanhan keskivessan kohdalle upotetaan suihkukaappi noin 400mm käytävä tasosta.
Olen laskenut budjetin matkailuauto muutokselle sisältäen sähköt, viemärit. eristyksen, väliseinät, ym raakaan rakennukseen littyvän sisältäen koneita,
- lämminvesivaraaja
-vesiautomaatti
-wc-istuin
-lavuaarit
-hanat
-suihkukaappi
-ilmalämpöpumppu
-liesituuletin
-liesi
-astian-/pyykin pesukone
-aggrekaatti/varavoimala
-taulutelevisio
-led-polttimot. Saattoi tässä jotain unohtuakin, mutta ostopaikat biltema, motonet, gigantti, messupuu, taisi joku vielä olla. hinta arvio suoraan ostoskorit yhteen laskien 5500e, osa hinnoista sukulais alennuksin, vesisäiliöt tulevat osittain kaverin tekeminä, kavereista löytyy sähkäri, putkimies eli kunnon suunnitelmat on ns kaveri piiristä.
Kaikki tehdään itse eli ei ole laskettu työlle muutakuin kunnon ja taitojen kohennus.
Kaikkea voi tosin sattua työkaluille ja vahinkoa tulla, niitä on vaikea arvioida en tosin uskalla jättää niille viidentuhannen varaa :D

Auton huoltoon menee ennen seuraavaa leimaa pari-kolmetonnia mikäli teetän työt...
Öitä!
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

no kiuas unohtui tuosta listasta ja auton omat akut 480Ah. Mikäli akkuja ja inverttereitä alan suunnitella niin lisään senkin rahan tuohon varavoimala budjettiin, kyllä se akkujen latauskin dieseliä imee taikka verkosta sähköä ottaa :D

On suunniteltu sähköpuolen asioita oikein herra insinöörin kanssa, sähköä saaatavilla vaikka viikko yhtäsoittoa (200litraa tupaöljyä)
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnea projektille. Itsekin harkitsin tuota Vanhool-yksilöä, kun aihiota hain. Leiman puute taisi kääntää katseeni muualle.

Onko siinä valmiiksi tasalattia?

Aika varovainen arvio tuo 5½ t.€. Itse olen kerännyt nurkkiin jo vuosikausia kaikkea asumusbussin rakentamiseen soveltuvaa rakennustarviketta ja laitetta. Siltikin tuntuu, että ostoslistan loppusumma on lähempänä kymppiä kuin vitosta.

Omaani ajattelin laittaa kaikki mahdolliset koneet ja tekniset laitteet puolikiinteinä asennuksina, jotta ne voi siirtää toiseen autoon. Asennuspaikat suunnittelen siten, että laitteet on helppo irroittaa huoltoa varten tai korvata toimivalla yksilöllä.

Asunto-osan ja linja-auton nykyiset sähköt aion pitää täysin erillään toisistaan. Asunto-osaan tulee aggrekaatti-laturi-invertteri-akusto -paketti. Maasähkö 230-pistokkeita tulee keittiöön astianpesukonetta ja induktiolevyä varten.

Kaikki vesipisteet ja viemärit asennan mahdollisimman lähelle toisiaan ja mahdollisimman lyhyillä vedoilla ja jyrkillä kaadoilla. Tämä helpottaa talvikäyttöä kun ei tarvitse kuin yhdessä paikassa sulatella putkia hiustenkuivaajalla :)

Mutta mitään ei ole kiveen kirjoitettu - suunnitelmat saa elää rakennuksen edetessä...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Aiotko rakentaa systeemit pääosin aggrekaatin varaan? Miten olet suunnitellut agren koteloinnin? Eräälle kaverille tehtiin sivuluukkuun 50mm eristevillalla ja bitumilevyillä tiiviisti vuorattu koppi joka kyllä onnistui melko hyvin. pakoputki vedettiin katolle päpättämään mutta se oli sitten enempi sellainen patettiluontoinen viritys.

Omassa tuo aggre on konehuoneessa moottorin omien eristeiden takana, ilmatyynyn päällä. Tosin sitä tarvitaan melko harvoin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja ansa »

kyllä mun mielestä autossa pitää olla tuota akku arsenaalia niin paljon ettei tuota agregaattia ainakaaan yö aikaan tarvitse laulattaa.
itselläni on 10 x 225ah hupiakut ja niillä + kolmella invertterillä mennään vuorokausi ,kaikki laitteet toimivat ja lämpöpumppu+jääkaappi koko ajan päällä. tämä kesä testattu systeemejä ja toimivaksi todettu.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja B9M »

ansa kirjoitti:itselläni on 10 x 225ah
Huh Huh :lol: :lol: :lol: Kirjastovehkeen 4kpl oon aina pitänyt paljona :lol: Tv. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

ansa kirjoitti:kyllä mun mielestä autossa pitää olla tuota akku arsenaalia niin paljon ettei tuota agregaattia ainakaaan yö aikaan tarvitse laulattaa.
itselläni on 10 x 225ah hupiakut ja niillä + kolmella invertterillä mennään vuorokausi ,kaikki laitteet toimivat ja lämpöpumppu+jääkaappi koko ajan päällä. tämä kesä testattu systeemejä ja toimivaksi todettu.
Sitten kun lataa, niin syntyvän vedyn voi käyttää moottorin pyöritykseen tai ilmalaivan täyttöön 8) Milläs muuten lataat, kun jos akut ois puolillaan, niin 100Ah laturilla täyteen lataaminen ottas vähintään n.15h teoriassakin? Maasähkön 10A sulakekkin alkaa jo käydä vähiin. Nuo akuthan painaakin tonnin :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja ansa »

Reddewil kirjoitti:
ansa kirjoitti:kyllä mun mielestä autossa pitää olla tuota akku arsenaalia niin paljon ettei tuota agregaattia ainakaaan yö aikaan tarvitse laulattaa.
itselläni on 10 x 225ah hupiakut ja niillä + kolmella invertterillä mennään vuorokausi ,kaikki laitteet toimivat ja lämpöpumppu+jääkaappi koko ajan päällä. tämä kesä testattu systeemejä ja toimivaksi todettu.
Sitten kun lataa, niin syntyvän vedyn voi käyttää moottorin pyöritykseen tai ilmalaivan täyttöön 8) Milläs muuten lataat, kun jos akut ois puolillaan, niin 100Ah laturilla täyteen lataaminen ottas vähintään n.15h teoriassakin? Maasähkön 10A sulakekkin alkaa jo käydä vähiin. Nuo akuthan painaakin tonnin :shock:
siis lataus hoituu trukkilaturilla ja onnistuu joka paikassa missä on vähintään 6amppeerin sulake olemassa ,latausaika on tosiaankin aika pitkä mutta en tarvitse sitä maasähköä muuhun tarkoitukseen pakosta kuin tuolle laturille ,hyvin on toiminut mikrot,kahvinkeittimet ja muut härpättimet ,ja ihmettelijöitäkin riittänyt että miten voidaan elää tuon 6amp. sulakkeen takana.
painon puolesta Scania parantui huomattavasti ajo-ominaisuuksiltaan koska akut tavaratilan etupäässä.
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Hidasta on ollut... Lämpöä piisaa 8)

Takaosa alkaa olla eristetty, 2X40mm uretaanilevy seinissä, lattiassa 3x40mm. Samalla vaimentaa moottoria.

Kaikki saumat uretaanivaahdolla saumattu ja levyt toisiinsa liimattu (mennyt noin 20X600ml).
Keittiö eristetty, lattia 2X40mm, seinät 1X40mm.

Kattoon tulee vanhan 30mm styroksin päälle 40mm levy myös.

Seuraavaksi teen väliseinän Keittiö-makkari/u-sohva väliin. Ajattelin laittaa lattiasta lasilinjaan 6mm viilupuut ja väliin 40mm uretaanilevy, lasilinjasta ylös päin mattalasia tai karbonaattia. liukuovi mattalasia myös.

Eli menen nyt 2m pätkä kerrallaan (lasien väli) saa pikkusen näkyvää aikaan niin pysyy inspiraatio näillä helteillä.

Teen makkarin ensin valmiiksi niin saa ottaa neuvoa antavat unet välillä.

Kattokanavat poistettu ja 19 penkki paria, tuskin ainakaan paino nousee tyhjällä vesi säiliöllä...

Saunaa ei näillä näkymin tehdä, liian vähän tilaa, saadaan enempi ruoka ja vaate varastoa! Muuten homma etenee suunnitelmien mukaan!

Meinasi unohtua, perässä levitin käytävää maltilliset 130mm, kyllä on eroa jo kapeassa käytävässä kivasti :roll:


Sähköt ja viemäri tulee tällä edistymisellä vasta ensiviikolla alulle..
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Reddewil kirjoitti:
ansa kirjoitti:kyllä mun mielestä autossa pitää olla tuota akku arsenaalia niin paljon ettei tuota agregaattia ainakaaan yö aikaan tarvitse laulattaa.
itselläni on 10 x 225ah hupiakut ja niillä + kolmella invertterillä mennään vuorokausi ,kaikki laitteet toimivat ja lämpöpumppu+jääkaappi koko ajan päällä. tämä kesä testattu systeemejä ja toimivaksi todettu.
Sitten kun lataa, niin syntyvän vedyn voi käyttää moottorin pyöritykseen tai ilmalaivan täyttöön 8) Milläs muuten lataat, kun jos akut ois puolillaan, niin 100Ah laturilla täyteen lataaminen ottas vähintään n.15h teoriassakin? Maasähkön 10A sulakekkin alkaa jo käydä vähiin. Nuo akuthan painaakin tonnin :shock:
Aggrekaatti tulee olemaan aina päällä vaikka kuukauden loman. Ei tarvi ihmetellä missä sähköä olisi tarjolla! Tottahan toki leirintä alueilla ja muuallakin missä seinästä sähköä saa on ensisijainen vaihtoehto!

Lattiassa nyt takana 120mm uretaanilevyä plus uretaanivaahto välissä. Agrekaatti kotelo tulee ainakin 100mm uretaanista + paloeristeet. Mikäli häiritsee ÄÄNI niin laitetaan lisää!
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Josko saisit jokusen kuvankin tarjolle :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Bussiton kirjoitti:Josko saisit jokusen kuvankin tarjolle :wink:
Huomenissa koitan ottaa pari kuvaa "kylmälaukusta" :lol:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Ottaisin kyllä sieltä katosta pois sen 30 mm styroxin. Styroksin kun imee jatkuvasti kosteutta ja katon alapinnalle sitä varmasti muodostuu. Teet jo niin suuren työn tuossa eristämisessä, että pieni lisä laittaa kaikki uretaanista
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Jan-Erik kirjoitti:Ottaisin kyllä sieltä katosta pois sen 30 mm styroxin. Styroksin kun imee jatkuvasti kosteutta ja katon alapinnalle sitä varmasti muodostuu. Teet jo niin suuren työn tuossa eristämisessä, että pieni lisä laittaa kaikki uretaanista
Totta puhut!
Seinärakenteet jätin tuulettuviksi noin 40-50mm pinta pellistä. tuonne kattoon tuo tarvisi liimata kiinni peltiin tarkemmin ajateltuna, ettei vesi kondensoi sinne väliin? Saattaa olla että jätän eristämättä katon jos sinne ei löydy jotain tuulettuvaa ratkaisua.

Mitä mieltä olette? Voiko tuon tehdä sellain, että sisäilma pääsisi kiertämään katon reunoja myöten uretaanin ja styroksin väliin?

Muuten ainoa järkevä vaihtoehto olisi uretaanin ruiskutus tuonne kattoon! Ei kannata ensin leikellä pieniä paloja rakenteiden väliin ja käyttää 50 litraa vaahtoa liimaamiseen ja toinen reissu taas vaahdon kanssa yli... :shock:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuollaisessa pelti-uretaani/styroksissa en usko tuulettuvaan rakenteeseen. Onhan asuntoautossakin ulkopelti(alumiini) liimattu kiinni eristeeseen, silloin kastepiste on eristelevyn sisäpinnalla, ei pellin ja eristeen välissä. Jos eristeen ja pellin väliin jättää tuuletusraon, niin pelti hikoilee litratolkulla, ja silloin tuuletuksen täytyisi olla koneellinen ja kondenssivedelle rännit. Mielestäni paras kun eriste on kylmissä pinnoissa kiinni ja rakenne on "ilmatiivis" jolloin kostea ilma ei pääse kondensoitumaan metallipinnoille. Mutta tämä on vain mielipide.
Omassa autossa on takaosa (katto 1,5m) ilman höyrysulkua, ja etuosassa sellainen on, ilman lämmetessä paljaana olevat palkit hikoilevat, ja muovin alla olevat kuivia. Sinne kun ei pääse kostea ilma tiivistymään palkin pintaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Parashan se olis jos sais ruiskutettua sinne uretaanin kokoalueelle, silloin se olis pellissä kiinni. Tuossa katselin teräksistä purjevenettä ja se oli eristetty kauttaaltta ruiskuttamalla. On tainnut olla jo 5 vuotta eristeet paikallaan, eikä kondenssia ole esiitynyt.

Itse ole ruiskuttanut levyn takapinnalle vaahtoa pullosta ja painanut kiinni, ei pitäis jäädä rakoja tai tilaa kondenssille.

Vuosia sitten mulla oli purjeveneessä luonnon korkkimattoa liimattu lasikuidun pintaan ja sekin esti kondenssin tehokkasti
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Vastaa Viestiin