Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Puutiskiin USB-latauspistoke

Savukkeensytytin sai lentää miljoonalaatikkoon. Ikinä ei ole mukana adapteria, jolla saisi puhelimet ja tabletit latautumaan. Motonetin veneosastolta löytyi 2xUSB-pistoke. Kytkin pistokeen ajoakkujen piiriin ohi päävirtakytkimestä. Voi olla, että vaihdan sen vielä hupipuolelle, mutta tuon virrankulutus on niin pientä ja auto lähes aina maasähkössä kotipihassa.

Röllin sulaketaulusta loppuivat paikat. Joten laitoin uuden sulakerivin sähkökeskukseen. Menis varmaan liioitttelun puolelle, jos lisäisi tuon sähkökuviin...ei ne sitä paalilla kysy :)
Liitteet
usb1.JPG
usb1.JPG (117.83 KiB) Katsottu 14699 kertaa
fuse1.JPG
fuse1.JPG (110.1 KiB) Katsottu 14699 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Biltemassa tuo sama n 9€, silloin harvoin kun sattuu hyllyssä olemaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Autoline lukee pahvissa. Käyttöjännite 12-24v, mukaan tulee musta kehys ja kuminen suojaläppä. Hinta oli tuo 9 unioninnahkaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Alumiini-ikkuna

Piha sulaa ja roudan seasta löytyi bussi. Koko talven tuo on saanut olla rauhassa - välillä olen käynyt sitä käynnistelemässä ja puolenrenkaan verran on tullu siirreltyä.

Suvi pari sitten ruohonleikkurista lensi kivi ojanpuolen viimeiseen ikkunaan. Ulkolasi palasina - no; laitoin teippiä kiven tekemään koloon ja kovaa ajoa. Onneksi ikkuna on eristeiden takana ja siitä ei tarvitse nähdä läpi. Sai jäädä siihen likkumaan tinttikalvon varassa.

UV-säteet ja ja vuodet tekevät kalvoille tehtävänsä. Lasinpalaset alkoivat tipahdella pihaan. Raksaimuri ja pahvilaatikko, muutamassa minuutissa ulkolasi oli poissa. Tästä päätellen 5% ikkunakalvon käyttöikä on noin viisi vuotta. Jokaisesta ikkunasta näkyy eristeet läpi - UV-säteet haurastuttavat kalvoa ja syövät tummennuksen pois.

Lasin tilalle leikkasin 3mm alumiinilevyistä metalli-ikkunan. Ruuveilla kohdilleen ja pyssvaahdolla kiinni. Seuraavana päivänä saumaus polyuretaanimassalla.

Tuohon voisi vielä laittaa mustan maalin tai tarran pintaan niin sulautuisi ikkunarivistöön.

Ferro-oksidin täyteistä kevättä kaikille myötäeläjille. Rosteria ei tähän pihaan saada kuin kulutusluotolla ja kovalla korolla.
Liitteet
Levyn reunaan laitoin tiivistenauhaa pitämään  ilmaraon alumiinnin ja lasin välissä.
Levyn reunaan laitoin tiivistenauhaa pitämään ilmaraon alumiinnin ja lasin välissä.
Image(1).jpg (140.29 KiB) Katsottu 14431 kertaa
Sisempi lasi säilyi leikkurin hyökkäyksestä ehjänä
Sisempi lasi säilyi leikkurin hyökkäyksestä ehjänä
Image(2).jpg (212.12 KiB) Katsottu 13116 kertaa
Ruuvi piti alumiinin kohdillaan vaahdon kuivumisen ajan.
Ruuvi piti alumiinin kohdillaan vaahdon kuivumisen ajan.
Image.jpg (198.48 KiB) Katsottu 14431 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Sisäpuolelle laitettuna ei ole vielä mitään eroa huomattu kalvossa :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vasemmanpuoleinen ruutu on kolme vuotta sitten laitettu ja oikea syksyllä -11. Samasta rullasta on kalvot otettu, Tinttitehtaan edullisin 5%.

Tuo kylki on aurinkoisella puolella. Pitää varmaan välillä peruuttaa auto pihaan.
Liitteet
IMG_0895.JPG
IMG_0895.JPG (174.21 KiB) Katsottu 14287 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Katsastus 2017

Rölli katsastettu parilla huomautuksella. Pyyhkijän sulka rispaantunut, etuovimontun takaseinässä parin peukalon kokoinen reikä pellissä. Eli käytännössä uuden veroinen tuo on :)

Kotipihalle kääntyessäni ohjaustehostin alkoi mouruamaan ja heitti nesteet täyttösäiliön tikun juuresta. Olisikohan ilmaa päässyt jostain kiertoon. Leimalla tuota rattia käänneltiin laidasta laitaan. Täytyy lisätä nestettä ja katsoa, joski tuo paranisi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja pelti »

Peukku
(siihen ovimonttuun ;) )
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sitä mittaa kun Berkhofinkromi syöpyy pois se vaihdetaan alumiiniin. Kylkeä tuli viime viikollla korjattua 1,5m matkalta alumiinilevyllä. Himmeli oli hapero ja helpoin tapa oli mennä vauhtilaikalla kyljestä sisään ja himmeliputket vaihtoon - alakautta olisi ollut tekemätön paikka. Työkohde oli tankin vieressä ja sinne ei oikein uskalla metalliliimaa tunkea. Pintaan tuli tuota ikkuna-alumiinia.

Alumiinilevyn kiinnitin himmeliin butyylimassalla ja muutamasta kohdasta urtsiliimalla sekä pop-niiteillä. Maalaustahan tuo Milka-lehmä-tekstuurinen auto huutaa...

Pääasia minulle: toimii ja leimassa - kevätretket voivat alkaa. Käyttöesineitähän nämä ovat - vai ovatko? :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vaikka se USB-viekin vähän virtaa niin jos jätät talveksi seisoo, niin akut on kaput. Toinen , että kannattaa (ehkä) laittaa katkasija niille, osa ainaki antaa niin paljo häiriöö että uuden sprintterin radio ei kuulu...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Edellisen kerran olen kirjoittanut Rölli-projektiin neljä vuotta sitten.

Pikkupäivitystä nykytilaan:

Rölli on seissyt koko tuon ajan pihassa. Täysmittainen linja-autoilu vaihtui mökkeilyyn ja Rölli sai jäädä vierasmajaksi kotipihaan. Ilmeisesti tuttu tarina monen kohdalla.

Joka kevät olen ajatellut; nyt laitan sen leimaan ja tänä kesänä ajellaan ympäriinsä. Never happens - kesä on lyhyt ja muut projektit täyttävät kalenterin.

Tänä keväänä Röllille tulee käyttöä. Aloitamme kotitalossa ison remontin ja lattiat puretaan auki. Eli väki muuttaa bussiin kuukaudeksi kahdeksi.

Röllin sisusta on edelleen ihan iskussa. Hanasta tulee vettä ja sähköä seinästä. On se eräänlainen aikakapseli; kaapit täynnä jo aikuisiksi kasvaneiden lapsiemme leluja ja rokkifestareiden jäämistöä bäkkäripasseista kahvinkeittimien kautta laminointikoneeseen.

Uuden projektin aloitan, kun aika on siihen kypsä. Nyt mennään Sprinterillä ainakin tuleva suvi.

Napista käyntiin, mutta olishan tuossa laittoa....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Aika pitkästi on tarinaa kertynyt Röllin vaiheista. Hyvä, että nää on monikäyttöisiä vehkeitä!

Elämäntilanteet muuttuu ja prioriteetit. Mökkeily on kyllä kanssa mahtavaa.

Olit muuten oikeassa, kun tonne mun projektiin kirjoitit, että maalla on mukavaa! Tekeminen ei lopu😊
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No mökillä oli bussin mentävä parkkipaikka ja sinne tuli viime kesänä rontattua yksi asuntovaunu vierasmajaksi, joten tilaa ei ole siellä.

Röllin kohdalla en ole mitään kovin suuria remontteja tehnyt alustan osalta. Mitä nyt maljoja vaihdellut ja jotain pientä. Rahaa siihen on mennyt vuosien varrella ihan kiitettävästi, mutta jokaisen euron se on mielihyvänä tuonut takaisin.

Viime kesäkuussa oli lähellä, että olisin hakenut aihion. Huutokaupassa oli 14,5m B10MCarrus, sen renkaitakin kävin potkimassa, mutta huuto jäi tekemättä.

Jotain outoa oli tuossa Röllin hupisähkössä - Ei lähtenyt invertterisähköllä astianpesukone tulille. Vika löytyi; Hupiakut olivat tyhjät - on ilmeisesti talvella ollut sähkökatko ja 600W ylläpitolämpöpatteri syönyt ne tyhjiksi. Vaihdon samalla bussille menevän roikan varmuudeksi. Voi olla, että joku on ajanut lumilingolla karvan poikki.

Laitoin akut tyhmän laturin perään ja pitää illalla katsoa ovatko syöneet tarpeeksi?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Rosvolinna kirjoitti: 28 Maalis 2021 13:54 Eli väki muuttaa bussiin kuukaudeksi kahdeksi
”Kuukaus, kaks” *tirsk*
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Neppi, nyt kunnolla! Saisit itse taas alkaa seikkailemaan niin saataisiin me muutkin tirskua. :lol:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Neppi ...Miehemme maailmalla
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Geekuality kirjoitti: 30 Maalis 2021 21:01 Neppi, nyt kunnolla! Saisit itse taas alkaa seikkailemaan niin saataisiin me muutkin tirskua. :lol:
Täältä on hyvä nurkan takaa huudella!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onneksi on bussi patarautaa ja vene kumia, jos tuo olisi ollut tupperi sen olisi saanut viikata Sorttiasemalle mentävään pinkkaan. Noin 100kg puuta tuosta oksasta tuli saunan nurkalle.
Liitteet
WhatsApp Image 2021-06-14 at 11.21.52.jpeg
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 14 Kesä 2021 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja leemu »

Laveasti tulkiten tuo on kyllä jo puuvene :mrgreen:
Ilmeisesti ei suurempia vaurioita :?:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo ilmasäliön luukku irtosi ja kuluneet tinttikalvot saivat hieman lisää arpia, mutta lasit eivät kärsineet. Sammaleet lähtivät tippalistasta ja niiden kasvattamisessa menee kuitenkin nelisen vuotta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin