Onhan noita motonetista lähtien, mutta itse en ole vielä hyviä löytänyt. Ledeissä kun tuo valo tulee pistemäisenä, niin suurin osa mittaristoista valaistuu miten sattuu.Rosvolinna kirjoitti:Mistä noita LED-mittarivaloja saisi hankittua?
Rosvolinna "Rölli-Berkhof"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Rölli-Berkhof
Hinta laatu suhde ei ainakaan viime keväänä vielä 24v ollut hyvä. Sai vaihtaa yhtä usein kun sukkia ja maksoi monin kerroin normaaleihin verrattuna. Scanian mittaristosta tuli huomattavasti hienomman näköinen niillä, mutta joka reisun jälkeen sai vaihtaaa aina jonkun polttimon. Katkaisijoissa ainakaan sellaisissa missä himmennys ei toimi niin ei kannata käyttää. Paistoi sen verran kirkkaasti katkaisimen reunojen välistä silmiin että ei kovin mukava ajettava pimeellä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Rölli-Berkhof
Itselle tulee halvat ja hyvät med vastus kun tuonne päästään, en ala maksamaan hunajaa toimimattomista 24v polttimoista
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Aika monisssa Led-energiansäästö-halpis valoissa ongelmana valoteho. Ostin Rosvolinnan hytin lamppuihin L-markeista 12v led-polttimot, jotka menevät tavalliseen halogeenikantaan. Hintaa oli 5.99eur/kpl.
Ongelmaksi muodostui, että noiden lamppujen valossa ei näe lukea Kokeilin niitä myös kotimme keittiöön - ei näe keittää. Tällä hetkellä kaksi niistä on kotimme eteiskäytävässä yövaloina ja loput L-marketin kassissa Mersun hattuhyllyllä. Odotamme tekniikan kehittymistä.
LT-volkkariini tein mittarivalot ledi-vastus-epoksi tyylillä. Ne toimivat monta vuotta ihan auton paalaukseen asti. Mittaristossa oli kirkkaasta muovista tehtyjä heijastuskanavia valoille, joten tuo pistemäisyys ei haitannut. Volvossa tuo voi tulla ongelmaksi, sillä polttimo on suoraan mittarin sisällä.
Ongelmaksi muodostui, että noiden lamppujen valossa ei näe lukea Kokeilin niitä myös kotimme keittiöön - ei näe keittää. Tällä hetkellä kaksi niistä on kotimme eteiskäytävässä yövaloina ja loput L-marketin kassissa Mersun hattuhyllyllä. Odotamme tekniikan kehittymistä.
LT-volkkariini tein mittarivalot ledi-vastus-epoksi tyylillä. Ne toimivat monta vuotta ihan auton paalaukseen asti. Mittaristossa oli kirkkaasta muovista tehtyjä heijastuskanavia valoille, joten tuo pistemäisyys ei haitannut. Volvossa tuo voi tulla ongelmaksi, sillä polttimo on suoraan mittarin sisällä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof ( Oikutteleva vesimittari korjattu )
Auton vedenlämpötilan mittari toimi vaihtelevalla menestyksellä. Näytti suurimman osan ajasta nollaa ja välillä kävi tapissa. Meinasi mennä hermo sitä tuijotellessa, varsinkin kun sain mittarivalot korjattua.
Ensimmäiseksi avasin mittaritaulun ja puhdistin mittarin ja piirikortin liittimet. Ei pysyvää vaikutusta - toimi hetken ja taas oireilu jatkui.
Seuraavaksi hyökkäsin anturin kimppuun. Sen kontaktipintoja puhdistellessani napsahti toinen liitosjohdoista poikki noin kymmenen sentin päästä abiko-liittimestä. Oli ilmeisesti kupari hiertynyt poikki moottorin nostokorvakkeen kohdalta, johon johtonippu oli niparoitu kiinni.
Laitoin pätkän kaapelia uusiksi ja uusin niparikiinnityksen. En puristanut kaapelinippua suoraan korvakkeeseen vaan laitoin nipulle oman niparin ja vedin sen toisella kiinni korvakkeeseen.
Nyt ei kaapelit takerru konehuoneen luukun listoihin ja ruuveihin, kun yrittää sitä avata. Korkeutta Röllin keskitavaratilassa on noin 50cm, joten koneen kansi pitää avata liu'uttamalla ja laturia varten tehty patti ei ainakaan helpota avaamista.
Vesimittari toimii - nyt kelpaa ajella.
Turbo-mittari saa vielä odotella. Minulle ei ole selvinnyt miten sen pitäisi toimia ja minkälainen anturi siinä on ja missä se lutikka mahtaa sijaita...
Ensimmäiseksi avasin mittaritaulun ja puhdistin mittarin ja piirikortin liittimet. Ei pysyvää vaikutusta - toimi hetken ja taas oireilu jatkui.
Seuraavaksi hyökkäsin anturin kimppuun. Sen kontaktipintoja puhdistellessani napsahti toinen liitosjohdoista poikki noin kymmenen sentin päästä abiko-liittimestä. Oli ilmeisesti kupari hiertynyt poikki moottorin nostokorvakkeen kohdalta, johon johtonippu oli niparoitu kiinni.
Laitoin pätkän kaapelia uusiksi ja uusin niparikiinnityksen. En puristanut kaapelinippua suoraan korvakkeeseen vaan laitoin nipulle oman niparin ja vedin sen toisella kiinni korvakkeeseen.
Nyt ei kaapelit takerru konehuoneen luukun listoihin ja ruuveihin, kun yrittää sitä avata. Korkeutta Röllin keskitavaratilassa on noin 50cm, joten koneen kansi pitää avata liu'uttamalla ja laturia varten tehty patti ei ainakaan helpota avaamista.
Vesimittari toimii - nyt kelpaa ajella.
Turbo-mittari saa vielä odotella. Minulle ei ole selvinnyt miten sen pitäisi toimia ja minkälainen anturi siinä on ja missä se lutikka mahtaa sijaita...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Rölli-Berkhof
eikös turbomittarin anturi laiteta turbon ja moottoirn väliseen (tulo)putkeen [ei siihe jokä lähtee motilta katille], ja sitte kytketä mittariin?
Aikasemmi oli vissiin ihan ilmaletku samasta kohdasta, joka tuli mittaristoon olevaan turbomittariin asti.
Mittari vaan näyttää ilmanpaineen (+ kun turbo pyörii vinhasti, - kun ei ole kaasua painettu ja turbon pyörintä hidastuu)
Aikasemmi oli vissiin ihan ilmaletku samasta kohdasta, joka tuli mittaristoon olevaan turbomittariin asti.
Mittari vaan näyttää ilmanpaineen (+ kun turbo pyörii vinhasti, - kun ei ole kaasua painettu ja turbon pyörintä hidastuu)
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Rölli-Berkhof ( Oikutteleva vesimittari korjattu )
Mittarin anturi löytyy seuraamalla imusarjasta lähtevää muoviputkea eteenpäin, sijainti suunnilleen runkopalkin termostaatin välissä.Rosvolinna kirjoitti:
Turbo-mittari saa vielä odotella. Minulle ei ole selvinnyt miten sen pitäisi toimia ja minkälainen anturi siinä on ja missä se lutikka mahtaa sijaita...
Pohjantähti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Juu - muoviputki löytyi ja ehjältä vaikuttaa. Epäilen, että vika löytyy mittarin päästä.
Selvittely jatkuu....
Selvittely jatkuu....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
29.8.2010
Päivä 11 ( vain kokonaiset työpäivät lasketaan ei jokapäiväistä pikkunäpertelyä )
Pöytäryhmät
Hankin kaksi kappaletta 28x600x1000m mänty liimapuulevyä matkustamon ruokapöytiä varten. Hitsasin 25x25mm huonekaluprofiilista jalat pöydille. Kiinnitin jalat penkkien kiinnityskiskoihin samanlaisilla laipoilla kuin penkitkin. Pöydistä tuli yllättävän tukevat. Pitää vielä parannella kiinnitystä ikkunapuolelle. Tällä hetkellä pöytä on kiinni sisäverhoilu vanerissa, patterien päällä olevassa penkkien kiinnitysraudassa ja lattiaurassa.
Pöytiin tulee OsmoColor käsittely, kunhan saan värin päätettyä. Nyt niissä saa olla suojamuovit paikallaan.
B-marketin Venetarvikeosastolta voisi hakea puiset mukitelineet ikkunoiden alle.
Automaattimaski
.
Hankin automaattisesti tummenevan aurinkokennolla toimivan hitsausmaskin. Aivan mielettömän hyvä laite. Vanha läppämalli lensi samantien viidakkoon. Nyt voi pitää palikkaa toisella kädellä kiinni ja polttaa sormensa paljon helpommin, kun ei enään jaksa käyttää puristinta apukätenä
Maski maksoi 65€ ja tuotti mielihyvänä hintansa takaisin muutaman sauman aikana.
Päivä 11 ( vain kokonaiset työpäivät lasketaan ei jokapäiväistä pikkunäpertelyä )
Pöytäryhmät
Hankin kaksi kappaletta 28x600x1000m mänty liimapuulevyä matkustamon ruokapöytiä varten. Hitsasin 25x25mm huonekaluprofiilista jalat pöydille. Kiinnitin jalat penkkien kiinnityskiskoihin samanlaisilla laipoilla kuin penkitkin. Pöydistä tuli yllättävän tukevat. Pitää vielä parannella kiinnitystä ikkunapuolelle. Tällä hetkellä pöytä on kiinni sisäverhoilu vanerissa, patterien päällä olevassa penkkien kiinnitysraudassa ja lattiaurassa.
Pöytiin tulee OsmoColor käsittely, kunhan saan värin päätettyä. Nyt niissä saa olla suojamuovit paikallaan.
B-marketin Venetarvikeosastolta voisi hakea puiset mukitelineet ikkunoiden alle.
Automaattimaski
.
Hankin automaattisesti tummenevan aurinkokennolla toimivan hitsausmaskin. Aivan mielettömän hyvä laite. Vanha läppämalli lensi samantien viidakkoon. Nyt voi pitää palikkaa toisella kädellä kiinni ja polttaa sormensa paljon helpommin, kun ei enään jaksa käyttää puristinta apukätenä
Maski maksoi 65€ ja tuotti mielihyvänä hintansa takaisin muutaman sauman aikana.
- Liitteet
-
- puupöydät.jpg (58.91 KiB) Katsottu 20681 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Rölli-Berkhof
Pöydistä:
Pyöristä lopuksi käytävän varren kulmat. Vähentää pienten lasten itkua jos osuu silmänkilmaan ja muilla mustelmia. Onhan tuon käytävän leveys tuossa kohdassa vähintään 40 cm?
Pyöristä lopuksi käytävän varren kulmat. Vähentää pienten lasten itkua jos osuu silmänkilmaan ja muilla mustelmia. Onhan tuon käytävän leveys tuossa kohdassa vähintään 40 cm?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Tulee pyöristykset ( r=60mm ) ja reunoihin pienet viisteet. Pöydät ovat yhtä leveitä kuin penkitkin eli 40cm jää käytävän leveydeksi. Käsipyyhkeet on asentajan kyyneliä varten
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
30.8.2010
Päivä 12
Tinttausta
Kalvot saapuivat - Kiitokset "Haaveilijalle" . Samantien paketti auki ja telineet pystyyn. Työkaluina sumutinpullo, vauvan saippua, kirjastokortti, katkoteräveitsi ja nippu käsipyyhkeitä. Ensimmäinen 90x80 ikkuna meni helposti Youtuben ohjeita soveltaen. Seuraavat alkoivat kiukuttelemaan. Eikä yltyvä tuuli ainakaan helpottanut asennusta.
Täytyy sanoa: Tarkkaa kuin pärekaton kulotus - näyttävää katsottavaa, mutta on siinä riskinsä. Kaksi metriä pitkä kalvonpala tuulessa telineiden päällä ilman apukäsiä on liikaa. Pitää ilmeisesti kehitellä jokin teline, jossa kalvo pysyy paikallaan kun saippua lientä levittelee. Vesivaneri tai jokin vastaava. Levyä voi pitää valmiina telineen ja auton välissä tai katolla. Näin ikkunan pesuliemi ei pääsisi valumaan puhtaalle kalvolle.
En tiedä miten muut ovat homman tehneet. Aikaa kului tunti / lasi ja kolme on tehty ja 12 jäljellä, joista yksi on kaareva ylätuulilasi. Taidan jättää sen viimeiseksi - leveyttä on 270. Saa olla aikamoinen lumimies joka sen yksin asentaa.
Päivä 12
Tinttausta
Kalvot saapuivat - Kiitokset "Haaveilijalle" . Samantien paketti auki ja telineet pystyyn. Työkaluina sumutinpullo, vauvan saippua, kirjastokortti, katkoteräveitsi ja nippu käsipyyhkeitä. Ensimmäinen 90x80 ikkuna meni helposti Youtuben ohjeita soveltaen. Seuraavat alkoivat kiukuttelemaan. Eikä yltyvä tuuli ainakaan helpottanut asennusta.
Täytyy sanoa: Tarkkaa kuin pärekaton kulotus - näyttävää katsottavaa, mutta on siinä riskinsä. Kaksi metriä pitkä kalvonpala tuulessa telineiden päällä ilman apukäsiä on liikaa. Pitää ilmeisesti kehitellä jokin teline, jossa kalvo pysyy paikallaan kun saippua lientä levittelee. Vesivaneri tai jokin vastaava. Levyä voi pitää valmiina telineen ja auton välissä tai katolla. Näin ikkunan pesuliemi ei pääsisi valumaan puhtaalle kalvolle.
En tiedä miten muut ovat homman tehneet. Aikaa kului tunti / lasi ja kolme on tehty ja 12 jäljellä, joista yksi on kaareva ylätuulilasi. Taidan jättää sen viimeiseksi - leveyttä on 270. Saa olla aikamoinen lumimies joka sen yksin asentaa.
- Liitteet
-
- mustalasi.jpg (91.59 KiB) Katsottu 20598 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Rölli-Berkhof
Apu se on pienikin, meillä laitettiin ala asteella olevien tyttöjen kans. Yksin ei todellakaan olisi onnistunut! Haaveilijan ohjeilla onnistui hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Rölli-Berkhof
Mä laittelin 8v-pojan kanssa tohon Royaliin sisälle No kaks ekaa molemmin puolin laitettiin sunnutaina 14v ja 10v-pojan kanssa niin suju jo paljon helpommin
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Sisällä tuuliolot ovat suotuisammat, ja kalvojen kestävyys toista luokkaa. Mutta olen kuullut että ulkopuolellakin on jollakin pysynyt. Onko tuohon joku syy että laitat ulkopuolelle?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Rölli-Berkhof
Kyllä minä laitoin myös ulkopuolelle ihan kestävyys ja asennus syistä... Arvelin että lapset repii kalvot varmasti jos sisäpuolelle laitan. Ulkopuolella on kestänyt hyvin. Ei naarmun naarmua missään.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Rölli-Berkhof
Tässäpä pikaohjeet:
1. suihkuta ikkuna märäksi
2. aseta kalvo ikkunaan niin että suojakelmu on itseesi päin, tarttuu hyvin märkään ikkunaan kiinni.
3. poista suojakelmu
4. sumuta liimapinta ihan litimäräksi, joka paikasta
5. irrota kalvo ikkunasta ja käännä toisin päin, lisää vettä ikkunaan jos kuivunut
6. aloita veden poisto kalvon keskeltä
7. leikkaa kalvo n. 2mm pienemmäksi kuin ikkuna terävällä mattoveitsellä
8. viimeistele vedenpoisto kalvon alta
9. nauti näkymistä!
Kun saat kostutettua liimapinnan ihan märäksi, ei kalvo enään tartu itseensä kiinni ja sen asettaminen on huomattavasti helpompaa kuin kuivan kalvon märkään ikkunaan
Ja "asennusliemenä" astianpesuaineesta tehty liuos jossa on REILUSTI pesuainetta (pari senttiä pullon pohjalle). Mitä enemmän saippuaa, sitä hitaammin kuivuu.
Työniloa!
1. suihkuta ikkuna märäksi
2. aseta kalvo ikkunaan niin että suojakelmu on itseesi päin, tarttuu hyvin märkään ikkunaan kiinni.
3. poista suojakelmu
4. sumuta liimapinta ihan litimäräksi, joka paikasta
5. irrota kalvo ikkunasta ja käännä toisin päin, lisää vettä ikkunaan jos kuivunut
6. aloita veden poisto kalvon keskeltä
7. leikkaa kalvo n. 2mm pienemmäksi kuin ikkuna terävällä mattoveitsellä
8. viimeistele vedenpoisto kalvon alta
9. nauti näkymistä!
Kun saat kostutettua liimapinnan ihan märäksi, ei kalvo enään tartu itseensä kiinni ja sen asettaminen on huomattavasti helpompaa kuin kuivan kalvon märkään ikkunaan
Ja "asennusliemenä" astianpesuaineesta tehty liuos jossa on REILUSTI pesuainetta (pari senttiä pullon pohjalle). Mitä enemmän saippuaa, sitä hitaammin kuivuu.
Työniloa!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kiitos ohjeista - taidanpa tehdä saippualiuoksesta väkevämpää
Saman suuntaista proseduuria käytin noiden kolmen ensimmäisen asennuksessa. Tuuli vain toi oman pikantin lisän. Ensimmäisessä ikkunassa oli yläreunassa heikkapuhallettu 15cm korkea alue. Sen kohdalta kalvo ei oikein tahtonut tarttua. Vuorokauden jälkeen tuokin jämähti kiinni
Syyt miksi laitoin kalvot ulkopuolelle
1. osa on sumulaseja ja suurin osa peitetään eristeillä sisältä
2. MB 609 takakontin lasien kalvot ovat sisäpuolella, eivät kestä kolhuja
3. lasit ovat Röllissä niin korkealla, ettei niihin ylety ilman jakkaraa. Joten säilyvät varmasti ehjinä
Saman suuntaista proseduuria käytin noiden kolmen ensimmäisen asennuksessa. Tuuli vain toi oman pikantin lisän. Ensimmäisessä ikkunassa oli yläreunassa heikkapuhallettu 15cm korkea alue. Sen kohdalta kalvo ei oikein tahtonut tarttua. Vuorokauden jälkeen tuokin jämähti kiinni
Syyt miksi laitoin kalvot ulkopuolelle
1. osa on sumulaseja ja suurin osa peitetään eristeillä sisältä
2. MB 609 takakontin lasien kalvot ovat sisäpuolella, eivät kestä kolhuja
3. lasit ovat Röllissä niin korkealla, ettei niihin ylety ilman jakkaraa. Joten säilyvät varmasti ehjinä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Rölli-Berkhof
Minä laitoin yksin superstarin ylälasin mutta on se vaikeaa ja hankala saada onnistumaan vielä kun nurkat on pyöreitä. Mutta jos laitat ulkopuolelle senkin niin niin huomatavasti helpompi tapaus kun ei tarvitse yrittää saada pysymään sitä "katossa" kiinniRosvolinna kirjoitti: En tiedä miten muut ovat homman tehneet. Aikaa kului tunti / lasi ja kolme on tehty ja 12 jäljellä, joista yksi on kaareva ylätuulilasi. Taidan jättää sen viimeiseksi - leveyttä on 270. Saa olla aikamoinen lumimies joka sen yksin asentaa.
Ja vielä se vinkkinä että tämä edullisempi kalvo ei kesta pientäkään roskaa kalvon ja ikkunan välissä kun sitä telaa kiinni, repeää tosi helposti. Eli ikkuna kunnolla puhtaaksi kaikista nööleistä vaikka partakoneen terällä ennen asennusta niin tulee hyvä Olen itse oppinut sen kantapään kautta kun auton sisällä oli päräytelty vähän rälläkällä ennen tinttausta...
Re: Rölli-Berkhof
b]Pöytäryhmät[/b]
Hankin kaksi kappaletta 28x600x1000m mänty liimapuulevyä matkustamon ruokapöytiä varten. Hitsasin 25x25mm huonekaluprofiilista jalat pöydille. Kiinnitin jalat penkkien kiinnityskiskoihin samanlaisilla laipoilla kuin penkitkin. Pöydistä tuli yllättävän tukevat. Pitää vielä parannella kiinnitystä ikkunapuolelle. Tällä hetkellä pöytä on kiinni sisäverhoilu vanerissa, patterien päällä olevassa penkkien kiinnitysraudassa ja lattiaurassa.
Pöytiin tulee OsmoColor käsittely, kunhan saan värin päätettyä. Nyt niissä saa olla suojamuovit paikallaan.
B-marketin Venetarvikeosastolta voisi hakea puiset mukitelineet ikkunoiden alle.
****************************************************************
Meillä nuo liimapuulevyt vetivät parissa kaudessa itsensä kieroksi ja kupille.
Olisi tarvinnut olla pari poikittaisjäykistettä levyn alapuolella. Vaikkapa matalat kulmaraudat, joista on kulmat pyöristetty, niin ei siivous- tai leikkivastaava lyö päätään.
Hankin kaksi kappaletta 28x600x1000m mänty liimapuulevyä matkustamon ruokapöytiä varten. Hitsasin 25x25mm huonekaluprofiilista jalat pöydille. Kiinnitin jalat penkkien kiinnityskiskoihin samanlaisilla laipoilla kuin penkitkin. Pöydistä tuli yllättävän tukevat. Pitää vielä parannella kiinnitystä ikkunapuolelle. Tällä hetkellä pöytä on kiinni sisäverhoilu vanerissa, patterien päällä olevassa penkkien kiinnitysraudassa ja lattiaurassa.
Pöytiin tulee OsmoColor käsittely, kunhan saan värin päätettyä. Nyt niissä saa olla suojamuovit paikallaan.
B-marketin Venetarvikeosastolta voisi hakea puiset mukitelineet ikkunoiden alle.
****************************************************************
Meillä nuo liimapuulevyt vetivät parissa kaudessa itsensä kieroksi ja kupille.
Olisi tarvinnut olla pari poikittaisjäykistettä levyn alapuolella. Vaikkapa matalat kulmaraudat, joista on kulmat pyöristetty, niin ei siivous- tai leikkivastaava lyö päätään.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
01.09.2010
Päivä 13
Lisää tinttausta
Taidot karttuvat. Ensin laitoin yhden pikkuikkunan yksin ja kaksi metriseen sivuikkunaan pyysin nöyrästi apua - koville otti .
Laitoimme kalvon nurin niskoin kylkeen kiinni ikkunan alapuolle. Paljon saippualientä puhtaaseen ikkunaan ja tämän jälkeen suojamuovi pois kalvon päältä samalla kastellen paljastuvaa liimapintaa.
Seuraavaksi nostimme kyljessä kiinni olevan kalvon alareunan ikkunan yläreunaan. Näin lika ei pääsyt kalvon liimapintaan vaan kaikki kalvon päälle valunut liemi oli puhdasta.
Tästä ikkunasta tuli huomattavasti parempi kuin eilisistä. 10 jäljellä.
...kantapääni on huomanut kalvon asennuskestävyyden realiteetit...Seuraavat lasit siklaan todella tarkkaan. Lasin pinnassa on pieniä "kiviä". No muutama pikkureikä ei tuossa neliömäärässä tunnu missään - paitsi asentajan omassatunnossa ja kynsilakalla voi paikata.
Tarkennusta pöytien rakenteeseen liittyen
Pöytälevyjen alapuolella on 50cm pituiset 25x25mm huonekaluputkivahvikkeet molemmissa päissä. Öljyvaha tulee levyn molemmille puolille. Huonekaluputki on ruuvattu 10cm välein kiinni levyn alapintaan.
Muutkin auton sisustan näkyvät puuosat ajattelin tehdä liimapuulevyistä. Levy kestää kosteusvaihteluita, kunhan sen käsittelee molemmilta puolilta samalla tavalla. Kieroksi vetää jos laittaa lakan pintaan ja jättää pohjan puulle.
Päivä 13
Lisää tinttausta
Taidot karttuvat. Ensin laitoin yhden pikkuikkunan yksin ja kaksi metriseen sivuikkunaan pyysin nöyrästi apua - koville otti .
Laitoimme kalvon nurin niskoin kylkeen kiinni ikkunan alapuolle. Paljon saippualientä puhtaaseen ikkunaan ja tämän jälkeen suojamuovi pois kalvon päältä samalla kastellen paljastuvaa liimapintaa.
Seuraavaksi nostimme kyljessä kiinni olevan kalvon alareunan ikkunan yläreunaan. Näin lika ei pääsyt kalvon liimapintaan vaan kaikki kalvon päälle valunut liemi oli puhdasta.
Tästä ikkunasta tuli huomattavasti parempi kuin eilisistä. 10 jäljellä.
...kantapääni on huomanut kalvon asennuskestävyyden realiteetit...Seuraavat lasit siklaan todella tarkkaan. Lasin pinnassa on pieniä "kiviä". No muutama pikkureikä ei tuossa neliömäärässä tunnu missään - paitsi asentajan omassatunnossa ja kynsilakalla voi paikata.
Tarkennusta pöytien rakenteeseen liittyen
Pöytälevyjen alapuolella on 50cm pituiset 25x25mm huonekaluputkivahvikkeet molemmissa päissä. Öljyvaha tulee levyn molemmille puolille. Huonekaluputki on ruuvattu 10cm välein kiinni levyn alapintaan.
Muutkin auton sisustan näkyvät puuosat ajattelin tehdä liimapuulevyistä. Levy kestää kosteusvaihteluita, kunhan sen käsittelee molemmilta puolilta samalla tavalla. Kieroksi vetää jos laittaa lakan pintaan ja jättää pohjan puulle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Pöytälevyjen käsittelyä
Ruokapöytien pöytälevyt saivat pyöristykset nurkkiin ja reunoihin tuli myös pienet pyöristykset. Pintakäsittelyn tein Osmo Color -värivahalla. Väriksi tuli turkoosin vihreä. Sävy oli väärinsekotettujen hyllyssä hinta 5 euroa purkki. Poistuva sävy siksi myytiin halvallla.
No toisaalta samaa sävyä on penkkien verhoilussa ja kauneushan on katsojan silmissä.
Aika näyttää meneneekö levyt mutkalle - en usko sillä ulkoruokinnassa nuokin olivat olleet useamman viikon. Ei suorassa sateessa, mutta katoksessa.
Lisää tinttausta
Oppiihan tuon - nyt kelmut lentää lasiin, että "läts vaan". Kohta loppuu ikkunat. Tavoitteena lasi per päivä, joten viikon kuluttua pitäisi olla kaikki lailliset mustina. Päivätyö haittaa harrastuksia
Eristelevyjä
Ostin testimielessä yhden paketin DOW Styroform umpisoluista eristelevyä. Satasella sain 17m2 30mm paksuista 2400x600 levyä. Nämä levyt asennan kiinni asunto-osan ikkunoihin ja pullouretaanilla laitan karmin kohdat tiiviiksi. Tämän levyn päälle tulee 10mm Finnform tai Kapa-levy. Pintaverhoilun teen messumattolla päällystetystä vanerista. Varaston nurkissa lojuu myös peilialumiinilevyjä x kpl - jostain messuosastosta pois korjattuja. Niille löytyy varmasti paikkansa auton sisustuksessa.
Suunnitelmat saattavat muuttua, sillä kaikki riippuu siitä mitä materiaalia on edullisesti saatavilla. Rautakaupan hinnoilla ei ole varaa rakentaa. Messumatot on onneksi jo hommattuina. "another man's junk is another man's treasure". Eli samalla asenteella mennään kuin kotitalomme remonttissa...
Ruokapöytien pöytälevyt saivat pyöristykset nurkkiin ja reunoihin tuli myös pienet pyöristykset. Pintakäsittelyn tein Osmo Color -värivahalla. Väriksi tuli turkoosin vihreä. Sävy oli väärinsekotettujen hyllyssä hinta 5 euroa purkki. Poistuva sävy siksi myytiin halvallla.
No toisaalta samaa sävyä on penkkien verhoilussa ja kauneushan on katsojan silmissä.
Aika näyttää meneneekö levyt mutkalle - en usko sillä ulkoruokinnassa nuokin olivat olleet useamman viikon. Ei suorassa sateessa, mutta katoksessa.
Lisää tinttausta
Oppiihan tuon - nyt kelmut lentää lasiin, että "läts vaan". Kohta loppuu ikkunat. Tavoitteena lasi per päivä, joten viikon kuluttua pitäisi olla kaikki lailliset mustina. Päivätyö haittaa harrastuksia
Eristelevyjä
Ostin testimielessä yhden paketin DOW Styroform umpisoluista eristelevyä. Satasella sain 17m2 30mm paksuista 2400x600 levyä. Nämä levyt asennan kiinni asunto-osan ikkunoihin ja pullouretaanilla laitan karmin kohdat tiiviiksi. Tämän levyn päälle tulee 10mm Finnform tai Kapa-levy. Pintaverhoilun teen messumattolla päällystetystä vanerista. Varaston nurkissa lojuu myös peilialumiinilevyjä x kpl - jostain messuosastosta pois korjattuja. Niille löytyy varmasti paikkansa auton sisustuksessa.
Suunnitelmat saattavat muuttua, sillä kaikki riippuu siitä mitä materiaalia on edullisesti saatavilla. Rautakaupan hinnoilla ei ole varaa rakentaa. Messumatot on onneksi jo hommattuina. "another man's junk is another man's treasure". Eli samalla asenteella mennään kuin kotitalomme remonttissa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Taas tinttausta
Enään jäljellä kaksi sivuruutua ja ylätuulilasi. Homma alkaa tuntua jo ihan mukavalta, vaikka olen tosi "käsi" kaikkien tapetti- ja tarrajohdannaisten kanssa
Enään jäljellä kaksi sivuruutua ja ylätuulilasi. Homma alkaa tuntua jo ihan mukavalta, vaikka olen tosi "käsi" kaikkien tapetti- ja tarrajohdannaisten kanssa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Sivuikkunoiden kalvoitus on valmis. Olen tyytyväinen lopputulokseen, vaikka muutamaan kalvoon tuli pieniä palkeenkieliä asennuksen yhteydessä. Kahdessa 12m ikkunarivissä nuo eivät haittaa kuin asentajaa.
Auto tuli melko pimeäksi sisältä. No se ei ollut yllätys kun 5% kalvolla vuoraa... Pitää parantaa käytävän valaistusta.
Ylätuulilasin jätin vielä kalvottamatta. Harkitsen vielä laittaisiko jotain vaaleampaa kalvoa, ettei kontrasti tuulilasin ja ylälasin välillä olisi liian suuri. Matkustamon penkeiltä aikuisen kokoiset katselevat ylätuulilasin läpi.
Olisiko kenelläkään jäänyt nurkkiin 1x3m palaa WTF:n Black NR kalvoa 20% tai 35%?
Auto tuli melko pimeäksi sisältä. No se ei ollut yllätys kun 5% kalvolla vuoraa... Pitää parantaa käytävän valaistusta.
Ylätuulilasin jätin vielä kalvottamatta. Harkitsen vielä laittaisiko jotain vaaleampaa kalvoa, ettei kontrasti tuulilasin ja ylälasin välillä olisi liian suuri. Matkustamon penkeiltä aikuisen kokoiset katselevat ylätuulilasin läpi.
Olisiko kenelläkään jäänyt nurkkiin 1x3m palaa WTF:n Black NR kalvoa 20% tai 35%?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Sivuikkunat valmiina
No nyt ei näe minkälainen rosvojoukko matkustamossa oleilee. Tinttaustyö onnistui kaikin puolin hyvin. Viimeisen lasin kohdalla alkoi jo oppia oikean tekniikan. Pitää ilmeisesti hommata toinen auto ettei tinttausinnossa kilpikonnien akvaario saa kalvokuorrutusta...
Leikki leikkinä yksi linja-auto ensin valmiiksi ja sitten seuraava pihaan. Ettei käy samoin kuin noiden asuntovaunujen kanssa kävi (2kpl pihassa ja yksi kausipaikalla, eikä yhdestäkään henno luopua).
Seuraavaksi olisi luvassa eristeiden asennusta.
No nyt ei näe minkälainen rosvojoukko matkustamossa oleilee. Tinttaustyö onnistui kaikin puolin hyvin. Viimeisen lasin kohdalla alkoi jo oppia oikean tekniikan. Pitää ilmeisesti hommata toinen auto ettei tinttausinnossa kilpikonnien akvaario saa kalvokuorrutusta...
Leikki leikkinä yksi linja-auto ensin valmiiksi ja sitten seuraava pihaan. Ettei käy samoin kuin noiden asuntovaunujen kanssa kävi (2kpl pihassa ja yksi kausipaikalla, eikä yhdestäkään henno luopua).
Seuraavaksi olisi luvassa eristeiden asennusta.
- Liitteet
-
- Ei näy rosvoja.jpg (58.82 KiB) Katsottu 19904 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun