Sivu 1/2
Ajokki Express -87
Lähetetty: 25 Tammi 2010 20:21
Kirjoittaja zelcin
Jahas, kai sitä pitää tulla itsekin ulos kaapista ja postata ensimmäinen viesti tännekin (muutama kuukausihan tätä foorumia tuli lueskeltua ilman kommentin kommenttia). Eli kylähulluhan sitä tuli itsestäkin. Viikko sitten tiistaina tuli haettua otsikon mukainen Volvo B10M pois kuleksimasta ja hiljaa pitäs alkaa saamaan jotain aikaankin.
Auto tosiaan on tuo Pohjolan Matkojen myynnissä ollut versio 'konttiperällä'. Auto haettiin Iisalmesta Kempeleeseen ja täytyy sanoa, että oli harvinaisen mukava auto ajaa. Kaikki toimi ja ihmeempiä ääniäkään ei ollut. Itsellähän ei ole korttia, joten se siirtyi korkeampien voimien avulla, vaikka eihän näitä kortilla ajetakaan
Nyt on penkit purettu ja hattuhyllyt laitettu mäkeen pakkasen keskellä. Jotta pääsee kunnolla hommiin niin oli tarkoitus laittaa auto lämpimäks ja käyntiin + mahdollisesti sähkölämmitystä jne. Mutta siitä ne ongelmat alkoikin. Laitoin webaston päälle ja huomasin että se sammuilee vähän väliä. Alkuun tulee mustaa savua, käy n. puol minuuttia ja sammuu. Kiertovesipumppu sentään pyörii kokoajan, joten webasta pitää lähteä ensimmäistä ongelmaa etsimään. Ajattelin käyttää koko pannun auki ja katsoa mitä tuo on syönyt ja huoltaa & putsata koko laitoksen. Oiskohan jossain jotain kattavaa huolto-ohjetta webastoille, koska itse en noita ole hirveästi aukonut ja huoltanut (vielä vähemmän tämän kokoluokan laitteita)? Jos joltain löytyy DBW 2020 Webaston huolto-ohjekirjaa tai linkkiä niin kaikki apu on tervetullut, sillä auton mukana ei ollut mitään ko pannusta tai juuri muustakaan
Webaston kautta varmaan myös ratkee seuraavakin ongelma. Sillä auto ei suostunut starttaamaan, luultavasti tuli tyhjennettyä akkuja tarpeeks + sen verran konehuone jäässä että pelkkä startti ei jaksa pyöräyttää konetta kylmänä käyntiin. Nyt akut on laturin nokassa ja katsotaan mitä akkuihin menee ja jos kelit lauhtuis sen verran ettei konehuonetta välttämättä tarvitsisi lämmittää (tosin -25 pakkasten jälkeen saa kyllä tulla melko lämmintä että ilman lämmityksiä lähdetään käyntiin).
Itse tosiaan olen näissä linjuri/kulkuri-hommissa ihan keltanokka, joten katsotaan miten äijän käy, eiköhän tuota tulla kohta hattu kourassa pyytämään enemmänkin ohjeita
Mutta toivottelen tässä vaiheessa kaikille tervetuloa seuraamaan työtuolilta miten mennään perse edellä puuhun ja sit toivotaan vielä että siellä pysytään
Ps. Jos on B10 kirjallisuutta jne niin tarjoilkaan minulle vain, jos ei muuta käyttöä löydy niin syttöpaperille on aina tarvetta vaikkei talossa uunia tai puukiuasta olekaan

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 25 Tammi 2010 20:59
Kirjoittaja Falcon
Tervetuloa porukkaan.
Webasto meilläkin toimi ihan samalla tavalla,elikkä n.minuutin savutti ja sitten sammui.
Otin sen irti ja purin koko poltin osan.Oli sisältä mustan öljyn peitossa.
Putsasin kaikki osat kunnolla ja kokosin taas.Hyvin toimi jonkun päivän.
Seuraavaksi tuli polttoainevuoto webaston alle.Liittimen kiristys riitti tähän.
Tässä kohtaa kuvittelin voittaneeni,mutta eipäs.Taas hiljeni

.
Moninapaliitin webaston jännitteensyötössä piti vielä uusia,oli muuttunut sisältä vihreeks.
On aika tarkka jännitteestä.
Nyt tästä rempasta on jo vuosi ja ihme kyllä vielä toimii.
Niin olihan vielä vesipumpun sähköliitos,joka piti korjata.
Kyllä se siitä korjaantuu.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 25 Tammi 2010 21:13
Kirjoittaja Lahti32
Tervetuloa foorumille. Eiköhän täällä Volvoista jotain tiedetä....
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 25 Tammi 2010 21:23
Kirjoittaja Kiitokori-82
tuollainen kori on ainakin mulle tuttu.. siitä voipi kysellä

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 25 Tammi 2010 21:38
Kirjoittaja Reddewil
Tuohon webastoon muistaakseni täällä pyöri ohje, vai oliko se oikeen valmistajan sivulla vai eeberi? Hö no joo, esparilta löyty ja kuukkeli löysi tämän:
http://www.suremarine.com/manuals/webas ... repair.pdf.
No mutta tuon saat varmasti käymään -25c jos akut pyörittää ja pakkosyöttö on kunnossa, mutta toki suosittelen lämmittämään webastolla niin ei tule vaihtomoottorin hankinta heti eteen

Niin ja tervetuloa mukaan!
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 26 Tammi 2010 10:06
Kirjoittaja zelcin
Kiitokset Falconille. Näyttäisi omassa webastossa olevan pitkälti samat systeemit edessä mitä illan tunteina kävin sitä vielä taskulampulla sohimassa. Nafta hais vähän + vesipumppu tippas tipan per minuutti (tähän en heti koske, jos vuoto yltyy niin sitten tai viimeistään kun auto otetaan käyttöön).
Reddewilille kiitokset tosta webaston kansalliseeppoksesta, löysin jonkun mustavalkeen lyhyen oppimäärän googleilemalla, mutta tuo pitkä oppimäärä pisti jo pelottamaan
No mutta ei katsotaan jos sen tänään saisi irroiteltua ja vielä parin päivän sisään takaisin kiinni & toimintaan. Katsotaan jos uskallan kamera kädessä ottaa kuvia ja tehdä jonkin jutun ja mallia tuleville enskertalaisille mitä tuossa aukoessa vastaan tulee.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 26 Tammi 2010 10:30
Kirjoittaja Jailbird
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 26 Tammi 2010 10:51
Kirjoittaja kariyr
Onnea järkevälle päätökselle.... kulkurin rakentelu on kiva harrastus ja erittäin hyvä sijoitus

meilläkin tuo sijoitus lämmittää enemmän kuin jos olisi jotain sijoitus-salkkuja joita voisi silmäillä netissä vaihtelevina lukuina, mutta on aivan eri fiilis katsella pihalla tanakasti tönöttävää kuuraista kulkuria

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 26 Tammi 2010 19:12
Kirjoittaja hirmu
onnea autolle ja tervetuloa foorumille minunkin puolestani!
webaston kanssa tappeleminen on tuttua, korjaaminen ei niinkään... suosittelen kyllä tuota ctekin laturia, se kun on kiinni niin ei virta lopu ja webasto (ainakin itsellä) jaksaa pöhistä. halvemmaksi tulee sijoittaa tuo 259 kotiin tuotuna laturiin, kun heti uusiin akkuihin.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 02 Helmi 2010 12:01
Kirjoittaja Phase7
Tuli tässä mieleen - en tiedä onko ajankohtaista, mutta tuo sammuminenhan voi johtua ihan siitäkin että suodatin on tukossa kesädieselin takia ja polttoaine tulee liian matalalla paineella alun jälkeen.
Alku-palon jälkeen se ei enää sumuunnu vaan valuu norona suuttimesta suoraan alas ja puhaltimen avittamana pakoputkesta pihalle.
Meillä autto yhdessä keikkabussissa suodattimen vaihto ja suodatinkotelon talvilaadulla täyttäminen.
Sekä jäänestoaine tankkiin ja niin paljon talvilaatua kun mahtui.
- ilari

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 02 Helmi 2010 22:10
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa voorumille

Kyllä ton webaston kanssa on tullut taisteltua

Mistäköhän siihen saa muuten suodattimen

vai onko niissä käytetty miten sattuu jotain tarvike juttuja

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 02 Helmi 2010 22:59
Kirjoittaja motoku
ne alkuperäiset omat on niin mitättömiä, toimii ihan normaalilla bensaputsarilla paremmin
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 03 Helmi 2010 21:41
Kirjoittaja zelcin
Nyt on taas saanut vähän lämpimillä keleillä jotain aikaan ja suunnittelukin on siirtynyt jo odottamaan toteutusta
Webaston tosiaan käytin levällään ja putsailin niin että varmasti kiiltää kuin pap..patunturi, mutta sama ongelma edelleen. Mustaa savua n. 30 sek ja sammuu. Jonkin ajan kuluttua taas yrittää ja sama homma. Vielä ajattelin kokeilla tuota monipalaliittimen vaihtoa, äkkiseltään näytti olevan ok, mutta olihan se maailmaa nähneen näkönen. Myös suodattimen aukaseminen ja vaihto yms on listalla seuraavana. Jännitteet tuntui olevan ihan ok ja 23.8V näytti menevän jännitettäkin koneelle.
No mutta muuten, autosta löytyi vielä lohkolämmitinkin pienen etsinnän jälkeen. Motukka oli yllättävän takana tavaralaatikon takana. Roikkaa vain ei ollut autossa mukana, joten en tajunnutkaan että löytyy lohkolämmitinkin, mutta nyt pitää lähteä etsimään jostain sopivaa johtoa tai sitten alkaa vaihtamaan liittimiä (Defa Type 801 näytti olevan eli jos ylimääräsiä pyörii nurkissa niin saa tarjota
Auto tosiaan on tutkittu läpikotaisin ja näyttäisi siltä, että mielikuvitus loppuu kesken kun tuntuu jäävän turhan paljon tilaa 'pakollisten' varusteiden jälkeenkin. Autoon tulee suihku ja se onnistuu suoraan tankin kohdalle, tankin päälle, kunhan vain madaltaa siitä lattian. Tankin päällä on siis 45cm korkuinen tavaratila ja korkeus auton sisällä on 170-175 tuon tavaratilan päällä. Tähän siis saa helposti ilman suurempia hitsailuita ja muutoksia suihku-wc-hässäkän. Nyt vain pitäisi alkaa metsästämään jotain tankkien tekijää tai tehdä itse lasikuidusta. Tarkoitus olis tehdä 300-350 litraset tankit suihku- ja harmaavesille, raikasta vettä ei tule koska tiedän olevani niin laiska etten jaksa pitää tankkeja niin puhtaana että niistä vois sairastumatta juoda
Mutta katsotaanpa taas jos viimeistään viikonloppuna sais lattiaa auki, seiniä kohdalleen + kehikkoa sängylle ja tietenkin kattoa remontoitua näiden kohdalta. Myös kattoluukkujen purku, tiivistys ja uudet vähemmän lämpöä hukkaavat kattoluukut muovisten tilalle. Lista jää puolitiehen kyllä yhdeltä mieheltä, mutta pakko listata että saa perseen liikkeelle ja odotusarvoja kohdalleen myös itseltä. Aina myös parempi jos on tullut 'luvattua' myös muille jotain tai edes puhuttua
[EDIT]: Niin ja kiitos vielä kaikille tähän mennessä auttaneille, hyviä vinkkejä on tullut ja toivottavasti niitä myös vielä tulee

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 03 Helmi 2010 22:03
Kirjoittaja Lahti32
Miten meinasit nuo kattoluukut tehdä? Tarvis täälläkin keskittyä noihin, hommasin 15mm itseliimautuvaa solumuovilevyä jotka aioin liimata luukkuihin alapuolelle.mutta se onkin aika jäykkää eikä meinaa onnistua toivotulla tavalla.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 04 Helmi 2010 18:10
Kirjoittaja zelcin
Lahti32 kirjoitti:Miten meinasit nuo kattoluukut tehdä? Tarvis täälläkin keskittyä noihin, hommasin 15mm itseliimautuvaa solumuovilevyä jotka aioin liimata luukkuihin alapuolelle.mutta se onkin aika jäykkää eikä meinaa onnistua toivotulla tavalla.
Tuossa on tuollaista aika kumimaista 'routaeristettä', paksuutta on joku 25mm. En tiedä onko tuo oikeasti joku routaeriste, mutta sellaisena sen myivät kun eivät itsekään keksineet mitä se on. Löytyy kuitenkin ihan perus rautakaupoista, mustaa n. metrin leveää ja tuon 25mm paksua kumimaista vaahtomuovia. Näin selkeesti selitettynä
Olen tuota samaista tavaraa käyttäny vähän vaikka mihin tarkoitukseen. Ruuvipenkkien leukojen suojasta aina tuon pirssin kanssa alusmattona ettei pääse jäätymään kylmää lattiaa / maata vasten. Hyvin tosiaan eristää, sillä -25 pakkasillakin rautaa vasten ollessaan polvissa ei tuntunut edes kylmältä vaikka tuo matto on sellaista helposti kasaan painuvaa ja viimeistään lämpimässä palautuu takas. Ajattelin tasoittaa tuon luukun pinnan ja liimata tuota mattoa reunasta reunaan, siten että tuo matto myös muodostaisi tiivisteet aukon reunoja vasten. Tosin siitähän ei tiedä että toimiiko tämä ja kuin tehokas on, mutta sen näkee.
Voin katsoa jos löydän tuon tarkkaa nimeä tai otan matosta kuvan, niin ehkä joku viisaampi osaa sanoa mitä varten tuo oikeasti on ja mikä sen virallinen nimi on.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 04 Helmi 2010 18:27
Kirjoittaja Lahti32
Armaflex solukumimattoahan se... Kallista mutta hyvää. Käytetään mm. kondenssieristeenä ilmastointi ja kylmälaitteissa.
Mistäpä ostit sitä?
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 04 Helmi 2010 22:00
Kirjoittaja zelcin
Joo, Armaflexiäpä se. Ostin tuon 3-4 metrin pätkän tuolta Äimänraution K-Raudasta, muualta oli loppu. Sattui myös sopivasti siihen aikaan kun kyseinen pulju vaihtoi omistajaa joten loppupätkän sai halvalla (tosin osti johonkin ihan muuhun tarkoitukseen kyseisen palasen, mutta koskaan tuo ei tiettävästi siihen hommaan päätynyt = en muista mitä varten sen ostin

Muuten kuulemma on kohtuu arvokasta, varsinkin kun ostin vaan metritavarana, en rullana. Toivottavasti tuo loppu pätkä mitä sitä on jäljellä riittää molempiin kattoluukkuihin vaikka kaupastahan sitä saa lisää

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 29 Huhti 2010 17:58
Kirjoittaja zelcin
No niin, tänään käytiin katsastuskonttorilla arvuuttelemassa...
Leima tuli!
Auto meni kerralla läpi ilman ainuttakaan valitusta/huomautusta. Odottelin kyllä vaikka kuinka montaa huomautusta ja jopa hylkäävää päätöstä, mutta onnekseni näin ei käynyt. Täytyy myöntää että hiukan helpottunut olo ja heti kun auto on virallisesti kilvissä, tuntuu kuin olisi ajotaidotkin x2 vaikka on tullut isoja autoja pyöriteltyä melkolailla (kai se on se kohonnut omatunto
Täytyy heti kiittää koko foorumia olemassa olosta ja kaikkia projektissa apua tarjonneita tahoja ja niitä keneltä asioita on tullut kyseltyä (bussiton, reddewil, haaveilija... yms muutama luetellakseni).
Tosin jos on paljon hyvää niin on myös oltava huonoakin. Seuraava ongelma nostaa jo päätään pikku hiljaa kun sain ABS:t yms toimimaan. Eli moottorin päältä (?) vuotaa öljyä ja tämä näkyy pienenä tippasuna alla

Ongelma on tullut sen jälkeen kun menin putsaamaan hiekat koneen päältä ja talvella ongelma loisti poissa olollaan, onkohan kellään hajua mistä voisi olla kyse

Menen vielä lampun kanssa katsomaan pakettia tarkemmin, mutta näyttää että öljy tulee jostain läheltä oikean puoleista runkopalkkia tai sen alta
Tuo öljyongelma ei varmaan ole vielä kovin vakava, mutta silti pistää mietityttämään. Asiahan pitää tutkia, mutta vuotokohtana äkkiseltään kuulostaa oudolta

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 29 Huhti 2010 18:30
Kirjoittaja Lahti32
tarkistapa ettei öljykello vuoda. On siinä oikealla puolella ruiskutuspumpun takana. Onnea leimasta! Siitä on hyvä jatkaa.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 29 Huhti 2010 22:09
Kirjoittaja zelcin
Kiitokset vain, tosiaan sen verran selvitin tuota vuotokohtaa, että se ei ole siinä öljykellossa / ruiskupumpussa ja ainankaan mun putsailuilla ei ole ollut osuutta asiaan, sillä paikka on paskanen vielä

Jos katsoo moottoria niin (vasemmalta oikeelle lueteltuna) tuo 'vuoto' on jossain 5 ja 6 pytyn välissä suoraan kohdalla mutta palkin takana heti ja vielä palkin alareunassa ettei varmasti näe sinne kunnolla tai pääse käsiksi.
Osittain aloin myös epäilee että kyseessä voisi olla myös pieni nafta vuoto, sillä tippaseva öljy on melko juoksevaa. Tuo öljy myös tulee sieltä ylhäältä ja kiertää nimenomaan pyttyjen päältä lohkolämmittimelle ja siitä hiljaa maahan. Auton ollessa paikallaan mitään ei vuoda tai näy eikä tipu, joten sikäli ongelma on oltava melko helposti havaittavissa. Tosin ilmeisesti pitää pesasta koko kone kunnolla kuumalla vedellä, jotta saa tuota likaa pienimmistä paikoistakin liikkeelle. Eli kärsiikö tuota konetta pestä vaan kylmästi vedellä ilman että kohta puolet liikkuvista osista on jossain paineilmasäiliöiden kylessä
Ajattelin silti rohkeasti tehdä neitsytmatkan autolla ja ajaa Kempele-Toijala-Kempele. Lisätään vielä autosta kuva, jos jota kuta kiinnostaa ja morjestaa saa vaikka ei tunnetakaan, ja jos näkee meidät pysähdyksissä huoltiksella / tien vierellä niin.... tulkaa nyt helvetissä auttamaan!

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 30 Huhti 2010 08:37
Kirjoittaja Bussiton
Saattas olla tosiaan naftavuotoa

Jännä juttu toi koneen pesu

kun mä pesin tota Royalin konetta alko sammutin temppuilla eli jäi päälle

Niin onneksi olkoon tosta leimastakin

Ei kun kovaa ajoa

Oliko muuten mitä vikaa siinä absissa

Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 01 Touko 2010 14:51
Kirjoittaja zelcin
ABS:ssä tais olla jotain kosketushäikkää tai jotain, heiluttelin vähän johtoja ja pistin sinne anturille 50bar paineella ilmaa menee niin rupes toimii. Voi myös olla ajamattomuutta, ettei heti toiminut kuten olisi pitänyt. Tosin eihän ne johdotkaan ihan tuoreet olet, mut kiitos vinkistä, jos se tuo riittäis jatkossakin
Tuli sitten ajettua pe-la 10.00 - 04.00 välillä tuo reissu läpi, eli 1100km

Auto kyllä toimi hyvin, mutta pari pikkuvikaa ilmeni lisää. Ilmeisesti jäähdytinnesteen tason tunnistajassa jotain hämminkiä, sillä se syttyi palamaan joskus klo 01.00 ja vaikka tempasin autoon nestettä niin että korkista vuoti yli, niin silti valo vilkkuili silloin tällöin (lämmöt oli tuolloin 80-90 välissä ja lisäyksen jälkeen n. 70). Alussa nesteet saattoi olla vähissä, sillä en ihan maximiin ennen huoltoakaan sitä täyttänyt. Sitten se kiroilun määrä mikä siellä pimeässä tuli siitä kun nuo pausunnat pitää olla valkoista muovia joka on ajan saatossa kellastunut ja pirun likaisia muutenkin, niin eihän niistä läpi sitä tasoa näe

Ei kenelläkään ole mitään poppakonstia tähän vai pitäisikö vain pistää paisunta uusiksi?
Sitten toinen, isompi ongelma. Oikean puolen ilmajousitus tyhjeni jossain vaiheessa eikä noussut. Pitänee tarkistella missä vika, mutta melkein veikkaan tasonsäätöventtiiliä tälläkin puolella, vasemmalle kun vaihdettiin se uusi toissa päivänä huollossa. Siinä vedettiin loppu 450 km ku vanhat räppitähdet oikeelle kyljelle kallellaan
Kulutuksen näkee joskus myöhemmin, mutta tuntui että mentiin huomattavasti oletettuakin pienemmällä syönnillä. Olin varautunut 25l / 100km lukemiin, mutta todellisuudessa taidettiin jäädä jonnekin 20-22 väliin. Tämähän selviää kun jaksaa käydä seuraavan kerran tankilla. Matka vauhti oli n. 85 km/h ja reitti 4-tietä Kempele - Toijala ja sieltä Kurun kautta Lapualle jossa nesteen lisäys ja siitä Kokkolan kautta takaisin.
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 01 Touko 2010 22:27
Kirjoittaja Lahti32
kosketusvika siinä tunnistimen johdossa aiheuttaa turhaa vilkkumista. Tosi ärsyttävää kun punaiset valot palaa miten sattuu. Jos johto poikki tai irti niin valo syttyy
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 02 Touko 2010 08:40
Kirjoittaja jomi609
Vois vesi valon anturi paskanenkin olla , ota irti ja putsaa .
Re: Ajokki Express -87
Lähetetty: 02 Touko 2010 17:56
Kirjoittaja Zyke64
"Osittain aloin myös epäilee että kyseessä voisi olla myös pieni nafta vuoto, sillä tippaseva öljy on melko juoksevaa. Tuo öljy myös tulee sieltä ylhäältä ja kiertää nimenomaan pyttyjen päältä lohkolämmittimelle ja siitä hiljaa maahan. Auton ollessa paikallaan mitään ei vuoda tai näy eikä tipu, joten sikäli ongelma on oltava melko helposti havaittavissa. Tosin ilmeisesti pitää pesasta koko kone kunnolla kuumalla vedellä, jotta saa tuota likaa pienimmistä paikoistakin liikkeelle. Eli kärsiikö tuota konetta pestä vaan kylmästi vedellä ilman että kohta puolet liikkuvista osista on jossain paineilmasäiliöiden kylessä

"
Öljykellon jalasta lähtee samasta turbon oljyputki ja lisäksi siellä on ruiskutuspumpun öljyputket, mutta koneen päällä vuoto voi olla muuallakin, ja esim ohjaustehostajan pumppu on siinä ruiskutuspumpun etupuolella. Voisi olla myös sitä öljyä. Päältä vuotavat aineet valuvat joko taakse juuri tuota kautta, minkä mainitsit, tai edestä kompuran/jakopään välistä oikeaa laitaa myöten auton asennosta riippuen. (oliko tarpeeksi epäselvästi sanottu)
Itse pesin koneen vaihto-operaation alussa koneen painepesurilla kuumalla vedellä. Ensin lapion hiekat pois ja lopuksi pesu. Ei aiheuttanut ogelmia. Vappuaattona kävin Oulussa ilman ongelmia, eka hieman pidempi reissu koneen vaihdon jälkeen..
