Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Nyttemmin olen saanut loputkin vanerit poistettua matkustamon lattiasta oikealta puolelta lattian alas-laskemista varten. Keljuin osa, eli rälläkkähommat jäljellä. Vasta pieni pätkä koemielessä irroiteltu peltiseinää keski- ja sivu lattian väliltä. Mutta kyllä ne siitä vielä joutuvat taipumaan. Meinasin laskea oikean puolen kokonaan etu- ja takarappujen välistä. Vasemmalta puolelta luultavasti jätän lattian laskematta jostain takarenkaan takaa perälle saakka. Siellä on syyläriä ja muuta rompetta edessä. Mutta saapi nähdä miten käy.

Tässä pari kuvaa oikean puolen kadonneista lattiavanereista.
lattiavanereita_pois_näkymä_eteen.jpg
lattiavanereita_pois_näkymä_eteen.jpg (55.71 KiB) Katsottu 17735 kertaa
lattiavanereita_pois_näkymä_taakse.jpg
lattiavanereita_pois_näkymä_taakse.jpg (55.84 KiB) Katsottu 17735 kertaa
Rungon osatkin ovat alkaneet paljastumaan purkamisen myötä. Hirvittävästi sinne on näkynyt kertyvät hiekkaa. Taka-akselin paikkeilta on löytynyt metallikatoa. Liekkö apurunko nimeltään, eli niitä kyljestä toiselle ulottuvia tankoja jostain 40x40mm putkesta.. Sinne pitää uutta laitta, mutta ei onneksi mitään katastrofaalista ole vielä löytynyt.. (koputtelee päätänsä) :)
Kunhan saan toisen puolen vanerit veks, niin pitää varata tovi paikkojen puhdistamiseen ja vaurioiden etsimiseen. En tiedä kannattaisiko runko-osat puhdistamisen jälkeen maalata jollain ruosteenestomaalilla (sinkkimaalia tms?), massata vai miten lie paras?

Paljon tässä työtä tuntuu olevan.. Slide-outin puuhaaminen on vähän jäissä, mutta edelleen vielä mielessä :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jäi mainitsematta, että ei niitä alukorin murtumia ole onneksi enempää tullut vastaan. Molempien ovien paikkeilta on vesi päässyt sisään ja lattiavanereiden kulmissa on ollut vähän pehmosta. Aluosat kunnossa :) Mutta sitten joissain kohdissa seinän ja lattiavanerin kiinnityskohdissa, L -alupalikassa on niittien kodalta hävinnyt tavaraa. Siis alumiinia. Niitin ympärillä on alumiinisä semmonen 10mm tyhjä röpelöreunainen reikä. Mikä lie, joku sähkökemiallinenpari ja syöpyminen? No ei sillä, nuo L-palikat pitää varmaan poistaa tai muokata muutenkin kun ovat sitten väärässä kohdassa lattian laskun jälkeen.

Edit: ilmiö muuten näkyy esim tuossa yläpuolella, eli äsken lisätyssä kuvassa (lattiavanereita_pois_näkymä_eteen.jpg).
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sehän alkaa olla melko alasti! Kaikki pinnat sitten ajattelit tehä uusiksi? Juu kyllä jos teräsniiteillä tai ruuveilla on alumiinissa kiinni niin jänniä voi tapahtua. Näyttäshän tuossa viimosessa kuvassa olevan ihan ruostettakin, vai mitä tuo ruskea on? Komiasti oot silti hommia paiskonu, tämmösen kattelu motivoi itteekin!
Omaan palatakseni, niin mulla kun on se kuljettajan makuupaikka ja wc keskiovella, tankki perän päällä, niin jätin lattia laskematta, tai no onhan se keittiön kohdalta levennetty.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Se jousien (ilmapallien) laskeutuminen... Kallistuminen vasemmalle tai oikealle ei johdu "etupalleista", vaan "takapalleista". Edessä ei ole erillistä piiriä puolelta toiselle, vaan sivuvakauden hoitaa "takapallit". Eli etujousitus "kelluva" kuten traktoreissa.... Kauheaa sanoa Scaniasta noin..... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, onhan tuota tuota jo purettu. Kaikki pinnat uusiksi, paitsi lasit ja ohjaamo. Kuvissa oleva ruskea on tosiaan ruostetta. :? Keskikäytävän ja sivulattioiden välinen kynnys on rautapeltiä ja taitaa jotain vahvikkeita olla nuo ruosteiset kohdat. Ovat muhineet lattiavanereiden alla. Ovien luona tosiaan tuota ongelmaa, mutta hävinnee lattian pudotuksen myötä 8) Onkos se kuljettajankammari jossain etuakselin takana vai missä? Tässä autossa sitä ei taida olla.

Tuli pienoinen ropleema tuon etujousituksen suhteen. Pistin auton tulille, jotta olisin sitä vähän siirtänyt kun pitäisi lapioida pinnoitesepelit parkkikselle.. Nopeasti, n. 3 minuutissa nousi paineet siihen asti, että summeri hiljeni, mutta sittenpä alkoi hönkimään ilmaa pihalle, eika paineet enää nousseet. :shock: Olipa onni, että lattiavanereita on otettu juuri oikealta puolelta pois. Pääsi "sisätiloissa ihmettelemään vikaa" :lol: Käsikopelolla huomasin, että oikea etupussukka, (vai palliko sen virallinen nimi nyt sitten on =P ) päästää ilmat karkuun yläosastaan, eli sen päällä olevan metallilätyskän ja kumin välissä on rako. Näyttäisi jotenkin siltä, että kumi on valahtanut alaspäin. Yritin sitä käsipelillä nostaa, mutta eihän se näillä hernehauviksilla mihinkään noussut. :cry: Uskaltaisikohan sorkkarautaa/rautakankea..? Vai onko se peräti rikki ja uuden vaihto edessä? :cry: :cry: Johtuisiko tämä siitä, että auto kellistyi vasemmalle kyljelle ja oikea joutui virumaan ja paineiden laskiessa jotenkin pääsi lerpsahtamaan?
Vaan eipä sillä.. Onhan auto nyt vähän sporttisemman näköinen kun perä on ylhäällä ja etupää maassa :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oisko se ilmajousen ylälautanen antautunu? Kammari on keskioven takapuolella wc:tä vastapäätä, ja koko auton levynen. Edessä on sitten jääkaappi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Pistin sitten tuosta ratkenneesta pallista alusta -osioon kyselyä.

Onko kammarin rakenne millanen? Vähän vahvikeputkea, eristettä ja lopuksi levytetty? Entäs ilmanvaihto? Ei varmaan mitään suoraa rööriä ulos, ettei pölyt tule sisään.
Sillä kyselen, että itsellä oli mielessä, jos pistäisi tavaratilaan makuupaikkoja. Yhden tavaratilan väli on n. 150 cm, joten eristeineen ja levyineen tuonne menisi mukavasti 120cm levyinen runkopatja. Matkustamon lattiaan reikä ja tikkaat.

Katsastusmieheltä voisi kysellä asiaa, mitä mieltä tästä on. Ajonaikana siellä saattaa meteliä piisata, mutta ehkä merkittävämpi näkökulma on kolaritilanne. Ei ole kiva, jos nukkujan syliin hyökkää sivuluukusta henkilöauto. :-( Ja sitten vielä se ilmanvaihto. Tiivis rakenne ja ropelli hönkimään raitista ilmaa poksiin.

Tuosta kammaristahan voisi tehdä semmoisen moduulin. Jos tarvitsee tavaroille tilaa, sivuluukku auki ja kammarimötikkä pois kyydistä. :-)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kammari on takarenkeiden etupuolella, pää pientareen puolella, jossa ikkuna ulos. Ylös liukuva säleovi keskioven rappusiin, eristettä ei ole. Kattona keskikäytävä ja pään puolella koroke n.30cm, jossa kajarit volumen säädöllä, valojen ja puhaltimen kytkin, puhelin kuljettajalle, jalkopäässä puhallin tavaratilaan. Ovi keskikäytävän kuskin puolella tavaratilaan, jossa hätäkahva lieveluukun aukaisuun. Lämmityksestä huolehtii koko auton levyinen patteri termostaatilla (piirrustusten mukaan myös patjan alla putkisto), lämpee ensimmäisenä autossa. Kolarissa pikkuautot mahtunaa makuutilan alle? Pään alla n.70cm korkea tila jossa 30l säiliö wc:n vesihanalle. Makuupaikka kohtuu hiljainen moottorin käydessäkin, ja tosi lämmin, on siellä jo joku nukkunutkin tässä rakentelun ohessa =)
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543 tuosta näkee makuutilan paikan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Parempi taivasalla kun tossun alla... :D
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kattava kuvaus kuskinkammarista, kiitos! Tämän pohjalta onkin hyvä jatkaa suunnittelua.

Muuten aikas pienen näköinen oli tuo sisäänkäynti sinne.. Ei saata ihan joka kuski sinne tahtoa. :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Kattava kuvaus kuskinkammarista, kiitos! Tämän pohjalta onkin hyvä jatkaa suunnittelua.

Muuten aikas pienen näköinen oli tuo sisäänkäynti sinne.. Ei saata ihan joka kuski sinne tahtoa. :wink:
Kävimpä tässä yönkähmässä ottamassa mittoja, mutta unohtu paperi autoon. Oviaukko oli muistaakseni 50x55, eli ei sinne ihan kunnon bussikuski mahdu :lol: Laitan hienon piirustuksen kuviini kun kerkiän. Hyvin tuo kesällä 4v tyttö mahtuu pyörimään siellä, ja hänelle siitä ("leikki"paikka) tuleekin, 7" tft ja dvd soitin on asennusta vailla. On meillä sitten tytön kanssa perällä ihan oikea makkarikin 160cm patjalla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Vain vähän on tapahtunut, kesä ollut kuuma ja työnmerkeissä aika juoksee, lomaa ei ole... No, se siitä valitusvirrestä. :)

Lattian purku
Myös vasemmalta puolen lattiaa on vanerit pois ihan perälle saakka. Sisätiloista pääsee nyt kätevästi tutkimaan onko ilmanputsari vaihdon tarpeessa vai vuotaako syyläri.. :wink:

WC-pytty pois
Tuossa yksi hikinen ilta sain motivoitua itseäni sen verran, että kävin repimässä WC-pytyn pois paikoiltaan. Kyseessä on joku Electra-Magic, vai mikä se nyt oli.. Semmonen sähköpumpputoiminen peruspytty. On se vielä vähän aikaa tuossa tallessa, ennen kuin saan kaatopaikalle kärrättyä.. Jos joku tarvitsee varaosiksi. Siihen liittyvä ohjainkortti tms. löytyy myös. Näiden kunnosta ei tietoa.
Vähän jänskätti pytyn tyhjennys säiliöön, kun ei mitään tietoa onko se kuin täysi ja mistä alkaa tulvimaan yli. Mutta onneksi kaikki tavara mahtui. Seuraavaksi etsiskelin kuinka pytty on kiinnitetty lattiaan. Pienen väkivallan jälkeen selvisi, että pytyn alta keskeltä, giljotiiniventtiilin molemmilta puolilta olisi löytynyt kaksi mutteria, jotka avaamalla pytty olisi lähtenyt nätisti pois. Toiselta puolelta katkesi kiinnike osittain. Mutta eihän sitä hämärässä kaikkea näe ja paksut rukkaset kädessä tunne. Mutta sieltä ne mutterit löytyy, vinkiksi vain jos joku painii saman asian kanssa. :)
Lattian alapuoleinen säiliö pitäisi vielä tyhjätä ja poistaa. Säiliöllä on kokoa, joten ei ihan pihamaalle kehtaa laskea. Eikä oikein kasvimaan lannoitteeksikaan, taitaa olla jotain litkuja seassa? Saattaapi mennä ämpärillä kantamiseksi wc-pyttyyn. Jonkun ämpärillisen joutuu kantamaan. :( Pitää yrittää olla läikyttämättä :wink:

Alustan putsaus
Etuakselin ympäristöä olen putsaillut irtohiekasta ja tomusta. Aika monta ämpärillistä sieltä on tavaraa yhteensä lähtenyt. Varmaan voisi vielä painepesurilla pestä, en vain tiedä kehtaako sitä omassa pihassa. Tosin eihän tuolla etupäässä öljyä yms. niin ole.

Styroksien poisto
Kattoeristeet, eli styroksilevyt ovat tosiaan laitettu ylhäältä päin lepäämään ruoteissa olevien L -taitosten päälle. Jonka jälkeen vasta niitattu kattopelti paikoilleen. Styroksit eivät siis lähde alhaalta käsin ehjänä. Ajattelin vähentää silpun määrää ja kokeilin kuinka juotoskolvilla viiltelisi levyn irtoavaan kokoon. Arviolta yhden neliön verran jaksoin tuolla metodilla levyjä poistaa. Siihenkin meni varmaan 20-30 minuuttia. Tosin kolvi taitaa olla aika pienitehoinen, ehkä n. 25W tai 50W. Isommalla homma voisi nopeutua oleellisesti. Kokeilematta vielä on kuumailmapuhallin.. Menisikö levy veteläksi, kutistuisi olemattomiin vai leimahtaako liekkeihin.. :shock:

Peruutuskamera
Nyt kun takaseinä on sisältä avoin, ajattelin asentaa peruutuskameran. Tilasin 7" näytön ja kameran (molemmat 12V). kuluineen tulivat maksamaan yhteensä 67 euroa ja sentit päälle. Kamerassa on IR-ledit jotka jopa tuntuisivat toimivan pimeässä. Varsinaisesti en ole vielä peruutellut, ihan vain pihassa testannut kapistusta. Kameran asensin mahdollisimman ylös. Kuvaussuunta liki suoraan alas siten, että perä juuri ja juuri näkyy kuvassa. Kamera kuvaa n. 1.5-2m perästä taakse ja ehkä 20cm kyljistä sivuille. Käytäntö sitten näyttää onko tuo hyvä. Sähköä en ole vielä noille ottanut mistään, mutta soittimen takaa löytyi 24->12 DC-muunnin, pitää vielä testata toimiiko se.
Niin, kamerassa on muuten yksi ärsyttävä ominaisuus, kuvaan on piirretty "tähtäysristikko". Semmonen vektorihässäkkä, jonka tarkoituksena on ilmeisesti pystyä arvioimaan etäisyyksiä. Mutta nythän kameran asento on sellainen, että se piirtyy siihen bussin takaseinälle ja siitä suoraan maahan. Täysin turha, mutta ei sitä taida pois saada.

Eli, kuten yllä olevasta selviää. Juuri mitään en ole aikaan saanut. Motivaatiota olisi kyllä ollut ja on syyhyttänyt kovasti. Eli rojektilla ei sen suhteen ole hätää, hitaasti vain edetään :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvä et saa etes jotain aikaan :wink: Täällä polttelee kans aivan älyttömästi päästä rakentaan :roll: No ajettiin nyt toi Royali tohon talon päätyyn :D Ja Expressi tonne alapihalle (kun lähetään tonne Neste-ralliin keskivikkona) Josko sais tän tönön siihen pisteeseen et pääsis auton kimppuun :(
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Vielä on harkinnassa slide-outtien värkkääminen, mutta ajattelin josko ensin alottaisi helpoimmalla. Eli takaseinään tekisi hyvin pienen, lähinnä ylälauteen kokoisen slaidin nyt ensi alkuun. Sitten jos homma näyttää hyvältä ja byrokratian rattaat eivät jumita, niin jatketaan enempi... :wink:

Pätkäytin juuri äsken erään version lukuisista suunnitelmistani kehnolaatuiseksi videoksi ja lisäsin sen peräti juutuubaan! :shock: Oli muuten ihka ensimmäinen videopläjäykseni nettiin 8)

Mallissa on pieniä puutteita, mutta älkää antako niiden häiritä. Olen yrittänyt, että suunnitelmat pysyisivät simppelinä, mutta ominaiseen tapaan kaikki lähtee yleensä lapasesta. Jotenkin tuntuu, että kammari, veski, kylppäri ja sauna ovat ahtaan oloiset, mutta tiiä häntä.

Noh, video kertonee enempi kuin tuhat postausta. Kommentteja?

Tässä linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=lxihF-dRJho
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tuosta videosta vielä:
- veskin allas ehkä turhan iso, vaihto pienempään ja sinne mahtuisi ihminenkin =)
- lasiovia ei sentään ole kuin saunan ovi.
- ovet mahdollisesti liukuovia, seinän sisään meneviä. Hankala tietysti rakentaa =(
- kylppärin korkeus nykyisellään n. 190cm, mutta sitä taitaa saada laskettua kohtalaisen helposti. saunan oven eteen vaan jää patti moottorin takia (videossa saattaa näkyä semmoinen puoliympyrä korotus)
- ohjaamosta nousu olkkariin vaatii suunnitelman mukaan hypyn, kun lattiassa on ammottava aukko, raput siihen täytyy tehdä.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

erittäin hieno projektin esittely. Millä ohjelmistolla olet tuon tehnyt?

Ahtaudesta :!:
Brutto 2,5 x 12 m2 tilaan ei helpolla tehdä 2h + keittiö + sauna ilman että seisomatila rajoittuu :wink:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

WAU ! Tosi makee pätkä :D Sisustuksessa saman tyyppisiä ratkaisuja kun oon ittekkin aatellut :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Hyvältä näyttää! Kyllä tuota tilaa on.. Asuu täällä Treellä tuttu 18neliösessä asunnossa :D
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Teitko esittelyn Google Sketshupilla? On huolella tehty suunnitelma :shock:

Tuossahan on mahdollisuus vielä tehdä tuo takaosa ilman slideouttiakin, yhdistämällä vessa ja pesuhuone samaan tilaan, samalla ilmanvaihtoon jää yksi kokonainen kattoluukku. Tuo alamakuuhuone idea on hyvä, siellä viihtyy lapset ainakin. Tämäntyyppistä olen minäkin monesti piirrellyt että käytävä menee reunassa, jossa tilat on osittain kahdessa kerroksessa. Tämä toteutuisi parhaiten 2,6 leveässä bussissa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Asiallista. Ihmeellisesti oot saanu ängettyä fiksusti kaikki samaan pakettiin. Tuossa vaan tulee vastaan, tai ainakin omalla kohdalla vaikken iso olekkaan, että jos reunassa kävelisi, niin auton seinä kaartaa sisään päin ja tila loppuu kesken 50cm käytävällä. Toki jos saat kävelykorkeutta, niin seinä ei kaadu niin pahasti päälle. Ite suunnittelin metrimitta kourassa ja teippasin lattiaan oletetut seinät, mutta ei siitäkään oikeen osaa hahmottaa. Pahvista kun jaksaisi seinät alkuun tehä, niin näkisi konkreettisesti. Mutta jos tuollaisen teet, niin tulee komee dösä! Ei niitä pykäliä kannata jännittää, ei ne kilvellä ihmettele kuin jarruja ja hellaa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Hyvä ja toimiva suunnitelma ja hieno video, mulla on melkein samanlainen ratkaisu vain sillä erolla että takana on vierekkäin wc ja sauna ja suihu on saunan ja makkarin välissä. Väliovia on ohjaamon ja sohvaryhmän välissä, talvella ihan välttämätön, sohvan ja keittiön välissä paljeovi.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Mainittakoot vielä, että tuo olkkari-keittiö -härdelli on sovellettu Volkner Mobilin sivuilta löytyneen mallin mukaan. Ettei tule sanomista plagioinnista.. :)

Piirtely on tapahtunut tosiaankin Googlen Sketchupilla, joka on aivan omiaan tälläisten rojektien kanssa. Cadi se ei ole ja opettelua huomattavasti vähemmän. Alkuun pääsee loistavien esimerkkivideoiden avustuksella nopsasti. Kannattaa tutustua jos mielenkiintoa ja tarvetta on. Normiversio on ilmainen ja sillä itsekin olen värkkäillyt.

Katsoin tuon videon tänään "päivänvalossa" myöhäisen iltapuuhastelun jäljiltä ja oisi ehkä voinut hiukka hitaammin etenevän ja vähemmän pakatun videon tehdä. Voisin yrittää päivittää sitä jossain vaiheessa.

On mulla joku versio täysin ilman slide-outeja, mutta haluan nyt ainakin yhden tehdä, jotta näkee miten se onnistuu. Ja jos suunnitelmat joskus konkretisoituvat, hommaa voisi jatkaa ja sohvan kohdalle saisi helposti kahden ikkunan levyisen slide-outin. Siinä kun ei tarvise ihan lattian rajaan mennä, joten tukirakenteet ja kylkiluukut helpompia. Jos sekin onnistuisi niin sohvan vastapuolelle olisi kolmen ikkunan levyinen slide-outti passeli.. Siinä on sitten haastetta taas astetta enempi. :) Noh, asia kerrallaan.

Tuo sivukäytävän lattian lasku edelleen keskikäytävän tasosta n. 10 cm alaspäin taitaisi onnistua vielä kohtalaisen pienellä vaivalla. Se toisi lisätilaa kaartuvan seinän vastapainoksi.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Ompas uskomattoman hyvät ja perusteeliset suunnitelmat.Meidän auton sisustusta ei suunniteltu yhtään ja
sen kyllä huomaa :D .Nimittäin ei siitä kovin kummonen tullut.
Falcon
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Äläs nyt Falcon vähättele. Kyllä autosi oli siisti ja toimivan oloinen ratkaisuiltaan. :)

Hitsi, täytyy hakea peräkärry lainaan, saa tyhjentää kaatopaikalle menevät romut bussista ja pääsee rälläköintipuuhiin. Pitää irrotella keskikäytävän sivupellit.

Tähän saakka homma on ollut edullista. Mutta seuraavaksi sitä varmaan pitäisi alkaa pistämään pätäkkää tiskiin. Tarviaisi ostaa kanttiputkea. Eipä sillä, ei kyllä ole hitsausvärkkiäkään. Saisi niitä kai lainaan, mutta kun työtahti on mitä on, niin joutuisi pitämään pitkään tai hakemaan ja palauttamaan jatkuvaan.

Ei kellään ole tiedossa hyvää mic -hitsauskonetta, joka ei olisi kallis? Mielellään vaihtovirtakone, kun ymmärsin että semmoisella voisi onnistua alumiinin hitsaus jos käyttää toista kaasua ja lankaa. Aina kai parempi, jos saisi lankaa vetävän kahvan, niin alu-langan syöttö toimisi paremmin. Valovirralla tai ehkä peräti olisi mahdollista saada 3x16A järjestettyä paikalle.
Mitäänhän en näistä hitsaushommista ymmärrä. Joutuu hiukan harjoittelemaan ennen kuin kehtaa bussiin mitään alkaa roiskimaan. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Äläs nyt Falcon vähättele. Kyllä autosi oli siisti ja toimivan oloinen ratkaisuiltaan. :)

Hitsi, täytyy hakea peräkärry lainaan, saa tyhjentää kaatopaikalle menevät romut bussista ja pääsee rälläköintipuuhiin. Pitää irrotella keskikäytävän sivupellit.

Tähän saakka homma on ollut edullista. Mutta seuraavaksi sitä varmaan pitäisi alkaa pistämään pätäkkää tiskiin. Tarviaisi ostaa kanttiputkea. Eipä sillä, ei kyllä ole hitsausvärkkiäkään. Saisi niitä kai lainaan, mutta kun työtahti on mitä on, niin joutuisi pitämään pitkään tai hakemaan ja palauttamaan jatkuvaan.

Ei kellään ole tiedossa hyvää mic -hitsauskonetta, joka ei olisi kallis? Mielellään vaihtovirtakone, kun ymmärsin että semmoisella voisi onnistua alumiinin hitsaus jos käyttää toista kaasua ja lankaa. Aina kai parempi, jos saisi lankaa vetävän kahvan, niin alu-langan syöttö toimisi paremmin. Valovirralla tai ehkä peräti olisi mahdollista saada 3x16A järjestettyä paikalle.
Mitäänhän en näistä hitsaushommista ymmärrä. Joutuu hiukan harjoittelemaan ennen kuin kehtaa bussiin mitään alkaa roiskimaan. :)
Kempiltä läytyy hyviä liimakoneita, itellä minarc 150 (Vertailun voitti Kempin MinarcMig Adaptive 150) ja nyt on näemmä tullu uusia malleja: http://www.kemppi.com Tonnilla saa tollasen kaljakeissin 8) Silumiinin hitsaukseen sitten joku muu invertteri.
Niin, Hatun nosto tulee ja pala ruisleipää, jos ja kun teet tollasen ku videossa oli! Se sakemanni firma oli mulle uutta, oisin voinu ottaa mallia sieltä, mut nyt tuli hatusta. Toisaalta halusin säilyttää tämän "automaisuuden" tuossa alkuosassa autoa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin