Projekti slide-outin kera
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Muovisen jakopötikän piirtelin Googlen Sketchupilla, sit painoin print ja siinähän se pienen odottelun jälkeen oli hyppysissä.. Tulostin sen siis 3D -tulostimella, materiaalina PLA, joka kyllä hieman pehmenee täydellä töhötyksellä. Näyttäisi kuitenkin pitävän muotonsa. Täytyy tulostella toinen testikappale vielä ABS:stä ja katsoa pitäisikö se pintansa paremmin töhöttimen lämmössä.
Jos osoittautuu toimivaksi, täytyy vielä tehdä venttiili (sisäkierto/ulkoa) ja asuintiloihin tulevat suulakkeet.
Joo, suodatinvinkki hyvä. Täytyypä laittaa hankintalistalle.
Jos osoittautuu toimivaksi, täytyy vielä tehdä venttiili (sisäkierto/ulkoa) ja asuintiloihin tulevat suulakkeet.
Joo, suodatinvinkki hyvä. Täytyypä laittaa hankintalistalle.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tuota ollaanko jori kavereita kun painellaa sitä printti nappia
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllähän Pukaatti tulostimella voidaan leikkiä kahdestaankin Se on sitten eri juttu mitä sillä aikaiseksi saadaan
Tosiaan tämä ensimmäinen PLA -muovinen osa ei kestänyt lämpöä. Ja sitten tää "hinnat alkaen" -tulostin ei kunnolla hanskaa ABS -muovia tai sitten en vaan osaa säätää. Onnistuminen on aina vähän kiikun kaakun.. Noh, männä viikolla sain kuin sainkin jakopalikan tulosteltua, 100mm neljäksi 50mm. Hieman se vääntyili tulostuksessa, mutta ei haittaa käyttöä. Tällänen het tulostuksen jälkeen. Loppuviikosta askartelin eturuumaan toisen Planarin töhöttimen, toistaiseksi puhaltaa vielä pelkästään ruumakamariin (ei ollut vielä putkea vetää olkkariin). Pääsin viikonloppuna testailemaan, joskin testikelit nyt olivat hiukka turhan ystävällismieliset, ulkolämpö nollan tuntumassa. Lauantaina puolilta päivin löin molemmat pöhisiät tulille, auton keskivaiheilla lämpö nousi n. kuusi astetta tunnissa. Kun lämpö kipusi 25 asteeseen, ruumakamarissa oli makuusauna, seinäpinnat tuntuivat jo käteen kuumilta ja metalliset osat suorastaan kuumilta Sitten aattelin että eiköhän tältä erää täysi töhötys riitä ja tuuppasin etupolttimien ohjauspaneelin ruumakamariin ja säädin molempien polttimien ohjauspaneeleista termostaatit pariin kymppiin. Sunnuntai-iltaan saakka pöhisyttelin polttimia.
Takapolttimen eturuumassa olevaan löpösäiliöön lirauttelin muutamat desit kerrallaan ja testasin pariin otteeseen miten poltin selviää ylipitkän polttoainelinja kanssa löpön loppumisesta. Eikä ollut mitään ongelmia. Oikeastaan koko testin ajan ei ollut mitään toiminnallisia ongelmia, tuo ABS -muovinen jakopalikkakin kesti oivasti täydet lämmöt. Ainoa miinus on ääni, joka varsinkin ruumakamarissa on melkoinen, mutta toisaalta nyt sinne meni vasta liki suora 100mm halkaisijaltaan oleva 2 metrin putki. Tarkoitus on jakaa ilma muutaman pienemmän röörin kautta ja suulakkeet tietty saattaa ehkä vähän auttaa. Taitaishan näihinkin olla äänenvaimentimia saatavana, mitä lie sisältävät? Kanaverkkoo ja villaa?
Ruumatiloissa ollut kosteus selkeästi hävisi testin aikana, mutta nythän ilma imettiinkin ruumasta ja puhallettiin lämmitettynä sisään. Matkustamon ja ohjaamon välinen lasiliukuovi oli mahottoman hyvä, kylmä eteinen ja lämmin sisätila. Joskin ohjamon lasit sitten hikoilivat vallattoman paljon. Kyllähän joskus täytyy pientä peruslämpöä saada sinnekin.
Mutta kaiken kaikkiaan, hyvät on tuommoiset polttimet ainakin nollan ja parin pakkasen kieppeillä meidän autossa. Tarkenee! Ytyä tuntuisi kyllä riittävän, odottelemma parempia testikelejä!
Tosiaan tämä ensimmäinen PLA -muovinen osa ei kestänyt lämpöä. Ja sitten tää "hinnat alkaen" -tulostin ei kunnolla hanskaa ABS -muovia tai sitten en vaan osaa säätää. Onnistuminen on aina vähän kiikun kaakun.. Noh, männä viikolla sain kuin sainkin jakopalikan tulosteltua, 100mm neljäksi 50mm. Hieman se vääntyili tulostuksessa, mutta ei haittaa käyttöä. Tällänen het tulostuksen jälkeen. Loppuviikosta askartelin eturuumaan toisen Planarin töhöttimen, toistaiseksi puhaltaa vielä pelkästään ruumakamariin (ei ollut vielä putkea vetää olkkariin). Pääsin viikonloppuna testailemaan, joskin testikelit nyt olivat hiukka turhan ystävällismieliset, ulkolämpö nollan tuntumassa. Lauantaina puolilta päivin löin molemmat pöhisiät tulille, auton keskivaiheilla lämpö nousi n. kuusi astetta tunnissa. Kun lämpö kipusi 25 asteeseen, ruumakamarissa oli makuusauna, seinäpinnat tuntuivat jo käteen kuumilta ja metalliset osat suorastaan kuumilta Sitten aattelin että eiköhän tältä erää täysi töhötys riitä ja tuuppasin etupolttimien ohjauspaneelin ruumakamariin ja säädin molempien polttimien ohjauspaneeleista termostaatit pariin kymppiin. Sunnuntai-iltaan saakka pöhisyttelin polttimia.
Takapolttimen eturuumassa olevaan löpösäiliöön lirauttelin muutamat desit kerrallaan ja testasin pariin otteeseen miten poltin selviää ylipitkän polttoainelinja kanssa löpön loppumisesta. Eikä ollut mitään ongelmia. Oikeastaan koko testin ajan ei ollut mitään toiminnallisia ongelmia, tuo ABS -muovinen jakopalikkakin kesti oivasti täydet lämmöt. Ainoa miinus on ääni, joka varsinkin ruumakamarissa on melkoinen, mutta toisaalta nyt sinne meni vasta liki suora 100mm halkaisijaltaan oleva 2 metrin putki. Tarkoitus on jakaa ilma muutaman pienemmän röörin kautta ja suulakkeet tietty saattaa ehkä vähän auttaa. Taitaishan näihinkin olla äänenvaimentimia saatavana, mitä lie sisältävät? Kanaverkkoo ja villaa?
Ruumatiloissa ollut kosteus selkeästi hävisi testin aikana, mutta nythän ilma imettiinkin ruumasta ja puhallettiin lämmitettynä sisään. Matkustamon ja ohjaamon välinen lasiliukuovi oli mahottoman hyvä, kylmä eteinen ja lämmin sisätila. Joskin ohjamon lasit sitten hikoilivat vallattoman paljon. Kyllähän joskus täytyy pientä peruslämpöä saada sinnekin.
Mutta kaiken kaikkiaan, hyvät on tuommoiset polttimet ainakin nollan ja parin pakkasen kieppeillä meidän autossa. Tarkenee! Ytyä tuntuisi kyllä riittävän, odottelemma parempia testikelejä!
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Hieno homma ! Hyvä et vehkeet pelaa äs plänned! Pakko tulla joku pvä. Kattoo rintteriä. ..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Vai on se tollasen rintterin laittana!
Siihen sitten automaatioo että kääntää sisäkiertoo päälle kun teho ei riitä ja kostauden mukaan ilmoja sitten ulkoa ennen kun tiputtaa tehoa. Iv-vaimentajissa on erilaisia systeemejä, viimeksi minkö ostin, niin oli sisällä jäykkä kangas ja sen takana joku "villa". Aiemmin ostamassani oli reikäpelli kangas ja villa. k-raurasta sai n.60€ 125mm 1m kokosen vaimentimen. Sellanen sinne kannattaa laittaa ehottomasti. http://www.stark-suomi.fi/fi/%C3%A4%C3% ... m-putkelle Polyesterkuitua on vaimennusaine, kivempi vetää henkeen ku lasivilla =D
Siihen sitten automaatioo että kääntää sisäkiertoo päälle kun teho ei riitä ja kostauden mukaan ilmoja sitten ulkoa ennen kun tiputtaa tehoa. Iv-vaimentajissa on erilaisia systeemejä, viimeksi minkö ostin, niin oli sisällä jäykkä kangas ja sen takana joku "villa". Aiemmin ostamassani oli reikäpelli kangas ja villa. k-raurasta sai n.60€ 125mm 1m kokosen vaimentimen. Sellanen sinne kannattaa laittaa ehottomasti. http://www.stark-suomi.fi/fi/%C3%A4%C3% ... m-putkelle Polyesterkuitua on vaimennusaine, kivempi vetää henkeen ku lasivilla =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Laittakaa / tehkää äänenvaimentimet suosiolla kanttiseksi.
Mittailtiin kerran kaikki 125mm vaimenninmallit. Pyöreä 125-600 vaimennin sai saman tuloksen kuin suoraa peltiputki. Siitä ei ollut äänenvaimennukseen yhtään mitän hyötyä
Mittailtiin kerran kaikki 125mm vaimenninmallit. Pyöreä 125-600 vaimennin sai saman tuloksen kuin suoraa peltiputki. Siitä ei ollut äänenvaimennukseen yhtään mitän hyötyä
Tulevaisuus on sähköinen
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Projekti slide-outin kera
Törmäillessään se ääni vaimenee. Oon ihmetelly näitä vaimentimia jotka on käytännössä suora putki reijillä ja sit ympärillä villaa. Mihin sen toiminta edes vois perustua.
Rosmo
Re: Projekti slide-outin kera
Ääniaallot ei kimpoa seinämästä takaisin vaan villa imee sen itseesnä. Vaikka ilma kulkeekin suoraan, niin äänet kimpoilee ympäriinsä.Rantarosvo kirjoitti:Törmäillessään se ääni vaimenee. Oon ihmetelly näitä vaimentimia jotka on käytännössä suora putki reijillä ja sit ympärillä villaa. Mihin sen toiminta edes vois perustua.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Lämmittimiä en ole päässyt vieläkään testailemaan kunnon pakkasilla. Lämmittimet kierrättävät nyt sisäilmaa ja viikonlopulle laitoin lämmittimet testiin. Perjantaina n. klo 17 lämmittimet päälle. 10 astetta tunnissa nousi sisälämmöt. Lämmittimien oma 100Ah:n akku loppui lauantai-aamuna. Akku ei ollut aivan täydessä tällingissä, olin aiemmin viikolla pyöritellyt sillä lämmittimiä pari tuntia. Akku latinkiin ja lämmittimet tulille. Pyynti 21 astetta ja koko viikonlopun oli autossa lämmin. Nyt sunnuntaina klo 22 lämmöt pois. Ulkona piti muutaman asteen pakkasia, tuulta ja tuiverrusta. Arviolta 20 litraa ryystivät nuo löpöä yhteensä, en tiiä onko paljon vai vähän. Peräkammarin ovi tyhjään takatilaan vielä falskaa. Lauantaina huomasin siellä olevan melko kosteaa, kun alumiinirangat hikoilivat katossa. Polttelin takatilassa päivän petroolilämmitintä niin sai tilan melko kuivaksi. Auton eristetyt sivulasit saivat jääkuorrutteen katolta sulavista lumista. Ruumatiloissa n. 5 astetta lämmintä hukkalämmöstä eikä kylkiluukuissa jää pysynyt.
Äänenvaimentimenkin väkertelin, mutten sitä ehtinyt testaamaan. Minkkiverkosta S:n muotoinen putki. Päälle johonkin ilmaistointisuodattimeen tarkoitettu suodatinkangas (oli halpa), rautalangalla kiinni pyöritellen. Tämän päälle villaa ja rautalankaa. Suodatinkankaan olisi tarkoitus pitää villapöly poissa ja villan imeä ääni. Järkevää kuorta en vielä keksinyt, niin pyöräytin päälle alufoliota ja viimeistelin ammattimaisesti aluteipillä. Minkkiverkkoa näkyy ässän päissä sen verran, että kiinnitys aluputkiin on helppo. Tästä olisi Ankkalinnan Pelle Pelotonkin ylpeä
Talvireissu lähenee. Ruumat jos ehtisi vielä eristämään, falskaavan makkarin oven tiivistämään ja jonkun sähköpatterin ruumaan viskaamaan vesien suojaksi, sittenpä ei enää tarviis välttämättä muuta kuin jännittää mimmoinen kitkakerroin löytyy teiden ja renkaiden välistä..
Äänenvaimentimenkin väkertelin, mutten sitä ehtinyt testaamaan. Minkkiverkosta S:n muotoinen putki. Päälle johonkin ilmaistointisuodattimeen tarkoitettu suodatinkangas (oli halpa), rautalangalla kiinni pyöritellen. Tämän päälle villaa ja rautalankaa. Suodatinkankaan olisi tarkoitus pitää villapöly poissa ja villan imeä ääni. Järkevää kuorta en vielä keksinyt, niin pyöräytin päälle alufoliota ja viimeistelin ammattimaisesti aluteipillä. Minkkiverkkoa näkyy ässän päissä sen verran, että kiinnitys aluputkiin on helppo. Tästä olisi Ankkalinnan Pelle Pelotonkin ylpeä
Talvireissu lähenee. Ruumat jos ehtisi vielä eristämään, falskaavan makkarin oven tiivistämään ja jonkun sähköpatterin ruumaan viskaamaan vesien suojaksi, sittenpä ei enää tarviis välttämättä muuta kuin jännittää mimmoinen kitkakerroin löytyy teiden ja renkaiden välistä..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Projekti slide-outin kera
No sen toiminta perustuu Helmholtz-resonaattoriin. Ajatuksena on saada ääniaalto resonoimaan voimakkaasti ja sijoittaa siihen resonointikohtaan sopivasti ääntä absorboivaa materiaalia, kuten villaa. Elikkäs vahvistetaan ääntä resonaattorilla ja vaimennetaan se siellä missä se on kovimmillaan, resonaattorissa.Rantarosvo kirjoitti:Törmäillessään se ääni vaimenee. Oon ihmetelly näitä vaimentimia jotka on käytännössä suora putki reijillä ja sit ympärillä villaa. Mihin sen toiminta edes vois perustua.
Helmholtz-resonaattori toimii aika kapealla taajuusalueella ja lisäksi vain pienillä taajuuksilla, joten se pitäisi virittää tapauskohtaisesti. Jos ei toimi, niin viritykset ei ole kohdallaan.
Niin, ja tossa ei ole mitään ylimaallista tiedettä taustalla. Veikkaisin, että aika pitkälle noita on viritelty kokemuksen perusteella. Mutta kyllä niitä nykyään päästään ihan oikeastikin mitoittamaan.
Perillepääsy on yliarvostettua.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Moikka. Teit niiku imuilmanvaimentimen? Vai kuis?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Täälläpä sitä Vuokatissa ollaan, Kattivankkurin karvanaamarialueella. Pakkasta ollut 6-8 astetta eikä oo vieläkään tarvinnut palella. Lämmittimet ovat itseasiassa olleet tulilla jo melkein viikonpäivät kun ennen reissua meillä kävi vieraita ja osa lapsista halusi nukkua bussissa.
Otin maanantaina auton liikenteeseen ja yllättäen Trafi ei enää halunnutkaan neljää euroa liikenteeseen otosta Auton pihasta pois saaminen ja varsinkin takaisin änkääminen oli hieman haasteellista paksujen lumivallien vuoksi. Rauta- ja lumilapiolla, kolalla, hiekoitussepelillä, kahdella käsiparilla ja muutamalla tunnilla selvittiin. Loput puskettiin autolla.. Kävin tankkaamassa kiisselit ja vedet. Mutta Bilteman 50 litran lämminvesivaraajan tyhjennys ei ollutkaan onnistunut syksyllä, sillä mokoma alkoi fuskaamaan vettä rakosista kun pumppua käynnistelin. Olin syksyllä liruutellut mielestäni kaikki vedet varaajasta pois, varoventtiilistäkään ei enää mitään tullut. Mutta eipä se sitten ollutkaan kokonaan tyhjentynyt En enää tälle reissulle ehtinyt uutta varaajaa hankkimaan, joten varaajan syöttö irti ja tulppaus niin sai sentään kylmän veden toimimaan. Täytyy kait jatkossa paineilmalla puhallella kaikki varmasti tyhjiksi.
Juu, se äänenvaimennin ei ollut imuääniin, vaikka ne melkein kovimmat ovatkin. Imupaikkojen sijoitus vaan on sellainen ettei ne niin pahasti häiritse unta. Vaimennin tuli ruumakamarin puhallukseen ja yllättäen se toimi todella hyvin. Luulin sen vaimentavan vain vähän ääniä, mutta nyt ei enää kuulu kuin aavistuksen matalaa huminaa. Mutta vaimentimen lisäyksen jälkeen alkoi häiritsemään polttimien solenoiditoimisten pumppujen nakutus, joka aiemmin jäi paremmin piiloon huminan alle. Pumpuissa on kumikiinnikeet, mutta niistä huolimatta nakutus on kova. Täytyy jotain veimennusta vielä kehitellä niille.
Hyvin sujui reissu Vuokattiin talvikelissä. Vain yhdessä risteyksessä meinasi vähän pitkäksi mennä kun tuli niin yllättäen... Ehket ois voinu vähän ennakkoon jarrutella enempi, mut siitäkin selvittiin.. Ketään ei näkyny missään, niin saatettiin poiketa liikenteenjakajan väärältä puolelta..
Laskettelukeskuksen vaunualueelle tähdättiin, mutta Kattivankkurin puolelle päädyttiin. Mutta ei haitanne. Palvelu ystävällistä ja iso auto kelpuutettiin. Hyvä paikkakin saatiin. Auton edessä saunat ja käynti rinteille, auton takana tilaussaunat ja muut. Kaikki lähellä, eikä naapuritkaan häiritse. Ikkunoista näkyy vain lumisia tupperikattoja. Tänään aamu aloiteltiin pekonilla ja munilla. Koko päivä oltiin laskemassa, mitä nyt pikaisesti piipahdettiin autossa. Päivä viimeisteltiin tilaussaunalla ja Netflixin elokuvatarjonnalla. Kyllähän täällä kelpais vaikka pidempäänkin olla.
Ei oo vesien jäätymisongelmiakaan ollut. Teknisten tilojen ruumaluukkuja en ehtinyt eristämäään, mutta leikkasin finnfoamista irtopalaset luukkujen aukkoihin ja ruumassa on 400 watin sähköpatteri polttimen hukkalämmön kaverina huolehtimassa että vesi pysyy juoksevana. Näille keleille tuntuu riittävän.
Otin maanantaina auton liikenteeseen ja yllättäen Trafi ei enää halunnutkaan neljää euroa liikenteeseen otosta Auton pihasta pois saaminen ja varsinkin takaisin änkääminen oli hieman haasteellista paksujen lumivallien vuoksi. Rauta- ja lumilapiolla, kolalla, hiekoitussepelillä, kahdella käsiparilla ja muutamalla tunnilla selvittiin. Loput puskettiin autolla.. Kävin tankkaamassa kiisselit ja vedet. Mutta Bilteman 50 litran lämminvesivaraajan tyhjennys ei ollutkaan onnistunut syksyllä, sillä mokoma alkoi fuskaamaan vettä rakosista kun pumppua käynnistelin. Olin syksyllä liruutellut mielestäni kaikki vedet varaajasta pois, varoventtiilistäkään ei enää mitään tullut. Mutta eipä se sitten ollutkaan kokonaan tyhjentynyt En enää tälle reissulle ehtinyt uutta varaajaa hankkimaan, joten varaajan syöttö irti ja tulppaus niin sai sentään kylmän veden toimimaan. Täytyy kait jatkossa paineilmalla puhallella kaikki varmasti tyhjiksi.
Juu, se äänenvaimennin ei ollut imuääniin, vaikka ne melkein kovimmat ovatkin. Imupaikkojen sijoitus vaan on sellainen ettei ne niin pahasti häiritse unta. Vaimennin tuli ruumakamarin puhallukseen ja yllättäen se toimi todella hyvin. Luulin sen vaimentavan vain vähän ääniä, mutta nyt ei enää kuulu kuin aavistuksen matalaa huminaa. Mutta vaimentimen lisäyksen jälkeen alkoi häiritsemään polttimien solenoiditoimisten pumppujen nakutus, joka aiemmin jäi paremmin piiloon huminan alle. Pumpuissa on kumikiinnikeet, mutta niistä huolimatta nakutus on kova. Täytyy jotain veimennusta vielä kehitellä niille.
Hyvin sujui reissu Vuokattiin talvikelissä. Vain yhdessä risteyksessä meinasi vähän pitkäksi mennä kun tuli niin yllättäen... Ehket ois voinu vähän ennakkoon jarrutella enempi, mut siitäkin selvittiin.. Ketään ei näkyny missään, niin saatettiin poiketa liikenteenjakajan väärältä puolelta..
Laskettelukeskuksen vaunualueelle tähdättiin, mutta Kattivankkurin puolelle päädyttiin. Mutta ei haitanne. Palvelu ystävällistä ja iso auto kelpuutettiin. Hyvä paikkakin saatiin. Auton edessä saunat ja käynti rinteille, auton takana tilaussaunat ja muut. Kaikki lähellä, eikä naapuritkaan häiritse. Ikkunoista näkyy vain lumisia tupperikattoja. Tänään aamu aloiteltiin pekonilla ja munilla. Koko päivä oltiin laskemassa, mitä nyt pikaisesti piipahdettiin autossa. Päivä viimeisteltiin tilaussaunalla ja Netflixin elokuvatarjonnalla. Kyllähän täällä kelpais vaikka pidempäänkin olla.
Ei oo vesien jäätymisongelmiakaan ollut. Teknisten tilojen ruumaluukkuja en ehtinyt eristämäään, mutta leikkasin finnfoamista irtopalaset luukkujen aukkoihin ja ruumassa on 400 watin sähköpatteri polttimen hukkalämmön kaverina huolehtimassa että vesi pysyy juoksevana. Näille keleille tuntuu riittävän.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Turautappas muutama kuva meille joilla ei oo hiihtolommoo
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Hmm.. Täytyyp etsiä Androidille joku apsi, jolla vois kuvii pienentää..
Ja oikeastaan oon liukumassa, yritän tuhlata plussatunteja pienemmälle =)
Ja oikeastaan oon liukumassa, yritän tuhlata plussatunteja pienemmälle =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Nonih, löysin Pixlr:n tahi muun vaikeasti lausuttavan.. Sillä sai lisättyä kuviin efektejä kuvissa esiintyvien identiteettien suojelemisiksi..
Aamupalalla.. Pekonia ja elämisen sekasotkua Auto Kattivankkurissa Laskijat ja maisemat rinteessä
Aamupalalla.. Pekonia ja elämisen sekasotkua Auto Kattivankkurissa Laskijat ja maisemat rinteessä
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Iso-pöllyllä? No hienoo! Tänään just tyttö kysy ettö millon mennään kajaaniin kattoo isoukkia ja talvea =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Hienot maisemat! Mahtaa olla kivaa!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Projekti slide-outin kera
Tulee muuten hyvät naarmut auton kylkeen kun on nojallaan jotain(sukset) ja autossa liikutaan. Hienoa että hiihtoloma on ollu onnistunu
Rosmo
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Projekti slide-outin kera
Tuo on sitä nautintoa , mitä rakentelijalle tulee. Taitaapi olla vähän voittajaviilis T. Ari
#048
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jahas, pieni päivityspläjäys. Painotus sanalla pieni, sillä suurempia ei perinteikkäästi ole tietenkään tapahtunut.
Menkööt ranskalaisin viivoin:
- Juomavettä varten ollut säiliö pyörinyt milloin missäkin, aina edessä. Juomavesilekkeri voi olla nyt ruumassa, sitä varten on pumppu, letku ja oma juomavesihana mallia Motonet. Joskin systeemi vielä käyttökelvoton, letku antaa sen verran makua ja hajua ettei vettä tee mieli juoda. Kalj.. Kahvia tai limua siis.. Ja ehkä letkun vaihtokin kun sille päälle sattuu.
- Hupipuolelle lisätty mittareita ja kaikki käyttövipuset mittareineen siirretty keittiöön yhteen paikkaan.
- Veskiin saatu vihdoin lattia, eli lattialämmitysputket, luovutuslevyineen, veneri sekä pinta (muovimatto). Veskin listat vielä uupuvat.
- Asumustiloihin listoja pätkitty ja ruuvailtu. Väri vielä pohdinnassa, jotain täytyisi pintaan saada. Vaikkei väriä vielä olekkaan, kyllä sisus siistiyty jo huomattavasti. Mutta homma jatkuu.
- Scanialla käytetty auto öljyn ja suotimien vaihdossa, raidetangon pää vaihdettu, alusta rasvattu, olkatapit myös. Tarkoitus oli vaihdattaa myös PA -tankki, kun itseä laiskotti, mutta vilkaisun jälkeen ehdottelivat, ettei se toinna kun poikkipalkki vaatii ruostekorjausta. Tankin joutuu sitä varten kuitenkin irroittelemaan. Tässäpä siis oivaa kesälomapuuhaa. Romikselta C -profiilia ostamaan. Kyl se siit.
- Kiporin aggren bensatankki ohitettu, nykyinen mallia ulkoinen. Helpottamaan tankkausta ja luomaan turhaa turvallisuuden tunnetta. Koneen oma tankki täytetty vedellä ja glykolilla. Toimikoot ensisammutusvetenä kun muovitankki sulaa.. Ulkoisen tankin PA -letku täytyy ehkä olla paksumpi, välillä meinaa aggre sammuilla. Pari isoa flektiä pitäisi vielä nikkaroida ja luukkuun ritilä. Jos puhaltaa ilmaa ritilästä ulos, boksiin ehkä muodostuisi pieni alipaine, eikä mahdollinen vuotanut pakokaasu pääsisi missään tapauksessa sisätiloihin. Korvausilma auton alta. Siirettävä ilmamäärä saa olla melkoinen. Luukku auki ei parane pitkään agrea pyöritellä, mutta normaali pöytäpuhallin viereen hönkimään auttaa kummasti. Isoilla flekteillä luulisi helpottavan.
- Invertterilaturi alkoi temppuilemaan Juhannusreissulla (*), nyt alkaa olemaan melkoisen epäkäytettävä. Aluksi ajattelin syyksi akkuja, mutta auton käydessä akut tuntuisi latautuvat ja toimivan. Invertteri ei meinaa lähteä lataamaan ja jos lähtee, ei pitkin lataile. Akkukäytössä vastaavasti saattaa vain pienen hetken antaa 230Vac, kunnes alkaa piippailemaan. Invertterin sisäinen puhallin tuntuisi hiljenneen, ehkä turvatoiminto sulkee laitteen ettei ylikuumene. Täytyy testata puhallin.
- Aiemmin epäilin Bilteman lämminvesivaraajan jäätyneen vaikka olin sen mielestäni tyhjentänyt. Hiljattain avasin sen ja näyttäisi että säiliön sauma on ihan puhkiruostunut. Eli syynä ei ole ollutkaan jää vaan tyhjille laskettuun varaajaan on varmaan jäänyt suotuisat olosuhteet ruosteen kasvulle tai ehkä sauman emaloinnissa on ollut virhe. Täytyis ehkä laittaa Biltemalle rekkulaa.
- Ruumakamariin aloiteltu värkkäilemään portaita ja hätäuloskäyntiä. Kaidekin vielä uupuu.
- Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, keittiöön tulostettu uusi lamppu Edellinen oli melko painava ja heiluminen lopulta alkoi murtamaan johdon kuparia ja lamppu alkoi pätkimään. iltasella netistä valkkasin varjostimen, laitoin tulostumaan. Aamulla vaihdoin varjostimen, lyhensin murtuneen johdon ja hyvä tuli. =)
Sellaista. Nyt on jännät paikat. Auto ei olekaan omassa pihassa vaan muutaman yön "yökylässä" toimittamassa väliaikaismajotusta melkeinpä tuntemattomille ihmisille. Noh, ei ole edes yörättiä, missä olisi bussin kuvia. Ehkä tässä jotenkin pärjäillään.
Kuvia ois kiva laitella.. Mutta eilen illalla olin tyhjennellyt autoa kaikesta irtonaisesta listanpätkästä ja työkaluista, imurointia vailla valmiina väliaikaismajotukseen. Otin sitten parit pätkät videota ilman sen suurempia ajatuksia tai käsikirjoituksia. Kokeillaanpa laittaa ne tuupiin:
https://youtu.be/SDZPCuD3HeU
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/SDZPCuD3HeU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
https://youtu.be/SefBrgNLCHQ
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/SefBrgNLCHQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
*) Juhannuksena oltiin Puumalassa Pistohiekan lopetetulla leirintäalueella pari yötä. Hieno paikka, rauhallista oli. Sattuipa siellä olemaan Cyborkikin. Lupasin käydä bussin katsomassa, mutta jäi harmittamaan kun aika jotenkin vierähti ja Juhannuspäivänä tulikin jo hoppu lähteä viemään emäntää töihin. Oli sen verran kiinnostavan kuuloinen auto että se täytyy vielä joku päivä nähdä! =)
Menkööt ranskalaisin viivoin:
- Juomavettä varten ollut säiliö pyörinyt milloin missäkin, aina edessä. Juomavesilekkeri voi olla nyt ruumassa, sitä varten on pumppu, letku ja oma juomavesihana mallia Motonet. Joskin systeemi vielä käyttökelvoton, letku antaa sen verran makua ja hajua ettei vettä tee mieli juoda. Kalj.. Kahvia tai limua siis.. Ja ehkä letkun vaihtokin kun sille päälle sattuu.
- Hupipuolelle lisätty mittareita ja kaikki käyttövipuset mittareineen siirretty keittiöön yhteen paikkaan.
- Veskiin saatu vihdoin lattia, eli lattialämmitysputket, luovutuslevyineen, veneri sekä pinta (muovimatto). Veskin listat vielä uupuvat.
- Asumustiloihin listoja pätkitty ja ruuvailtu. Väri vielä pohdinnassa, jotain täytyisi pintaan saada. Vaikkei väriä vielä olekkaan, kyllä sisus siistiyty jo huomattavasti. Mutta homma jatkuu.
- Scanialla käytetty auto öljyn ja suotimien vaihdossa, raidetangon pää vaihdettu, alusta rasvattu, olkatapit myös. Tarkoitus oli vaihdattaa myös PA -tankki, kun itseä laiskotti, mutta vilkaisun jälkeen ehdottelivat, ettei se toinna kun poikkipalkki vaatii ruostekorjausta. Tankin joutuu sitä varten kuitenkin irroittelemaan. Tässäpä siis oivaa kesälomapuuhaa. Romikselta C -profiilia ostamaan. Kyl se siit.
- Kiporin aggren bensatankki ohitettu, nykyinen mallia ulkoinen. Helpottamaan tankkausta ja luomaan turhaa turvallisuuden tunnetta. Koneen oma tankki täytetty vedellä ja glykolilla. Toimikoot ensisammutusvetenä kun muovitankki sulaa.. Ulkoisen tankin PA -letku täytyy ehkä olla paksumpi, välillä meinaa aggre sammuilla. Pari isoa flektiä pitäisi vielä nikkaroida ja luukkuun ritilä. Jos puhaltaa ilmaa ritilästä ulos, boksiin ehkä muodostuisi pieni alipaine, eikä mahdollinen vuotanut pakokaasu pääsisi missään tapauksessa sisätiloihin. Korvausilma auton alta. Siirettävä ilmamäärä saa olla melkoinen. Luukku auki ei parane pitkään agrea pyöritellä, mutta normaali pöytäpuhallin viereen hönkimään auttaa kummasti. Isoilla flekteillä luulisi helpottavan.
- Invertterilaturi alkoi temppuilemaan Juhannusreissulla (*), nyt alkaa olemaan melkoisen epäkäytettävä. Aluksi ajattelin syyksi akkuja, mutta auton käydessä akut tuntuisi latautuvat ja toimivan. Invertteri ei meinaa lähteä lataamaan ja jos lähtee, ei pitkin lataile. Akkukäytössä vastaavasti saattaa vain pienen hetken antaa 230Vac, kunnes alkaa piippailemaan. Invertterin sisäinen puhallin tuntuisi hiljenneen, ehkä turvatoiminto sulkee laitteen ettei ylikuumene. Täytyy testata puhallin.
- Aiemmin epäilin Bilteman lämminvesivaraajan jäätyneen vaikka olin sen mielestäni tyhjentänyt. Hiljattain avasin sen ja näyttäisi että säiliön sauma on ihan puhkiruostunut. Eli syynä ei ole ollutkaan jää vaan tyhjille laskettuun varaajaan on varmaan jäänyt suotuisat olosuhteet ruosteen kasvulle tai ehkä sauman emaloinnissa on ollut virhe. Täytyis ehkä laittaa Biltemalle rekkulaa.
- Ruumakamariin aloiteltu värkkäilemään portaita ja hätäuloskäyntiä. Kaidekin vielä uupuu.
- Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, keittiöön tulostettu uusi lamppu Edellinen oli melko painava ja heiluminen lopulta alkoi murtamaan johdon kuparia ja lamppu alkoi pätkimään. iltasella netistä valkkasin varjostimen, laitoin tulostumaan. Aamulla vaihdoin varjostimen, lyhensin murtuneen johdon ja hyvä tuli. =)
Sellaista. Nyt on jännät paikat. Auto ei olekaan omassa pihassa vaan muutaman yön "yökylässä" toimittamassa väliaikaismajotusta melkeinpä tuntemattomille ihmisille. Noh, ei ole edes yörättiä, missä olisi bussin kuvia. Ehkä tässä jotenkin pärjäillään.
Kuvia ois kiva laitella.. Mutta eilen illalla olin tyhjennellyt autoa kaikesta irtonaisesta listanpätkästä ja työkaluista, imurointia vailla valmiina väliaikaismajotukseen. Otin sitten parit pätkät videota ilman sen suurempia ajatuksia tai käsikirjoituksia. Kokeillaanpa laittaa ne tuupiin:
https://youtu.be/SDZPCuD3HeU
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/SDZPCuD3HeU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
https://youtu.be/SefBrgNLCHQ
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/SefBrgNLCHQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
*) Juhannuksena oltiin Puumalassa Pistohiekan lopetetulla leirintäalueella pari yötä. Hieno paikka, rauhallista oli. Sattuipa siellä olemaan Cyborkikin. Lupasin käydä bussin katsomassa, mutta jäi harmittamaan kun aika jotenkin vierähti ja Juhannuspäivänä tulikin jo hoppu lähteä viemään emäntää töihin. Oli sen verran kiinnostavan kuuloinen auto että se täytyy vielä joku päivä nähdä! =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Projekti slide-outin kera
Todella upea
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Projekti slide-outin kera
Tosi hienoa jälkeä
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Nättiä jälkeä tuo ruumakammari on aivan helmi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun