WV LT 35 - projekti

Kerro omasta projektistasi
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Sillä pianolla kun soitti sen jälkeen Rekkamies-biisin, niin siinä on ollut myös tuoksu mukana..... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Itselläni on tuossa 14" kummit, ja juuri tuo vika että ylämäkiin ei tahdo varsinkaan kuormalla nousta kovin lahjakkaasti ilman kunnon alkuvauhtia. Sitä ajatellen en ole viitsinyt isompaan pyörään katsastaa, kun sitten se ylämäkinousu olisi vielä huonompaa.

4-vaihe on suorastaan liian lyhyt, ja/tai 5-vaihde alkaa liian "matalalta". Vitosella kun päästellee jollain pimeällä varalentokentällä niin menee yli 100, mutta siihen tarvii oikeasti se 2-3 kilometriä melko tasaista. Nelosella pääsee hikiseen 70, en ainakaan itse viitsi vinguttaa kovempaa enää.

Periaatteessa jos katsastaisi 16" kumeille, niin melkein pääsisi maantievauhtia 4:lla.

Nyt tämä omani kulkee jo 90-95 eikä paljoo laiskistu ylämäissäkään. Kävin tuossa ajelemassa koneluukku auki pitkin kyliä melkein 60km ja ruuvailin samalla ruuvia. Pitkissä ylämäissä hiipuu nopeus 5-pykälällä jonkin verran, mutta jaksaa silti pitää vauhdin 70-80 jos ei ole kovin jyrkkä.

Toinen pikku vika oli jumittava käsijarru kuskin puolella. Tässä liene osasyyllinen myös niiden kovien pakkasten kenkkuiluun. Ei se pahasti ottanut kiinni, mutta kuitenkin otti. Sekin alkoi toipumaan kun lämmitin vaijeria ensin ja tuuttasin CRC:tä rutkasti kaikkiin kuoren halkeamiin.

Olisin muuten vaihtanut vaijerit tänään, mutta kun en saanut vaijereita irti, kun menevät sinne rummun suojapellin taakse. Onko nämä sellaiset rummut mitkä pitää pikkureikiin laitetuilla pulteilla kammeta hiljalleen irti, vai pitäisikö lähteä ihan koputtelemalla?

Naputtaisiko joku ihan seikkaperäisen ohjeen rummun irrottamiseen, takajarrujen purkuun ja uusien ositen laittamiseen paikalleen. Ja jos mielenkiinto riittää niin levyjarruille sama juttu. Mistään ei tunnu löytyvän kovin tarkkasanaisia ohjeita tuohon hommaan.

Olisi perkuleen mukava opetella kunnolla tuo jarrun kasaaminen ihan omin avuin, niin ei tarvisi aina konsultoida naapuria asiassa kun se ei ole sellainen "opettajatyyppi" vaan tehdä suihkaisee homman mieluumin yksin.

Aikaa kuitenkin on, niin ehtii itsekseen pohtia miten mikäkin pitää laittaa.

Huomenna heitän lenkin Raisiossa, joten sillä reissulla on varmaan parempi vielä ruuvailla kun pääsee ajelemaan kunnolla maantienopeutta eikä tarvi vähänväliä jarrutella.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Schaza kirjoitti:...ihtanut vaijerit tänään, mutta kun en saanut vaijereita irti, kun menevät sinne rummun suojapellin taakse. Onko nämä sellaiset rummut mitkä pitää pikkureikiin laitetuilla pulteilla kammeta hiljalleen irti, vai pitäisikö lähteä ihan ko...
Kuusiokolopultti auki ja 17mm pultit rummun pikkureikiin ja tasaista kiristämistä. Rumpu irtoaa vetoakselin laipasta. Helppo homma. Kun läjäät takaisin ei kannata laittaa automaattikiristäjää liian kireälle. Mielummin lypsää jarrulla kohdilleen ja sitten laittaa käsijarruvaijerit lopulliseen kireyteen.

Jos päätät vaihtaa kengät samalla. Kannattaa huomioida - jarrumännät pomppaa sylinterin sisällä olevan jousen ansiosta ulos. Eli kun kengät irtoaa sinkoaa männät ulos ellei niitä kiilaa esim nippusiteillä tai kuminauhalla.

Tuon opin kantapään kautta - jarrujen ilmaaminen on mukava homma varsinkin kun ilmanippa napsahtaa juuresta poikki :)

Kannattaa antaa pieni WD40/CRC esikäsittely nipalle muutamaa päivää ennen remppaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Kiitosta vain kaikille hyvästä yhteistyöhalukkuudesta. Ei kovin monella foorumilla tapaa tälläistä.

Hankalaa tämä kun ei tiedä noiden moottoreiden sun muiden rassaamisesta paljoakaan, ja halua olisi oppia "omavaraiseksi" tässä hommassa. En kuitenkaan mihinkään ammattikoulun autolinjalle mene... enää.

Kevät on ilmeisesti tuloillaan, kun tänään satoi ensimmäisen kerran vettä sitten alkusyksyn. Tuo sateen ropina olikin niin hienoa että sitä piti oikein kuunnella tovin aikaa ennen kuin osasi mennä sisätiloihin.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Tosi mukava kysellä täällä vinkkejä...(toisten kokeilemia ja maksamia...) :) Pitää vaan muistaa se savolaisten sananlasku: vastuu siirtyy keskustelun alettua kuuntelijalle, täällä lukijalle.... :) Vitsi vitsinä, foorumia vuosia seuranneena, harvinaisen asiallista (pientä jäynää) tekstiä ollut verrattuna noihin "kuraposteihin"......
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Niin tuo vesisadejuttu unohtu... Sekin omassa lajissaan joskus aivan nautittavaa kuunneltavaa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

vähän off topic mut jossain porin lähellä oli tollanen miehistö hyttinen lava lt myynnissä? muistaakseni 1500e??? yv:nä saa numeron jos tarvii
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

+Maankio- kirjoitti:vähän off topic mut jossain porin lähellä oli tollanen miehistö hyttinen lava lt myynnissä? muistaakseni 1500e??? yv:nä saa numeron jos tarvii
Ei nyt toista tuommosta kaakkia vähään aikaan ostella, kun pitää ensin saada nuo aiemmat raadot pihasta pois (3 x Seat Ibiza SXi/GL). Kyllä hakusessa olisi joku raato mistä voisi riipiä varaosia ja rakentaa kunnon lumiauran/puunkuljetusvärkin, mutta hinta max. 200.-

Eihän tämäkään minkä ostin ajoon, maksanut kun 450 niin raatoja voisi saada ihan kilohinnalla.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Mielenkiintoista on hän... nyt kun yöpakkasetkin on hellittänyt, niin on hävinnyt kaikki pahemmat kuuman koneen käynnistymisvaikeudetkin. Välillä on kaupan pihasta lähtiessä vieläkin vähän pitkä vieteri, mutta kuitenkin käynnistyy kun aikansa pyytää.

Pakkasten aikaan ei ollut toivoakaan että olisi enää lähtenyt lämpöisenä jos vaikka vartinkin oli välissä sammuksissa. Ihan tuliteränkin akun sai jauhaa tyhjäksi ilman mitään yritystä.

Sammutussolenoidissa on edelleen jokin häikkä, joka johtunee siitä että on paristi mennyt johto oikariin. Jompikumpi pää on vialla, solenoidi tai virtalukko josta veikkailisin jälkimmäistä koska solenoidi naksuttaa suoraan akulta ihan nätisti.

Tämän ajattelin fiksata laittamalla solenoidille oman katkaisijan kojetauluun samalla kun laitan hehkutukselle oman napin. Tulee samalla tuollainen alkeellinen varkaussuoja. :lol:

Eikös kuitenkin solenoidille tule koko ajan virta sillon kun kone käy?

Ongelmat kulkemisessa ja jaksamisessakin on parantuneet huomattavasti, ja keskikulutus tipahtanut 11,6 (tammikuu) -> 7,6 /100 (maaliskuu) ilmojen lämmettyä pysyvämmin plussalle.

Pahimmillaan noiden kulku- ja käynnistysongelmien sekä -30*C pakkasten aikaan (joulukuu) kulutus oli vaatimattomat 16,1/100. Mihin lienee naftat valuneet... raakana putkesta ulos? :lol:

Muita tekniikkakysymyksiä:

Onko missään päin autoa laakereissa rasvanippoja mitä voisi täytellä, vai onko kaikki umpikuorisia kertakäyttöversioita? On tuo värkin pohja niin paksussa massassa (ja kurassa) ettei tiedä mistä nippoja etsisi. En viitsisi alkaa vuoleskelemaan massoja pois ihan pelkän etsimisen ilostakaan.

Kardaanin ristikosta löysin nipan, mutta sekin mokoma pitänee vaihtaa kun ei mene mönjä läpi.

Kellään kokemusta saako "kuivaan" palloniveleen rasvanipan kylkeen. Ennen vanhaan näitä kuulemma on ollut autoissa yleisemmin? Pidentäisi kuulemma käyttöikää vuosilla, jos sinne saisi vähän liukastetta väliin pari kertaa vuodessa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

LT:n syöttöpumpun magneettiventtiissä tulee olla virta kun kone käy. Veneissä on asia toisinpäin eli dieseli rouskuttaa vaikka ei ole virtaa.

Koneen matkustamon puoleisessa päädyssä on termari, joka haistelee koneen lämpötilaa. Hehkurele säätelee hehkuaikaa tuon termarin mukaan. Termari löytyy syöttöpumpun hihnan takaa. Sen johdot ja Abikot kannattaa tarkistaa. Johdot kovettuu kuumassa konehuoneessa vuosien saatossa.

Itse tuskailin tuon hehkureleen kanssa ennen kuin löysin vian Abikosta. Kolme rele-kandia ehdin testata. Startti ei lähtenyt sahaamaan ennen kuin hehkuvalo oli sammunut. Hehkuvalon sai sammumaan ainoastaan repimällä hehkureleen irti. Mukava pikkuvika varsinkin lauttajonossa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Mahtaisiko kaikki johtua jostain huonosta liitoksesta. Kovilla pakkasilla huonon liitoksen aiheuttama vastus lienee aika kova, niin josko magneetti olisi välillä käynyt kiinni aiheuttaen sammumista ja hyydyskelyä. Ja tottahan auton sammuttua piuha kylmenee ensimmäisenä, kun on avoin ulkoilmaan tuo koneen ympärys.

Joskus kun saa tempaistua oikein mojovan potkun persauksilleen (ennen tulevaa talvea), niin voisi ottaa asiakseen vaihtaa kokonaan tuon solenoidin johdon ja laittaa sen vaikkapa jonkinlaisen kuumankestoisen letkun sisään. Sitten se olisi joskus taas helppo vaihtaa vetämällä vanha johto letkusta ulos ja lykkäämällä uuden tilalle. Ei tarvisi arpoa että mistähän se tulee ja mihinkähän se menee.

Edellinen (tämänhetkinen) johtoviritelmä ilmeisesti kärähti ensimmäisen (ja toisenkin, ja kolmannenkin) kerran sen vuoksi, että kuori suli johonkin koneen kylkiin ja tuli oikari. Sitten vedin piuhan ihan uutta reittiä konehuoneeseen, niin nyt on kestänyt.
Vastaa Viestiin