Sivu 1/5

WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 11:41
Kirjoittaja Schaza
Moron,

Tuli hommattua tuossa tuollainen "duppelikoppi" LT35 volkkari projektiksi, ja tarkoitus olisi tehdä siitä tilava kuljetin 4+ hengen perheelle. Lähdinpä sitten etsimään tietoa tuosta turvavöiden jälkiasennuksesta, ja törmäsin tänne.

Teillä kun on tietoa ja taitoa noiden isosten modailusta, niin kertokaapas ihan ensin millä eväillä saan tuosta 3 hengen kopista rakenneltua 7 hengen kopin?

Takapenkillä ei ole turvavöitä, mutta siellä saa tilapäisesti kuljettaa 4 ihmistä. Tarvinko ehdottomasti 4 turvavyötä lisää jotta kopista tulee virallisesti 7 paikkainen?

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 12:42
Kirjoittaja Reddewil
Teretulemast foorumille.

Onko se auto nyt pakettiautoksi rekisteröity? Nuo tilapäisistuimet kai eivät enää ole mahdollisia, mutta joskus laitetuissa kai on mahdollisia käyttää ja vöitä saa laittaa mutta se ei tee niistä virallisia istuimia. Miten muistelisin että tuollainen paku on mahdollista muuttaa henkilöautoksi, jolloin paikkalukua voidaan nostaa istuinten salliessa aina 1+8 asti, mutta varjopuolena tässä on autoveron maksu. Vero määräytyy uuden vastaavan henkilöauton mukaan, eli on joitakin kymppitonneja.
Tämä on vanhasta muistista kun joskus aikoinani ihmettelin käytettyjen wv transportterin ja caravellen hintaeroja, toinen on paku ja toinen henkilöauto. Pakusta saa verot maksamalla ja muutoskatsastuksella henkilöauton, mutta se ei ole oikein kannattavaa.
Mailaa akelle tai käy konttorilla niin saat (ehkä) tarkan vastauksen :wink:

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 12:52
Kirjoittaja Schaza
Reddewil kirjoitti:Teretulemast foorumille.

Onko se auto nyt pakettiautoksi rekisteröity? Nuo tilapäisistuimet kai eivät enää ole mahdollisia, mutta joskus laitetuissa kai on mahdollisia käyttää ja vöitä saa laittaa mutta se ei tee niistä virallisia istuimia. Miten muistelisin että tuollainen paku on mahdollista muuttaa henkilöautoksi, jolloin paikkalukua voidaan nostaa istuinten salliessa aina 1+8 asti, mutta varjopuolena tässä on autoveron maksu. Vero määräytyy uuden vastaavan henkilöauton mukaan, eli on joitakin kymppitonneja.
Tämä on vanhasta muistista kun joskus aikoinani ihmettelin käytettyjen wv transportterin ja caravellen hintaeroja, toinen on paku ja toinen henkilöauto. Pakusta saa verot maksamalla ja muutoskatsastuksella henkilöauton, mutta se ei ole oikein kannattavaa.
Mailaa akelle tai käy konttorilla niin saat (ehkä) tarkan vastauksen :wink:
Nyt on juu pakun paperit. Sairasta tuo verotus... ei tuosta ainakaan mitään kymppitonneja ruveta pulittamaan yhtään kellekkään. Täytyy ihmetellä asiaa tuolta aken tai konttorin puolelta.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 13:04
Kirjoittaja Bussiton
Moi ! Ei ne verot enään ihan noin isoja ole vanhemmissa autoissa :wink: jos sattuu olemaan vaikka tuolta 80-luvulta niin vero ei ole vissiin kun jotain satasia :shock: kun vero lasketaan jotenkin näin: otetaan vastaava uutena myyty auto, jonka vero on X-euroa ja lasketaan paljonko on siitä on jäljellä tämän päivän hinnassa :shock: eli melko monimutkaista :cry:

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 13:08
Kirjoittaja Schaza
Bussiton kirjoitti:Moi ! Ei ne verot enään ihan noin isoja ole vanhemmissa autoissa :wink: jos sattuu olemaan vaikka tuolta 80-luvulta niin vero ei ole vissiin kun jotain satasia :shock: kun vero lasketaan jotenkin näin: otetaan vastaava uutena myyty auto, jonka vero on X-euroa ja lasketaan paljonko on siitä on jäljellä tämän päivän hinnassa :shock: eli melko monimutkaista :cry:
Näin minäkin aattelin, ettei aleta sentään 5-numeroisia lukuja latomaan loppusumman kohdalle... nuo 3-numeroiset vaikuttaa jo paljon mukavammilta. :D

Nyt kohta lähdetään hakemaan volkkari kotiin 150km päästä, ja pelkona on että tuleeko ensimmäinen menoerä jo ennen kun auto edes lähtee edellisen omistajan pihasta. Voipi olla että laturi menee remonttiin ennen kun päästään lainkaan tien päälle.

Täytyy toivoa parasta, kun meininki olisi saada kärry tuonne omaan talliin tutkittavaksi ja ronkittavaksi. Nyt on uhka että remonttia aletaan tehdä taivasalla uteliaiden silmäparien ympäröimänä.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 13:40
Kirjoittaja Reddewil
Bussiton kirjoitti:Moi ! Ei ne verot enään ihan noin isoja ole vanhemmissa autoissa :wink: jos sattuu olemaan vaikka tuolta 80-luvulta niin vero ei ole vissiin kun jotain satasia :shock: kun vero lasketaan jotenkin näin: otetaan vastaava uutena myyty auto, jonka vero on X-euroa ja lasketaan paljonko on siitä on jäljellä tämän päivän hinnassa :shock: eli melko monimutkaista :cry:
Juu tuo kuulostaisi kohtuullisemmalta, mutta mulla on paha kutina että se meni nimenomaan uuden vastaavan mukaan, kun sitä selvitin... Mutta toivottavasti muistan väärin ja lähteeni puhuivat puutaheinää :lol:

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 05 Kesä 2009 18:59
Kirjoittaja Wonderi
Juu kyllä "suomiauto" pakettiauton muuttaminen henkilöautoksi vaatii sen alkuperäisen uuden hinnan mukaan maksetun autoveron. Auto pitäisi ilmeisesti käydä rekisteröimässä välillä ulkomaille ja sitten tuoda takaisin suomeen että saisi maksaa autoveron sen nykyarvon mukaan niin kuin uittoautoistakin.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 08 Kesä 2009 17:11
Kirjoittaja Schaza
Naapurin ukko tuossa turisi kokemuksesta, että LT:n voi pitää tuossa mallissaan, niin 7 hengen kuljettaminen on teoriassa luvallista koska vain. Noilla oli ennemmin kuulemma myös LT ennen kun perhe kasvoi "liikaa".

Elikkä ei saa korvata tuota takaosan vaneripenkkiä millään paremmalla, vaan sen on oltava alkuperäinen max. 2cm vaahtomuovipehmusteella. Vyöt saa laittaa, mutta penkkiä ei saa muuttaa.

Tietääkö kukaan tälläisen asian oikeata tolaa nykypäivänä?

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 08 Kesä 2009 18:50
Kirjoittaja Schaza
Tuli tuossa tunti... parikin... toljotettua tuota autoa ikkunasta kun pikkuipana koisasi... jos tekiskin lavan päälle semmosen irrotettavan kajuutan, mis on punkat ninko pitkittäin isoille ja pienemmille poikittain. Semmoinen vaan liinoilla kiinni kun reissu alkaa, ja irti kun ollaan taas kotona.

Ei tuos koneessa ole kuiteskaan tarkoitus pidempiä aikoja asua, vaan pelkästään kulkea koko porukalla paikasta A paikkaan Ö... asumukset on kun pykää teltan pystyyn.

Vaihtoehtona tietenkin on duunata tuosta kuorma-auto, ja lyödä kiinni vaihtolavapelit. Tuollasen kipillisen vaihtolavapelin näin joskus, en tiedä sitten mistä semmosia saa. :D :D

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 02 Heinä 2009 08:40
Kirjoittaja Schaza
Oliko kellään noista turvavyöpykälistä tietoa. Koitin tuossa lukea noita lakeja, mutta eihän tuollaisesta mitään ymmärrä. Paikat vöille on seinissä, joten tuo 3+4 pitäisi saada läpi katsastuksesta sen puolesta ettei itse tarvi kyhäillä mitään virityksiä.

Ja sitten tämä tilapäinen kuljettaminen. Tarkoittaako se sitä, että saan ottaa kyytiin esim. 4 henkeä haaksirikkoisia tienposkesta ja pudottaa lähimmälle huoltoasemalle, vai sitä että voin koska tahansa iskeä takapenkin täyteen ketä tahansa ja ajaa esim. 300km päähän kyläilemään, kunhan en tee sitä joka päivä...?

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 02 Heinä 2009 17:27
Kirjoittaja ponupannu11
Schaza kirjoitti:Oliko kellään noista turvavyöpykälistä tietoa. Koitin tuossa lukea noita lakeja, mutta eihän tuollaisesta mitään ymmärrä. Paikat vöille on seinissä, joten tuo 3+4 pitäisi saada läpi katsastuksesta sen puolesta ettei itse tarvi kyhäillä mitään virityksiä.

Ja sitten tämä tilapäinen kuljettaminen. Tarkoittaako se sitä, että saan ottaa kyytiin esim. 4 henkeä haaksirikkoisia tienposkesta ja pudottaa lähimmälle huoltoasemalle, vai sitä että voin koska tahansa iskeä takapenkin täyteen ketä tahansa ja ajaa esim. 300km päähän kyläilemään, kunhan en tee sitä joka päivä...?

Tere,mulla on ollu noita tilapäis penkillisiä Vaneja muutama kappale ja mulla on kolme muksua jokka on on ollu kyytillä ku on kuljettu paikasta toiseen pitkiäki matkoja ja on ajettu poliisi ratsiaanki eikä koskaan ole ollu mitään sanomista kyytiläisistä,kerran kyselin konttorilla vania leimatessa katsurilta et mitä se tuo tilapäinen kuljettaminen oikein lain mukaan on niin se vastas etteipä sitä voi kukaan määrittää,et huoleti voit kyllä ajella kyytiläisten kera jos sulla on kerta maininta rekisteriotteessa tilapäis penkeistä.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 03 Heinä 2009 17:37
Kirjoittaja Viilaaja
Kai olet ottanut huomioon sen, että millään ajoneuvolla ei enään saa kuljettaa enempää kuin sen rekisteriotteeseen merkittyä määrää ihmisiä.

Tuli viime vuonna tollanen muutos.

eli 5 hengen autolla vaan 5 eikä 11 niiku ennen :P

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 03 Heinä 2009 19:35
Kirjoittaja Wonderi
Viilaaja kirjoitti:Kai olet ottanut huomioon sen, että millään ajoneuvolla ei enään saa kuljettaa enempää kuin sen rekisteriotteeseen merkittyä määrää ihmisiä.

Tuli viime vuonna tollanen muutos.

eli 5 hengen autolla vaan 5 eikä 11 niiku ennen :P
Paitsi linjaliikenteessä bussilla saa edelleen olla 30% ylimääräistä väkeä. Sama auto tilausajossa tai oman perheen kulkurina on sitten vaarallisempi eikä siihen saa ottaa ylikuormaa!

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 09 Heinä 2009 01:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla oli ennen tuollainen "Puisto-osaston tupakkihuone" LT 3+4. Takana oli vanerilaatikko istuimena. Takapenkin vyöt asensin osittain alkuperäisiin kiinnityspisteisiin ja keskipaikkojen vöitä varten tein reijät takaseinään ja laitoin kiinnityspisteisiin isot lattarautapalaset maalaisjärki-mitoituksella.

Koskaan ei tullut hytistä, vöistä eikä lisäpenkistä huomautuksia leimalla - muusta kyllä... Kyyditsemisen tilpäisyyteen ei virkavalta puuttunut 170000 kilometrin matkalla, jonka perheemme sillä taittoi. Hieno käyttöauto :)

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 09 Heinä 2009 07:12
Kirjoittaja KajNyy1
Wonderi kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:Kai olet ottanut huomioon sen, että millään ajoneuvolla ei enään saa kuljettaa enempää kuin sen rekisteriotteeseen merkittyä määrää ihmisiä.

Tuli viime vuonna tollanen muutos.

eli 5 hengen autolla vaan 5 eikä 11 niiku ennen :P
Paitsi linjaliikenteessä bussilla saa edelleen olla 30% ylimääräistä väkeä. Sama auto tilausajossa tai oman perheen kulkurina on sitten vaarallisempi eikä siihen saa ottaa ylikuormaa!
Kaj on ottanut huomioon että ylläoleva ei koske minun matkailuautoani :lol: koska autossa ei ole kellekään turvavöitä niin saa olla 30% ylikuormaa. Lisäksi saan ottaa mukaan kolme hirnujaa. :mrgreen:

Linjaauto ainaskaan tilausajossa ei saa ottaa yhtään ylimääräistä matkustajaa. :(

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 12 Heinä 2009 09:31
Kirjoittaja Schaza
Rosvolinna kirjoitti:Minulla oli ennen tuollainen "Puisto-osaston tupakkihuone" LT 3+4. Takana oli vanerilaatikko istuimena. Takapenkin vyöt asensin osittain alkuperäisiin kiinnityspisteisiin ja keskipaikkojen vöitä varten tein reijät takaseinään ja laitoin kiinnityspisteisiin isot lattarautapalaset maalaisjärki-mitoituksella.

Koskaan ei tullut hytistä, vöistä eikä lisäpenkistä huomautuksia leimalla - muusta kyllä... Kyyditsemisen tilpäisyyteen ei virkavalta puuttunut 170000 kilometrin matkalla, jonka perheemme sillä taittoi. Hieno käyttöauto :)
Tämä kääntää päitä näköjään vaikka on vielä hyvinkin työmaakoppimaisessa kunnossa. Ei enää kovin yleinen? Sas nähdä kun tuohon saa hiukan hiomalaikkaa, vasaraa, hitsiä, pakkelia, uutta sinistä, kromia ja uudet puskurit sekä valohommelit uusiksi... kun tässä illat hämärtyy, niin työtunteja ei enää lasketa, vaan -öitä ja -päiviä.

Takanahan on 4:lle vyölle valmiit reiät ja jokunen "ylimääräinenkin". Sivuissa 3-pistevöille ja 2 lannevyötä + hytin kannatinpalkin pultit.

Itte kävin leimaamassa tuon ja vaikka takapenkin vyöprojekti oli levällään takana, niin se kuittaantui pelkällä vinolla mulkaisulla. Kysyin katastajalta tuosta tilapäisyydestä, niin miekkonen vain sanoi että "kun ei kovin monena peräkkäisenä päivänä aja ratsiaan täydellä kopilla niin pitäisi mennä... se vähän riippuu että miten sitä kukakin katsoo". :wink:

Mokoma ketku tuo auto... olen tehnyt kaikkeni, mutta koko ajan jostain tihkuttaa diisseliä koneen kyljelle... vuotoa ei ole kun 1-3 yskänlääkemittaa viikossa, mutta kuitenkin niin että haisee lujaa heti kun kone lämpenee. Sitten jostain pitäisi keksiä vaihekepin ympärille se kumilupsu... sitä ei ole käytännössä ollenkaan, ja kopissa tuulee niin että kaasujalan housunpuntti nousee kainaloon kun tuolla maantietä polkee.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 12 Heinä 2009 15:03
Kirjoittaja motoku
kossina tehtiin vaihdekepin ympärille plyysistä "tonttulakit", välillä tarpeeseen, välillä huvikseen. äiteen kangasvarasto vähän hupeni, vaan tulipahan harjoiteltua räätälin ammattia :lol: :lol: että koulutuskuluihin kai tuon vois lisätä :?: :?:

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 13 Heinä 2009 01:42
Kirjoittaja Schaza
Möh, saa nähdä miten tuon vekottimen verhoilu tästä lähtee, jos vaikka tulisi tälläistä neonvihreää eläimenkarvaa. :D Ei ainakaan kävisi puhuri...

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 13 Heinä 2009 11:17
Kirjoittaja Lahti32
Onko tuo sillä kutoskoneella mitä noissa dieselvolvoissakin on? Mulla on niitä ollut muutama ja nuo polttoaineen kuseksimiset oli riesana kunnes hommasin kokonaan uuden suutinputkisarjan vaikka Motonetista (siellä halvin) ja ne suuttimen paluuletkut myös uusiksi. Sitten pysyi kuivana kauan. Velipojalla on sellainen vanha Volvo D6 yhä käytössä ja sekin vuotaa niin hirveästi että kumma kun ei syty tuleen koko laitos

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 13 Heinä 2009 11:37
Kirjoittaja Schaza
Lahti32 kirjoitti:Onko tuo sillä kutoskoneella mitä noissa dieselvolvoissakin on? Mulla on niitä ollut muutama ja nuo polttoaineen kuseksimiset oli riesana kunnes hommasin kokonaan uuden suutinputkisarjan vaikka Motonetista (siellä halvin) ja ne suuttimen paluuletkut myös uusiksi. Sitten pysyi kuivana kauan. Velipojalla on sellainen vanha Volvo D6 yhä käytössä ja sekin vuotaa niin hirveästi että kumma kun ei syty tuleen koko laitos
Taitaa kone käydä sen verran vilpoisena että liemi vain haihtuu... suuttimista tai sieltäpäin se tihkuttaa...

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 28 Heinä 2009 18:58
Kirjoittaja Schaza
Voivoi... ajattelin tuossa joku päivä ajaa volksun pukille kunhan saan reitin raivattua takapihalle, ja pistää vaihteiston ja perän öljyt uusiksi ihan huvikseni... näkisi että minkämoiset venetervat siellä pyörii.

Mitä halvatun eroa on GL-4 ja GL-5 öljyillä muuta kun W-numero?

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 28 Heinä 2009 21:54
Kirjoittaja Rosvolinna
Diesel tihkui minunkin LT:n koneesta. Taitaa olla ominaisuus. Lopulta sain sen korjattua vaihtamalla syöttöpumpun akselin tiivisteen - tihkuminen loppui siihen.

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 29 Heinä 2009 14:56
Kirjoittaja Schaza
Rosvolinna kirjoitti:Diesel tihkui minunkin LT:n koneesta. Taitaa olla ominaisuus. Lopulta sain sen korjattua vaihtamalla syöttöpumpun akselin tiivisteen - tihkuminen loppui siihen.
Hahaa, nyt ilmeisesti löytyi syyllinen. Nahtaa tulee juuri siitä pumun tienoilta, mutta en leveäpäisenä ole mahtunut niin syvälle konehuoneeseen että olisin nähnyt varsinaisen vuotokohdan... hammaslääkärin peili olisi jossain, mutta piruvie...

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 29 Heinä 2009 15:37
Kirjoittaja Rosvolinna
Tiiviste maksaa muutaman euron - asentaminen kysyy hermoa ja notkeutta. Pumppu on melko ahtaassa paikassa, ainakin kiinalaisen ulosvetäjän mielestä. Hammaspyörä istuu tiukassa ja on mokoma jotain kevytmetallia - hauras palikka :(

Pumpun akselintiiviste lähtee varovasti kaivamalla pois. Uuden muistaakseni naputtelin paikalle hylsyn avulla.

Jaon merkit löytyy pumpun hammaspyörästä, pumpun kiinnikkeestä ja vauhtipyörästä. Savutta melkoisesti, jos menee pykälän verran sivuun...

Re: WV LT 35 - projekti

Lähetetty: 30 Heinä 2009 04:44
Kirjoittaja Schaza
Noh... yskänlääkemitallinen viikkoa kohden saa mennä hukkaan vielä toistaiseksi. Katsotaan miten vehje käyttäytyy ensi kevääseen asti, josko sitten panostaisi tuohon.