WV LT 35 - projekti

Kerro omasta projektistasi
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Pöh, tänään en ole autoa viitsinyt paljoa roplata kun mittari näytti päivälläkin -24... siivoilin koko päivän verstasta, jotta saan auton sisätiloihin.
Viimeksi muokannut Schaza, 06 Tammi 2010 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jeps. on tullut suolaa Emerheaterin hintaan.

Viisi vuotta sitten maksoi noin 40eur, joten onpa hinta kohonut??

Tuo Intercooler.fi:n palikka ajaa varmasti saman asian.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Tänään tosiaan keskityin verstaan raivaamiseen ja talon tilkitsemiseen... verstastakin vähän lisäeristin, että saan auton kunnollisiin sisätiloihin... tuo -28*C tuulenvirin kera ei tunnu tekevän hyvää sen enempää autolle kun myöskään kuskille.

Tänään en ole kehdannut edes avaimesta vääntää, kun ei ole ollut pakko. Antaa vanhuksen päivä levätä ennen kuin siirrytään sisään lämmittelemään... no jaa, verstaassa sisällä mittari sanoi -18*C, mutta ero on toivon mukaan ratkaiseva jos homma on vain naftan hyytymisestä kiinni.

Tuolla verstaalla ajattelin ihan ensiksi kokeilla sitä, että laitan tankin alle pari lämpöpatteria ja pyttyyn lämpömittarin anturin. Sitten kun lämpötilaa on riittämiin niin kokeilen ajella korttelia ympäri. Hyvä testirata tuossa, kun on ylämäkiä ja alamäkiä sekä pari risteystä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Schaza kirjoitti:Tänään tosiaan keskityin verstaan raivaamiseen ja talon tilkitsemiseen... verstastakin vähän lisäeristin, että saan auton kunnollisiin sisätiloihin... tuo -28*C tuulenvirin kera ei tunnu tekevän hyvää sen enempää autolle kun myöskään kuskille.

Tänään en ole kehdannut edes avaimesta vääntää, kun ei ole ollut pakko. Antaa vanhuksen päivä levätä ennen kuin siirrytään sisään lämmittelemään... no jaa, verstaassa sisällä mittari sanoi -18*C, mutta ero on toivon mukaan ratkaiseva jos homma on vain naftan hyytymisestä kiinni.

Tuolla verstaalla ajattelin ihan ensiksi kokeilla sitä, että laitan tankin alle pari lämpöpatteria ja pyttyyn lämpömittarin anturin. Sitten kun lämpötilaa on riittämiin niin kokeilen ajella korttelia ympäri. Hyvä testirata tuossa, kun on ylämäkiä ja alamäkiä sekä pari risteystä.
Ota nyt vaan pirtistä mukaan +20 naftaa mukaan lekkeri, kerkeet sillä ajaa useemman kilometrin ennen kun kierto jäähdyttää sen 0c. Sitten toteet että menee kuin pieni eläin ja vika on auton linjastoissa. Sitten kun olet imuputkiston saanut ilmattomaksi, ja putkessa on motonetin "pissapojanlämmitin" ajat itsesi ja perheesi onnelliseksi maailman tappiin! Tuolla löpön lämmittimellä voi laitteesta riippuen ajaa kesälaadulla -20 kelissäkin, kun aine on suodattimelle tullessaan jotai -> +40, niin ei hyydy.
Viimeksi muokannut Reddewil, 07 Tammi 2010 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Tungen ihan piruuttani tankkiin sen lämpömittarin, jotta näen missä lämpötiloissa ongelmia alkaa tulla ja tehdä siitä pientä seurantaa. Tottakai kuitenkin käyn sitä mukaa läpi näitä eri ehdotuksia kun niitä tulee ja mitä on mahdollista heti tehdä.

Ja toki sitä tuohon pieneen pensakoneeseenkin alkaa tulla onkelmia -30*C lämpötilassa ihan yhtälailla. Jos ei muulla 10km päässä olevaan kyläkauppaan lähdetä niin kilvettömällä pikkuautolla... se kun on täällä maaseudulla mahdollista.

Lämpöisemmillä keleillä kuitenkin auto käyttäytyy paremmin, niin sehän tässä on uhkana että se on tuosta lämpötilasta kiinni... jos todetaan että ongelma on tässä, niin voin lämpömittarilla katsoa että lähdenkö kauppaan vai pyydänkö naapurilta kyydin. :lol:

Ei pidä ottaa ressiä... en itekkään ota kun hommat hoituu varakonsteilla ja seuraava pidempi reissu ajoittuu vasta parin viikon päähän.

Tässä samalla opin uusia asioita, kun en ole noiden tiisselien kanssa niin tutuksi vielä tullut. Pikku pensakoneelle osaan sentään jotain tehdä, mutta tuollaisia värkkiä en ole ennen nähnytkään ennen kuin ostin tuon LT:n.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Saakutan saakuta. Kuten sanottua, nuo ilmavuodot letkuista tuli korjattua, ja siihen asti toimii. Letkut pysyy täynnä kun auton sammuttaa eikä kuplia juurikaan näy.

Tänään lämmittelin naftat, koneen, ja suodattimet, painelin auton käyntiin ja siirsin sen verstaaseen. Tämän jälkeen avasin konehuoneen luukun, ja kuinka ollakaan. Pumpun alapuolelta jostain tippuu ainetta.

Tämä vuoto ei tietenkään ole ennen ollut näin huomattava, koska ilmavuoto letkuissa päästi naftan pois pumpulta eikä sinne jäänyt niin paljoa että olisi juurikaan vuotanut. Ajaessa jos on vuotanut niin on lienee ilmavirta heitellyt pitkin konehuonetta.

Koneen kylki on tuolta kohti ollut aina kostea, ja kopissa haissut nafta. Luulin tämän olevan vuotavan letkun syytä, mutta eipä vain ollutkaan.

Vuotokohta on siis jossain pumpun hihnapyörän takana / alapuolella koska sieltä tippuu pisara silloin tällöin. Tuli mieleeni että olisiko se tuo helkkarin käynnistysapumekanismi mikä vuotaa. Mielestäni jostain luin että jollain muulla oli tehnyt saman LT:ssä.

Toinen mahdollisuus on hihnapyörän akseli.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Edelleen on yksi ilmavuoto, joka naapurin mielestä voisi vaikuttaa haittaavasti. Pumpulle menee ilmaa suodattimelta tulevasta putkesta. Lyhyet putkenpätkät on kaikki uusittu joten niissä ei ole vika.

Tästä tuli mieleeni, että pitääkö suodattimeen sokalla kiinnitettävässä valkoisessa muoviosassa olla jonkinlainen tiiviste? Naapuri tuumasi että "totta helvetissä siinä pitäisi olla".

Minä sitten ihmettelemään, kun ei siinä suodatinta vaihtaessani mitään ollut... onko tiiviste sitten tuossa taistelun tuoksinassa kadonnut ennen kuin edes huomasin siinä olevan sellaista, vai onko sen ahneet tappajamikroopit syöneet. Sitä en tiedä, ja kysynkin teiltä.

Ihan kiusallani tein ohuesta nitriilikumista siihen tiivisteen, ja jossain vaiheessa käyn sitä kikkaa kokeilemassa... sitten kahvitaukojen ja kaljanhakutaukojen välissä. ;)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Schaza kirjoitti:... suodattimeen sokalla kiinnitettävässä valkoisessa muoviosassa olla jonkinlainen tiiviste? Naapuri tuumasi että "totta helveti...".
Ihmettelin samaa asiaa omassa LT:ssäni. Ei kuulu olla tiivistettä. Valkoisessa osassa on takaiskuventtiili, joka liittyy paluuputken ja ilmanpoiston toimintaan. Syöttöpumppu imee polttoainetta ja takaiskuläppä on kiinni. Suuttimilta tuleva ylinmääräinen aine palaa takaisin suodattimelle ja siitä takaisin ruiskuille ja loput tankkiin.

Valkoinen muovimötikkä on varustettu kauluksella, joka on ilmeisesti samalla tiiviste. Muutama tippa siitä saattaa vuotaa suodattimen päälle. Itsekin joskus leikkasin siihen tiivisteen ja ihmettelin miksi sokka ei enää mahdu paikalleen!?

Melko todennäköinen vuotopaikka on syöttöpumpun akselin tiiviste. Banjoliittimet kannattaa myös tarkistaa, niissä kuuluu olla ohuet kupari/messinki prikat.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Rosvolinna kirjoitti:
Schaza kirjoitti:... suodattimeen sokalla kiinnitettävässä valkoisessa muoviosassa olla jonkinlainen tiiviste? Naapuri tuumasi että "totta helveti...".
Ihmettelin samaa asiaa omassa LT:ssäni. Ei kuulu olla tiivistettä. Valkoisessa osassa on takaiskuventtiili, joka liittyy paluuputken ja ilmanpoiston toimintaan. Syöttöpumppu imee polttoainetta ja takaiskuläppä on kiinni. Suuttimilta tuleva ylinmääräinen aine palaa takaisin suodattimelle ja siitä takaisin ruiskuille ja loput tankkiin.

Valkoinen muovimötikkä on varustettu kauluksella, joka on ilmeisesti samalla tiiviste. Muutama tippa siitä saattaa vuotaa suodattimen päälle. Itsekin joskus leikkasin siihen tiivisteen ja ihmettelin miksi sokka ei enää mahdu paikalleen!?

Melko todennäköinen vuotopaikka on syöttöpumpun akselin tiiviste. Banjoliittimet kannattaa myös tarkistaa, niissä kuuluu olla ohuet kupari/messinki prikat.
Hoh, laiton tuohon suodattimen muoviosaan ohuen vanhasta viiltohanskasta repäistyn nitriilitiilikumin retkun tiivisteeksi. Ilmaa tulee jostain helkutista edelleen, tyhjäkäynti reistailee, mutta voimat lisääntyi taas huomattavasti.

Volkkari käynnistyy jo useimmiten aika herkästi, ja käy niin kuin kunnon kone muristen ja pauhaten, eikä tuhisten ja puhisten laiskasti. Ei enää sammukaan buuaamalla hiljalleen, vaan jos sammuu niin sammuu röpöttäen vain jokusen sekunnin. Vähän niinkuin täysin kunnossa oleva tiukka moottori josta loppuu löpö. Siispä, todellinen vika ei ole enää kaukana, luulen ma.

Ilmaa tulee jostain suodattimesta pumpulle menevään putkeen kaikista toimenpiteistä huolimatta. Kaasua painaessa kuplamäärä on sellainen kohtuullinen, mutta kun antaa kierroksia hetken aikaa ja päästää kaasun, niin kuplia tulee letkun täydeltä ja kone alkaa pörpöttää. Lämpöisenä tämä tapahtuu herkemmin kun kylmänä.

Ilmaa pääsee systeemiin siis jostain suodattimen liitoksesta, koska suodattimen tuloletku on täysin ilmaton. Naapuri tuumasi siihen, että vaikka kuinka on itsestään ilmautuva systeemi, niin kierrättäisikö tuo mokoma sitä samaa isoa kuplaa pumpulle ja sieltä takaisin suodattimelle? Missä tuo automaattinen ilmaussysteemi on, suodattimella se valkoinen?

Eikös tuo ole helposti tarkistettu, kun korvaan pumpulle lähtevän letkun pidemmällä ja valutan tovin ainetta johonkin pyttyyn?

Meinasin itsekin ensin ährätä tuohon valkoiseen suodattimen osaan sellaista 0,7 millistä tiivistettä, eikä mennyt sitten millään konstilla sokka paikalleen. Nyt kun laitoin sellaisen paperinohuen nitriilirenkaan siihen, niin meni pienen ähräämisen kanssa. Tiedä auttaako se siellä paljonkaan, mutta enempää ei tuota nitriiliä ole ennen kuin ostan uudet kintaat.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Laita syöttöpumpun sisääntuloletku suoraan kanisteriin ja paluu tankkiin. Saat ainakin rajattua vika-alueen.

Omassa LT-autossani oli myös ilmaa paluuletkussa, mutta kone toimi normaalisti. Tulin siihen tulokseen, että muutama kupla hyväksytään.

Parafiinikiteet sulaa nesteeksi vasta noin +40C. Talvilaadun laittaminen ei välttämättä auta mikäli suodattimen huokoset ovat tukossa ja läpivirtaus ei ole normaalia. Huoneenlämpöistä naftaa kannusta koneelle uuden suodattimen läpi.

Kone saattaa haukata ilmaa tuosta valkoisesta ilmanpoistomokkulasta, mikäli virtausvastus on liian suuri.

Yksi mahdollinen vikapaikka on tankin päällä tulopuolen messinkinen imuputki. Siinä on kiinniprässättynä mutka ja suora osuus. Joskus korjasin omasta autosta tuon liitoksen juottamalla ja sikaliimaa päälle. Samalla tankki sai ympärilleen lasikuitukuorrutuksen. Loppui se parkkiruutujen merkkaaminen...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Rosvolinna kirjoitti:Yksi mahdollinen vikapaikka on tankin päällä tulopuolen messinkinen imuputki. Siinä on kiinniprässättynä mutka ja suora osuus. Joskus korjasin omasta autosta tuon liitoksen juottamalla ja sikaliimaa päälle. Samalla tankki sai ympärilleen lasikuitukuorrutuksen. Loppui se parkkiruutujen merkkaaminen...
Vika ei periaatteessa voi olla tankilla, koska suodattimen tuloputki on täysin ilmaton. Kuplat tulevat vasta suodattimen ja pumpun väliseen putkeen jostakin.

Vaihtoehdot alkavat olla vähissä...

Vaihtoehto 1: suodattimen vaihdon yhteydessä systeemiin on jäänyt kupla, joka ei nyt jostain syystä poistu vaan kiertää ympyrää pumpun ja suodattimen välillä.

Vaihtoehto 2: suodatin tai se valkoinen muovimokkula on risa, ja päästää ilmaa jostain läpi.

Vaihtoehto 3: ilmamäärä on "normaali", ja vika on pumpussa tai jossain siitä eteenpäin.

Vaihtoehto 4: Kuu on väärässä kulmassa anopin vasempaan sukkaan nähden, ja sen vuoksi vasemman sisätakarenkaan oikeassa yläkulmassa oleva hiekanjyvä haittaa tyhjäkäyntiä osuessaan maahan.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Kas näin... taas on yksi vaihtoehto raksittu pois näin iltapuhteeksi... ilmasin systeemin, taas, ja lykkäsin pumpulle suoraan tankilta tulevan putken. Tadaa, täysin ilmaton pumpulle saakka. Ensin tuli pari palloa, mutta sitten hävisi eikä sen jälkeen ainuttakaan kuplaa näkynyt 10 minuutin kokeilulla. Automaatti-ilmaus siis ilmeisesti toimii.

Vika on silti täsmälleen sama, muttei ihan niin paha. Reippaan kaasuttelun jälkeen meinaa edelleen sammua vaikkei ollut seassa kuplan kuplaa ja suodatin oli pois välistä kokonaan. Röpöttämisen aikana ei reagoi esim. tyhjäkäynnin säätämiseen tai kaasuun lainkaan... poksuttaa vain epätasaisesti ja miettii sammuisiko vai eikö. Hetken päästä ottaa kierroksia taas, ja toimii normaalisti.

Kokeilenko vielä sitä paljon kehuttua lämmitettyä naftaa, vai kyselenkö suosiolla uutta jakopumppua? Olisi hienoa kun olisi jossain lähellä vastaava pumppu, niin voisi kokeilla ennen kun tuhlaa rahojaan.

Olipa se hienoa, kun tuon suodattimen poiston jälkeen irrotin letkut laittaakseni suodattimen takaisin mukaan... oli sen verran painetta auton sammuttamisen jälkeen vielä, että tuhautti letkusta aineet suoraan päin pläsiä... siinä sitten hukkasin lahjakkaasti letkun lemmarin jota etsin heti 45 minuuttia sitten. Laitettava tästä lähtien narunpätkään kiinni.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Möh... soittelin tänään aika useaan diesel-korjaamoon. Sain melko yksimielisen tuomion. Putket ja ehkä pumppukin on osittain tukkiintuneet jämähtäneestä parafiinista, ja vaikka näyttäisikin että nafta kulkee niin sitä ei välttämättä tule tarpeeksi. Takkuaminen ajon aikana johtunee parafiiniklimpeistä mitä irtoaa putkien seinämistä kovemmilla kierroksilla.

Sain ohjeeksi puhaltaa paineilmalla letkut läpi, tai huuhdella bensalla... se on kuulemma toiminut hyvin monessa viime päivinä huolletussa autossa.

Varoitti eräskin vielä, että paineilma on se paloturvallisempi vaihtoehto. :lol:

Eli siis pakko se on uskoa, ettei vika taida olla sen kummallisempi. Itselläni kun on paha taipumus lähteä haarukoimaan vikoja aina sieltä pahimmasta päästä... Olisi pitänyt uskoa ettei se ole pienestä kiinni. Letkut irti, paineilmaa ja lämmintä naftaa kokeeksi masiinaan.

Rakensin tuossa jo mielessäni idean, että kun tankkausaika on kohta muutenkin käsillä, ostan 20-30 litraa naftaa, laitan saunan lämpöiseksi ja ajan auton saunan ikkunan alle. Sitten naftaämpäri saunan ylisille lämpiämään. Kun ämpärin sisältö on yli 40 asteista niin sen pitäisi liuottaa jämähtänyt parafiini. Sitten vetäistään auto käymään tyhjäkäyntiä ja nafta sen 20mm letkulla (mitä löytyy riittävästi) tankkiin suoraan lauteelta.

Jos vain nafta pysyy 30-40 asteen lämpöisenä perille asti, niin eikös tällä periaattella pitäisi sulaa kaikki maailman kökköset niin tankilta, kuin myös putkista ja suodattimista. Jos se on vain tästä kiinni, niin tällä se ainakin selviää.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

On tämä ny saatari. Laitoin puolen litran kuppiin löpöä ja molemmat letkut sinne. Autohan ainakin pienen mittakaavan kokeessa toimi loistavasti. Ei nuukahtanut heti kierrättämisen jälkeen vaikka huudattelin kuinka. Paluuputki antaa vähän semmoista olemattoman pientä kuplaa, mutta kone toimii loistavasti.

Käyn kokeilemassa huomenna suuremmalla kupilla, ja ajelen pitkin kyliä

Tämän jälkeen pistin suodattimeen vain imuletkun, jolloin paluuletku alkoi räkiä ja pulputtaa. Tätä ennen paluuletkusta on tullut vain tasaista ohutta vaahtoa.

Eli kysymys lienee siitä, että jossain on osittainen tukos, joko hyytymiä, jäätä, tai litistynyt letku. Jotakin joka aiheuttaa sen ettei tavaraa tule letkun täydeltä. Sitten kun kamaa ei tule tarpeeksi ja pumppu vetää normaalisti, niin letku menee linttaan ja jostain heikosta kohdasta alkaa tulla ilma läpi.

Tuo uusin suodatin on lienee jo poissuljettu hyytymätukosten haarukoinnista, koska koneen lämpö pitää suodattimen melko lämpöisenä.

Ei ilmeisesti muuta, kun... huoh... auton alle, ja ihmettelemään paikkoja missä letku voisi olla litistyksissä. Heti tuli mieleen sellainen mahdollisuus että jossain kohti letku olisi saanut lämmintä, ja menettänyt muotonsa.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Näin se löytyi hyvin todennäköinen vian aiheuttaja. Letkussa oli terävä taittuma joka ahdisti liemen kulkua. Ilmeisesti taittuma on tullut hiljalleen ajan kanssa, ja vika ei siksi oirehtinut vain yhdellä tietyllä tavalla. Nyt kovilla pakkasilla jossain vaiheessa on saattanut olla tuo alipaineletku tukossa kun on nytkin aivan huurteen peitossa, ja kone on imaissut letkun vihdoinviimein terävälle kulmalle.

Poikkaisin letkun tyystin taittumakohdasta, ja laitoin vanhasta hanasta pätkän 8mm kupariputkea liitoskappaleeksi. Ilmaa tulee pumpulle edelleen tuosta uusimmasta suodattimesta, hieman vähemmän vain. Täytyy käydä tuolla mistä pumpun ostin, jos saisi vaikka vaihdossa uuden kokeiltavaksi.

Tyhmäkäynti ja kulku on täysin "ehjää", ja kun pudottaa kierroksilta tyhjäkäyntiin niin röpsöttää ihan normaalisti ilman mitään niiailuja.

Pumppu hiukan vuotaa ulospäin jostain, mutta se ei tunnu olevan ongelman ydin.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Nyt on pumpun vuotokin ilmeisesti loppunut itsestään kun liemi kulkee ahdistelematta. Ei haise kopissa nafta enää muuta kun kovan rääkin jälkeen. Normaalin kauppareissun jälkeen ei mitään haiskahduksia.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Onko kellään vastaavaa tällä hetkellä ajossa? Haluaisin tietää tönäritarkkuudella paljonko tuo maksimisyötön ruuvi pitää olla näkyvissä.

Nyt on sitä oiretta tuon ruuvin vääntelyjen jälkeen, että kulkee suht hyvin 90 tasamaalla, mutta laiska nousemaan pitkiä mäkiä. Vähän samaa ropleemaa on ollut koko ajan, mutta paranee / huononee sitä mukaa kun ruuvia pyörittelee. Hyvää kohtaa en ole siitä kuitenkaan vieläkään löytänyt, kun eräs neuvoja sanoi ettei sitä kannata kovin paljoa ruuvailla.
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Säädä syöttö savutuksen mukaan sopivaksi Ihan silmämääräisesti, kun polkaset kaasun pohjaan niin tuleeko reippaasti mustaa mikäli ei niin lisää vähän kerrallaan. sitten kun joutokäyntiä pitää hieman pienentää niin on kohdillaan. Kun menet seuraavaksi päästömittaukseen niin pienennä sen verran ettäjuuri ja juuri 80km/h kulkee.
Syöttöpumpun kuluneisuudella on huikea merkitys, Omaan LT:seen kun tein täydellisen konerempan niin ihmettelin laiskaa kulkua vaikka syttöä lisäsin. Uusisin pumpuun nestepään niin jopa lähti...

Ps. Volvofoorumeissa on paljon vinkkejä tuohon D6 moottoriin, Holysmoke sivuilta pääsee myös alkuun. Nyrkkisääntö on että 180hv on tuosta moottorista maksimi mitä irti kannattaa ottaa :lol: :lol: siis vakio kierokangilla.
Volvoissa on sitten vetävät kierrokset korkeamaalla kuin LT:n pumpuissa.
T:Masa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Syöttöruuvin säätö on todella herkkää puuhaa. Pikku vääntämisellä saa aikaa paksun savun. Omassa LT:ssäni koin ongelmalliseksi välitykset, varsinkin kuorman kanssa. Nelosella keksintö kulki 70kmh ja huusi kuin oikohöylä ja vitosella loppui vääntö - no syöttöä suuremmalle. Kulki vitosella savun kanssa hyvin.

Tuo ilmanotto on myös ahdas LT-autoissa. Kovilla kierroksilla happi ei riitä ja savutus lisääntyy. Tämän huomasin kun otin ilmanputsarin irti ja polkaisin sitten kaasun lattiaan. Savu muuttui mustasta valkoiseksi.

Leimaan mennessä ruuvia hitusen pienemmälle ja putsari kassiin penkin alle. D6 on kuuluisa savunmuodostuksestaan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Kare
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Loka 2007 11:55
Truck: LMC Ducato
Location: Naantali, Malankylä
Member id: 115

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Kare »

Rosvolinna kirjoitti:Syöttöruuvin säätö on todella herkkää puuhaa. Pikku vääntämisellä saa aikaa paksun savun. Omassa LT:ssäni koin ongelmalliseksi välitykset, varsinkin kuorman kanssa. Nelosella keksintö kulki 70kmh ja huusi kuin oikohöylä ja vitosella loppui vääntö - no syöttöä suuremmalle. Kulki vitosella savun kanssa hyvin.

Tuo ilmanotto on myös ahdas LT-autoissa. Kovilla kierroksilla happi ei riitä ja savutus lisääntyy. Tämän huomasin kun otin ilmanputsarin irti ja polkaisin sitten kaasun lattiaan. Savu muuttui mustasta valkoiseksi.

Leimaan mennessä ruuvia hitusen pienemmälle ja putsari kassiin penkin alle. D6 on kuuluisa savunmuodostuksestaan...
Terve!

Ja ennen päästömittausta kone pitää ajaa kunnolla kuumaksi, muuten ei taho onnistua.
Ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista... se on pitkälti myös suklaata ja kauniita naisia!
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on tuolla talon takan vanha 245 D6:lla ja ajettu on mittarin mukaa yli 700tkm :shock: tosin konetta oli tehty siinä 400tkm jälkeen :lol: mutta savutuksen kanssa ihmeellisintä oli että joka katsastukseen kun kävin mittauttaan niin savutusmäärä putosi :shock: ainoa mitä tein oli se että öljyä+suodatina vaihdoin kymppitonnin välein sekä kerran viikkoon kiihdytin rajoitinta vasten :wink: ja ajelin tolla ennenkun joutu poistoon puolitoistasataatuhatta :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla Volvon D6 pääsi ensimmäisessä savutusmittauksessa ennätykseen 6,4 joka oli jo enemmän mitä venäläinen rekka vastamäessä. Ruuvattuna puoli kierrosta lisää. Eikö se pitänyt olla alle 2,5
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Volvon D6 Turbodieselissä savutusarvon pitää olla alle 4.0 :)
Vapari sai pölläyttää max 3.5 :)

Tuosta syystä Volvon pumput toimivat LT:ssä huonosti varsinkin katsastuksen ajan :lol: :lol:
Kyllä tuosta samasta moottorista voi vaparina kunnon voimasavut päästää vaikka LT:ssä olisikin.

LT:ssä syötön säätäminen on helppoa. Ensin syöttö pieneksi,jos ei kulje kuin (tasaisella ja tyvenessä) 90km/h niin hieman lisää
Huippunopeuden ollessa noin 110 km/h niin pumppu on lähellä perusasetuksia. Olettaen että ruiskutusennakko on kohdallaan ja moottori sekä suuttimet ok.
Oma LT:ni huippunopeus Gepsin mukaan 70-140km/h välillä pelkästään syöttöä säätämällä. Tosin takarenkaat olivat normaalia suuremmat.

Ps. Samainen moottori saattaisi olla kaupan!
T:Masa
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Täällä taitaa olla kunnon pohjat ... Volvo 245. Tämä tapahtui muinoin, kun ens kertaa käytin savutusmittauksessa, josta ei ollut mitään kokemusta, eikä mitenkään siihen "valmistauduttu", katsastusmies polkaisi 9.8, ja tuumasi että tätä ei kaasuttelemalla saa läpi... Lähimetsä hävisi näkyvistä mustaan savuun. Suihkujen laitolla se tuli kuntoon, ja pelas seuraavat 100tkm savutuksen puolesta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

PekuMAN66 kirjoitti: Lähimetsä hävisi näkyvistä mustaan savuun. Suihkujen laitolla se tuli kuntoon, ja pelas seuraavat 100tkm savutuksen puolesta.
'

Vedin kerran D6 Volvolla sellaista jäätelökioskin mallista perävaunua Oulusta Helsinkiin. Kyytiin lastattiin velipojan koko maallinen omaisuus mukaan. Heikinkadulta lähdettiin ja Ouluntulliin mennessä vauhti nousi kuuteenkymppiin :shock: jolloin poikettiin rampille ja ruuvattiin pumpusta puolitoista kierrosta lisää :roll: Mustaa savua tuli jo tyhjäkäynnilläkin. Keskisuomessa mäkiä kiivetessä velipoika jättäytyi Fiiatillaan suosiolla parin kilometrin päähän taakse josta se soitteli että "Täällä ei enää haise"

Voi järkky sitä savun määrää. Sellainen metrinen pyörteilevä tuutti puski koko ajan :D Mutta jäätelökoppi tuli perässä 110 km/h kun vähän polkaisi :!: . Mutta ei viittiny kovin urheilla kun kärryssä oli 10 000 euron arvoinen pianokin.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin