WV LT 35 - projekti

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep - harrastelaitteet osaavat kertoa kyllä milloin ne haluavat uusia osia.

Tuli tuolla LT:llä ajettua 50000 vuotavalla taka-akselilla ja vaihtoperä oli kokoajan tallin seinustalla. Sitten eräänä kauniina päivänä perä sanoi poks ja veto pois. Näppärästi se vaihtoperä tuli laitettua ST1:n mittarikentällä. Joo olisi voinut vaihtaa aikaisemmin - satoi vielä räntää...mitä tästä opin "hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty"

LT on onneksi melko yleinen auto, joten romiksilta löytyy kyllä palikoita ja Motonetinkin tarjonta on runsasta ainakin verrattuna minun nykyiseen MB609:n osatarjontaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Tuota värkkiä käy kiittäminen siitä, ettei toistaiseksi ainakaan liruta mistään muualta kun tuosta mainitusta. On pidetty erittäin hyvänä 1990-2004 välisen ajan, mutta 2005-2009 välistä ei ole pidetty huoltokirjaa. Tosin tuossa viimeisen 4 vuoden aikana mittariinkaan ei ole tullut kuin vajaa 20 tkm.

Varaosatarjonta oli juu jopa Motonetissä kohtuullinen, eikä hinnatkaan vielä varsinaisesti huimaa.

Tiedättekös sanoa saako tuohon iskeä 16" renkaat alle? Alkaa potuttaa tuo kun kone vinkuu 80kmh vauhdissa jo aika kovaa. Kun ei uutta vaihdelaatikkoa ole vara ostaa, niin renkaskokoa suurentamalla saisi hiukan pudotettua maantienopeuden kierroksia, ja muutenkin uusi rengassetti olisi ensimmäisia hankintoja.

Mitkä vaihdelaatikot tuohon käypi? Onko noissa muissa LT-malleissa sopivia?
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Hoh, tulipa uskaltauduttua tuolla heittämään viikonloppuna melkein yht. 600km lenkki Tampereen seudulle ilman minkäänlaista remonttia. Takasintulolla kuormaa 300-400kg.

Muuten pelkkää plussaa, kuten kulutus ja "ajomukavuus"... diisselin katku kajuutassa ja ylämäkien erittäin laiska nousu toi miinuksia.

Suuren osan matkasta jäi tuo ajomukavuuksien tarkkailu vähemmälle, kun nakkasi perjantaiehtoona tuossa Isojoki-Kankaanpää-Lavia välillä oikein pirusti vettä ja pieniä rakeitakin. Ison auton etuna tietenkin kehuttava tuota että tiellä saa olla vettäkin niin vielä on pitoa. :)

Tulevana viikonloppuna olisi meininki heittää Myrkky-Tampere-Lahti-Heinola-Joutsa-Jyväskylä-Jämsä-Kauhajoki-Myrkky... saa nähdä saako houkuteltua perheen mukaan. Heinolasta/Sysmästä puolisen tonnia kuormaa vielä päälle, niin ei tule sakkoja ainakaan ylinopeudesta. :D

Jos siis ohitatte reissullanne tälläisen tasamaalla 70-90 (ylämäessa 40-60) kulkevan taivaansinisen LT:n, niin töötätkääpä piruuttaan. Koitetaan kulkea lähinnä öisin, mutta pakko päivälläkin on mennä.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Röhöh, ajeltiin Hämeenlinnasta Lahteen päin siinä jossain kun on niitä 50 rajoituksia sen olemattoman tietyön takia. Joku ajoi ohi punaisella pakettiautolla ja tööttäsi oikein perkeleesti. Aloin itse nauraa röhnöttää oikein sydämen kyllyydestä, ja emäntä meinasi alkaa synnyttään kesken kaiken kun en kertonut "ideasta" etukäteen. :D :D

Emäntäkin kuitenkin nauroi päälle kun kerroin mistä tuo julmettu tööttääminen johtui, ja lähetti terveisiä ja pahoittelut hidastelustamme. :D
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

On se julmaa... kohta 2000km rääkännyt volkkaria isojen lankkukuormien kanssa muiden ajeluiden ohella... olen kuskannut melkein 100km päästä kotiin yhden purkutalon seinä- ja lattiarakenteet itselleni rakennuspuuksi.

Ei siinä mitään, värkki ilmeisesti työnteosta tykkää kun hullu kiisselistä... meno vain paranee entisestään. :D
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä se LT kuormaa sietää. Kun konetta käyttää kuumana kannattaa antaa lämpöjen tasaantua muutaman hetken ennen kuin koneen sammuttaa. Isot pojat ovat kertoneet, että nuo padan kannet tuppaavat halkemaan...

En tiedä onko näin - mutta omalle LT:leni oli näin tapanani tehdä.

Sympaattisen näköinen tuommoinen doppeli - herättää kanssakulkijoissa suurta hilpeyttä:)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Rosvolinna kirjoitti:Kyllä se LT kuormaa sietää. Kun konetta käyttää kuumana kannattaa antaa lämpöjen tasaantua muutaman hetken ennen kuin koneen sammuttaa. Isot pojat ovat kertoneet, että nuo padan kannet tuppaavat halkemaan...

En tiedä onko näin - mutta omalle LT:leni oli näin tapanani tehdä.

Sympaattisen näköinen tuommoinen doppeli - herättää kanssakulkijoissa suurta hilpeyttä:)
Näin se sanoo ohjekirjakin, että pitkien matkojen ja/tai raskaiden kuormien jälkeen pitää antaa hetki römpöttää ennen kun sammuttaa. Jotenkin on juu suloisen sympaattinen tuo laite kun se tuossa pellonlaidalla nököttää... ulkomuoto muutenkin on sellainen kärsivän oloinen, kun on lommoja, maalipuutteita, ruostetta ja paikkauksia pitkin koppaa. Lasikuituinen etupuskurikin on johonkin hieraistu niin että siitä puuttuu 1/3 osaa, ja toinen takalokasuoja on hiukan rullalla...

Sitä paremmalla syyllä pitää hoivata ja pitää hyvänä, että itse sielu jaksaa vääntää vielä paljon kilometrejä. :D
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Morjens :D
Teillä on niin mukava keskustelunaihe että on pakko liittyä mukaan :lol: :lol:
Mulla on myös rakkaus viha suhde LT volkkariin. Ajelin 7-vuotta vm 89 pitkällä ja korkealla 28 LT:llä. Tein sen kolariautosta jossa oikea takakulma oli kolaroitu. Autosta oli otettu moottori ja vaihdelaatikko pois. Tilasin saksasta laatikon, moottorin otin 2,4D Volvosta(sama kuin LT). Korjasin takakulman uusilla peltiosilla.
Moottori kesti kovaa rääkkiä pari vuotta mm. (LT+traileri+Nevatoursin ralliauto). Tehoja otin kilpuria vetäessäni lisää suurentamalla syöttöä (paljon :P ) oli kojelaudan päällä 13mm ja 8mm lenkkiavain aina mukana syötön säätöä varten :D . Sitten käynti alkoi seilaamaan omituisesti... kunnes jakohihna ja nokka-akseli meni poikki. Oli kampiakselin hammashihnapyörä löystynyt ja syonut kiilan olemattomiin :?

On tuolle moottorille erittäin tärkeää vaihtaa jakohina ja vesipumppu ainakin vähän ennen katkeamista :lol: :lol: Kansi ei kestä pienintäkään jäähdytin-neste vajausta, Kannentiiviste poksahtaa oitis. "Kannatta tarkistaa vesiletkujen kunto"

Lt kunnostaminen alkoi moottorin hajottua. Ajattelin puhdistaa ruosteesta pystysaumat :lol: no eihän siellä saumoissa ollut muuta kuin harsoa jäljellä :lol: :lol:
Puhalsin ruosteet pois ja hitsasin pystysaumojen päälle 5cm leveät peltisuikaleet. "Räystäs kourun allta" ja tavaratilan lattian saumakodasta oli syöpynyt myös pelti olemattomiin :lol: . Kanttasin Bilteman pinellä kanttikoneella 50cm pitkiä peltisuikaleita 90asteen kulmaan ja hitsasin suikaleet sisältä ja ulkoa kiinni :lol: :lol:
Tuo oli aivan järjetön savotta mutta kun kerran oli alottanut niin oli se tehtävä loppuun asti.

Mootorin tein kokonaan uusiksi. Hain purkamolta kansivikaisen vm-92 mootorin jonka purin osiin ja vein koneistamolle jossa kone porattinn ylikokoon. Kaverin tutulla oli ehjä kansi jossa oli vasta ihan pienet murtumat imu ja pakoventtilien seetien välillä. Senkin vein koneistamoon.
Kun sain kannen tallille niin hioin venttilliohjureista hieman tavaraa pois ja kiillotin kanavia. vaihdoin pinnapultit ja sovitin imu/pakosarjan tiivisten kanssa imupuolen kanavat kohdilleen.
Sitten kone nippuun uusilla männillä ja tiivisteillä. Nokka-akseli oli vielä ihan hyvä joten se kelpasi. Volvon vanhan dieselpumpun vaihdoin Mynädieselissä tehtyyn.
Mootori hanttarin ovesta nosturilla sisään ja paikalleen kiinni.

Pitkän pyörittelyn jälkeen pärähti käymään, käytin koneen lämpimäksi ja kiristin kannen pultteja.
Sitten ajelin 300-400 kilometriä ja taas kiristin kannen pultteja muistaakseni 90astetta. Sai muuten vääntää melkein metrisellä varrella :shock:
Tuon moottorin kannen jälkikiristys on aika oleellinen jos haluaa pitkäikäisen moottorin. Kannentiivisteitäkin on parmpia ja huonompia saatavilla.

Tuli voimaa LT:seen lisää paljon. Sisäänajon jälkeen lisäsin taas söttöä niin että musta savu oli sopivan kokoista :lol: :lol: tosin polttoaineen kulutus oli myös sen mukainen. Jos ajeli vain sallittua 80 nopeutta niin kulutus pysyi 10-12 litran tienoilla.

Tuo pitkä korkea 28 LT (ilman paripyöria)on oli valtavan sivutuuliherkkä, vaihdoin eteen vahvistetut kierrejouset ja iskarit joka nurkaan. Vasta kun hain romikselta kallistuksenvakaajan ja tein kiinniket niin että oli kaksi vakaajaa päällekkäin, parani ajettavuus paljon. Taakse olisi kaivattu vakaajaa myös, suunnitteilla oli mutta toteutus vaan jäi.

LT oli 3+6 paikkainen ja sillä tehtiin monta reissua patjat rullalla pitkin järvisuomea :D :D
Väliseinä ja lisäpenkit oli iroitettavaa tee se itse mallia eli tarpeen mukaan paikalle ja pois.

Kaveri halusi välttämättä ostaa LT:n minulta muutama vuosi sitten. Hän ajeli sillä pari vuotta jokapäiväisiä ajoja kunnes joku vesiletkuista poksahti. Kone kesti keittämisen hyvin. Sitten poksahti seuraava letku no kone oli taas keittänyt ja nyt on kannentiiviste "moro", eli öljyt ja vedet sekaisin. Moottorilla oli ajettu vasta 80 000 km :cry:

Ostin kaverilta moottorin takaisin (jakajapumppun puolikkaan hinnalla), kun hän halusi päästä vähällä ja haki purkamolta turbo Volvon moottorin. :shock: Hmm. turbo volvon pakosarja ei mahtunut konehuoneeseen ja sitten kaverin innostus lopahti :( :( Nyt on yrittänyt kaupata koslaa minulle takaisin mutta on jo piha raatoja muutenkin täynnä :oops:

Vaihdelaatikko ja perä ym. ova tLT:ssä loistokunnossa edelleen :!: :!: (moottorikin kohta)

Tuon mootorin aion kunnostaa kunhan ehdin. :roll: Pihalla on 960 turbo sedan ja 740 Volvo pakettiauto joista kansi yllättäen hajonnut koska jakohihnaa ei ollut vaihdettu ajoissa (sain halvalla) :lol:

Eli Turbo volvo paku on valmistumassa kunhan Kulkurin rakentelulta ehdin.

LT:llä ajaessani morjestelin aika usein vastaan tuleville LT:kuskeille ja usein tuli tervehdys takaisin sekä osaanottavan ymmärttäväinen hymy :lol: :lol: :lol: :lol:

(Edit kirjoitampa minä huonoa suomea, kirjoitus ja pilkkuvirheitä täynnä. No eihän sitä nyt kaikkea voi osata) :oops:
T:Masa
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

65-14 kirjoitti:On tuolle moottorille erittäin tärkeää vaihtaa jakohina ja vesipumppu ainakin vähän ennen katkeamista :lol: :lol: Kansi ei kestä pienintäkään jäähdytin-neste vajausta, Kannentiiviste poksahtaa oitis. "Kannatta tarkistaa vesiletkujen kunto"
Ilmeisesti tämä on tiedetty jo tehtaalla, koska jäähynesteen varoitusvalo alkaa vilkkua jo ennen kun pytyssä on nestepinta edes alamerkissä.
65-14 kirjoitti:Kannentiivisteitäkin on parmpia ja huonompia saatavilla.
Voisipa tuommoisenkin retkun ottaa kun noita varaosia tilailee... ties koska viimeksi edellinen omistaja vaihtanut... josko koskaan. Kuten sanottua, huoltokirjaa ei ole ylläpidetty muutamaan vuoteen ennen kun itselleni tuon ostin. :evil:

Saa nähdä mitä tuosta värkistä vielä tulee... koska tuo on ainoa automme, korjailuja suoritetaan ns. tien päällä, eli silloin kun on tarvetta. Saa nähdä mitä seuraava Motonetin paketti pitää sisällään... kunhan nyt malttaisi veronpalautuksiin odotella. ;)

Kun veronpalautukset tulee, niin ainakin ensimmäisenä tulee mieleen ostaa uudet jarrut (levyt, rummut, männät, palat, yms.) sekä kasa pyöränlaakereita varastoon valmiiksi, kun ei tiedä miten tuo saatavuus muuttunee. Pari kipaletta eri sortin hihnoja, ja putsareita myäskin. Naftapumppu ehkä, ja jotain muuta... mitä osia mielestänne ensimmäisenä tulen tarvimaan?

Edit: Melkoisen hyvää vauhtia kone vetristyy ja paranee tuo kulutus/100km. Ylläpidän tietokoneella taulukkoa joka laskee koko ajan kulutusta kilometrien ja tankkausten perusteella.

Heinäkuussa oli kulutus 11,8, elokuussa 9,2, ja tässä kuussa mennään jo 8,2. Tämän kuun keskikulutuksen saa vasta kuun lopussa, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa. Kilometrejä meillä tulee normaalisti tuollainen 1500-2000/kk. Nyt viime kuussa tuli karvaa vaille 3000.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Muistaakos kukaan ihan yhtäkkiä sanoa minkä kokoinen kiilahihna menee tälläiseen kulkupeliin. Pitäisi tilata, mutta kun varaosakaupassa olisi 2 eri mallin hihnaa. 10mm leveä ja 12,5mm leveä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Schaza kirjoitti:Muistaakos kukaan ihan yhtäkkiä sanoa minkä kokoinen kiilahihna menee tälläiseen kulkupeliin. Pitäisi tilata, mutta kun varaosakaupassa olisi 2 eri mallin hihnaa. 10mm leveä ja 12,5mm leveä.
Toinen uppoaa uraan toinen ei ehkä yllä päälle tai jää pintaan. Katsomalla ja mauseria käyttämällä se selviää ;) a-tyyppi kuitenkin... kai?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Perskele, ajoin auton rampille ja menin ihmettelemään asiaa... vehkeeseen menee 2 erilaista. 9,5*800 ja 12,5*800.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Ja voi perseen suti. Lähdettiin tuossa klo. 15 kaupalle 12km päähän. Pakkasta oli n. 15 astetta... reissuun suunniteltiin reilu puoli tuntia, mutta siihenpä meni 3... tultiin takasin 18 maissa kun volkkari ei perkele käynnistynyt enää kaupan pihasta. Naapuri tuli hätiin antamaan apuvirtaa.

Päästiin liikkeelle, ja auto sammui taas kesken ajon ilman mitään varoitusta. Tämän jälkeen saatiin taas käyntiin ilman apuja, mutta sitten ei enää käynyt tyhjäkäyntiä. Matkalla lievää huonokäyntisyyttä ja voimattomuutta, ja välillä taas ryntäsi kuin vesikauhuinen hirvi.

Kotipihaan kun tultiin, ja nostin kaasupetaalin lattiasta, niin auto hyytyi kun mummon vanukas saman tien ja jäi horrostamaan tuohon keskelle pihaa.

Mikähän helkkari vaivaa...?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Schaza kirjoitti:Ja voi perseen suti. Lähdettiin tuossa klo. 15 kaupalle 12km päähän. Pakkasta oli n. 15 astetta... reissuun suunniteltiin reilu puoli tuntia, mutta siihenpä meni 3... tultiin takasin 18 maissa kun volkkari ei perkele käynnistynyt enää kaupan pihasta. Naapuri tuli hätiin antamaan apuvirtaa.

Päästiin liikkeelle, ja auto sammui taas kesken ajon ilman mitään varoitusta. Tämän jälkeen saatiin taas käyntiin ilman apuja, mutta sitten ei enää käynyt tyhjäkäyntiä. Matkalla lievää huonokäyntisyyttä ja voimattomuutta, ja välillä taas ryntäsi kuin vesikauhuinen hirvi.

Kotipihaan kun tultiin, ja nostin kaasupetaalin lattiasta, niin auto hyytyi kun mummon vanukas saman tien ja jäi horrostamaan tuohon keskelle pihaa.

Mikähän helkkari vaivaa...?
Kesälaatua tankissa! Olinko oikeassa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Reddewil kirjoitti:Kesälaatua tankissa! Olinko oikeassa?
Ei, talvilaatua on ollut saatavilla ja sitä on ostettu aina kun on saatu. Viimeksi kun tankkasin, oli pytty lähes tyhjä, ja talvilaatua meni siihen lirun päälle 40 litraa.

Kaksi seikkaa kummittelee vain tällä hetkellä, on pienesti pintavikainen syöttöletku ja vähään aikaan tarkistamaton vedenerotin.

Jos syöttöletku päästää "liikaa" ilmaa itseilmautuvaan systeemiin, niin eikös se voine aiheuttaa tämän? Toisaalta, vesi voi tehdä saman. Siispä, seuraa 2 aivan pientä asiaa, eli letkun vaihtaminen ja erottimen tarkistaminen. Eikö?

Jos syyssä on joku muu, niin mistä voisi lähteä liikkeelle. Perustietona muutenkin vähän huono käynnistyminen, mutta hyvä tasainen käynti ja päästölukemia kehuttiin.

Olisiko akku kypsynyt, ehdotti appiukko...? Ei varmaan, koska kestää melkein yhden kessun ajan pyörittää starttia -15 pakkasessa... ainakin jos imuttaa kessua hermostuksissaan aivan ku hullun taval.

Olen aika uusi näiden diisseleiden kanssa, mutta nopeasti oppiva. Kertokaapa siis mistä voisi kiikastaa... tankissa on talvea, ja akku kondiksessa.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Olisko polttoainesuodattimen vaihto aika?
Pohjantähti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vuotaako se ilmaa ruiskutuspumpun kaasuakselin juuresta? Tyypillistä tuolle koneelle tuokin. Helppo vaihtaa pusla siihen ja paranee käyntiinlähtö.
Tulevaisuus on sähköinen
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Lahti32 kirjoitti:Vuotaako se ilmaa ruiskutuspumpun kaasuakselin juuresta? Tyypillistä tuolle koneelle tuokin. Helppo vaihtaa pusla siihen ja paranee käyntiinlähtö.
Oletan, että hapertunut syöttöletkuksi tulkittu kumiletku päästää pientä ilmakuplaa lävitseen...

Letkusta tihkuu tyhjäkäynnillä löpöä ulospäin, mutta kun nostaa kierroksia niin tihkuminen loppuu... ilmeisesti virtaus kovenee ja vie mukanaan ilmaa. Letku tulee jostain auton alta, ja menee siihen sylinterinmuotoiseen kapineeseen koneen päällä. Siitä sitten lähtee letku eteenpäin tulpille. Tämä auton alta tuleva letku on joskus vedetty liian jyrkälle kurville ja on siksi ajan mittaa murtunut.

Kuinka pitkä pätkä letkua sitten tarvii tuohon, on arvailujen varassa. Ei oikein mistään pääse kurkkimaan että mitä kautta letku kiertää.

Tuollanen puslaremonttikin voisi tehdä ihan terävää, kuten moni muukin asia tuolle vekottimelle. :lol:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja motoku »

olikos lt:ssä jakaja- vai rivipumppu :?: :?: tämä koskee vw:n jakajapumppua..

jos ei se letkuremontti auta, taitaa olla kalliimpaa remonttia edessä. jos polttoaineputki alkaa käydessä olla vajaa, kielii se pumpun "hihnapyöräakselin" helan väljyydestä. siinä on siirtopumppu heti takana ja se alkaa vetää ilmaa siitä juuresta eikä löpöä tankista. tämä koskee ainakin henkilömallin vw-dieseleitä, joissa jakajapumppu.

näin talvella se yleensä sitten tekee stopin, kun jähmeähkö diesel ei vapaaehtoisesti suostu tankista tulemaan. joskus helan vaihto maksoi n.2200mk, nykyään lienee yli 400€...

kaasuvipuakseli on painepuolella, ajon aikana se voi vuotaa vain ulospäin.

vw:n jakajapumppu sietää hurjan paljon ilmaa polttoaineen sekaan toiminnan häiriintymättä, muttei sekään voi ilman ainetta toimia...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

motoku kirjoitti:olikos lt:ssä jakaja- vai rivipumppu :?: :?: tämä koskee vw:n jakajapumppua..

jos ei se letkuremontti auta, taitaa olla kalliimpaa remonttia edessä. jos polttoaineputki alkaa käydessä olla vajaa, kielii se pumpun "hihnapyöräakselin" helan väljyydestä. siinä on siirtopumppu heti takana ja se alkaa vetää ilmaa siitä juuresta eikä löpöä tankista. tämä koskee ainakin henkilömallin vw-dieseleitä, joissa jakajapumppu.

näin talvella se yleensä sitten tekee stopin, kun jähmeähkö diesel ei vapaaehtoisesti suostu tankista tulemaan. joskus helan vaihto maksoi n.2200mk, nykyään lienee yli 400€...

kaasuvipuakseli on painepuolella, ajon aikana se voi vuotaa vain ulospäin.

vw:n jakajapumppu sietää hurjan paljon ilmaa polttoaineen sekaan toiminnan häiriintymättä, muttei sekään voi ilman ainetta toimia...
Tähän tuli mieleen mäyräkoiran arvoinen patentti. Ostaa biltsi-motonet-akselilta sähköisen polttoainepumpun ja kytkee sen tankin päähän työntämään ainetta pumpulle, loppu ilmausongelmatkin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo vedenerotin tai polttoaineensuodatin jäässä. Oma LT:ni oireili samalla tavalla muutamana talvena.

Otin erottimen ja suodattimen tupaan sulamaan ja kaadoin sisällöt pihagrilliin. Naftasuodattimen vaihdoin. Tällä korjaantui.

Vika ilmeni vaikka oli talvilaatua tankissa. Ilmeisesti suodattimeen kertyy vettä huokosiin ja sitten kun tulee ensimmäinen oikea pakkanen, niin vekotin hyytyy.

Minun LT:ssä oli myös ilmakuplia syöttöpumpulle tulevassa letkussa. Tulin siihen tulokseen että automaattinen ilmaussysteemi kuplat aiheuttaa.

Asensin sähkökäyttöisen lisäpumpun auttamaan syöttöpumppua - ei apua - ei haittaa. Ainoa hyöty oli se, jos sattui ajamaan tankin tyhjäksi ei tarvinnut sahata konetta minuuttitolkulla vaan sähköpumppu hoiti ilmauksen.

Lopullinen ratkaisu ongelmaan tuli kun asensin Emerheater-polttoaineen lämmittimen. Asennuksen jälkeen voi ajaa kesälaadulla aivan huoletta kunhan muistaa laittaa auton lohkolämppäriin. Tällöin polttoaine on heti lämmintä ja hyytymistä ei pääse syntymään.

Ennen LT:n myyntiä ruuvasin lämmittimen talteen ja tätä nykyä se asustaa Rosvolinnan moottorissa. Rosmo-MB:n nafta ei ole kertaakaan hyytynyt ja yhtä huolettomasti sitä on tankattu kuin edeltäjäänsäkin - välillä vedeneroitin / sakkakuppia tyhjennellen. Viimeksi taisin kupin putsata kun lehdet oli vielä puissa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sorry lainaan tätä topikkia, mutta missä on b58 mahuri volvon vedenerotin, vai onko moista?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Ostin äsken 2m passelia letkua ja uuden naftasuodattimen. Huomenna jos saisi flunssaltaan vaihdettua...

Motonetin paketissa on kaikki hihnat, uudet jarrut eteen ja taakse, käsijarrun vaijerit, sulakkeita, ilmansuodatin ja ties mitä kaikkea muuta. On sitten mistä ottaa kun tarve tulee.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

No jo on perverssi laite... ohjekirja sanoo että autossa on polttoainesuodatin ja vedenerotin erikseen. Eikös tämä ole normaali tilanne?

Tässäpä onkin 2 suodatinta, ja vedenerotin puuttuu tyystin.
Schaza
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Kesä 2009 11:13
Truck: LT40 -90
Location: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla

Re: WV LT 35 - projekti

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Perskeles... ostin 2 metriä letkua turhaan, kun suunnittelin vaihtavani koko pätkän. Paskat, kun olisi tarvinut reilun 4 metriä kun oli tietysti just se tankille menevä rööri.

Toisekseen eihän se ollut mitään letkua, vaan kovamuovista putkea jonka päässä oli 20 senttiä pehmeää letkua. Korjasin koko homman 5 sentillä letkua, ja 2 lemmarilla.

Hommaan on nyt kaikkine tutkimiseen ja ihmettelemisineen mennyt yli 4 tuntia tuolla -20C lämpötilassa. Lukuunottamatta lukuisia kessutaukoja takan ääressä.
Vastaa Viestiin