Lattialämmitys

Kerro omasta projektistasi
gtracing
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Kesä 2008 22:28
Truck: scania 113
Location: sawo

Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja gtracing »

onkos kukaan viritelly kulkuriin lattialämmitystä missä on upotettu valuun lämmityskaapelit tai putket. ei varmaan pitäis olla mitään ongelmia kun hyvin suunnittelee ja toteuttaa, ja ajatuksena tehdä ihan useamman neliön alalle. :shock:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No valua sinne tuskin kannattaa alkaa tekemään, mutta vaneeriin tahi lastulevyyn olen kuullut jyrsityt urat ja laitetun alupellin uriin lämmitysputket...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Onko tullut kenellekään tutuksi Kiitokorin kirjastoauton lattialämmityselementit...?? Miten tiheässä putket ym? Entäs elementin koko? Pitäis penkkien ja pöytien kiinnityspultteja porata lattian läpi.. Ei viitsisi suihkulähdettä auton sisälle..?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
mustang10
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Tammi 2008 11:39
Truck: MB LF113B/4200 paloa
Location: Rauma
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja mustang10 »

Osta 25mm:n Finnfoamia ja jyrsi siihen 18mm:n urat. Leikkaa 1-2mm:n paksuisesta alumiinista 17cm leveitä vaikka metrin pituisia suikaleita. Suikaleen keskelle annat peltisepän pokata sellainen ura että n. 15mm halkaisijaltaan oleva kupariputki siihen uppoaa. Päälle "naps"parkettia. Systeemi sitten vaan moottoriveden kiertoon.
Avatar
jamppa66
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Maalis 2008 17:09
Truck: Sisu cummins 10l td
Location: pori

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja jamppa66 »

Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja 3510 »

osta kaupasta sellainen tunnistin joka tunnistaa kolaukset sähköjohdot ja vesiputket
mustang10
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Tammi 2008 11:39
Truck: MB LF113B/4200 paloa
Location: Rauma
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja mustang10 »

Tiedäkkö mikä kauppa myy ja minkä merkkinen on tunnistin joka löytää sähkö/vesiletkut ja tunnistaa kolhut. Infrared lattialämmitys näytti olevan ihan jees taukopaikalla, ei muuta kuin "töpseli" seinään tai generaattori pörisemään.
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja 3510 »

Rautakaupat esim; bauhaus ja oli pieni kirjoitus virhe takoitin sillä näkevän myös koolaukset on kätevä laite omaa autoa rakentaessani oli helppo varmistaa missä kaappien ja muiden varusteidn kiinitys kohdat olivat vaikka olin ne paperille merkannut halusin varmistaa että mitat pitivä paikkansa kirjoituksestasi käsitn että sinulla on atossasi vesi kiertoinen lattia lämmitys
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja 3510 »

jos haluat kysyä jotain soita numeroon 0400822614 jorma
mustang10
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Tammi 2008 11:39
Truck: MB LF113B/4200 paloa
Location: Rauma
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja mustang10 »

Joo ei oo vesikiertoista lattialämmitystä mutta noin sen tekisin hyödyntäen moottorin jäähdytysvettä ajon aikana. En värkkäis lainkaan laittia/seinävierustoja kiertävää patteriputkistoverkostoa. Samoin putkivetoja suunnitellessa vois ottaa huomioon pöytien ym. lattiaanpulttauksia. Tuossa infrared lattialaminaatissa se ei onnistu; sitä kun ei voi "luovia" vaan se asennetaan päästä päähän levynä, eikä sitä voi matkalla katkoa jos olen asian oikein oivaltanut?
Avatar
jamppa66
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Maalis 2008 17:09
Truck: Sisu cummins 10l td
Location: pori

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja jamppa66 »

Itsellä on tarkoitus laittaa saunaan ja suihkuuun sekä käytäväosuudelle jossa kävellään ei kalusteiden alle.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Jone »

mustang10 kirjoitti:Joo ei oo vesikiertoista lattialämmitystä mutta noin sen tekisin hyödyntäen moottorin jäähdytysvettä ajon aikana. En värkkäis lainkaan laittia/seinävierustoja kiertävää patteriputkistoverkostoa. Samoin putkivetoja suunnitellessa vois ottaa huomioon pöytien ym. lattiaanpulttauksia. Tuossa infrared lattialaminaatissa se ei onnistu; sitä kun ei voi "luovia" vaan se asennetaan päästä päähän levynä, eikä sitä voi matkalla katkoa jos olen asian oikein oivaltanut?
Merkkiä en nyt muista mutta laitoin tuota 25m2 ja sitä saa ihan pieniäkin pätkiä ja piiiitkiä mattoja. Katkoa sitä ei voi mutta oikein suuniteltuna sen saa kyllä viemärin "ympärille" vaikkapa niin että 2 mattoa lähtee viemärin ulkoreunoilta pois päin tai sitten että linjaa "reiät" ja laittaa kelmut virustoille tyyliin:
Kuva
Pikkasen jää kylmää keskelle vaan en usko että varvas jäätyy lattiaan kiinni :)
Avatar
Borkkari
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2007 21:13
Truck: Borgward 622 / Lahti
Location: Lappeenranta

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Borkkari »

Onko kenelläkään kokemusta jäähdytysveden käytöstä lattialämmityksessä. Eikö se ole liian kuumaa, taloissahan nuo lämmöt pyörii jossain 45 asteen paikkeilla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä se liian kuumaa on ajaa suoraan lattiaan. Ajatelkaapa miltä tuntuu tepastella lattialla jossa kiertää 80-90 asteinen vesi :shock: menee hyppelyksi :mrgreen: Kupariputki kestää kyllä mekaanisesti tuon lämpötilan mutta muoviputkilla on sellainen ominaisuus että lämpötilan ollessa yli 80 astetta lyhenee käyttöikä nopeasti kovettumisen takia. Yksinkertaisimmillaan lattialämmön säätö toteutetaan Danfossin FJVR paluuvesitermostaatilla.
Tulevaisuus on sähköinen
mustang10
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Tammi 2008 11:39
Truck: MB LF113B/4200 paloa
Location: Rauma
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja mustang10 »

Melkeen kannattais käydä karavaanarimessuilla vakoilemassa kuinka isot firmat on tehneet matkailuauton lattialämmityksen moottorin jäähdytysvettä hyödyntäen! Siellä on putket lattiassa ja alumiinipokattu pelli siirtämässä sitä lämpöä leveemmälle. Termostaatteja voi laittaa sekä meno että paluupuolelle.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lattialämmityksen kierron voi asentaa patterikierron jälkeen samaan linjaa. Patterikierron jälkeen ohitusventtiili ennen lattiakiertoa, jotta veden voi johtaa suoraan paluupuolelle. Tällä venttiilillä voi säädellä lattiaveden lämpötillaa. Tällöin vesi on ehtinyt jäähtyä tarpeeksi patterissa ennen lattiakiertoon johtamista.

Mikäli ohitusventtiili on kokonaan auki lattiakiertoon ei mene vettä, sillä lattiakierron putki on ohuempaa esm 12-16mm - vesi menee helpomman kautta eli paksumpaan linjaan.

Helpoiten jalalle mukavan lattian saa kalvoilla - jesarilla parkettiin ja matto päälle. Sinä tapauksessa, jos koko lattia on auki ja vapaa purkamisen jäljiltä vesiputkittaminen voisi olla helppoa. Uponoria kiepiltä lattiaan jyrsittyihin uriin - Itse en laittaisi mitään lämmönsiirtolevyjä. Uskon, että muoviputki siirtää lämmön aivan riittävän hyvin vanereihin. Ainakin tapauksessa, jossa lattialämmitys tulee seinäpattereiden lisäksi lämmittämään autoa.

Tällä tavalla toteutin yhden asumusvaunun huussi-suihkun lattialämmityksen - ei palanut varpaat suihkussa :) Vaunussa oli Primus-vesikiertoinen lämmitys.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
jamppa66
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Maalis 2008 17:09
Truck: Sisu cummins 10l td
Location: pori

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja jamppa66 »

Itse mietin joskus tuota samaa asijaa, silloin ei tullut mieleen kuin suihkun sekoittaja josta voisi asteikon mukaa säätää lämpöä. Taitaapi olla liian pieni putkiliitos näihin laitteisiin.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Se suihkunsäätäjäkään ei toimi, sillä mistä saisit kylmän veden?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei se patterivesi voi polttaa varpaita :wink: ei kai se oo kuumempaa kuin seinillä kiertävä vesi, auton termari katkoo kun pirtin lämpö nousee sopivaksi. Ei palele varpaat ja kengät kuivaa 8) No, ei patteriputkessä kärsi kyllä kättä pitää... Onko kukaan patentoinut puhallinta pattereille? Itellä oli mielessä koteloida joku metri ja laittaa pari tietokonetuuletinta puhaltamaan patterin lamellejen välistä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kyllä se muuten voi polttaa... minulla kun termari on tossa ennen patteria, niin patteri on suht kuuma mutta ennen termaria kyllä ihan polttaa sormet, nimim. kokeiltu on...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:Kyllä se muuten voi polttaa... minulla kun termari on tossa ennen patteria, niin patteri on suht kuuma mutta ennen termaria kyllä ihan polttaa sormet, nimim. kokeiltu on...
Kuten tossa yllä sanoin että putkessa ei kyllä kärsi kättä pitää :lol: Eli voi olla aika hot lattia. Termari paluu tai meno putkeen. Eikö tavallinen "kerrostaloista tuttu" termostaatti käy?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Juu, meni toi puolikas rivi ohi...

eli minulla on just noita termareita pari kappaletta, DAN FOSS taitaa olla merkki, eli ihan kotitermari, minulla vielä tunnisitin erikseen putken päässä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin