Arvaus - ei tieto: Ohjaa startille menevää virtaa siten että starttaus on mahdollinen vain vaihteiston ollessa asennossa P tai N.SisuPussi kirjoitti: 2.Mikä on releen 396 (Vaihteiston vapaan asennon rele) merkitys? Vaihteenvalitsimelta tulee ohjaus menee vain releen käämille, mutta sen kärkiä ei näy missään. Onko tuo jokin lisävarusteille oleva releohjaus?
SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- [Volvo B57]
- Vapaaherra
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
- Truck: Volvo B57 Wiima M300
- Location: Espoo
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.2011)
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)
Tuo kävi itselläkin mielessä, vai onko tuo hoidettu jotenkin sisäisesti ohjainboksissa?[Volvo B57] kirjoitti:Arvaus - ei tieto: Ohjaa startille menevää virtaa siten että starttaus on mahdollinen vain vaihteiston ollessa asennossa P tai N.SisuPussi kirjoitti: 2.Mikä on releen 396 (Vaihteiston vapaan asennon rele) merkitys? Vaihteenvalitsimelta tulee ohjaus menee vain releen käämille, mutta sen kärkiä ei näy missään. Onko tuo jokin lisävarusteille oleva releohjaus?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)
Juu, tuo rele liittyy käynnistyksenestoon vaihde päällä.
Jarrupolkimen modulaattori ohjaa hidastinta ja on helpoin tapa toteuttaa hidastimen ohjaus, vaatii muuten kaikenlaisia venttiileitä.
NBS on taas vaihteiston kevennyssysteemi, joka lyö vaihteen "vapaalle" kun pysähdytään esim. liikennevaloihin ja painetaan jarrua, vähentää polttoaineenkulutusta ja laatikon lämpenemistä. Voidaan kytkeä laatikoihin joissa on tuo ominaisuus, ei ole kaikissa.
Kuvassa ruiskutuspumppuun kytketty kuormitusanturi kannattaa kytkeä kaasupolkimeen pysyy puhtaana siellä.
Mielestäni alkuperäinen johtosarja ei ole häiriösuojattu mistään kohtaa. Boksin päässä on muistaakseni 35 napanen ampin kampa ja laatikon päässä on 19 napanen cannon pistoke.
Kattelin tuon cannon pistokkeen hintoja tukkuliikkeessä, pyysivät 150 euron kieppeillä, mitäköhän volvolla maksaa. Mulla oli liittimen mallikin paperilla, mutta tietenkin hävitin sen.
Jokatapauksessa tommonen bajonetti siinä on http://www.ittcannon.com/product.aspx?id=1102
Mulla saattaa olla jemmassa yks ampin pistoke boksin päähän ja pätkä johtoakin tai sitten meni muutossa roskikseen.
Jarrupolkimen modulaattori ohjaa hidastinta ja on helpoin tapa toteuttaa hidastimen ohjaus, vaatii muuten kaikenlaisia venttiileitä.
NBS on taas vaihteiston kevennyssysteemi, joka lyö vaihteen "vapaalle" kun pysähdytään esim. liikennevaloihin ja painetaan jarrua, vähentää polttoaineenkulutusta ja laatikon lämpenemistä. Voidaan kytkeä laatikoihin joissa on tuo ominaisuus, ei ole kaikissa.
Kuvassa ruiskutuspumppuun kytketty kuormitusanturi kannattaa kytkeä kaasupolkimeen pysyy puhtaana siellä.
Mielestäni alkuperäinen johtosarja ei ole häiriösuojattu mistään kohtaa. Boksin päässä on muistaakseni 35 napanen ampin kampa ja laatikon päässä on 19 napanen cannon pistoke.
Kattelin tuon cannon pistokkeen hintoja tukkuliikkeessä, pyysivät 150 euron kieppeillä, mitäköhän volvolla maksaa. Mulla oli liittimen mallikin paperilla, mutta tietenkin hävitin sen.
Jokatapauksessa tommonen bajonetti siinä on http://www.ittcannon.com/product.aspx?id=1102
Mulla saattaa olla jemmassa yks ampin pistoke boksin päähän ja pätkä johtoakin tai sitten meni muutossa roskikseen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)
Täytyy sitten kytkeä tuo rele, ajattelin tosiaan käynnistykseneston olevan sisäisesti totutettu. Ehdin jo tekemään yhden version sähkökuvastakin mistä oli poistettuna tuo rele, täytyy laittaa takaisin..
Tässä laatikossa pitäisi olla tuo NBS ominaisuus ja jarrupolkimen modulaattorin saan laatikon myyjältä.
Kuormitusanturin laitan pumpun viereen, koska polkimen päähän se olisi aika hankala asentaa.
Laatikon mukana tuli pistoke, mutta johdot oli katkaistu niin lyhyiksi, että ne joutuu juottamaan uudestaan. Onhan muuten suolaisen hintainen tuollainen pistoke , onneksi ei tarvitse ostaa.
Boksin päähänkin saan pistokkeen myyjältä.
Tällä viikolla vuokraisäntäkin ilmoitti, ettei autoa tarvitsekaan siirtää ainakaan ennen Helmikuuta. Tämän kun olisi tiennyt ajoissa, olisin luultavasti jo aloittanut laatikon vaihtamisen.
Minkälaisilla pulteilla (kierre/pituus) vetolevy pitäisi pultata turbiiniin, niitä kun ei tullut laatikon mukana?
Tässä laatikossa pitäisi olla tuo NBS ominaisuus ja jarrupolkimen modulaattorin saan laatikon myyjältä.
Kuormitusanturin laitan pumpun viereen, koska polkimen päähän se olisi aika hankala asentaa.
Laatikon mukana tuli pistoke, mutta johdot oli katkaistu niin lyhyiksi, että ne joutuu juottamaan uudestaan. Onhan muuten suolaisen hintainen tuollainen pistoke , onneksi ei tarvitse ostaa.
Boksin päähänkin saan pistokkeen myyjältä.
Tällä viikolla vuokraisäntäkin ilmoitti, ettei autoa tarvitsekaan siirtää ainakaan ennen Helmikuuta. Tämän kun olisi tiennyt ajoissa, olisin luultavasti jo aloittanut laatikon vaihtamisen.
Minkälaisilla pulteilla (kierre/pituus) vetolevy pitäisi pultata turbiiniin, niitä kun ei tullut laatikon mukana?
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2012 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 19.02.-12)
Talven aikana ei ole ihmeitä tullut tehtyä, mutta ei ollut tarkoituskaan. Syksyllä oli ajatuksena, että saan talven aikana tehtyä laatikon sähköpuolen suht valmiiksi, jotta kelien lämmittyä pääsisi suoraan laittaamaan uutta laatikkoa paikalleen.
Karsin sähkökuvasta kaikki ylimääräiset pois ja se on nyt valmis, toivottavasti..:
Viime viikonloppuna aloitin sähköhommia ja sainkin ne aika hyvälle mallille. Tarkoitus oli jatkaa hommaa tänä viikonloppuna, mutta viikolla alkanut nuha-kuume pisti suunnitelman uusiksi.
Oma projektinsa olisi sitten kaikkien kuvien siirtäminen uuteen galleriaan, niin saisi tämän ketjun taas luettavaan kuntoon. Otin kuvista tekstit talteen ja kuvat ovat tallessa koneella.
Karsin sähkökuvasta kaikki ylimääräiset pois ja se on nyt valmis, toivottavasti..:
Viime viikonloppuna aloitin sähköhommia ja sainkin ne aika hyvälle mallille. Tarkoitus oli jatkaa hommaa tänä viikonloppuna, mutta viikolla alkanut nuha-kuume pisti suunnitelman uusiksi.
Oma projektinsa olisi sitten kaikkien kuvien siirtäminen uuteen galleriaan, niin saisi tämän ketjun taas luettavaan kuntoon. Otin kuvista tekstit talteen ja kuvat ovat tallessa koneella.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Ja taas puretaan 21.05.-12)
Niin se kevät tuli, eikä auto ole vielä(kään) ajokunnossa. Tuli muuta ohjelmaa yhden auton näyttelykuntoon saattamisessa ja käyttöauton kanssa, josta poksahti kansipahvi. Kuinka helppoa olisikaan jos ei aina pitäisi mennä säätämään ja virittelemään jokaista kulkupeliä...
Aloitelin tänään laatikon vaihtoprojektia purkamalla ylimääräisiä osia pois edestä. Pakoputki, kardaani, laatikon vaijerit ja johdot on nyt purettu sekä vedet laskettu pois laatikolta. Sain myös poistettua kylkipellin ja kaasupullokotelon.
Seuraavaksi pitää irrottaa vetolevyn pultit ja sitten saakin alkaa ruuvailemaan kiinnityspultteja auki. Nostaminen on tuottanut pientä päänvaivaa mutta nyt näyttäisi siltä, että saan mahdutettua pumppukärryt perän ja laatikon väliin.
Tavoitteena olisi, että viikonlopun jälkeen Allison olisi vaihtunut Zf:ään.
Aloitelin tänään laatikon vaihtoprojektia purkamalla ylimääräisiä osia pois edestä. Pakoputki, kardaani, laatikon vaijerit ja johdot on nyt purettu sekä vedet laskettu pois laatikolta. Sain myös poistettua kylkipellin ja kaasupullokotelon.
Seuraavaksi pitää irrottaa vetolevyn pultit ja sitten saakin alkaa ruuvailemaan kiinnityspultteja auki. Nostaminen on tuottanut pientä päänvaivaa mutta nyt näyttäisi siltä, että saan mahdutettua pumppukärryt perän ja laatikon väliin.
Tavoitteena olisi, että viikonlopun jälkeen Allison olisi vaihtunut Zf:ään.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
SisuPussin uusi elämä (Zf paikallaan 26.05.-12)
Zf olisi nyt paikallaan, viikonlopun tavoite siis täynnä .
Sain eilen irroitettua Allisonin paikaltaan, mutta Zf ei suostunut menemään paikalleen.
Tässä Allisonin irroitusta:
Tänä aamuna aloimme kaverin kanssa selvittämään syytä sopimattomuuteen. Syyksi paljastui väärä vetolevy, Eipä tämäkään tullut aikasemmin mieleen tarkistaa. Onneksi Paimelassa on ovet auki Lauantainakin. Tässä vertailussa vetolevyt, vasemmalla Allison ja oikealla Zf:n vastaava starttikehineen:
Purkaamolta sain myös uuden kardaanin, jota tosin joutuu hieman lyhentämään. Zf meni paikalleen pumppukärryllä ja kuormaliinoilla vetämällä.
Tältä se näyttää paikallaan:
Kardaanikulma helpottuu kyllä huomattavasti, mutta joudun kääntämään vielä taka-akselin takaisin oikeaan asentoonsa.
Huomiselle ohjelmassa olisi vesiputkien ja pakoputken suunnittelua
Sain eilen irroitettua Allisonin paikaltaan, mutta Zf ei suostunut menemään paikalleen.
Tässä Allisonin irroitusta:
Tänä aamuna aloimme kaverin kanssa selvittämään syytä sopimattomuuteen. Syyksi paljastui väärä vetolevy, Eipä tämäkään tullut aikasemmin mieleen tarkistaa. Onneksi Paimelassa on ovet auki Lauantainakin. Tässä vertailussa vetolevyt, vasemmalla Allison ja oikealla Zf:n vastaava starttikehineen:
Purkaamolta sain myös uuden kardaanin, jota tosin joutuu hieman lyhentämään. Zf meni paikalleen pumppukärryllä ja kuormaliinoilla vetämällä.
Tältä se näyttää paikallaan:
Kardaanikulma helpottuu kyllä huomattavasti, mutta joudun kääntämään vielä taka-akselin takaisin oikeaan asentoonsa.
Huomiselle ohjelmassa olisi vesiputkien ja pakoputken suunnittelua
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Zf paikallaan 26.05.-12)
Huh huh, olihan työntäyteinen viikonloppu, mutta kyllä tuli valmistakin.
Sain tänään tehtyä pakoputken paikkamaalausta ja klemmaria vaille valmiiksi. Putkea ei tarvinnut ostaa yhtään lisää vaan sain tehtyä sen vanhasta muokkaamalla.Kardaanikin oli sopivan mittainen, purkaamolla sitä ei vain saanut mitattua kunnolla. Joustovaraa jäi ehkä noin kolme senttiä.
Kuten kuvasta näkyy sain kaasupullokotelonkin takaisin paikalleen.
Tämän jälkeen kiinnitin kylkipellin tuen takaisin, mutta en saanut pintapeltiä vielä niitatuksi takaisin paikalleen:
Seuraavalle illalle ohjelmassa olisi pintapellin niittaus, pakoputken maalaus ja parin sähköjohdon kytkeminen. Ja ennen kuin autoa pääsee käynnistämään pitää jäähdytysputket saada liitetyksi laatikkoon.
Loppuun vielä yleiskuva:
Kyllä tässä vielä kiire tulee jos aikoo päästä Puumalaan..
Sain tänään tehtyä pakoputken paikkamaalausta ja klemmaria vaille valmiiksi. Putkea ei tarvinnut ostaa yhtään lisää vaan sain tehtyä sen vanhasta muokkaamalla.Kardaanikin oli sopivan mittainen, purkaamolla sitä ei vain saanut mitattua kunnolla. Joustovaraa jäi ehkä noin kolme senttiä.
Kuten kuvasta näkyy sain kaasupullokotelonkin takaisin paikalleen.
Tämän jälkeen kiinnitin kylkipellin tuen takaisin, mutta en saanut pintapeltiä vielä niitatuksi takaisin paikalleen:
Seuraavalle illalle ohjelmassa olisi pintapellin niittaus, pakoputken maalaus ja parin sähköjohdon kytkeminen. Ja ennen kuin autoa pääsee käynnistämään pitää jäähdytysputket saada liitetyksi laatikkoon.
Loppuun vielä yleiskuva:
Kyllä tässä vielä kiire tulee jos aikoo päästä Puumalaan..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
Kyllä voi vähän tulla. Jäähdytysputket kokonaan tekemättä, sähköjä en ole vielä päässyt kokeilemaan, taka-akseli kallistamatta, kardaani todennäköisesti täristää, ajamaankin pitäisi vähän päästä eikä tuota ole muutoskatsastettu. Sitten vielä kaupanpäälle ensi viikolla iltavuoro niin on tunnitkin aika vähissä.Bussiton kirjoitti:Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin
Katsotaan nyt miten tässä käy..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
Kyllä voi vähän tulla. Jäähdytysputket kokonaan tekemättä, sähköjä en ole vielä päässyt kokeilemaan, taka-akseli kallistamatta, kardaani todennäköisesti täristää, ajamaankin pitäisi vähän päästä eikä tuota ole muutoskatsastettu. Sitten vielä kaupanpäälle ensi viikolla iltavuoro niin on tunnitkin aika vähissä.Bussiton kirjoitti:Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin
Katsotaan nyt miten tässä käy..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
No ei kait sitä vielä tarvii muutoskatsastaa, haet siirtokilvet niillähän pääsee
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
Juu muutoskatsastus sitten vuosikatastuksen yhteydessä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12
Ei se katsastus olekaan tuossa se suurin ongelma, haen siirtokilvet jos auto tuntuu sellaiselta ,että sillä uskaltaa lähteä tien päälle. Mutta sitä ennen pitäisi päästä vähän ajamaan edes tallin pihalla. Ja sitä taas ei pääse tekemään ennen kuin saan tehtyä nuo puuttuvat vesiputket laatikolle. Tänään sain hahmoteltua putket valmiiksi päähän, nyt ne vaan pitää toteuttaa.
Muuta tehtyä:
Pakoputki maalattu, kylkipelti niitattu kiinni ja sähköt todettu ainakin suurimmalta osin toimiviksi. Huomenna käyn etsimässä jostain rosteriputkea ja vesiletkua.
Kardaani tosin on sellainen, ettei siitä osaa sanoa mitään ennen koeajoa. Se on kasattu kahdesta eri kardaanista ja tasapaino voi olla hieman hakusessa.
Taka-akselin kallistuksen korjaan viikonloppuna.
Muuta tehtyä:
Pakoputki maalattu, kylkipelti niitattu kiinni ja sähköt todettu ainakin suurimmalta osin toimiviksi. Huomenna käyn etsimässä jostain rosteriputkea ja vesiletkua.
Kardaani tosin on sellainen, ettei siitä osaa sanoa mitään ennen koeajoa. Se on kasattu kahdesta eri kardaanista ja tasapaino voi olla hieman hakusessa.
Taka-akselin kallistuksen korjaan viikonloppuna.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)
Eilen sain jäähdytysputket vedettyä ja pääsin kokeilemaan autoa käyntiin. Käyntiin lähti, mutta laatikko ei suostu kytkemään vaihteita päälle. Kaksi vikaa sain korjattua, mutta vielä siellä jokin on vialla.
Pitäisi saada selville mitkä "sähköiset ehdot" pitää täyttyä, että laatikko suostuu kytkemään vaihteen. Eli siis mihin pinneihin pitää tulla sähköä vaihdetta kytkettäessä?
Pitäisi saada selville mitkä "sähköiset ehdot" pitää täyttyä, että laatikko suostuu kytkemään vaihteen. Eli siis mihin pinneihin pitää tulla sähköä vaihdetta kytkettäessä?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)
Onkos tuo jo niin uusi toosa, että vaatii jarrun painamisen, että huolii vaihteen päälle? Eli johonkin nastaan tieto jarrupainekytkimeltä...
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)
Juu kyllä se on. Jarruvalon painekytkimeltä menee jo tieto. Sitten on vielä sen NBS järjestelmän painekytkin, mutta sitä en ole vielä asentanut. Sen puuttuminen ei tosin pitäisi vaikuttaa käynnistämiseen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)
eipä enää muista mitä kaikkea varoja niissä oli... tyhjäkäynti, luukut kiinni, penkkikatkaisija, jarrupaine ym. liikennöitsijästä riippuen, (estot ruksattiin tilatessa,) eli kyllä siinä jonkunlainen varopiiri on olemassa ja varovainen veikkaus on että jostain ylimääräisestä nastasta toiseen pitää olla yhteys. liian vähäinen öljymäärä estää vaihteen kytkeytymisen myös. tyhjäkäynnillä vaihde n-asennossa käyntilämpimänä n.+85 asteisena tarkistetaan öljymäärä.
Viimeksi muokannut motoku, 03 Kesä 2012 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Eipä toimi edelleenkään .
Vaihteistossa oli liian vähän öljyä, vaihdoin uudet ja vaihdoin samalla myös suodattimen. Taka-akseli on nyt myös kallistettu takaisin alkuperäiseen asentoonsa.
Mutta vaihteet eivät edelleenkään mene päälle, ja nyt alkavat ideatkin loppumaan vian etsinnässä.
Sitten olisi kysymys:
Jos painan jarrupoljinta, vaihteenvalitsimesta on N painettu pohjaan ja laitan auton virrat päälle niin vaihde kytkeytyy itsestään vapaalle muutaman sekunnin kuluttua. N-painikkeeseen siis syttyy punainen valo. Pitäisikö sen toimia näin vai onko kyseessä vika?
Vaihteistossa oli liian vähän öljyä, vaihdoin uudet ja vaihdoin samalla myös suodattimen. Taka-akseli on nyt myös kallistettu takaisin alkuperäiseen asentoonsa.
Mutta vaihteet eivät edelleenkään mene päälle, ja nyt alkavat ideatkin loppumaan vian etsinnässä.
Sitten olisi kysymys:
Jos painan jarrupoljinta, vaihteenvalitsimesta on N painettu pohjaan ja laitan auton virrat päälle niin vaihde kytkeytyy itsestään vapaalle muutaman sekunnin kuluttua. N-painikkeeseen siis syttyy punainen valo. Pitäisikö sen toimia näin vai onko kyseessä vika?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Boksin nastoihin 2, 20, 17 + jännite.
Nasta 51 Kickdown katkaisija
Nasta 33 hidastimen on/off katkaisija
Nasta 16 jarrupoljinkatkaisija, kaikkiin siis + jännite.
Jos sulta puuttuu jännite nastasta 17, laatikko lyö vapaalle.
Nasta 51 Kickdown katkaisija
Nasta 33 hidastimen on/off katkaisija
Nasta 16 jarrupoljinkatkaisija, kaikkiin siis + jännite.
Jos sulta puuttuu jännite nastasta 17, laatikko lyö vapaalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Juuri näin ne on tehty ja olen mitannutkin ne monta kertaa. Täytyy yrittää vielä mitata vaihteenvalitsin.Puu Tiainen kirjoitti:Boksin nastoihin 2, 20, 17 + jännite.
Nasta 51 Kickdown katkaisija
Nasta 33 hidastimen on/off katkaisija
Nasta 16 jarrupoljinkatkaisija, kaikkiin siis + jännite.
Jos sulta puuttuu jännite nastasta 17, laatikko lyö vapaalle.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Onko nasta 52 kytketty? Siinä ei sun tapauksessa tarvitse olla mitään, siihen tulee Absilta esto.
Oletko kokeillu kytkeä laatikon magneettiventtiileitä manuaalisesti, syöttämällä virtaa venttiileille?
Ja öljyä on varmasti riittävästi.
Muista myös säätää kuormitusanturi oikein, jos kaasu on pikkasenkaan päällä ei vaihde kytkeydy
Oletko kokeillu kytkeä laatikon magneettiventtiileitä manuaalisesti, syöttämällä virtaa venttiileille?
Ja öljyä on varmasti riittävästi.
Muista myös säätää kuormitusanturi oikein, jos kaasu on pikkasenkaan päällä ei vaihde kytkeydy
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
52 nasta ei ole kytketty, venttiileitä en ole yrittänyt kytkeä. Rittääkö D-asennon kokeilemiseen jos otan kamman irti boksin päästä ja kytken pinneihin 10 ja 46 jännitteen, vai pitääkö kampa olla paikallaan?Puu Tiainen kirjoitti:Onko nasta 52 kytketty? Siinä ei sun tapauksessa tarvitse olla mitään, siihen tulee Absilta esto.
Oletko kokeillu kytkeä laatikon magneettiventtiileitä manuaalisesti, syöttämällä virtaa venttiileille?
Ja öljyä on varmasti riittävästi.
Muista myös säätää kuormitusanturi oikein, jos kaasu on pikkasenkaan päällä ei vaihde kytkeydy
Öljy on "cold" merkien välissä tyhjäkäynnillä.
Kuormitusanturi on tyhjäkäynnillä n.0,4-0.5v ja täyskaasulla n.4,8volttia.
Mittaan tänään tuon vaihteenvalitsimen ja välikaapelin. Ja jos ei näistä löydy vikaa niin kokeilen tuota venttiilien kytkemistä käsin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Anna kampa olla paikoillaan ja mittaa tuleeko noihin virta D asennossa.
Mitenkäs sulla on laatikon venttiilit maadoitettu, pitäis olla liitännässä N maadoitus, se on volvon kaaviossa liitetty boksin maadoitukseen 19
Kampa irti ja virtaa liitäntöihin 3 ja 44, nyt pitäisi 1 vaihteen kytkeytyä, kuuluu selvä naksahdus laatikossa. Voit tehdä testin myös moottori käynnissä, pitäisi lähteä liikkeelle.
Mitenkäs sulla on laatikon venttiilit maadoitettu, pitäis olla liitännässä N maadoitus, se on volvon kaaviossa liitetty boksin maadoitukseen 19
Kampa irti ja virtaa liitäntöihin 3 ja 44, nyt pitäisi 1 vaihteen kytkeytyä, kuuluu selvä naksahdus laatikossa. Voit tehdä testin myös moottori käynnissä, pitäisi lähteä liikkeelle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Nastoihin 10 ja 46 tulee jännite D-asennossa. Maadoituksessa oli virhe, mutta se on korjattu. Annoin suoraan sähköä venttiileiilä ja ne naksahtavat kaikki. Vaihteenvalitsin toimii myös oikein. Onko öljyllä joku tasoa
nturi ja voiko sen toiminnan mitata?
nturi ja voiko sen toiminnan mitata?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.