SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Syötitkö virtaa kampaan johtoihin 3 ja 44 samanaikaisesti, moottorin käydessä, liikahtiko auto?
Öljymäärälle ei ole anturia, mittatikusta tarkistetaan.
Vaihdoitko muuten suodattimen öljyjä vaihtaessasi?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Koitin, ja kyllähän se liikahti. Eli vika on siis jossain boksin päässä.
Minua häiritsee tuossa se mistä jo aiemminkin kysyin. Eli jos laitan virrat päälle ja jarrupoljin on pohjaan painettuna niin vaihteenvalitsimen N-asennossa ei pala valoa mutta se syttyy 1-2sekunnin kuluttua. Eikä tuo nyt viittaisi siihen, että boksilta puuttuu jännitetieto joltain pinniltä? Ja tarkoitan siis juuri näitä ulkoisia vaihteenkytkemisestoja (esim.luukut)
Pinnit 2,16,17 ja 20 saavat jännitteen suoraan pääreleen takaa.

Löysin Zf:n omasta yleismallin kuvasta myös tällaiset pinnit joita ei näy Volvon kuvassa, mitähän nämä ovat:
Pinni 15 Switch, engine brake
Pinni 34 Switch, Switch program selection
Pinni 52 Switch, lock-up clutch open/upshift interlock
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sä et voi laittaa pinniin 16 suoraan virtaa, sen pitää tulla jarrupoljinkatkaisijalta. Boksin pitää saada tieto, että katkaisija/jarru löysätään.
Pinni 15 esim. pakokaasujarru
Pinni 34 ohjelman valitsin eco/normaali, erilaiset vaihtamispisteet
Pinni 52 Esto Absilta.

Lisäys: vaihde kytketään näin. Virta päälle, jarrupoljin pohjaan ja haluttu vaihde napista. Käsitin, että painat jarrupolkimen pohjaan ennen kuin kytket virran
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Sä et voi laittaa pinniin 16 suoraan virtaa, sen pitää tulla jarrupoljinkatkaisijalta. Boksin pitää saada tieto, että katkaisija/jarru löysätään.
Pinni 15 esim. pakokaasujarru
Pinni 34 ohjelman valitsin eco/normaali, erilaiset vaihtamispisteet
Pinni 52 Esto Absilta.
Juu, tuli kirjoitusvirhe/aivopieru tuon 16 pinnin kanssa. Se on jarrupolkimen perässä ja sähköt ovat siis tämän aiemmin lähettämäni kuvan mukaiset ja olen myös mitannut katkaisijan toimivaksi:
Kuva
Pitäisikö noihin 15 ja 52 pinneihin laittaa 24 volttia vai jättää kytkemättä niin kuin nytkin ovat?
Tuon 34 pinnin voisikin tehdä erillisellä katkaisijalla niin saisi senkin ominaisuuden käyttöön.
Puu Tiainen kirjoitti: Lisäys: vaihde kytketään näin. Virta päälle, jarrupoljin pohjaan ja haluttu vaihde napista. Käsitin, että painat jarrupolkimen pohjaan ennen kuin kytket virran
Olen kokeillut painaa polkimen pohjaan ennen virtojen kytkemistä ja sen jälkeen, mutta tulos aina sama. N-katkaisijaan syttyy punainen valo ja kun painan D-tai R-painiketta syttyy valo niihin mutta vaihde ei kytkeydy päälle eteen eikä taakse.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No johan nyt on prkl, pitäis toimia sun kytkennällä. Jätä 15 ja 52 kytkemättä. Koska näppiksen valot ei vilkuta, ei todennäköisesti ole sähköistä vikaa.
Voit kuitenkin ottaa vikakoodit, virta päälle ja maadoita pinni 31 muutamaksi sekunniksi, näppis alkaa vilkuttamaan vikakoodeja.
Tyhjennä sen jälkeen vikamuisti, virta pois päältä, pinni 31 maihin ja virta päälle, muutama sekunti ja muisti tyhjenee.
Vikakoodeja en muista eikä mulla nyt ole niitä, mutta pajalla on.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Oli pakko lähteä vielä tallille kokeilemaan vikakoodien lukua. Laihat oli tulokset, ei vikakoodeja. Vaihteenvalitsin kyllä reagoi maadoitukseen sammuttamalla N-asennon valon maadoituksen ajaksi.

Eipä tässä itselle tule muuta mieleen kuin viallinen ohjainboksi, alkaa olemaan kaikki muu jo käyty läpi.

Unohdin mainita aiemmin, että vaihdoin myös suodattimen öljynvaihdon yhteydessä..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tulipa juuri mieleen, että täytyy avata huomenna ohjainboksi ja katsoa jos siellä olisi vaikka murtunut juotos jossain. Onpahan tekemistä iltavuorossakin :? .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja motoku »

satuin löytämään b10m;n huoltokirjan. siinä mainitaan että cold-merkki on vain suuntaa-antava ja oikea öljymäärä tarkistetaan käyntilämpimästä koneesta (+85`c) tyhjäkäynnillä. jos autolla ei ole ajettu yli 12 tuntiin, momentinmuunnin ja öljynlauhdutin tyhjenevät öljytilaan ja mittaus näyttää ennen käyttämistä liian suurta öljymäärää.

öljymäärä n.22 litraa öljynjäähdytin mukaan luettuna. kuivan vaihteiston ensitäytös kuitenkin n.32 litraa mukaanlukien momentinmuunnin ja öljynjäähdytin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tyhjensitkö vikamuistin, boksi saattaa mennä joskus virhetilaan ja muistin tyhjennys auttaa.
Ennen kuin purat boksin, mittaa kammasta laatikon venttiilien käämi- ja antureiden vastukset.
Venttiilien vastukset noin 70 ohmia ja antureiden 900-1200 ohmia.
Kuristinpaineventtiili tulee nastaan 5 ja vastus 9-11 ohmia, tälle venttiilille ei kannata syöttää virtaa, saattaa ottaa nokkiinsa.
Aika harvinaisia nuo ZF boksiviat, mutta kuka tietää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Piipahdin likan tallilla heti aamusta. Mittailin vastukset ja ne olivat venttiileillä M2-M8 63,9-65,1 ohmia. M1 venttiiliä ei ilmeisesti Volvon käytössä ole ollenkaan. Kuristinpaineventtiilin vastus oli 9,2ohmia.
Boksi on nyt avattuna tuossa pöydällä, mutta eipä siinä ainakaan silmämääräisesti mitään näy. Ollapa vaihtoboksi niin pääsisi kokeilemaan toimiiko sillä..

Tekisi mieleni kiroilla ja huutaa, mutta laitanpa vain nykytyyliin vihaisen hymiön :evil: .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuohon pitäis laittaa läppäri kiinni ja kattoa mikä siellä mättää.
Tuleekohan sieltä turbiinin kierroslukutietoa ollenkaan, oliko ne anturit ohjearvoissa?
Turbiinin kierrosanturin voi mitata mottorin käydessä pinneistä 43 ja 36, en tiedä arvoja mitä sieltä pitäisi tulla, testerillä se näyttää suoraan rpm, vaihtojännitettä sieltä varmaan tulee.
Onko laatikko ja boksi samasta autosta irroitettu?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Tuohon pitäis laittaa läppäri kiinni ja kattoa mikä siellä mättää.
Tuleekohan sieltä turbiinin kierroslukutietoa ollenkaan, oliko ne anturit ohjearvoissa?
Turbiinin kierrosanturin voi mitata mottorin käydessä pinneistä 43 ja 36, en tiedä arvoja mitä sieltä pitäisi tulla, testerillä se näyttää suoraan rpm, vaihtojännitettä sieltä varmaan tulee.
Onko laatikko ja boksi samasta autosta irroitettu?
Läppäri olisi kyllä kiva.. mistähän sellaisen saisi? Johtosarjassa on se alkuperäinen kolmenapainen huoltopistoke.
Mittailin antureita ja ihmettelin kun en saanut mitään lukemaan, lähdin sitten ajelemaan töihin ja silloin tajusin mitanneeni ne väärin eli maata vasten. Käyn tänään illalla mittamassa ne uudestaan, kun pääsen töistä.
Ei mahda tulla mitään järkevää lukemaa ihan yleismittarilla mitattuna, joten se taitaa jäädä tekemättä.
Laatikko ja boksi ei ole samasta autosta. Boksin kyljessä on moottorin tyyppinä GH10.

Huvittaisiko ottaa läppäri kainaloon ja ajella Riihimäen suuntaan kohtuullista korvausta vastaan? Kun ei itsellä oikein tunnu riittävän rahkeet tämän kanssa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Voi yleismittarilla mitata ainakin sen verran, että näkee tuleeko sieltä mitään tietoa moottorin käydessä.
Boksi on ilmeisesti maakaasu Volvosta. Ajattelin, jos se olisi Scanian boksi, ne käyttää monia eri versioita noissa.
Enpä mä nyt oikein jouda lähteä kattelemaan, omia projekteja kädet täynnä.
Kysäse paikalliselta volvolta, niillä on varmaan testeri.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Täällä olisi kotiuduttu.
Mittasin vastukset, tällaisia tuloksia sain:
Pinnit Ω
43-14 2.00kΩ
43-36 1.00kΩ
14-36 1.00kΩ
En mitannut tuleeko sieltä mitään moottorin käydessä mutta ainakin vastusarvojen puolesta näyttäisi olevan ihan ohjearvoissa.
Täytyy heti aamulla käydä kyselemässä paikallisella Volvo-korjaamolla löytyisikö sieltä testeriä.
Ja ei hätiä vaikka et pääsekään tulemaan, pitihän sitäkin kysyä ja ei kysyvä tieltä eksy vai miten se nyt meni.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kävin paikallisella korjaamolla mutta heillä ei ole busseihin tarkoitettuja laitteita. Ohjasivat suoraan Kaivokselan Volvolle mutta korjaajan pitäisi tulla tänne ja se saattaa olla aika arvokasta hommaa.

Alkaa näyttää siltä, että Puumalan reissu jää haaveeksi. Ainakin SisuPussilla, kyselin jo olisiko heillä mökkejä vapaana. Vielä ei ole tosin vastausta kuulunut.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Älä anna periksi :wink: kannattaa ainakin soittaa sinne, itte olen pari kertaa pirauttanut ja kiitettävän hyvin ovat yrittäneet neuvoa ainakin tähän asti :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lajin luonteeseen kuuluu pienet ja vähän suuremmat vastoinkäymiset. Olet siirtynyt tekniikan nykymaailmaan bokseineen ja vikakoodeineen kautta pinnien ja antureiden. Pitää olla tosimies joka tuon ZF+Volvo-paketin laittaa vanhaan Sisuun ja ajaa sillä.

älä lannistu, automaatti on mahtava ajaa!
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vaihteistojahan on 4, 5 ja 6 vaihteisia. Olisko niin, ettei boksin ja laatikon tiedot täsmää.
Testerillä pääsee lukemaan eepromin tiedot ja sinne muistaakseni tallennetaan mm vaihteiston osanumero ja jotain muutakin.
Tämä nyt oli ihan mutua, mutta joskus olen ihmetellyt noita heksa ja Identification arvoja.
Luulis sen nyt kuitenkin osaavan lyödä ykkösen päälle, kaikissa laatikoissahan se menee samalla venttiiliyhdistelmällä.
Harmi, kun mullakaan ei ole toista boksia testattavaksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kiitokset tsempeistä Bussiton ja Lahti32, ne lämmittää aina mieltä. Tämän projektin kanssa on riittänyt vastoinkäymisiä, mutta toivottavasti ne alkaisivat olemaan takanapäin. Ainakin vähäksi aikaa..
Tosimiehestä en nyt tiedä, mutta ehkäpä motivoitunut ja itsepäinen :roll: .
Kyllä automaatti on varmaan aika herkku tämän kokoluokan laitteissa.
Puu Tiainen kirjoitti:Vaihteistojahan on 4, 5 ja 6 vaihteisia. Olisko niin, ettei boksin ja laatikon tiedot täsmää.
Testerillä pääsee lukemaan eepromin tiedot ja sinne muistaakseni tallennetaan mm vaihteiston osanumero ja jotain muutakin.
Tämä nyt oli ihan mutua, mutta joskus olen ihmetellyt noita heksa ja Identification arvoja.
Luulis sen nyt kuitenkin osaavan lyödä ykkösen päälle, kaikissa laatikoissahan se menee samalla venttiiliyhdistelmällä.
Harmi, kun mullakaan ei ole toista boksia testattavaksi.
Boksi on tyyppikilven mukaan 5-vaihteisen, mutta voihan olla ettei jokin muu juttu sitten täsmää.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja only4pro »

minkäin olen hengessä mukana, luen kyllä tarkasti, en vaan osaa auttaa... tsemppiä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Hengessä mukana ja menestystä sovitustyssä toivoen, mutta tuli mieleen että saisitko tuon boksin kulkeutumaan Volvolle Kaivokselaan testattavaksi ihan hekilöauton kyydissä. Saisit varmistuksen sen oikeellisuudesta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Minäki tsemppaan täällä. :o
Tuli mieleen ettei olis sellaen ihan "parus" vika maadotus, lukivihre, väärä pinni tjms. Luulis osien olevan toimivasta kamppeesta, joten vika rajoittuisi tähän uuteen asennukseen. Kaapeloinnin teit itse, onko riittävän vahvaa ja varmasti oikein? Lodju on siis vapaalla nyt ja koneen saa käyntiin? Naksuuko siellä mikään ku koittaa vaihella pykäliä, entä jos käsin murjasee pykälän päälle vai onko se mahdollista?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

KajNyy1 kirjoitti:Hengessä mukana ja menestystä sovitustyssä toivoen, mutta tuli mieleen että saisitko tuon boksin kulkeutumaan Volvolle Kaivokselaan testattavaksi ihan hekilöauton kyydissä. Saisit varmistuksen sen oikeellisuudesta.
Soitin Kaivokselaan mutta heillä ei ole laitteita testaamiseen. Zf:n maahantuojakin nosti kädet pystyyn, testaus onnistuisi kyllä autossa mutta hintaa en uskaltanut edes kysyä.
Reddewil kirjoitti:Minäki tsemppaan täällä. :o
Tuli mieleen ettei olis sellaen ihan "parus" vika maadotus, lukivihre, väärä pinni tjms. Luulis osien olevan toimivasta kamppeesta, joten vika rajoittuisi tähän uuteen asennukseen. Kaapeloinnin teit itse, onko riittävän vahvaa ja varmasti oikein? Lodju on siis vapaalla nyt ja koneen saa käyntiin? Naksuuko siellä mikään ku koittaa vaihella pykäliä, entä jos käsin murjasee pykälän päälle vai onko se mahdollista?
Noita maadoitus/lukuvirheitä minäkin ensimmäisenä epäilisin, mutta jos sellainen on niin en sitä kyllä löydä. Vaihteisto on toimivasta autosta irroitettu, mutta boksista en tiedä mistä se on otettu. Kaapeli paksuudet ovat 0.75mm joka tietääkseni on sama mitä alkuperäisenäkin. Laatikko on nyt vapaalla ja kone käynnistyy. Venttiilit toimivat kun niille syöttää suoraan virtaa, mutta jos painan vaihteenvalitsimesta niin ei tapahdu mitään. Väkisin vaihdetta ei saa kytketyksi, koska tuo on ihan sähköohjattu eikä laatikkoon mene mitään vaijeria niin kuin esim. Allisonissa menee.

Saan huomenna laatikon myyneeltä mieheltä toisen ohjainboksin, mutta se 4-vaihteisesta. Laatikon pitäisi toimia tälläkin, mutta 5. vaihdetta ei ole käytössä. Tällä konstilla nyt ainakin saa vähän rajattu vikamahdollisuuksia.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Tumppu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Heinä 2011 19:31
Truck: Scania K93 Victor
Location: Ylöjärvi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Tumppu »

Muutaman kerran tullut eteen tilanne, että vaihteet on hukkunut ja vikaa on etsitty laatikosta, johtosarjoista ja boksista. Lopulta vika on ollut itse vaihteenvalitsin paneelissa. Napit on napsunut mukavasti mutta tieto ei ole kulkenut...

Tsemppiä vianhakuun!
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tumppu kirjoitti:Muutaman kerran tullut eteen tilanne, että vaihteet on hukkunut ja vikaa on etsitty laatikosta, johtosarjoista ja boksista. Lopulta vika on ollut itse vaihteenvalitsin paneelissa. Napit on napsunut mukavasti mutta tieto ei ole kulkenut...

Tsemppiä vianhakuun!
Painikkeet on tullut mitattua ja käsky tulee niiltä boksille asti. Huomenna selviää lisää kun saan toisen boksin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Vastaa Viestiin