SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.2011)

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

SisuPussi kirjoitti: 2.Mikä on releen 396 (Vaihteiston vapaan asennon rele) merkitys? Vaihteenvalitsimelta tulee ohjaus menee vain releen käämille, mutta sen kärkiä ei näy missään. Onko tuo jokin lisävarusteille oleva releohjaus?
Arvaus - ei tieto: Ohjaa startille menevää virtaa siten että starttaus on mahdollinen vain vaihteiston ollessa asennossa P tai N.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

[Volvo B57] kirjoitti:
SisuPussi kirjoitti: 2.Mikä on releen 396 (Vaihteiston vapaan asennon rele) merkitys? Vaihteenvalitsimelta tulee ohjaus menee vain releen käämille, mutta sen kärkiä ei näy missään. Onko tuo jokin lisävarusteille oleva releohjaus?
Arvaus - ei tieto: Ohjaa startille menevää virtaa siten että starttaus on mahdollinen vain vaihteiston ollessa asennossa P tai N.
Tuo kävi itselläkin mielessä, vai onko tuo hoidettu jotenkin sisäisesti ohjainboksissa?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Juu, tuo rele liittyy käynnistyksenestoon vaihde päällä.
Jarrupolkimen modulaattori ohjaa hidastinta ja on helpoin tapa toteuttaa hidastimen ohjaus, vaatii muuten kaikenlaisia venttiileitä.
NBS on taas vaihteiston kevennyssysteemi, joka lyö vaihteen "vapaalle" kun pysähdytään esim. liikennevaloihin ja painetaan jarrua, vähentää polttoaineenkulutusta ja laatikon lämpenemistä. Voidaan kytkeä laatikoihin joissa on tuo ominaisuus, ei ole kaikissa.
Kuvassa ruiskutuspumppuun kytketty kuormitusanturi kannattaa kytkeä kaasupolkimeen pysyy puhtaana siellä.
Mielestäni alkuperäinen johtosarja ei ole häiriösuojattu mistään kohtaa. Boksin päässä on muistaakseni 35 napanen ampin kampa ja laatikon päässä on 19 napanen cannon pistoke.
Kattelin tuon cannon pistokkeen hintoja tukkuliikkeessä, pyysivät 150 euron kieppeillä, mitäköhän volvolla maksaa. Mulla oli liittimen mallikin paperilla, mutta tietenkin hävitin sen.
Jokatapauksessa tommonen bajonetti siinä on http://www.ittcannon.com/product.aspx?id=1102
Mulla saattaa olla jemmassa yks ampin pistoke boksin päähän ja pätkä johtoakin tai sitten meni muutossa roskikseen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Täytyy sitten kytkeä tuo rele, ajattelin tosiaan käynnistykseneston olevan sisäisesti totutettu. Ehdin jo tekemään yhden version sähkökuvastakin mistä oli poistettuna tuo rele, täytyy laittaa takaisin..
Tässä laatikossa pitäisi olla tuo NBS ominaisuus ja jarrupolkimen modulaattorin saan laatikon myyjältä.
Kuormitusanturin laitan pumpun viereen, koska polkimen päähän se olisi aika hankala asentaa.
Laatikon mukana tuli pistoke, mutta johdot oli katkaistu niin lyhyiksi, että ne joutuu juottamaan uudestaan. Onhan muuten suolaisen hintainen tuollainen pistoke :shock: , onneksi ei tarvitse ostaa.
Boksin päähänkin saan pistokkeen myyjältä.

Tällä viikolla vuokraisäntäkin ilmoitti, ettei autoa tarvitsekaan siirtää ainakaan ennen Helmikuuta. Tämän kun olisi tiennyt ajoissa, olisin luultavasti jo aloittanut laatikon vaihtamisen.

Minkälaisilla pulteilla (kierre/pituus) vetolevy pitäisi pultata turbiiniin, niitä kun ei tullut laatikon mukana?
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2012 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 19.02.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Talven aikana ei ole ihmeitä tullut tehtyä, mutta ei ollut tarkoituskaan. Syksyllä oli ajatuksena, että saan talven aikana tehtyä laatikon sähköpuolen suht valmiiksi, jotta kelien lämmittyä pääsisi suoraan laittaamaan uutta laatikkoa paikalleen.

Karsin sähkökuvasta kaikki ylimääräiset pois ja se on nyt valmis, toivottavasti..:
Kuva

Viime viikonloppuna aloitin sähköhommia ja sainkin ne aika hyvälle mallille. Tarkoitus oli jatkaa hommaa tänä viikonloppuna, mutta viikolla alkanut nuha-kuume pisti suunnitelman uusiksi.

Oma projektinsa olisi sitten kaikkien kuvien siirtäminen uuteen galleriaan, niin saisi tämän ketjun taas luettavaan kuntoon. Otin kuvista tekstit talteen ja kuvat ovat tallessa koneella.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Ja taas puretaan 21.05.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Niin se kevät tuli, eikä auto ole vielä(kään) ajokunnossa. Tuli muuta ohjelmaa yhden auton näyttelykuntoon saattamisessa ja käyttöauton kanssa, josta poksahti kansipahvi. Kuinka helppoa olisikaan jos ei aina pitäisi mennä säätämään ja virittelemään jokaista kulkupeliä...
Aloitelin tänään laatikon vaihtoprojektia purkamalla ylimääräisiä osia pois edestä. Pakoputki, kardaani, laatikon vaijerit ja johdot on nyt purettu sekä vedet laskettu pois laatikolta. Sain myös poistettua kylkipellin ja kaasupullokotelon.
Seuraavaksi pitää irrottaa vetolevyn pultit ja sitten saakin alkaa ruuvailemaan kiinnityspultteja auki. Nostaminen on tuottanut pientä päänvaivaa mutta nyt näyttäisi siltä, että saan mahdutettua pumppukärryt perän ja laatikon väliin.

Tavoitteena olisi, että viikonlopun jälkeen Allison olisi vaihtunut Zf:ään.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

SisuPussin uusi elämä (Zf paikallaan 26.05.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Zf olisi nyt paikallaan, viikonlopun tavoite siis täynnä 8).
Sain eilen irroitettua Allisonin paikaltaan, mutta Zf ei suostunut menemään paikalleen.
Tässä Allisonin irroitusta:
Kuva
Tänä aamuna aloimme kaverin kanssa selvittämään syytä sopimattomuuteen. Syyksi paljastui väärä vetolevy, Eipä tämäkään tullut aikasemmin mieleen tarkistaa. Onneksi Paimelassa on ovet auki Lauantainakin. Tässä vertailussa vetolevyt, vasemmalla Allison ja oikealla Zf:n vastaava starttikehineen:
Kuva
Purkaamolta sain myös uuden kardaanin, jota tosin joutuu hieman lyhentämään. Zf meni paikalleen pumppukärryllä ja kuormaliinoilla vetämällä.
Tältä se näyttää paikallaan:
Kuva
Kardaanikulma helpottuu kyllä huomattavasti, mutta joudun kääntämään vielä taka-akselin takaisin oikeaan asentoonsa.

Huomiselle ohjelmassa olisi vesiputkien ja pakoputken suunnittelua
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Zf paikallaan 26.05.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Huh huh, olihan työntäyteinen viikonloppu, mutta kyllä tuli valmistakin.
Sain tänään tehtyä pakoputken paikkamaalausta ja klemmaria vaille valmiiksi. Putkea ei tarvinnut ostaa yhtään lisää vaan sain tehtyä sen vanhasta muokkaamalla.Kardaanikin oli sopivan mittainen, purkaamolla sitä ei vain saanut mitattua kunnolla. Joustovaraa jäi ehkä noin kolme senttiä.
Kuva
Kuten kuvasta näkyy sain kaasupullokotelonkin takaisin paikalleen.

Tämän jälkeen kiinnitin kylkipellin tuen takaisin, mutta en saanut pintapeltiä vielä niitatuksi takaisin paikalleen:
Kuva
Seuraavalle illalle ohjelmassa olisi pintapellin niittaus, pakoputken maalaus ja parin sähköjohdon kytkeminen. Ja ennen kuin autoa pääsee käynnistämään pitää jäähdytysputket saada liitetyksi laatikkoon.

Loppuun vielä yleiskuva:
Kuva

Kyllä tässä vielä kiire tulee jos aikoo päästä Puumalaan..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Bussiton kirjoitti:Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin :lol:
Kyllä voi vähän tulla. Jäähdytysputket kokonaan tekemättä, sähköjä en ole vielä päässyt kokeilemaan, taka-akseli kallistamatta, kardaani todennäköisesti täristää, ajamaankin pitäisi vähän päästä eikä tuota ole muutoskatsastettu. Sitten vielä kaupanpäälle ensi viikolla iltavuoro niin on tunnitkin aika vähissä.

Katsotaan nyt miten tässä käy..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Bussiton kirjoitti:Ei kait sitä nyt enään tuu kiire, kun on mötikkä jo paikoillaankin :lol:
Kyllä voi vähän tulla. Jäähdytysputket kokonaan tekemättä, sähköjä en ole vielä päässyt kokeilemaan, taka-akseli kallistamatta, kardaani todennäköisesti täristää, ajamaankin pitäisi vähän päästä eikä tuota ole muutoskatsastettu. Sitten vielä kaupanpäälle ensi viikolla iltavuoro niin on tunnitkin aika vähissä.

Katsotaan nyt miten tässä käy..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No ei kait sitä vielä tarvii muutoskatsastaa, haet siirtokilvet niillähän pääsee :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu muutoskatsastus sitten vuosikatastuksen yhteydessä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Pakoputkea ja kardaania 27.05.-12

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ei se katsastus olekaan tuossa se suurin ongelma, haen siirtokilvet jos auto tuntuu sellaiselta ,että sillä uskaltaa lähteä tien päälle. Mutta sitä ennen pitäisi päästä vähän ajamaan edes tallin pihalla. Ja sitä taas ei pääse tekemään ennen kuin saan tehtyä nuo puuttuvat vesiputket laatikolle. Tänään sain hahmoteltua putket valmiiksi päähän, nyt ne vaan pitää toteuttaa.
Muuta tehtyä:
Pakoputki maalattu, kylkipelti niitattu kiinni ja sähköt todettu ainakin suurimmalta osin toimiviksi. Huomenna käyn etsimässä jostain rosteriputkea ja vesiletkua.
Kardaani tosin on sellainen, ettei siitä osaa sanoa mitään ennen koeajoa. Se on kasattu kahdesta eri kardaanista ja tasapaino voi olla hieman hakusessa.
Taka-akselin kallistuksen korjaan viikonloppuna.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Eilen sain jäähdytysputket vedettyä ja pääsin kokeilemaan autoa käyntiin. Käyntiin lähti, mutta laatikko ei suostu kytkemään vaihteita päälle. Kaksi vikaa sain korjattua, mutta vielä siellä jokin on vialla.
Pitäisi saada selville mitkä "sähköiset ehdot" pitää täyttyä, että laatikko suostuu kytkemään vaihteen. Eli siis mihin pinneihin pitää tulla sähköä vaihdetta kytkettäessä?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Onkos tuo jo niin uusi toosa, että vaatii jarrun painamisen, että huolii vaihteen päälle? Eli johonkin nastaan tieto jarrupainekytkimeltä...
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Juu kyllä se on. Jarruvalon painekytkimeltä menee jo tieto. Sitten on vielä sen NBS järjestelmän painekytkin, mutta sitä en ole vielä asentanut. Sen puuttuminen ei tosin pitäisi vaikuttaa käynnistämiseen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet hukassa 31.05.-12)

Viesti Kirjoittaja motoku »

eipä enää muista mitä kaikkea varoja niissä oli... tyhjäkäynti, luukut kiinni, penkkikatkaisija, jarrupaine ym. liikennöitsijästä riippuen, (estot ruksattiin tilatessa,) eli kyllä siinä jonkunlainen varopiiri on olemassa ja varovainen veikkaus on että jostain ylimääräisestä nastasta toiseen pitää olla yhteys. liian vähäinen öljymäärä estää vaihteen kytkeytymisen myös. tyhjäkäynnillä vaihde n-asennossa käyntilämpimänä n.+85 asteisena tarkistetaan öljymäärä.
Viimeksi muokannut motoku, 03 Kesä 2012 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Eipä toimi edelleenkään :( :evil: .
Vaihteistossa oli liian vähän öljyä, vaihdoin uudet ja vaihdoin samalla myös suodattimen. Taka-akseli on nyt myös kallistettu takaisin alkuperäiseen asentoonsa.

Mutta vaihteet eivät edelleenkään mene päälle, ja nyt alkavat ideatkin loppumaan vian etsinnässä.

Sitten olisi kysymys:
Jos painan jarrupoljinta, vaihteenvalitsimesta on N painettu pohjaan ja laitan auton virrat päälle niin vaihde kytkeytyy itsestään vapaalle muutaman sekunnin kuluttua. N-painikkeeseen siis syttyy punainen valo. Pitäisikö sen toimia näin vai onko kyseessä vika?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Boksin nastoihin 2, 20, 17 + jännite.
Nasta 51 Kickdown katkaisija
Nasta 33 hidastimen on/off katkaisija
Nasta 16 jarrupoljinkatkaisija, kaikkiin siis + jännite.
Jos sulta puuttuu jännite nastasta 17, laatikko lyö vapaalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Boksin nastoihin 2, 20, 17 + jännite.
Nasta 51 Kickdown katkaisija
Nasta 33 hidastimen on/off katkaisija
Nasta 16 jarrupoljinkatkaisija, kaikkiin siis + jännite.
Jos sulta puuttuu jännite nastasta 17, laatikko lyö vapaalle.
Juuri näin ne on tehty ja olen mitannutkin ne monta kertaa. Täytyy yrittää vielä mitata vaihteenvalitsin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onko nasta 52 kytketty? Siinä ei sun tapauksessa tarvitse olla mitään, siihen tulee Absilta esto.
Oletko kokeillu kytkeä laatikon magneettiventtiileitä manuaalisesti, syöttämällä virtaa venttiileille?
Ja öljyä on varmasti riittävästi.
Muista myös säätää kuormitusanturi oikein, jos kaasu on pikkasenkaan päällä ei vaihde kytkeydy
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Onko nasta 52 kytketty? Siinä ei sun tapauksessa tarvitse olla mitään, siihen tulee Absilta esto.
Oletko kokeillu kytkeä laatikon magneettiventtiileitä manuaalisesti, syöttämällä virtaa venttiileille?
Ja öljyä on varmasti riittävästi.
Muista myös säätää kuormitusanturi oikein, jos kaasu on pikkasenkaan päällä ei vaihde kytkeydy
52 nasta ei ole kytketty, venttiileitä en ole yrittänyt kytkeä. Rittääkö D-asennon kokeilemiseen jos otan kamman irti boksin päästä ja kytken pinneihin 10 ja 46 jännitteen, vai pitääkö kampa olla paikallaan?
Öljy on "cold" merkien välissä tyhjäkäynnillä.
Kuormitusanturi on tyhjäkäynnillä n.0,4-0.5v ja täyskaasulla n.4,8volttia.

Mittaan tänään tuon vaihteenvalitsimen ja välikaapelin. Ja jos ei näistä löydy vikaa niin kokeilen tuota venttiilien kytkemistä käsin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Anna kampa olla paikoillaan ja mittaa tuleeko noihin virta D asennossa.
Mitenkäs sulla on laatikon venttiilit maadoitettu, pitäis olla liitännässä N maadoitus, se on volvon kaaviossa liitetty boksin maadoitukseen 19
Kampa irti ja virtaa liitäntöihin 3 ja 44, nyt pitäisi 1 vaihteen kytkeytyä, kuuluu selvä naksahdus laatikossa. Voit tehdä testin myös moottori käynnissä, pitäisi lähteä liikkeelle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Nastoihin 10 ja 46 tulee jännite D-asennossa. Maadoituksessa oli virhe, mutta se on korjattu. Annoin suoraan sähköä venttiileiilä ja ne naksahtavat kaikki. Vaihteenvalitsin toimii myös oikein. Onko öljyllä joku tasoa
nturi ja voiko sen toiminnan mitata?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Vastaa Viestiin