Rosvolinna kirjoitti: ↑25 Joulu 2021 11:51
Pitää tuossa välipäivinä kiikuttaa Mese pajalle ja ostaa listaus ulos. Vika vaikuttaa jotenkin liittyvän tuohon lukuhäiriöön anturilta. Saattaa toimia pitkänkin aikaa, mutta läväyttää kaikki merkkivalot ihan irrationaalisessa tilanteessa. ABS ja luistonesto kyllä toimivat ennen valojen syttymistä.
Arvailu on vähän vaarallista näiden kanssa, mutta haiskahtaa johtovialta tai sitten voi olla kehältä sopivasti hampaanvälit tukossa.
Voi olla näin. Yhdessä vaiheessa tuossa vähän jumitti ovipuolen takapalat. Saattaa olla, että siellä on kaikki kilkkeet yhdessä kuopassa kässärirummun sisässä. Never know. Nyt on -13C en kaiva auki.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
ABS-vika tuli vahingossa korjattua. Renkaita vaihtaessa selätin jumittuneet takapalat. Ne jäivät välillä jumiin auki asentoon. Viilaa ja kuparitahnaa - nyt toimii ja ABS-valo loistaa poissaolollaan.
Takalukko - siinä mielenkiintoinen palikka. Lopetti toiminnan avaimella, kakella, kahvalla ja mitä noita nyt onb. Kauhea naksutus kuului, mutta ovi ei aukea. Sisäseinän purku matkustamon kautta ja rosvosahalla vastakappale kahteen osaan. Sain lukon irti.
Tilasin uuden lukon Liettuasta, lähettivät väärän, lähetin takaisin ja korjasin vanhan. Tai ei siinä lukossa mitään vikaa ollut vaan kahvan mekanismi oli saanut liikaa korroosiota. Kahva atomeiksi, liotus, palikoiden putsaus. Takaisin nippuun. Nyt toimii ovi.
Jätin matkustamon takaseinän pois. Nyt on iso tavaratila. Mahtuu kaksi kajaakkia, surffilauta, masto ja evääksi vaikka patonki - ihan melkein heittämällä. Otin samalla 1+1 pöytäryhmän pois niin mahtuu matkatavaroita paremmin mukaan. Jotain sänkyviritelmää siihen seinälle kaavailen, mutta voi olla, että ensimmäiset yöt menee lattialla.
Täytyy sanoa, että pikkubussi on näppärä käyttöautona vähän joka tilanteeseen. Takapöytäryhmän lattian alle mahtuu taittopöytä ja 6 klaffituolia. Ne kulkevat aina mukana ja on siellä myös laatikko, jossa on perustyökalut täydennettynä kirveellä / retkikeittimellä.
Kuvituskuvana -. puskaparkkaamista Uudeltamaalta.
Liitteet
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Rosvolinna kirjoitti: ↑14 Heinä 2021 21:46
Sain venttiilin pöydälle. Olihan se karstaa täynnä ja tuntui jumittavan auki asentoon. Puhdistin ja löin takaisin autoon - ei vaikutusta. Edelleen tehot poissa. Pitää tilata uusi EGR-venttiili ja kokeilla sillä. Voihan se olla ettei lähde tuosta vikamodesta pois ilman tietokonetta. Tiedä näitä uudenliiton vehkeitä, hermo ja rahat menee.
Ei lähde, osa poistuu sammuttamalla mutta ei kaikki, melkotuttuja mersu ong, motonetissä kävin ennen poistamassa, nyt hankin star kaikki mersut luku ja vikakoodien poisto ( kokoauto moott,vaiht ym) kätevä n120€ aina mukana
autossa (ML) . Esim hapettuma liitoksessa riitti palauttamaan vikatila tai jos johto katkoksia nekin voi olla pyviä tai
tulee tärinöstä hetkellinen.
Tohtiiko kysyä, Mistä olet starin tuohon hintaan saanut?
MB 515 VDL on seissyt kuukauden kaksi vähemmällä ajolla. Nyt on ilmaantunut uusi "ominaisuus". Päävirtakontaktori ei nappaa kiinni. Autossa on kaksi akkua ja molemmat ovat täynnä. Auto oli kaksi viikkoa käynnistämättä ja kontaktori ei nappaa kiinni. Mesen avain jämähtää lukkoon ja juuttuu kiinni kiinni, eikä avaa rattilukkoa.
Kuskin penkin alta löytyi erotusrele, kun sen navat yhdistää niin kontaktori vetää ja auton saa käyntiin. Olen yrittänyt etsiä mistä tuo kontaktori saa herätevirtansa - onkohan sillä joku oma pieni akku/paristo. Vai eikö tuota saa seisottaa paria viikkoa? Vanha mekaaninen päävirtakytkin on jotenkin selkeämpi.
Tuo sama ominaisuus tulee esiin myös esiin, jos unohtaa hupipuolella matkustamon kattovalot päälle yön yli. Starttiakku on täynnä, mutta osa kojelaudan toiminnoista on hupiakun puolella. Vekotin ei starttaa ilman hyppylankaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Ei varmaan sovi ainakaan täysin tähän yksilöön, mutta omani toiminnan tiedän kun jouduin selvittämään.
Omassa scaniassa sähköisen päävirtakytkimen sulakkeen kanta hapettunut pilalle, kesti muutama tunti löytää vika, kun sulake ja rele oli ehjät. Tuossa siis ohjaus toimii niin että kojelaudan nappi ohjaa pääkytkimen vieressä olevaa relettä, joka syöttää pääkytkimelle ohjauksen. Akkukotelossa sijaitsee muutama sulake ja yksi rele tälle systeemille.
Autossahan on muutama sulake, joissa on virta myös pääkytkin sammutettuna, jostain näistä se heräte kai tuolle pääkytkimelle tulee
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Mikaeli kirjoitti: ↑11 Helmi 2023 08:57
Ei varmaan sovi ainakaan täysin tähän yksilöön, mutta omani toiminnan tiedän kun jouduin selvittämään.
Omassa scaniassa sähköisen päävirtakytkimen sulakkeen kanta hapettunut pilalle, kesti muutama tunti löytää vika, kun sulake ja rele oli ehjät. Tuossa siis ohjaus toimii niin että kojelaudan nappi ohjaa pääkytkimen vieressä olevaa relettä, joka syöttää pääkytkimelle ohjauksen. Akkukotelossa sijaitsee muutama sulake ja yksi rele tälle systeemille.
Autossahan on muutama sulake, joissa on virta myös pääkytkin sammutettuna, jostain näistä se heräte kai tuolle pääkytkimelle tulee
Noinhan se normaalisti toimii, mutta ei ainakaan tuo mun auto pääkytkintä vetäisi kiinni sillä että hetkeksi antaisi sen ohi virtaa. Se pääkytkimen ohjaus tulee sieltä jatkuvan sähkön puolelta myös silloin kun pääkytkin on kiinni (sähköt päällä).
Sen sijaan jos se pääkytkiemn ohjaus tapahtuisi jollain toisella akulla, jota ladataan pääakuista silloin kun pääkytkin on kiinni, se toimisi juurikin noin. Käytännössä mikään ei estä toteuttamasta sitä noin, ja tuolla pystyy tehokkaasti estämään sen että varsinaiset akut eivät tyhjene vaikka auto seisoisi pidempään. Tuossa tavallisessa kytkennässähän se tyhjentää ajan kanssa ne käynnistysakut.
Siinä voi olla jokin kynnysjännite millä se katkaisee herätteen. Sieltä on piirturikin virroitta. Ainoastaan hätärit, jarruvalot ja ajovalot saa päälle. Kojelauta pimeänä.
Siellä on kuskin penkin alla sellainen komponenttien tippaleipä. Relettä ja sulaketta ilman mitään tekstejä. Vetokoukun CAN-väyläpalikan olen sieltä tunnistanut. Muu on mysteeriä. Tää on VDL:n tekemä, mutta hanskalokerossa on Sprintterin kirjat ja muutama moniste jostain lisäpalikoista.
Parin kilometrin ajolla tuo vetorele tuntuu latautuvan ja kaikki toimii normaalisti, joten ei se mikään vika ole. Voisihan tuohon pultata varuiksi mekaanisen päävirtakytkimen rinnalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Rosvolinna kirjoitti: ↑14 Heinä 2021 14:04
Nyt Mese alkoi kiukuttelemaan. Menee limb modelle ja vikavalo vilkkuu. Koodit johtavat pakokaasun takaisinkierrätykseen. Ensiapuna puhdistin hiukkasanturin - ei vaikutusta.
Löytyykö palstalta asiasta joiatin ymmärtävää? Auto on MB Sprinter 515 2.1 koneella. Ei viitsi ihan heti Veholle kiikuttaa.
Egr varmaan vuotaa, ahtopaineet ei vastaa haluttua, tai ohjauksessa vikaa? Onko tämä se tuplaturbo moottori, itellä oli sellanen 500tkm ajettu, täysin uusi moottori ja 32t€ kuitteja remonteista 10v ajalta. Hyvä peli
Tuo EGR tuli vaihdettua uuteen noin 1,5v sitten. Vanha oli jumitäynnä karstaa. Meni vikatilaan siinä tapauksessa, jos EGR:n akseli jumittaa ja tietokone yrittää sitä säätää ja anturi ei havaitse muutosta.
Minulle suositeltiin "kooda se pois kuusen alla - niin ei kiukuttele". Tätä en ole tehnyt, oska tuo uusi tuntuu toimivan.
Hyvä tuolla on ajaa. Nyt se on ollut pari kuukautta parkissa, kun naftan hinta suosii pieniruokaisemmalla bensakärryllä ajelua. Keväämmällä pitää taas saada väkeä ja tavaraa siirrettyä pisteestä A pisteeseen Ö muutaman välipisteen kautta - niin eiköhän Mesen ratti tule taas tutuksi.
Ainiin pitäishän siinä vaihtaa ABS-pumppu. "Uusi" on jo pöytälaatikossa ja odottaa nättiä ilmaan tähtitaivastalliin. Muuten tuo on kunnossa. Mitä nyt kevään kunniaksi kukkii helmat. Happoa + kalikalimaalia ja taas monta kuukautta pysyy siistinä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jos nollaat vikakoodit ja lähdet ajaa, kulkeeko se ensin kovalla puhinalla, ja sitten nyykähtää vikatilaan? Noilla oireilla yksi 313 oli ahtoletkussa imusarjan suulla repeämä. Vikakoodeina oli egr ja ahtopaineen säädin.
Vika paikantui silloin tuohon juuttuneeseen EGR-venttiiliin. Piti saada kierrättämällä turbon vinkuna aikaan 2 tai 3 vaihteella - niin venttiili vapautui. Loppuvaiheessa tuota ei onnistunut tekemään. Purin sen kerran irti ja käytin pöydällä, mutta viikon parin jälkeen teki jumit uudestaan. Tuolla uudella venalla ei ole ollut ongelmaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
MB 515 VDL sai uudet jarruputket taakse ja uusvanhan ABS-yksikön. Yksikön ostin latvialaiselta nettiromutorilta. Maksoi rahteineen kokonaiset 50€. Suomiromis ei pysty samaan hintatasoon.
Samalla korjaamoreissulla sai savu-, piirturi- ja rajoitinlaput. Isäntä köyhtyi, mutta eipähän tarvinnut irroittaa tankkia mutapihassa. Jarruputkien kaivuu oli kuulemma työläs homman. No mielellään maksaa tuosta ammattilaisille. Kiitos, Hiekan Autohuolto - Suosittelen vilpittömästi, jos isompi autosi oireilee. Ei turhia marmoritiskejä vaan silkkaa asiaa.
Pääsiäisenä palaa VDL liikenteeseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Uuden ABS-yksikön asennuksen jälkeen kojelautaan jäivät "Brake"-valo ja palojen kulumismerkkivalo palamaan. Nestettä on ja jarrupalojen kulumisanturit vaihdoin uusiin.
Pitääkö tuo "Brake"-valo kuitata jostain sähköaivosta? Tuo ilmestys kojelautaan, kun tuo edellinen ABS-yksikkö tuli tiensä päähän. Uudella yksiköllä ABS, EPS - merkkivalot katosivat, mutta nuo kaksi jäivät.
Olisi kiva, jos saisi kaikki vikavalot kuitattua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun