Teemun Scania Irizar PB v.2004
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Uppokantaruuvit ja pakkelia peitoksi?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Yksi aivan siisti tapa kiinnittää levyjä ja muutakin tavaraa, on ostaa jotain siitejä ja tyyliin sopivia ruuveja, jotka sitten jää näkyviin. Jos ruuvit on tasaisin välein suorissa riveissä, se ei niin haittaa, että ne näkyy.
Meillä on kotona hirsitalon painumavaralistat ym isommat peitelaudat kiinni kullanvärisillä terassiruuveilla. Tykkään lopputuloksesta, laudat pysyy suorina ja ruuvit erottuu, mutta ei liikaa. Bussissa on makuhuoneiden seinävanerit kiinni mustilla kipsilevyruuveilla, olis pitäny mitata ruuvien paikat, olis tullu siistimpi...
Meillä on kotona hirsitalon painumavaralistat ym isommat peitelaudat kiinni kullanvärisillä terassiruuveilla. Tykkään lopputuloksesta, laudat pysyy suorina ja ruuvit erottuu, mutta ei liikaa. Bussissa on makuhuoneiden seinävanerit kiinni mustilla kipsilevyruuveilla, olis pitäny mitata ruuvien paikat, olis tullu siistimpi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
9mm levy on helppo ampua kiinni viimeistelynaulaimella vaikka 25mm pituisilla nauloilla. No More Nailsia väliin niin ei irtoa kuin Paimelan kouralla. Naulojen kolot sipaisee vanerin värisellä kitillä umpeen. Voi laittaa vaikka lakan päälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Aloin tekemään makuuhuoneen lattiaa. Siinä tuli tajuttua että lattian runko on kokonaan alumiinia. Neliöpalkit ja käytävän reunuspalkki. Onhan siihen helppo ruuveilla kiinnittää lattiaruoteet ja -levyt, mutta lattian madaltaminen onkin sitten asia erikseen. En ole koskaan hitsannut alumiinia. Naapuri onneksi on….
Mutta se on sen ajan murhe. Makuuhuoneen ja lasten kerrossängyt saan ainakin tehtyä ennen kuin lattiaa täytyy alkaa tasoittelemaan.
Mutta se on sen ajan murhe. Makuuhuoneen ja lasten kerrossängyt saan ainakin tehtyä ennen kuin lattiaa täytyy alkaa tasoittelemaan.
- Liitteet
-
- C65602F0-BD9B-4048-81AC-744E1F9580A5.jpeg (145.66 KiB) Katsottu 4772 kertaa
-
- 37CC9522-E420-4B8C-9FA1-A2CF410F64AF.jpeg (112.18 KiB) Katsottu 4772 kertaa
-
- D5735621-06DA-48BF-AE89-8371B89C8218.jpeg (136.57 KiB) Katsottu 4772 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Jos käytössä on lankakone niin alumiinin liimaaminen on tasan yhtä helppoa kuin teräksen. Säätöjen pitää olla kohdallaan. Muuten jää sauma koristeeksi pintaan. Pyydä naapuria opettamaan - tulee yksi taito lisää pahan päivän varalle.
Jotain siellä puhutaan esikuumentamisesta, mutta itse olen esikuumentanut hermoni ja sillä on pärjätty. Alumiinissa lämpö siirtyy nopeasti eli vetää helposti kieroon, jos yhtä kohtaa käristää liian kauan.
Ai niin pintojen pitää tulee olla puhtaita. Alumiini hapettuu nopeasti ja hapettuneeseen pintaan ei oikein sauma tartu.
Jotain siellä puhutaan esikuumentamisesta, mutta itse olen esikuumentanut hermoni ja sillä on pärjätty. Alumiinissa lämpö siirtyy nopeasti eli vetää helposti kieroon, jos yhtä kohtaa käristää liian kauan.
Ai niin pintojen pitää tulee olla puhtaita. Alumiini hapettuu nopeasti ja hapettuneeseen pintaan ei oikein sauma tartu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ja kuulemma mitään teräkseen koskenutta työkalua ei saa käyttää kun alumiinia aikoo hitsata..
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Jep - omat laikat ja viilat. Muuten palaa alujohdannaiset iloisella liekillä. Pitää myös muistaa, että alumiinissa lämpö leviää ja poistuu nopeasti. Joku märkä rätti toisessa kädessä varuiksi helpottaa ilmiön hallintaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Makuuhuoneen lattia on nyt levytetty. Mittaa makuuhuoneelle tuli 2,4x2,4m ja korkeutta juuri ja juuri seisomakorkeus. Sillä nyt ei ole makkarassa niin väliä koska siellä ollaan yleensä makuuasenkossa ja sänky vie seisomatilan.
Lattiaan tuli siis 40mm foam ja ristiin 10mm EPS. Lämpökamerakuvissa alumiinipalkisto ei ainakaan näy, joten suoria kylmäsiltoja ei ole niinkuin ennen. Seinissä on myös 40mm finnfoam.
Seuraavaksi aion laittaa makkarin sivuikkunat toiselta kyljeltä tukkoon. Takaikkuna menee myös, koska on saanut kosteutta sisäänsä. Ajattelin että lasia vasten laitan harmaan kankaan, sitten 40mm finnfoam jonka päälle 12mm vesivaneriruoteet. Niiden väliin taas 10mm EPS. Viimeiseksi solumuovi ja levy päälle.
Ostin myös eilen verhoilukankaita. 15m2 valkoista tikattua keinonahkaa jolla laitan katot ja päätyseinän. Toiset 15m2 antrasiitin väristä vakosametin tapaista jolla tulee seinäpaneelit. Makkariin tulee myös Irizarin vaaleansinistä vakioväriä. Muutaman alkuperäisen paneelin ajattelin säästää, ja ainakin yhden matkatavaralokeron vuodevaatteille.
Lattiaan tuli siis 40mm foam ja ristiin 10mm EPS. Lämpökamerakuvissa alumiinipalkisto ei ainakaan näy, joten suoria kylmäsiltoja ei ole niinkuin ennen. Seinissä on myös 40mm finnfoam.
Seuraavaksi aion laittaa makkarin sivuikkunat toiselta kyljeltä tukkoon. Takaikkuna menee myös, koska on saanut kosteutta sisäänsä. Ajattelin että lasia vasten laitan harmaan kankaan, sitten 40mm finnfoam jonka päälle 12mm vesivaneriruoteet. Niiden väliin taas 10mm EPS. Viimeiseksi solumuovi ja levy päälle.
Ostin myös eilen verhoilukankaita. 15m2 valkoista tikattua keinonahkaa jolla laitan katot ja päätyseinän. Toiset 15m2 antrasiitin väristä vakosametin tapaista jolla tulee seinäpaneelit. Makkariin tulee myös Irizarin vaaleansinistä vakioväriä. Muutaman alkuperäisen paneelin ajattelin säästää, ja ainakin yhden matkatavaralokeron vuodevaatteille.
- Liitteet
-
- AD21AFB4-F3BB-4DD5-82C3-FD61F194A3CE.jpeg (125.28 KiB) Katsottu 4522 kertaa
-
- 272B8872-4B82-4CDF-9342-AB032A07C5DB.jpeg (29.39 KiB) Katsottu 4522 kertaa
-
- B48E9091-C341-403E-A7EE-9C643F45D902.jpeg (99.75 KiB) Katsottu 4529 kertaa
-
- 076AB362-CA24-4224-BC33-DF24F5E739E7.jpeg (104.02 KiB) Katsottu 4529 kertaa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Miks kangas lasiin? Laita mielummin solumuovi tai vaa vitosen kammalla UV kestävä liimamassa, ruoteet 400 välillä ja se xps. Ulkopuolelle kalvo
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos, hyviä pointteja Neppi. Mietin josko kangas olisi viileämpi lasille kun hengittää. Tosin tiivis umpiohan siitä tulee xps:n kanssa. Ehkä solumuovi ajaisi saman asian, on tosin aika vaalea ja varmaan näkyy ulospäin.
Lasit on jo valmiiksi tummennettu, joten kalvo ulkopuolella pimentää varmaan aika totaalisesti.
Ajatus oli kuitenkin laittaa pronssinsävyinen peilaava kalvo. Täytyy vaan katsoa ettei tule liian tumma asuintiloihin.
Lasit on jo valmiiksi tummennettu, joten kalvo ulkopuolella pimentää varmaan aika totaalisesti.
Ajatus oli kuitenkin laittaa pronssinsävyinen peilaava kalvo. Täytyy vaan katsoa ettei tule liian tumma asuintiloihin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kannattaa huomioida että kaikki peilaavat/heijastavat kalvot on sitten suomessa laittomia, eli ei välttämättä mene katsastuksesta läpi. Paitsi jos auto on diplomaatin tai ministerin käytössä, säännöstä saa poiketa.
Se ei toki poista sitä, että itsekin haluaisin harmaat peilikalvot omaan, ei vaan uskalla ottaa sitä riskiä että joku katsastaja tai parhaimmillaan poliisi vie kilvet ja revityttää ne pois...
Se ei toki poista sitä, että itsekin haluaisin harmaat peilikalvot omaan, ei vaan uskalla ottaa sitä riskiä että joku katsastaja tai parhaimmillaan poliisi vie kilvet ja revityttää ne pois...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Se on kyllä niin typerä sääntö ku olla voi. Rosterikylkinen säiliöauto saa olla mut laita tatsunin kolmioikkunaan peilikalvo ni heti tulee pamppua
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Pitäähän virkavallan nähdä autoon sisälle, minkä näköisiä ganstereita siellä on kyydissä. Muistan aina kun ajelin mattamustalla jenkkifarkulla missä oli takalasit maalattu mustalla, poliisit pysäytti Ruotsissa ja tekivät oikein rynnäkön takaoville kun eivät nähneet sisälle...meinasi olla hetken jännä tilanne...
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kats ins myös varovaisia kysyin voiko kromiteipillä teipata takasivuikkunat, oikeastaan ei kieltänyt kun kysyin tai voinhan
rst pellin laittaa päälle., mainostoimistot ainakin yks oli joitan kromiteipoauksia vastaa kyse kuvioista perusteli sopimatto
kylläkin muulla kuin kielletty…..
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Täytyy varmaan siis tyytyä peilaamattomiin kalvoihin. Sääli, olisi tullut hieno.
Takaosan makuuhuoneen sivuikkuna on nyt peitetty ja levytetty. Aloitin tekemään myös makuuhuoneen väliseinää. Siinä meinasi käydä vanhanaikaisesti, kun vatupassilla aloin normaaliin tapaan ovenkarmeja ja runkoa. Autohan ei itsessään ollut vaaterissa lähellekään. Onneksi huomasin ajoissa eikä tullut paljoa korjattavaa.
Seinäruoteita runkopalkkiin kiinnittäessäni kävi niin, että yhdestä postaamastani reiästä tuli reilu litra vettä lattialle. Siellä se on nyt eristetilassa, mutta en ajatellut lattiaa repiä auki. Kuivuu joskus tai sitten ei. Mukava kuitenkin että tuo vesi ei ole enää hikoiluttamassa ikkunoita.
Lämpökamera on tässä hommassa aika hyvä juttu. Näkee ainakin ne kohdat joiden eristämiseen kannattaa käyttää vähän enemmän aikaa. Mietin tässä että jos jätän kaikki alkuperäiset lämpöpatterit käyttöön niin makuuhuoneesta tulee helposti melkoinen pätsi. Taidan korvata osan pattereista eristetyllä putkella. Nyt joka seinällä on täysimittainen patteri ja se on liikaa.
Takaosan makuuhuoneen sivuikkuna on nyt peitetty ja levytetty. Aloitin tekemään myös makuuhuoneen väliseinää. Siinä meinasi käydä vanhanaikaisesti, kun vatupassilla aloin normaaliin tapaan ovenkarmeja ja runkoa. Autohan ei itsessään ollut vaaterissa lähellekään. Onneksi huomasin ajoissa eikä tullut paljoa korjattavaa.
Seinäruoteita runkopalkkiin kiinnittäessäni kävi niin, että yhdestä postaamastani reiästä tuli reilu litra vettä lattialle. Siellä se on nyt eristetilassa, mutta en ajatellut lattiaa repiä auki. Kuivuu joskus tai sitten ei. Mukava kuitenkin että tuo vesi ei ole enää hikoiluttamassa ikkunoita.
Lämpökamera on tässä hommassa aika hyvä juttu. Näkee ainakin ne kohdat joiden eristämiseen kannattaa käyttää vähän enemmän aikaa. Mietin tässä että jos jätän kaikki alkuperäiset lämpöpatterit käyttöön niin makuuhuoneesta tulee helposti melkoinen pätsi. Taidan korvata osan pattereista eristetyllä putkella. Nyt joka seinällä on täysimittainen patteri ja se on liikaa.
- Liitteet
-
- 990CBCD7-A0DE-47A9-B24D-0C1E91975312.jpeg (118.81 KiB) Katsottu 4283 kertaa
-
- D8BE747F-6BE0-453E-9752-13E404452528.jpeg (58.52 KiB) Katsottu 4283 kertaa
-
- 379C0643-42BE-419A-A2BF-9F9DF1245412.jpeg (121.62 KiB) Katsottu 4283 kertaa
-
- DAB7F286-5FDD-43F0-8F46-00B476F0E13E.jpeg (90.66 KiB) Katsottu 4283 kertaa
-
- 33DB184F-C27D-487E-AC8A-2881B2BC7D8F.jpeg (59.97 KiB) Katsottu 4283 kertaa
-
- A593F4E2-E074-4686-8DD8-B5027D28E88B.jpeg (85.95 KiB) Katsottu 4283 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tehokasta jälkeä. Pakko kysyä; mikä on tuon muovin funktio seinässä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Solumuovilla saa kylmäsiltoja katkaistua. Kosteuden kannalta yksi haikea. Sitä tulee joka paikkaan kuitenkin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
OK - Näytti kuvassa, että olet laittamassa rakennusmuovia seiniin. Tuo kannattaa vetää sprayliimalla tiiviisti kiinni eristeisiin ja palkkeihin. Ettei jää kondenssille paikkaa kerääntyä. Mitä aiot laittaa tuohon seinään pintamateriaaliksi?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Toi oli 4mm paksua solumuovia. Levyn pintaan ohut levyvanu ja hengittävä kangas.
Joissakin paikoissa tulee keinonahka, joten se ei hengitä. Silloin varmaan tuo solumuovi ei ole levyn toisella puolella kovin hyvä…?
Joissakin paikoissa tulee keinonahka, joten se ei hengitä. Silloin varmaan tuo solumuovi ei ole levyn toisella puolella kovin hyvä…?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mitenkähän se reikä runkopalkissa josta tuli vettä?
Tuleekohan sadekeleillä lisää?
Meinaan ku mullakin ongelmat alko vuotojen suhteen ruoteista ruiskuurtsieristyksen jälkeen ja nehän tuli ruuveilla sekä popniiteillä kiinni niihin.
Ja on ollut jäissä homma siitä asti.
Tuleekohan sadekeleillä lisää?
Meinaan ku mullakin ongelmat alko vuotojen suhteen ruoteista ruiskuurtsieristyksen jälkeen ja nehän tuli ruuveilla sekä popniiteillä kiinni niihin.
Ja on ollut jäissä homma siitä asti.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Komee tuo harjakatto bussin päällä, pysyy vedet paremmin ulkona.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Noissa vanhemmissa, missä on alumiinilistat ikkunoiden ala- ja yläpuolella, tahtoo vuotaa niistä listan kiinnitysruuvien tai niittien rei'istä. Kun korroosio syö kiinnikkeen, jäljelle jää vain reikä. Lista kyllä pysyy massalla ja ruuvinjämillä paikallaan. Siinä on sit pitkä rivi reikiä sinne runkopalkin sisälle, ja sateen jälkeen löytyy vettä aina lisää, kunnes joku innokas irrottaa, puhdistaa ja asentaa ne listat uudelleen.
Näin ainakin carrus vm 1994. Tuossa ei näytä sellaisia olevan, mutta onko kylkipellit ja katto reunoistaan kuitenkin kiinni niittaamalla vai millä? Silloin pienikin vuoto ikkunan reunamassassa voi aiheuttaa tuota veden joutumista runkoputkien sisään.
Näin ainakin carrus vm 1994. Tuossa ei näytä sellaisia olevan, mutta onko kylkipellit ja katto reunoistaan kuitenkin kiinni niittaamalla vai millä? Silloin pienikin vuoto ikkunan reunamassassa voi aiheuttaa tuota veden joutumista runkoputkien sisään.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onko carrus regal vm97 sama homma niissä yläalumiini ritilälistoissa?
Niissähän on ilmantuloaukot kyllä sisäänki ja luulen että mulla vuotaa niistä.
Keksis vaan miten ne siististi täyttäs jollain tai vaihtais pois.
Niissähän on ilmantuloaukot kyllä sisäänki ja luulen että mulla vuotaa niistä.
Keksis vaan miten ne siististi täyttäs jollain tai vaihtais pois.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tässä ei ole käytetty niittejä eikä ruuveja ulkopuolella ollenkaan, eikä ole mitään listojakaan. Lasi ja kylkipelti on liimattu puskusaumaan samaan runkopalkkiin, niin että lasin reuna menee kylkipellin pokkauksen päälle. Minusta melko riskitön rakenne kunhan liima pysyy kiinni. Aika hyvin on pysynyt paitsi venkuroissa takaikkunoissa.
Vesi taka runkopalkin sisällä on tullut jotenkin vuotavasta takaikkunasta. Nyt ikkuna on tiivistetty joten ei pitäisi tulla enää. Toisella puolella sama palkki oli kuiva.
Ihan hyvältä näyttää tähän asti vesien kannalta. Toki nyt ei ole ollut kaatosadetta hetkeen.
Vesi taka runkopalkin sisällä on tullut jotenkin vuotavasta takaikkunasta. Nyt ikkuna on tiivistetty joten ei pitäisi tulla enää. Toisella puolella sama palkki oli kuiva.
Ihan hyvältä näyttää tähän asti vesien kannalta. Toki nyt ei ole ollut kaatosadetta hetkeen.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Homma edistyy hissukseen. Kankaat on ehkä tulossa ensi viikolla, ja takaosan makuuhuone alkaa olla viimeistä pintaa ja sähköjä vaille valmis. Eristykset on takaosaan tehty ja laminaatin asennus lattiaan aloitettu.
Lämpöpatterit on lyhennetty ja kiinnitetty takaisin paikalleen. Joutuu vielä irroittamaan kun siirryn rakentamisessa uusiin huoneisiin. Nesteen täyttö ja ilmaus oli erittäin helppo. Moottorin paisari vaan täyteen ja Webasto käyntiin. Vähän aikaa pulputti ja lämpö levisi pattereihin. Mitään ilmaamista ei tarvittu. Jouduin kuitenkin rikkomaan moottoriluukun lukon. Mekanismi oli jäätynyt, ja salpa meni poikki. Tuommoisia muovikahvoja toivottavasti löytyy jostain…
Myös 55cm leveä väliovi täytyy tehdä. Ajattelin että puurunko ja 12mm vanerilevyt molemmin puolin. Foam levy sisään ääni/lämpöeristeeksi. Verhoilu keinonahalla.
Eilen oli -17c pakkasta. Työt onnistuivat ihan mukavasti lämpimässä makuuhuoneessa sähköpuhaltimen varassa. Makuuhuone oli ihan lämmin, muu bussi vielä pakkasella. Tuli myös hankittua GREE ilmalämpöpumppu.
Seuraavana hankintana olisi juomavesi- ja likavesitankit. Noin 500litraa/kpl. Minkälaisia tankkeja olette laittaneet? Netistä löytyy vain suolaisen kalliita säiliöitä. Ei viitsi ”ämpäriin laittaa rahaa 300-400€/kpl. 1000l IBC kontit vie mielestäni liika tilaa ruumassa. Onko kukaan niitä käyttänyt. Onko 1000litraa raikasta vettä liioittelua 4 henkiselle perheelle?
Lämpöpatterit on lyhennetty ja kiinnitetty takaisin paikalleen. Joutuu vielä irroittamaan kun siirryn rakentamisessa uusiin huoneisiin. Nesteen täyttö ja ilmaus oli erittäin helppo. Moottorin paisari vaan täyteen ja Webasto käyntiin. Vähän aikaa pulputti ja lämpö levisi pattereihin. Mitään ilmaamista ei tarvittu. Jouduin kuitenkin rikkomaan moottoriluukun lukon. Mekanismi oli jäätynyt, ja salpa meni poikki. Tuommoisia muovikahvoja toivottavasti löytyy jostain…
Myös 55cm leveä väliovi täytyy tehdä. Ajattelin että puurunko ja 12mm vanerilevyt molemmin puolin. Foam levy sisään ääni/lämpöeristeeksi. Verhoilu keinonahalla.
Eilen oli -17c pakkasta. Työt onnistuivat ihan mukavasti lämpimässä makuuhuoneessa sähköpuhaltimen varassa. Makuuhuone oli ihan lämmin, muu bussi vielä pakkasella. Tuli myös hankittua GREE ilmalämpöpumppu.
Seuraavana hankintana olisi juomavesi- ja likavesitankit. Noin 500litraa/kpl. Minkälaisia tankkeja olette laittaneet? Netistä löytyy vain suolaisen kalliita säiliöitä. Ei viitsi ”ämpäriin laittaa rahaa 300-400€/kpl. 1000l IBC kontit vie mielestäni liika tilaa ruumassa. Onko kukaan niitä käyttänyt. Onko 1000litraa raikasta vettä liioittelua 4 henkiselle perheelle?
- Liitteet
-
- 46D3ABB4-D898-430E-95EA-AED89F30F2C4.jpeg (94.17 KiB) Katsottu 3779 kertaa
-
- A4D77E17-4CFC-41D6-B125-2654015F7076.jpeg (42.11 KiB) Katsottu 3779 kertaa
-
- 5C955ACF-0E55-4A5D-8A76-02D32857CD2B.jpeg (119.27 KiB) Katsottu 3784 kertaa