Piiparisen vaiheet

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

leemu kirjoitti: 19 Loka 2021 13:51 Jos on alle 7500kg kokonaismassa, niin ei tarvitse piirturia tarkistaa katsastukseen. Riittää lappu rajoittimen tarkastuksesta.
Edit. Koskee siis yksityiskäyttöä.
Tuossa on todella paljon konttorikohtaisia näkemyseroja.
Esim eräs A:lla alkava isohko katsastusketju on ottanut linjauksen, että pitää olla tarkastettu.
Tästäkin asiasta kun saisi Traficomilta virallisen linjauksen... :roll: :roll:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1254
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jokelan linja kirjoitti: 19 Loka 2021 22:23
leemu kirjoitti: 19 Loka 2021 13:51 Jos on alle 7500kg kokonaismassa, niin ei tarvitse piirturia tarkistaa katsastukseen. Riittää lappu rajoittimen tarkastuksesta.
Edit. Koskee siis yksityiskäyttöä.
Tuossa on todella paljon konttorikohtaisia näkemyseroja.
Esim eräs A:lla alkava isohko katsastusketju on ottanut linjauksen, että pitää olla tarkastettu.
Tästäkin asiasta kun saisi Traficomilta virallisen linjauksen... :roll: :roll:
Monimutkainen asia
Auton laitteet pitää olla kunnossa, toisaalta pitäis riittävän nopeus/ km, voihan ins vedota että auto voidaan käyttää
ajoon jossa vaaditaan piirturin käyttö.
On autoja joissa todistus ettei tarv käyttää piirturia ko autossa erivapaus ja käyttön mukaan olevia pykäliä joissa ei vaadita
piirturia ts piirturittoman käyttö on rajoutettu tai niin etteitarvitse käyttää vaikka olis piirturi, tienpäällä voi poliisin
tulkinta olla ?

Se on varmaa ettei henkilö-/ matkailuautossa tarvi käyttää piirturia eikä sinetöidä tai poistaa autosta,, (monet omaehtoinen käyttää = ok, voihan sillä todistaa tarvittaessa esim nopeuden ( piirturissa sinetit paikalla ja jälkeen tarkistuttaa toimivuuden pitäis täyttää todistus mahdollisuuden)

Ei selvää vastausta saanut aikoinaan olin ostamassa sprintteriä:
- kysyin skall siellä kaveri yllättyi että tosiaan voi ostaan kevyt k- a ilman piirturi, vastausta en muista tais olla katso…
- jos ajaa ” samantyyppisellä ” paketti 3,5 ton tai retkiautoksi 3,5-3,8 ton rek ei piirturia tarvita , oma ong oli ajopiirturi
tunnit tuli täyteen työajoissa päädyin maasturi 2 hlö pakettiautoksi rek ja tarv kärry perään .
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tietty jos piirturi on niin toimialan sen täytyisi mutta en mä tuota yksityiskäytössä olevalla autolla pidä muutakun rahastuksena et pitää joka toinen vuosi tarkastuttaa. Jos on selkeästi ammattiajossa niin sit tietty toimittava mutta tuskinpa nämä vehkeet enää kulkuriuran jälkeen ammattiajoon päätyy. Mutta tarkastutan nyt seuraavalle leimalle ja katotaan mikä on konttuurilta vastaus sen jälkeen.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja pelti »

Mulle poliisi yksiselitteisesti sanoi, ettei tarviii piirturia Neoplanissa, kun oli ha yli 3500 kg ja matkailuauto
peltiliiteri.com
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1254
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

kallek505 kirjoitti: 19 Loka 2021 23:36 Tietty jos piirturi on niin toimialan sen täytyisi mutta en mä tuota yksityiskäytössä olevalla autolla pidä muutakun rahastuksena et pitää joka toinen vuosi tarkastuttaa. Jos on selkeästi ammattiajossa niin sit tietty toimittava mutta tuskinpa nämä vehkeet enää kulkuriuran jälkeen ammattiajoon päätyy. Mutta tarkastutan nyt seuraavalle leimalle ja katotaan mikä on konttuurilta vastaus sen jälkeen.
Ajopiirturin toimintaan ja antama oikeaan tietoon perustuu nopeudenrajoitin lukema, ehkä tämä syy kun valvonta siirtyi
kats ( alussa oli nopeudenrajoitin kats ja ajopiirturi poliisi) piiriin.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2089
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Nopeudenrajoitinhan ei ota kantaa varsinaiseen piirturiin, vaikka se monessa autossa sieltä piirturista tietonsa lukeekin, mutta käytännössähän se on se nopeusmittari joka sen nopeustiedon antaa.

A-katsastuksen kanta on että jos autossa on piirturi asennettuna, se pitää myös olla tarkistettuna, riippumatta ajoneuvoluokasta ja siitä onko kyseinen varuste pakollinen ko. ajoneuvossa. Jos sen piirturin poistaa sieltä, niin silloin ei ole piirturia, eikä siten tarvetta tarkistaa. Tragicomista en ole suoraa komentoa tuohon löytänyt, muuten kuin esim lisävaloja koskevan pykälän jossa määrätään että jos varuste on, niin sen pitää myös toimia.

Sinänsä sen piirturinkiekon käytöstä ei ole hyötyä oman nopeuden todistamisessa, ajopiirturi ei kelpaa nopeuden todistamiseen juridiessa mielessä, se on vain työ/ajoajan seurantaan tarkoitettu laite. Onnettomuustutkinnoissa voivat piirturin perusteella tietysti selvittää tapahtumia, mutta esim ylinopeussakkoon tai sen kumoamiseen piirturin kiekko ei ole laillinen peruste. Jos poliisi on lukenut kiekon ja sen perusteella kirjoittanut sakon, se on muuttunut lailliseksi vasta kun olet sen ylinopeuden allekirjoituksella tunnustanut, itse kiekko ei edusta mitään todistetta.

Mdillä esim yksi aiempi auto piirsi kiekkoon aina jotain 15km/h alle todellisen nopeuden, mutta kello pysyi ajassa, nupin asento ja matkalukema piirtyi kiekkoon oikein, ja varsinainen nopeusmittarin neulakin näytti oikein, ei tuossa ollut mitään ongelmaa..
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tässä on taas aikaa vierähtänyt ja talvi kun tekee tuloaan mopot ja kesäharrastus on siirretty talliin niin tuli risteileminen tilalle. Rupesin pohtimaan että auto lauttaan ja salmen yli eihän se mikään Amerikan temppu ole. Selailin varustamon sivuja hintatietoja toiveessa ja löysinkin ecerölinen hinnaston. Maksimipituus 7metriä tyylillä iso pakettiauto, nappasin rekisteriotteen käteeni ja tein Homer Simpsonit, DO'H. Piiparinen on SENTIN liika pitkä. 7010mm oli pituus otteessa. No seuraavaa pituusluokkaa katsomaan ja hinta melki kolminkertaistu. Mahtaakohan tuosta saada tuon sentin pois vaikka vaan muutoskatsastamalla samalla kun muutetaan väliseinän paikka. Onko porukka kuinka lyhennellyt näitä. Helppo paikka löytyy kun on takana ulkoneva astinlauta niin siitä saa sen sentin oikeastikin pois.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 444
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eikös eckerölinelle voi ilmottaa pituudeksi asuntoautolle/ pakulle myös 8 tai 9 m ja hinta pysyy samana. Näin ainakin on joskus ollut.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Täytyykin selvittää. Mutta aika koominen tilanne kun tulis sentillä hintaa melki 200 euroa eestaas. Pääsisi vähän balttiaa katteleen.
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 170
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Mul on Mersu 7,25m on menty Turusta ,Naantalista ja Vaasasta ruotsiin sekä Vuosaaresta Viroon 7 metrin hinnalla .
Kertaankaan ei ol mussutettu .

Aijuu kävin Eckerön sivuilla ovat näköjään tulleet tarkemmiksi , mut ei luulis olevan muutamasta sentistä kiinnni .
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo sitä sanoi työkaverikin että sinne vaan seiskametrisellä. Aattelin et täältä kumminkin löytyy tietäjiä kuinka tarkkoja ovat noista pituuksista. Pitänee viel ihan varmuuden vuoksi soittaa ja kysyä ennen ku ensimmäisen matkan varaa. Eipähän sit kosahda jossain satamassa vääriin tietoihin. Vaikkei se ole kun sentti mut ei tosiaan huvita maksaa satasta ylimääräistä suuntaansa jos alkaa mussutus
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 444
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kannattaa ihan ekana mitata se, että mitä tuo pituus oikeasti on...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Sitäkin tässä rupesin miettiin et onkohan ollu joskus männäaikoina pituusrajat rekisteröinnissä että ei saa tiettyyn ajoneuvoluokkaan tai tietyille painoille jos ei ole riittävän pitkä auto. Tarvii töistä lainata pitkä mutta ja piruuttaan mitat tuo kippo jos olis vaikka kutistunut sateessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2089
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla on varmaan jokin tuollainen kuvio kun on mitattu 10cm liian pitkäksi, ja otteessa lukee 12,05m.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo toi oli työmaan pihassa mittarilla ja 6998 saatiin pituudeksi. Mittatyylinä digirullamitta ja t-pukit joihin saa vesivaakan kiinni. Korin uloimmasta kohdasta uloimpaan kohtaan oli tuo mitta.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Jaaha tänään aikaa varaamaan talvirenkaitten vaihtoon. 195/75R16 hyllystä ja saavat samalla pyöräyttää uudet gummit taka-akselille. Kuinkas virkavalta suhtautuu tuohon sekarengastukseen näissä vehkeissä. Eteen olis tulossa nastat koska ne on kelposet vielä mutta taakse ajattelin kitkoja koska pitää ostaa uudet(takana ei montakaan nastaa ja pinnat loppu). Jotenkin mun turvallisuuden tunteeseen sopii paremmin tuo nasta edessä ja kitka takana. Mikäli nää sisäsuomen kelit jatkuu tällaisina saa ens talveksi laittaa eteenkin kitkat. Mutta mennään nyt näillä tämä talvi
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 444
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Laillisuuteen en ota kantaa sen enempää kuin että "oikeissa" kuorma autossa nastoja jos laitetaan niin vain osaan renkaista yleensä.

Aika vaarallinen ajettava ainakin jääkelillä, jos takana kitkat tai muuten "paljon huonommat" kumit. jarrun painaminen, etenkin mutkassa, aiheuttaa väistämättä enemmän tai vähemmän sivuluisua, pyrkii perä edelle. Samoin mutkassa tai muuten käännöksessa voi myös tulla eteen äkkillisiä ja näyttäviä luisuja, kun sivuttaispito ei riitäkään takana.

Toki huono nastarengas ei välttämättä ole jääkelillä niin paljon parempi kuin uusi kitkarengas että ongelma olisi merkittävä. Mutta ongelmaa esiintyy jo samanlaisillakin talvirenkailla, jos takarenkaat on merkittävästi kuluneemmat kuin etuset. Tän takia tulee itse vaihdeltua talvirenkaita toistuvasti etu ja taka pään välillä niin kuluu tasaisemmin kaikki.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo no tota itsekin mietin. Ajattelin vaan lähinnä omaa rahapussia kun tuo on niin köykönen persiistään että jos sutkuttelee jäällä sen kanssa niin nastat ei mahdottomasti siitä tykkää. Ikä kyllä asvalttikaan. Tietty jos laittais punttia paksiin niin saishan sen pitämään. Ei tossa voimaa ole mutta sutiihan se riittävän liukkaalla joka tapauksessa. No meni suhteen tai saveen niin mennään alku näin ja hankitaan kitkat etusiksikin jos tuntuu karmeelta
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Jospa jotakin positiivistakin välillä. Tuli soitto poliisilta ja pöllityt avaimet oli löytynyt. Muilla ei niin väliä ookkaan mut nämä sentään. Luultavasti ovat narkkiluukkuja ratsatessa löytäneet.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja mikko »

kallek505 kirjoitti: 08 Marras 2021 09:47 Täytyykin selvittää. Mutta aika koominen tilanne kun tulis sentillä hintaa melki 200 euroa eestaas. Pääsisi vähän balttiaa katteleen.
Moni maksais tommosia senttihintoja ihan tosta vaan. :|
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No mun rahani ei valitettavasti piisaa moiseen. Piti konttorilla käydessä tuosta pituusasiasta kyseistä mut unohdin
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja mikko »

kallek505 kirjoitti: 15 Marras 2021 16:00 No mun rahani ei valitettavasti piisaa moiseen. Piti konttorilla käydessä tuosta pituusasiasta kyseistä mut unohdin
No ei munkaan. Siksi noita "jatkeita" on kaks, kumpikin varmuudeks 12-metrisiä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3456
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hommasin juuri tuohon Sprintteriin kitkat. Pitäisi jaksaa alle ruuvata. Viime talvi tuli mentyä Silesstoneilla ja kyllä se tiellä pysyi eikä törmännyt mihinkään. Henkilökohtaisesti en pidä nastarenkaita juurikaan tarpeellisina. Se muutama kerta, kun minibussini on jään takia jumittanut - niin aina siitä on jotenkin keplotellut pitävälle.

Peilijäinen mökkitie menee lumiketjujen avulla. Kerran viime keväänä ne alle laitoin, kun mökiltä kotiin lähdettiin.

Laita kitkat joka nurkkaan niin Ivecon käyttäytyy tasaisesti. Sisäparinakeiksi voi laittaa vaikka Joulukranssit.
Roads are for followers
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1254
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.euromaster.fi/yritysasiakka ... maaraykset

Tuon mukaan kuviosyvyys suurempi kuin alle 3,5 ton autoissa.

En ole löytänyt muutosta ”sekarengastus käytölle” yli 3,5 ton kokop ,, vanha oli : nastarenkaita voi olla yhdellä akselilla ja paripyörä ulompaa pyörää ei koske pintavatimukset ( paripyörä tulkitaan yhdeksi pyörä silloin kun ”keskiväli”
leveys on alle 46 cm joka ei ylity kuorma autoissakaan )

M+s tai lumihitale , kulutuspinta vastimus isompi kuin henkilöautoissa ,, en löytänyt mitään muutosta
sekarengastukseen yli 3,5 ton kokop autoissa, vanha oli nastarenkaat voi olla yhdellä akselilla

Epäilys paripyörät kitkoilla on jokakelillä yhtä hyvin pitävä kuin käytetyt nastarenkaat edessä.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No noi pari nastasta on sen verran uudet ja hyvät ja muut neljä on jo tosi huonoja. Siks otan nyt noi kitkat taakse ja jos tosiaan on kamala ajaa niin sit kaks vikaakin kitkoiksi. Mutta kitkoilla mennään koska pääsääntöisesti tiet on sulat täälläkin ja oikein liukkaallahan se on sama mitä siel on ku vauhti sovitetaan kelin mukaan
Vastaa Viestiin