Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2597
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja neppi » 03 Heinä 2019 01:23

Voi laittaa! 22mm on se ohuempi. Asuntovaunuissa samaa. 19mm silikooni venyy hätätilassa 22mm putken päälle. Kaks rosteriklemmaria joka liitokseen. Ei siellä niin paljoo oo painetta. Jos laitat 22mm kierteisen pultin ja vähä sikaliimaa väliin ni pysyy parilla klemmarilla tiiviinä iäti.

Oisko se seuraava paksuus ollu 28mm? Työntömittoja saa markalla kaks, mut voin koittaa muistaa kattoo aamulla...

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 03 Heinä 2019 08:37

On mulla bussissa työntömitta, unohdin vain katsoa sitä isompaa putkea eilen ja kun pitää tänään viedä henkilökulkine huoltoon ennen töihin menoa, niin olin ajatellut bussilla käymättä mennä letku- ja tulppakauppaan niin meinasin josko joku osaisi sanoa suoraan. :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 378
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Heinä 2019 10:04

Jos on kupariputkea, niin seuraava koko on tosiaan tuo 28mm ja sitten 35mm
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 03 Heinä 2019 10:11

Kiitos suuresti! :)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

sahuri
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja sahuri » 05 Heinä 2019 17:07

Geekuality kirjoitti:
23 Kesä 2019 20:25
Paluu Buslandista

Kävin siis reilu viikko sitten perjantaina hakemassa Tyttiksen kotiin Buslandilta...
Kiitokset hyvin laaditusta rapsasta! :o

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 08 Heinä 2019 23:38

Hirveästi on purettu, vielä ei ole päästy itse rakentamaan (siis koolaamaan ja kahta ikkuna-aukkoa kehystämään) mutta on tässä vielä torstaihin ja uuteen ruiskueristyksen yritykseen aikaa. Aika hyvältä näyttää jo, mutta pari juttua vielä vähän pistää vastaan ja niiden purkaminen on aika tervanjuontia - ärsyttää kun kaikkea ei saakaan tapettua puukkosahalla... :D

Tulipa tässä kuitenkin mieleen kun tänään nettitullasin likavesitankin tyhjennyspumpun (max teho 45 litraa per min, n. 70e Kiinasta) että onkos mitään järkeä sellaisessa ajatuksessa jos laittaisi tankin kylkeen alas esim. 1 1/2 -tuumaisen palloventtiilin joka voisi korvata giljotiinin jos painovoimaiselle tyhjennykselle joskus olisi tarvetta? Meillähän on jo odottamassa silppuava WC-istuin, joten mitään isoa kiinteää ei tankista löydy edes hetkellisesti.

Täällä PK-seudulla julkisia ajokaivoja on siis todella huonosti ja päätin siksi jättää giljotiinin laittamatta (ainakin tankin pohjaan, saa ruuman lattian eristyksen pidettyä ehjänä), tankkiin olisi siis nyt tulossa tuo oma tyhjennyspumppu ja imutyhjennysmahdollisuus, eli tyhjennys aina jollain letkulla.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4065
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Heinä 2019 23:00

Muutaman bussin Buslandilla käyttäneenä ja yhden tutun auto tehtiin kokonaan siellä. Kertomuksesi on ihan normaalia virolaista toimintaa. Lasku on edullinen ja hommiin jää parsimista. Meidänkin bussit on vuotaneet nestettä enemmän ja vähemmän eikä aikataulut ole pitäneet koskaan. Vielä kun Marek hoiti asioita, ne sujuivat tyydyttävästi mutta nyttemmin kun Marek ei enää ole siellä joten en vie seuraavaa bussia Viron keikalle ollenkaan. Ongelmia on aina niissä töissä jotka vaativat suunnittelua ja asentajien kanssa keskustelua, mitään ei kannata suunnitteluttaa heillä ja itse pitää olla paikalla kun työ aloitetaan. Vaikka he ymmärtävät että mitä sovittiin tehtäväksi niin he eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä eivätkä kehtaa kysyä.

Maalaus ja verhoilu, yms perushommat sujuu ja kulutkin pysyvät kurissa mutta spesiaalihommissa tilanne on toinen
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Jule
Kansleri
Viestit: 1298
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Heinä 2019 04:01

Geekuality kirjoitti:
08 Heinä 2019 23:38

Tulipa tässä kuitenkin mieleen kun tänään nettitullasin likavesitankin tyhjennyspumpun (max teho 45 litraa per min, n. 70e Kiinasta) että onkos mitään järkeä sellaisessa ajatuksessa jos laittaisi tankin kylkeen alas esim. 1 1/2 -tuumaisen palloventtiilin joka voisi korvata giljotiinin jos painovoimaiselle tyhjennykselle joskus olisi tarvetta? Meillähän on jo odottamassa silppuava WC-istuin, joten mitään isoa kiinteää ei tankista löydy edes hetkellisesti.
Eihän tuossa palloventtiilissä vikaa ole. Noi giljotiinit ovat lähinnä halvempia kun halkaisija menee tarpeeksi isoksi, ja kun takana ei ole varsinaista painetta niin se giljotiinikin riittää.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 538
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 13 Heinä 2019 13:41

Maatalouskaupasta saa 2" palloventtiilin ja tarvikkeet millä sen saa säiliön kylkeen. Tuosta on helppo jatkaa normi viemäriputkella.

Jostain Osku-topicin uumenista löytyy tarkemmat tiedot, voin yrittää kaivella. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 13 Heinä 2019 14:10

Zuikkis kirjoitti:
13 Heinä 2019 13:41
Maatalouskaupasta saa 2" palloventtiilin ja tarvikkeet millä sen saa säiliön kylkeen. Tuosta on helppo jatkaa normi viemäriputkella.

Jostain Osku-topicin uumenista löytyy tarkemmat tiedot, voin yrittää kaivella. :)
No sieltähän se löytyi, sivulta 14, enkä ihan hirveän montaa sivua edes hyppinyt yli kun alusta lähdin etsimään. :lol:

Kiitos, lienee tuollainen omakin valintani jos tuollaisen löytää jostain läheltä - on ainakin tuolla käyttämässäsi Agropoint-verkkokaupassa selkeästi edukkaampi kuin vastaava metallinen.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 14 Heinä 2019 11:14

Itse laitoin IKHn tynnyri hanan 2" lähdöllä harmaavesi säiliöön. 11.50€ ja ikhsta metritavarana postoletku päälle. Kuinkas uretaanin ruiskutus onnistu?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 15 Heinä 2019 01:46

Hullun hektiset keskikesän viikot

Hain siis Tyttiksen kotiin tasan kuukausi sitten ja jäin reilun parin viikon kesälomalle vasta tämän viikon keskiviikkona muutenkin hyvin kiireisestä työtilanteesta, eli koko tuo Buslandin ja eristämisen välinen aika oli todella kiireistä ja uuvuttavaa, eikä bussilla touhuaminen sujunut lainkaan niin nopeasti kuin oltiin oletettu.

Aiemmin mainitsemani vesivuoto sekä yllättävästi ilmenneet ongelmat kattokanavien purkamisen ja ylipäätään kattoilmastoinnin kanssa venyttivät omaa jaksamista aikalailla äärimmilleen, ja niiden vuoksi tosiaan oli pakko lopulta peruuttaa ensimmäinen eristykselle sovittu aika kuunvaihteessa. Reilu viikko (maanantaista seuraavan viikon torstaihin) lisäaikaa antoi meille kaivattua pelivaraa, mutta siitäkin valitettavan iso osa meni muun elämän pyörteissä.

Kirjoittelen ehkä tuosta jossain kohtaa hieman enemmän, mutta kysykää ihmeessä heti jos jokin yksityiskohta tms kiinnostaa.

Kuvat kuulemma kertovat enemmän kuin tuhannet sanat, joten tässä joitain kuvapoimintoja noiden viimeisten parin viikon ajalta. Sotkuisia, päivittäisiä purkamisen edistymiskuvia en kuitenkaan jaksa tänne tuuppia.

Kuva
Vesivuodon (eli katkaistun vihreän letkun) korvaamisen/korjaamisen tarvikkeet: Silikoniletkut Raskasvaraosalta, letkukarat ja tulpat Hydromarketista ja RST-klemmarit sekä kierreteippi Biltemasta.


Kuva
Kylmäaineputkista valunut kovasti jäähdytinnesteeltä näyttänyt öljy pääsi yllättämään melkoisesti, tässä kohtaa pahin kiire oli jo ohi ja astia saatu alle.


Kuva
Takaseinä kokonaisuudessaan oli kattokanavien jälkeen seuraavaksi ikävin purettava - verhoilut eivät meinanneet lähteä irti millään ja koska kiinnitysruuvit oli lisäksi kitattu piiloon, nuo alaosan vanerit taisivat olla aivan viimeiset irti saadut purettavat palaset ennen eristystä.


Kuva
Kun työkaluista ei alunperin löytynyt kuusiokolokärkihylsyjä, piti vähän soveltaa että sai riittävästi vipuvoimaa penkkien kiinnityksen löysentämiseksi (käännettiin etummainen rivi ympäri ja toista riviä siirrettiin väliaikaisesti eteenpäin aivan kiinni ensimmäiseen riviin, jotta takana mahduttiin purkamaan seinää paremmin).


Kuva
Kun purkamisesta oli lopulta selvitty, päästiin vihdoin koolausten kimppuun ja jatkamaan jo aiemmin aloitettua eristettävien ikkunoiden teippaamista. Ikkunoiden peittyessä ja hommien venyessä todella myöhäiseen iltaan jouduttiin ensimmäistä kertaa turvautumaan keinovaloon.


Kuva
Valkoiset pisteet teippauksessa ovat ihan rehellisesti reikiä, ei mennyt aina ihan kuin Strömsössä. Ollaan kuitenkin ihan tyytyväisiä että saatiin noinkin tyydyttävää jälkeä koska tuota ei enää kukaan näe. Makuuhuoneen seinään jäävä viimeinen ikkuna kaipaa kuitenkin vielä jotain...


Kuva
....karmit! Tein nuo ihan samoista suorista 50mm leveistä vesivanerisoiroista kuin koolauksetkin, Karmi on sisäaukostaan 30cm korkea, eikä noin matalassa kehikossa lasin kaarevuus haitannut ihan liikaa. Biltemasta ostettu 3-15mm rakoon tarkoitettu "Laajeneva tiivistysnauha" täytti lasin ja karmin väliin jäävän tilan erinomaisen siististi koko matkalta lasin kaarevuudesta huolimatta, eikä siis tarvinnut nyhertää karmin kaarevaksi sahailun kanssa.


Kuva
Kun karmit oli saatu kiinnitettyä paikoilleen, leikattiin teippi sisäpuolelta pois ja niin meillä oli makuuhuoneen ikkunat!


Kuva
Viimeiset hetket ennen ruiskutuksen alkua.


Kuva
Aaaannnddddd...... ACTION!


Kuva
Loppusuoralla


Kuva
Valmis!


Kuva
Lapsityövoimaa! Puolison siskolla on tuollaisia hieman alle kymmenvuotiaita lapsia joita on hieman osallistettu projektiin jo aiemminkin, joten tämä oli myös oikein hyvää puuhaa vaikka puukonheiluttelu aiheuttikin aikuisille välillä hieman sydämentykytystä. :D Ei tuo tietenkään erityisen tehokasta ollut, mutta pääsivätpähän touhuamaan ja tekemään oikeasti hyödyllisiä asioita ja jokainen eristeenpalanen on pois meidän omasta työmäärästä - saatiin siinä kuitenkin useita metrejä koolauksia puhtaaksi.


Meille tuon eristyksen kävi tekemässä MKK - Eristys ja Huolto Oy ja vuorotellen molemminpuolin tulleesta aikataulusäätämisestä huolimatta homma sujui oikein joustavasti ja yhteydenpito Markon kanssa oli kivutonta.

Alunperin olin saanut tarjouksen antamieni tietojen perusteella lasketun kolmen kuution menekin mukaan, mutta lopullinen hinta määräytyi toteutuneen menekin perusteella, joten hinta tipahti useamman satasen verran kun eristettä kuluikin vain kaksi ja puoli kuutiota (myös meidän suunnitelma oli hieman muuttunut alkuperäisestä). Alunperin (verollisena) lähempänä 2000 euroa ollut hinta tippui siis alle 1500 euroon. En osaa yhtään sanoa paljonko tuosta hinnasta on mitäkin tai ylipäätään verrata hintaa yleiseen hintatasoon, koska useammasta paikasta saatiin meidän aikataululle eioo:ta, eikä hinnasta päästy muiden kanssa edes puhumaan.

Kaikki meille vastanneet yritykset (myös MKK) ovat siis niin hyvin työllistettyjä että pääsääntöisesti pystyvät ottamaan uusia projekteja vasta useiden viikkojen tai jopa muutamien kuukausien päähän, eli kannattaa olla ajoissa liikkeellä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

eagless
Rattimajuri
Viestit: 246
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 15 Heinä 2019 22:41

Paljoko sulla oli koolauspaksuus?

Ite meinasin tehä 18mm mutta ruiskueristäjä toivoi 30mm niin helpottas tasasemman pinnan saanti.

Pysykö pellit suorana vai vetikö lämpö lommoille?

Tätähän on tapahtunut mutta helpottaa jos ei suoraan peltiä vasten ruiskuteta.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 15 Heinä 2019 22:45

Eristeen paksuuden osalta 50mm oli tavoite, toteutunut oli noin 40-70mm luokkaa (eli siis 30mm tai 50mm putken päällä 21mm vesivanerisoiro ja paikoin eriste jäi vähän koolauksen pinnan alle).

Ruiskutettiin suoraan metallipinnoille (ikkunoissa oli tosiaan alla mustat teipit lähinnä ulkonäkösyistä), en nyt ole mitenkään älyttömän tarkkaan katsonut mutta ei ainakaan silmiinpistävästi ole mitään ongelmia ulkopuolelta havaittavissa.

Edit: Luin huonosti, vaikka tulihan se kysymys vastattuakin tuossa vahingossa. Eli 21mm on koolauspaksuus ja kovasti kehui meidän eristäjä koolausten laatua. (Tässäkin mluoto oli tehnyt todella hyvän pohjatyön (eli dokumentoinut omat tekemisensä) josta oli sitten helppo ottaa mallia.)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 176
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 11 Syys 2019 19:58

eagless kirjoitti:
15 Heinä 2019 22:41
Paljoko sulla oli koolauspaksuus?

Ite meinasin tehä 18mm mutta ruiskueristäjä toivoi 30mm niin helpottas tasasemman pinnan saanti.

Pysykö pellit suorana vai vetikö lämpö lommoille?

Tätähän on tapahtunut mutta helpottaa jos ei suoraan peltiä vasten ruiskuteta.
kyllähän ne pellit tahtoo vähän pullistella mutta riippuu paljon ruutaajasta kuin äkkiä ruutaa pellin ja jäykkärin välit.
minä huomautin ruiskuttajaa kun oli perän ruutannut niin vähä varovaisemmin otti lopun auton ja ei niin paljon pullistellut.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 176
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 11 Syys 2019 19:58

millä mallilla tämä tyttis on nykyään?

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 11 Syys 2019 21:59

Noh, Tuurissa tosiaan käytiin. Edellisenä iltana heitettiin sängyt, jääkaappi ja pakastin varastosta bussiin ja kun perjantaina päästiin liikkeelle ja lopulta juuri auringon laskiessa perille saakka niin imuroitiin, keräiltiin työkalut ja sekalaiset kalikat kasaan, pedattiin sängyt ja ruuvattiin verho näkösuojaksi.

Eli siis Tyttis on hyvinkin vaiheessa, elokuussa oli niin paljon työkiireitä ettei ehtinyt edistää rakentamista juuri mitenkään. 2,4 metriä eli kahden vaakalevyn verran on vaneroitu seinää (meni vähän harjoittelemiseksi kun 9mm levy ei millään urittamatta taipunut nätisti pystyssä joten päädyin sitten siihen että tekee tuon vaakaan kahdesta osasta), mutta enempää ei viime viikolla ehditty - sitä pitäisi jatkaa kunhan taas ehtii. Lattiaankin sahailin palikoita jo, sekin on nyt hirveän pähkäilyn jälkeen vain enää tekemistä vailla.

Kyllä se siitä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 05 Loka 2019 12:39

Tuurista saadulla inspiraatiolla sain aikaiseksi aktivoitua uudelleen sähköllisen säilytyspaikan etsinnässä. Viime vuoden lopulla kyselin useammastakin paikasta eikä yksikään natsannut, tällä kertaa sitten ensimmäinen osui ja kävin eilen allekirjoittamassa sopimuksen ja viemässä Tyttiksen uuteen kotiin aktiiviselle ja hoidetulle varikolle, oman sähkötolpan luokse. Vuokranantaja on hyvin ymmärtäväinen ja tuolla saa huoletta rakennella ihan luvan kanssa, vesi- ja septihommatkin saa tarvittaessa hoideltua pienellä korvauksella pidemmälle ajelematta, ylläpitosähkö sisältyy vuokraan ja jos/kun aletaan jossain vaiheessa pitää peruslämpöä niin seurataan sähkönkulutusta omalla mittarilla.

Mitään muuta ei olekaan ehtinyt tehdä Tuurin jälkeen, työkiireet ovat jatkuneet – tietyt pankit ovat olleet itsekin niin jäljessä uuden direktiivin vaatimien muutosten kanssa, että asiakaspuolella säätämistä on riittänyt tämänkin kuun puolelle (ja jatkuu edelleen), vaikka käyttöönoton viralliset määräpäivät olivat viime kuun puolivälissä ja lopussa. :twisted:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Vastaa Viestiin