Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 172
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 14 Touko 2019 22:06

harmi kun meidän aikataulu ei toteutunut mutta pääasia että saatte nyt lattian teetettyä.
käske ottaa tilannekuvia.

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja AriW » 14 Touko 2019 22:25

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tommoseen rahaan loppujen lopuksi saa.
Kuitenkin jo lattiavanerien irroitus,keskikäytävän oikaisu ja palkkien rälläköinti (ilman että ikkunat on röpelöllä ja koneet rosteripölystä palaneena) on melkoinen savotta. No joo,jos ei tartte koko lattiaa tasata on homma helpompi. Mutta kyllä siinä hiki tulee tehdessä,siksi ite tehnyt talvisin.
Yksi mees tekee kyllä hetken,kaks vähän vähempi hetkeä. Toivottavasti tulee hyvä.

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Touko 2019 16:42

Geekuality kirjoitti:
13 Touko 2019 19:25
Ainiin, pääsin katsastuksen aikana ensimmäistä kertaa itse katsomaan Tyttistä kunnolla alapuolelta ja löysin sieltä tälläisen:

Kuva

Jotenkin maallikkona kuvittelisin että hidastimen ei olisi tarkoitus olla tuolla tavalla märkä, pitäisikö tuosta huolestua?
Ei tuollainen kuivapintainen vuoto ole kovinkaan merkittävä. Eli vuotaa nin vähän että maantiepöly peittää sen nopeammin kuin uutta tulee tialle. Edes pinnastaan märkä vuoto ei ole vielä välttämättä kovin merkittävä, mutta sitä pitää jo seurata.

Tuossakin kannattaa vaan varmistaa että siellä hidastimessa on riittävästi öljyä sisällä, ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja vaarallisia tilanteita.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 23 Touko 2019 09:58

Aikataulut selkiää ja hommat etenee.

Saatiin eilen Alvarin kanssa sovittua hommat nyt niin että käyn itse viemässä Tyttiksen Viroon Buslandille maanantaina. He hoitavat mulle laivavarauksen omalla sopparillaan - saa nähdä mitä se kustannusmielessä tarkoittaa. Itse olisin saanut nyt bookattua Tallinkilla meno-paluun itselleni – Tyttis toki vain yhteen suuntaan – n. 150 eurolla josta Tyttiksen osuus olisi ollut n. 130e (tämä siis suurin tavallisen tallaajan varattavissa oleva ajoneuvotila eli "Korkea ajoneuvo ja perävaunu", pituus max 12m ja korkeus max 4,4m).

Koska tässä ei enää ole ihan kamalan kauaa siihenkään että pitäisi alkaa itse edistämään projektia konkreettisen rakentamisen muodossa, tekniikan suunnittelu on ollut nyt päällimmäisenä mielessä jotta palaset olisivat mahdollisimman pitkälle valmiina kun niitä tarvitaan.

Alunperin ajatus oli tilailla esim. tankkien anturit Kiinasta, mutta aikataulun kiristyessä totesin että tässä kohtaa on helpompaa ja varmempaa käyttää tunnettujen merkkien valmiita ratkaisuja - tässä tekstissä myöhemmin mainittava edullisemman laatumerkin löytyminen tasapainotti budjettia osaltaan, joten kokonaisuudessaan ei kuitenkaan puhuta kuin korkeintaan satasen-parin hintaerosta, joka säästyy helposti omana työaikana ottaen huomioon kuinka paljon käytän yleensä aikaa tuotteiden tutkimiseen ennen ostopäätöstä. ;)

Suurin huoli meinasi kuitenkin tulla siitä, että aiemmin katsomaani IV-konetta (Airsec 30) ei enää saa Suomesta maahantuojan (Inspector Sec Oy) poistettua sen valikoimastaan ja kaikki markkinoilla olevat vaihtoehdot on joko tarkoitettu seinäasennukseen ilman putkia tai ovat kooltaan (ja teholtaan) selkeästi liian suuria.

Oli siis pakko laittaa "Google-Fu" peliin. Pienen salapoliisityön jälkeen tunnistin saman masiinan myynnissä toisella brändillä, saksalaisella Blaubergilla. Blaubergin masiinaa (Komfort Ultra D105) myydään aika laajasti Euroopassa (myös yhden pikkufirman toimesta Suomessa/Ruotsissa hyvin kevyesti uusiobrändättynä Northvent:ksi), mutta tänne toimittavan kaupan löytäminen oli silti hieman haastavaa.

Sellainen löytyi lopulta Briteistä sikäläisen firman irlantilaisen sisarsaitin kautta ja lopulta hinta kuljetuksineenkin jäi varsin kohtuulliseksi (eli halvempi kuin Airsec 30 aiemmin Suomesta ostettuna olisi ollut). Firma mainostaa sivuillaan toimittavansa maailmanlaajuisesti, mutta varsinainen tilaaminen täytyi kuitenkin hoitaa sähköpostin välityksellä. Tuossa meni toki parin työpäivän verran edestakaisin viestittelyä, mutta tilausprosessi ja maksu PayPalin kautta sujui kuitenkin kokonaisuudessaan varsin nopeasti ja sujuvasti. Lähetys on nyt TNT:n käsissä ja saapuu Suomeen ensi viikolla.

Toinen huolenaihe oli lämminvesivaraajan hankinta jota jo aiemmin pohdiskelinkin. Olin siis jo aiemmin päätynyt siihen, että haluan varaajan jossa on useampi kierukka jotta moottorin ajonaikaisen lämmön saa talteen ja halutessaan myös vaikkapa lattialämmityksen saa eristettyä kokonaan omaksi kierrokseen joka ottaa lämpönsä samasta varaajasta – näin lattiankin saa tarvittaessa lämmitettyä sähköllä. Isotemp:in varaajien hinnat ovat aivan omaa luokkaansa, mutta onnellisen vahingon kautta painevesipumppua etsiessäni löysin Vetus-nimisen hollantilaisen venetarvikemerkin, jonka valikoimasta löytyikin sitten yhdeltä luukulta hyvin suuri osa kaikesta muusta tarvitsemastani huomattavasti kohtuullisempaan hintaan kuin tunnetummilta isoilta merkeiltä kuten Isotemp tai Shurflo.

Vetuksella on siis hyviä venevaraajia, painevesipumppuja (jopa 20l/min, itse oli pakko ottaa pykälää pienempi malli, koska ison paine olisi mennyt yli varaajan speksien) sekä ylipäätään nyt mitä tahansa esimerkiksi (veneen) vesi- tai polttoainejärjestelmään kaipailisi. Vetusta myydään laajasti Suomessakin, mutta koska edullisimman netistä löytyneen suomalaisen jälleenmyyjän ristiretki muita kuin heillä myytyjä "virallisesti" maahantuotuja Webasto/Eber/Planar-polttoainelämmittimiä vastaan Facebookissa on ollut niin luokattoman huonoa, päädyin äänestämään lompakollani ja tilaamaan Vetuksen tuotteet tanskalaisen jälleenmyyjän verkkokaupasta (vetusonline.com), eli siis:
  • Lämminvesivaraaja (WHT100) 100 litraa, kaksoiskierukalla ja 1500W sähkövastuksella
  • Painevesipumppu (WP2413) 24V, max 13 l/min
  • Tarkastusluukut molempiin vesitankkeihin (ILT120)
  • Liitoskannet edellämainittuihin luukkuihin (ILTCOND ja ILTCONW - näiden kanssa ei tarvitse kuin yhden reiän kumpaankin tankkiin ja kaikki letkut kytketään näiden läpi)
  • Ultraäänitoimiset analogiset pinnankorkeusanturit (SENSORA - nämä olivat kalliimpia kuin perinteiset versiot, mutta näillekin on valmis paikka liitoskansissa eikä tarvinnut arvuutella minkäpituinen mekaaninen anturi myöhemmin lopullisesti päätettävään tankkiin sattuu mahtumaan)
Kun olen myös aloitellut PEX- ja lattialämmitysputkien ja -tarvikkeiden metsästystä FB:n kautta, peruspalikat tekniikan osalta alkavat nyt olla kohtuullisen hyvin kasassa ja ponttoonitkin tilaan heti kun saan päätettyä pelatako täysillä ja tilata Jytkyt (n. 700 litraa/kpl) vai pitäisikö tyytyä vähän pienempiin. Toki kylpyhuoneen sisälle tulevat tekniikan osaset ovat myös vielä kokonaan hankkimatta... :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 29 Touko 2019 21:48

Maanantaina oli siis vuorossa ensimmäinen laivaretki Tyttiksen kanssa.

Kiitos Leijonien, nukkumaanmeno venyi ihan liian myöhään ja sitten jännitys tulevasta reissusta (olin kuitenkin lopulta huolissani ihan turhaan) valvotti vielä pidempään niin, että ehdin lopulta nukkua vain 2,5 tuntia. Tyttistä käynnistellessäni polttoainemittari näytti hyvin lähelle tyhjää, joten varmuuden vuoksi kävin tankkaamassa 75 litraa, jonka jälkeen mittari näyttikin siten jo puolta tankkia. "Jeejee." Tuolle pitäisi varmaan joskus yrittää tehdä jotain ettei tarvitsisi enää tiukalla aikataululla tankata "varmuuden vuoksi" lähiseudun kalleimmalla mittarilla, etenkin kun hinta olisi tipahtanut normitasostakin selkeästi tuon laivamatkan jälkeen...

Hieman viiden jälkeen arkiaamuna Kehä I:kin oli vielä mukavan hiljainen ja matka Länsisatamaan lähenteli jopa mukavaa, vaikka kivenheiton päässä muutaman vuoden asuneena nykyään pyrinkin välttelemään keskustan tienoilla ajamista henkilöautollakin - saati sitten Tyttiksellä. En ollut pitkään aikaan ajanut Länsiterminaalille päin Crusellin sillan kautta (pois päin kylläkin mutta niin päin ei oikein voi erehtyä), joten muuttuneen maiseman ja väärin tulkittujen opasteiden vuoksi tuli yksi harhakäännös. Kiitos lähes olemattoman aamuliikenteen, kolmen pisteen käännös keskellä risteystä kerrostalojen kupeessa meni kuitenkin ihan jouhevasti.

Soitin vielä sunnuntaina Tallinkin aspaan kysyäkseni toimintaohjeita (en siis tiennyt onko varaus tehty matkustaja- vai rahtipuolelle), ja sieltä ystävällinen täti nimenomaan terotti että "menet sitten normaalisti suoraan autolähtöselvitykseen kun varauksesi on tehty matkustajapuolelle" – aivan kuten moni täälläkin on raportoinut tehneensä.

Kuva

Jos ei lasketa sitä, että siellä autolähtöselvityksen kopissa ollut nuori nainen ei millään meinannut saada aivojaan ymmärtämään ylipäätään bussin näköisen matkailuauton olemassaoloa (toisteli että "ei meillä täällä busseja ole koskaan näkynyt"), homma meni ihan hyvin – mitä nyt siinä selvisi sitten että ajoneuvo oli varattu 1-9 paikkaisena bussina eikä matkailuautona tai -yhdistelmänä. Lisäksi hän soitteli vielä pomolleen että saa lähteä omasta kopistaan avaamaan reunimmaista porttia (12) ja ylipäätään päästämään ketään läpi siitä, mutta sekin hoitui lopulta.

Kuva

Tuo bussina tehty varaus kuitenkin aiheutti ahtaajien lastauskirjanpidossa asioita kun olikin yksi bussi vähemmän, mutta ei kuitenkaan aiheuttanut mitään ongelmia - kunhan vain radioihinsa huutelivat ettei sitten odotella turhaan yhtä olematonta linja-autoa normireittiä tulevaksi. "Bussin näköinen matkailuauto" oli joka tapauksessa nopeasti ahtaajien tiedossa ja yleisenä läppänä jokaisen kohdalle ajaessani. :D

Kuva
Virossa asuva kaveri, joka tuli hakemaan bussitonta kuskia Buslandista takaisin Tallinnaan, huomautti (ihan aiheesta) että olen ihan kamala kriminaali tultuani ulkomaille ilman EU-kilpiä tai kansallisuustarraa. :lol:

Viime viikolla tilaamani talotekniset vermeet saapuivat myös eilen ja tänään. Kumpaakin firmaa voi kyllä suositella lämpimästi, erityisesti Vetusonline.com yllätti positiivisesti koska tuotteet tulivat jälleenmyyjän oman varaston sijaan suoraan valmistajalta Hollannista lavarahtina vain muutamassa arkipäivässä äärimmäisen kohtuullisella 13 euron toimituskululla.

Kuva
Ennen purkamista...

Kuva
..ja purettuna autoon varastoon viemistä varten.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 05 Kesä 2019 02:09

Pikainen tilannepäivitys aikataulukaaoksen keskeltä: Kovasti yritetään lähteä jollain keinolla Sappeelle viikonloppuna, saapa nähdä onnistuuko. Nuoremman koiran hoitopaikan löytäminen on osoittautunut poikkeuksellisen hankalaksi ja mielummin pääsisi tässä tilanteessa (siis ilman omaa bussia) kuitenkin ilman koiria reissuun.

Buslandilta tuli tilannetietoa ja pari kuvaa, purkuhommat on tehty (mm. patterit on purettu ja vessa oheiskaluineen poissa) ja hitsailutkin jo ehkä n. puolessa välissä eli valmistunevat tällä viikolla. Pitäisi yrittää ehtiä torstaina vielä käymään siellä tsekkaamassa että hommat on ok, ennen kuin lyövät uudet vanerit paikoilleen ja sitten urakka alkaakin olla Buslandin osalta lähellä valmista.

Oikealla puolella sivuttaispalkkien muutokset on jo pitkälti tehty ja tukirakenteen kasaaminen alkanut. Vasemmalla puolella on vielä alkuperäisten palkkien pätkimistä ja liimailua tekemättä.

Kuva

Kylpyhuoneen madallus oli (ja on edelleen) suurin kysymysmerkki. Näköjään tuo tippui nyt sitten ihan lokasuojan sisäkotelon yläpintaan saakka, eli pitää hieman pähkäillä kuinka viemäröinti onnistuu. Enkä muistanut että tuo vaihteiston päälle johtava luukku olikin leveämpi kuin käytävän luukku yläpuolella, nuo olisi kuitenkin tarkoitus säilyttää jotenkin toimivina joten tuokin pitää ratkaista kun sen näkee kunnolla lähempää. (Ei siis voi välttämättä laittaa kylppärin lattian alapintaa vain putken paksuuden (jos edes senkään) verran luukun päälle – tykkääkös nuo luukut kyttyrää jos ne jättää kulmistaan irti ja ehkä tarvittaessa kehittelisi vaikka jonkun yläpuolisen salpalukituksen tms?)

Kuva
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 05 Kesä 2019 16:50

Ei mulla noussa huoltoluukuissa mitään pultteja ole koskaan ollutkaan. Tai siis uutena on ollut, mutta mä en ole niitä nähnyt.

Eiköhän tuo vaihteiston luukku toimi niin että jättää sen verran vessanlattian väliin tilaa että sen voi työntää sinne väliin.

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 05 Kesä 2019 21:24

Geekuality kirjoitti:
05 Kesä 2019 02:09
Kylpyhuoneen madallus oli (ja on edelleen) suurin kysymysmerkki. Näköjään tuo tippui nyt sitten ihan lokasuojan sisäkotelon yläpintaan saakka, eli pitää hieman pähkäillä kuinka viemäröinti onnistuu.
Laita kaivo seinän viereen, semmonen kouru mallinen. Viemärillehän on tilaa lokarin ja käytävän välissä. Keskilattian kärsii silloin olla lokarissa kiinni.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Kesä 2019 11:07

Jule kirjoitti:
05 Kesä 2019 16:50
Ei mulla noussa huoltoluukuissa mitään pultteja ole koskaan ollutkaan. Tai siis uutena on ollut, mutta mä en ole niitä nähnyt.

Eiköhän tuo vaihteiston luukku toimi niin että jättää sen verran vessanlattian väliin tilaa että sen voi työntää sinne väliin.
Jees, hyvä tietää. Sovittiin eilen että kylpyhuoneen vanerit jää vielä irti joten mulla on sitten itse mahdollista vielä säätää noita, mutta tuo tieto helpottaa kyllä kovasti koska silloin mitään ongelmaa ei todennäköisesti edes synny.
VeihtiPekka kirjoitti:
05 Kesä 2019 21:24
Geekuality kirjoitti:
05 Kesä 2019 02:09
Kylpyhuoneen madallus oli (ja on edelleen) suurin kysymysmerkki. Näköjään tuo tippui nyt sitten ihan lokasuojan sisäkotelon yläpintaan saakka, eli pitää hieman pähkäillä kuinka viemäröinti onnistuu.
Laita kaivo seinän viereen, semmonen kouru mallinen. Viemärillehän on tilaa lokarin ja käytävän välissä. Keskilattian kärsii silloin olla lokarissa kiinni.
Kaivon osalta ei ole mitään ongelmaa, suihku on nyt suunniteltu olevaksi kylpyhuoneen etureunassa, eli se ylettyy ruuman puolelle ja ilman vesilukkoa siitä pystyisi todennäköisesti vetämään melkolailla suoraan putken alapuolella olevaan tankkiin. Eilen todettiin paikanpäällä tutkaillessa että toiseen päätyyn suunnitellun lavuaarin osaltakin on parikin mahdollista reittiä jota viemäriputken saa vedettyä ja viimeistään nyt varmistui että tuohon laitetaan silppuava vene-wc (pumppu poistaa huolet putken viettämisestä oikeaan suuntaan kun nousua tulee maksimissaankin alle 10 senttiä ja pumput lupaa 1-3 metriä) joten pahimmat huolet ovat nyt ohi - ainakin teoriassa, saa nähdä kuinka todellisuudessa käy.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Kesä 2019 13:26

Yksin jätettyä Tyttistä moikkaamassa

Jo ennen Tyttiksen Viroon viemistä puhuttiin Alvarin kanssa siitä, että olisi (varmasti osin meidän "hieman" viitteellisten speksien vuoksi) hyvä että käytäisiin tarkistamassa metallihommien jälkeen että kaikki on ok ennen kuin vanerointi ja muut loppuhommat(*) tehdään. Vaikka tuosta olikin alustavasti puhuttu, tiistaina juuri ennen puoltayötä tulleessa mailissa ollut tieto hitsauksien valmistumisesta torstaina tai perjantaina ja pyyntö tulla loppuviikon aikana sinne aiheutti silti hieman kalenterisäätämistä, mutta saatiin sitten järjestettyä eilinen vapaaksi Virossa käymistä varten.

*) Tilasin vielä bussia viedessä ylimääräisenä työnä ratin verhoilun, mureneva pehmuste alkoi taas sinne ajellessa ärsyttää, enkä olisi kuitenkaan saanut sille mitään aikaiseksi itse kun asuinosassa on ensin X+1 tärkeämpääkin asiaa jotka jää kuitenkin tekemättä kun aika loppuu. ;)

Lähdettiin tällä kertaa liikkeelle vähän inhimillisempään aikaan, eli "vasta" Tallinkin toisella aamulaivalla (klo 10:30) ja kun perillä vihdoin päästiin ulos ensin ruuhkaisesta satamasta ja sitten taas vaihteeksi tietöiden ruuhkauttamasta Tallinnasta, laivan saapumisesta laskettuna aikaa olikin vierähtänyt yli puoli tuntia kauemmin kuin Tyttistä viedessä. Reilun kolmenkymmenen kilometrin ajelu Karlaan 2-tietä pitkin sujui kuitenkin taas mukavasti ja pian oltiinkin Buslandin pihassa auton mittarin näyttäessä varjossakin yli 30 astetta lämmintä.

Kuva

Siellä kuultiin sitten ensitöiksi että hommat olivat edenneet odotettua nopeammin ja torstaina alkuiltapäivästä hitsailut oli käytännössä jo tehty ja lattian vaneritkin olivat jo suurelta osin valmiiksi pilkottuna (joskin toki vielä edelleen irti). Alkuperäinen käytävän lattia oli kuulemma niin hyvässä kunnossa etteivät olleet purkaneet sitä ollenkaan. Näin jälkeenpäin tätä kirjoittaessa tajusin että tuleehan tuosta mahdollisesti hieman epätasaisuutta, mutta eiköhän se eristeiden ym. alla mene ihan ok, ja jos ihan hätä tulee niin voihan tuohon miettiä jotain ohuen vanerisoiron tms laittamista - en jaksa stressata tuosta.

Kuva

Vessakin oli tosiaan purettu valtaosin, seinästä törröttää johtonippu ja ylempänä putki joka on kai lavuaarin käyttämä viemäriputki suoraan ulos.

(Välikommentti: nuo takapenkit pysyy paikoillaan eli tulevat bussin mukana takaisin ja jäävät meiltä sitten pikapuoliin ylimääräiseksi kun päästään purkamaan jäljelläolevaa sisustaa, joten voidaan hyvin luopua niistä jos jollakulla on tarvetta - ainakin jossain vaiheessa muistaakseni joku tuollaisia kyseli.)

Kuva

Vessan jättämään aukkoon jää nyt hieman harmillisesti todella hankalasti käytettävä kolo joka koteloidaan vielä Buslandissa jotenkin (ehkä jatkumaan kuten tuo oikeakin laita), mutta koska se jää sängyn alle, sille on todella hankala keksiä mitään fiksua käyttöä. Pitää pohdiskella uudelleen viimeistään sitten joskus kun tuo makuuhuone on ajankohtainen.

Kuva

Kylpyhuoneen madallus oli saatu tehtyä koko leveydeltä tehtyä kun taka-akselin tienoilla olevaa koteloa oli hieman auottu. Tuo vinopalkki näyttäisi uudelta tuelta tuon menetetyn kulman vuoksi, saa nähdä millainen se on valmiina – eilen bussin kanssa touhunnut duunarisetä sääti juurikin siihen tulevaa vaneria enkä nähnyt tarkalleen jäikö tuo palkki kokonaan piiloon vai ei. Kuten pystyssä olevasta lattiapalasta näkyy, myös siinä on reunassa tuota palkkia varten tehty kolo.

Joka tapauksessa yksi mahdollinen uuden lavuaarin viemäriputken reitti on juurikin tuolta lokasuojan takapuolelta ja ruuman takaseinän läpi.

Kuva

Kylpyhuoneen pituus on noin kaksi metriä ja se alkaa takaa katsottuna kolmisenkymmentä senttiä takaoven etupuolelta. Etuosa kylppäristä (näillä näkymin suihku) tulee siis ihan hyvän matkaa ruuman puolelle.

Kuva

Projektin tarkastelun jälkeen Buslandin tiloja muuten hieman kierreltyämme matka jatkui takaisin Tallinnaan, käytiin Lasnamäessä parissa aiemmin vain netistä tutussa rautakaupassa kiertelemässä (Bauhof ja Ehituse ABC) ja tutkailemassa mm. muovimattoja ja mahdollisia laattoja. Noiden osalta tässä on nyt noin viikko aikaa pähkäillä ennen kuin lähdetään hakemaan Tyttis kotiin ja samalla olisi tarkoitus sitten tuoda mahdollisimman paljon tässä ensimmäisessä sisärakennusvaiheessa tarvittavista tavaroista sieltä mukana niin ei tarvitse erikseen pakulla lähteä erikseen hankintareissulle.

Kaiken kaikkiaan tämä viikko on ollut töiden ja näiden säätöjen vuoksi yhtä tukka putkella juoksemista, joten lopulta ei kuitenkaan saatu järjestettyä asioita (erityisesti toisen koiran hoitopaikkaa ja ihmisille väliaikaismajoitusta) Sappeelle lähtemistä varten, joten joko käydään siellä vain piipahtamassa henkilöautolla tai jätetään kokonaan väliin.

Sinällään tuo on itselleni iso pettymys koska alkuperäinen aikataulu oli mietitty jo viime vuonna niin että tuonne olisi ehditty Tyttikselläkin, mutta eihän näissä hommissa asiat todellakaan aina mene kuten toivoisi ja omassa tapauksessa etenkin talven aikana työt ja siitä aiheutunut stressi haittasi ja hidasti pahasti projektin edistämistä. Iso Miehen tapaamiseen mennessä Tyttiksen pitäisi kuitenkin olla jo taas reissukunnossa (vaikkakin luonnollisesti erittäin keskeneräisenä) - tai siis siinä heinäkuun keskivaiheilla on tarkoitus viettää reilut pari viikkoa lomaa Tyttiksellä joten jonkinlainen asuinkelpoisuus olisi hyvin suotavaa. :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Kesä 2019 18:43

Laita ilpin ulkoyksikkö sinne vessamonttuun.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 08 Kesä 2019 00:24

Se tuli kyllä mieleen ensimmäisenä ulkoa katsoessa, siinä on alla reilusti tilaa konehuoneen puolella kun vessan vanha säiliö on poistettu. Toisaalta mietin sitä että mitäköhän se ilppi tykkää suoraan alapuolella olevasta äänenvalmentimesta, se lienee ajon aikana aika lämmin...
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Kesä 2019 13:24

Se ilpin ulkoyksikön lämpöhän on käytännössä se mitä se tuulettimella imee (kyljestä) sisäänsä, ja ajaessa sen änkkärin lämpö ohjautuu muutenkin ilmavirran mukana taakse, mutta voihan siihen rakentaa villalla eristetyn lattian.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 12 Kesä 2019 11:36

Hjälp, elikkä apua!

Ruiskueristäjät Keski- ja Etelä-Suomessa (Ouluun saakka ei viitsitty laittaa tarjouspyyntöä vaikka yhden valmistajan urakoitsijalistauksessa väittävät Uuttamaatakin palvelevansa) tuntuu olevan varsin hyvin työllistettyjä, laitettiin nyt kaikkiaan kuuteen firmaan kyselyä; kolme - eli puolet - ei ole reagoinut mitenkään, kaksi firmaa vastasi nopeasti että mielenkiintoinen projekti ja onnistuisi ehdottomasti, mutta ei meidän tarvitsemassa aikataulussa koska tilauskirjat ovat loppuvuoteen saakka täynnä, mutta yksi alunperin jo alkuvuodesta kontaktoitu yrittäjä pystyisi tulemaan heti juhannuksen jälkeen.

No, eihän me toki tarvita kuin tuo yksi tekijä mutta nyt sitten alkoi ahdistus kun pitäisi lyödä suunnitelmat lukkoon ja toteuttaa ne kiinteään deadlineen mennessä.

Eilen illalla siis pengoin vanhoja keskusteluja ja katsoin kaikkia mahdollisia kuvia jotka Carruksen purusta löysin ja tajusin että tosiaan, ruiskueristyksen osalta esimerkkinä käyttämässäni projektissa (mluoto) olikin purettu kattokanavat ja kattoilmastointi pois kokonaan, kun meillä olisi ajatus säilyttää ne monestakin syystä: mm. koska ilmastointi kuitenkin toimii ihan ok, enkä nyt haluaisi alkaa minkään putkien purkuun, johdotuksienkin kannalta tuo olisi vähiten ylimääräistä työtä aiheuttava tapa ja etenkin varastossa jo odottavan IV-koneen tuloilma olisi helpointa jakaa tuuppaamalla se toiseen kanavaan. Tältä osin oli siis tarkoitus kopioida mm. Hukkabussissa käytetty ratkaisu ja taivuttaa kattokanavan alasivun sisäreuna kattoon, mutta nyt siis tajusin että tuohan on nyt hyvin ongelmallista eristyksen kannalta sinne taakse jäävän seinän/katon kulman osalta.

Lattian/ruuman osalta olen nyt tainnut päätyä sellaiseen eristysratkaisuun, että lattiaan laitetaan pääosin 30mm ja varmaan ainakin ihan takaosaan 50mm PIR-levyä (0,022 W/mK) jotka tuon Virosta ja joihin jyrsitään kolot 16-17mm lattialämmitysputkille. Ruuma eristetään mahdollisimman suurelta osin samalla 30mm levyllä - esim. 20mm tai 30mm normaali Finnfoam olisi toki halvempaa, mutta muutaman euron hintaero neliöltä noilla neliömäärillä on yhteensä vain kymppejä.

Vesisäiliöiksi tilasin nyt Jytkyt, eli suurimmilta ulkomitoiltaan 50cm*77cm*200cm ponttoonit joilla on ilmeisesti sisätilavuutta 530 litraa. Korkeutensa vuoksi ne ei mahdu päällekkäin missään tapauksessa ja leveytensä vuoksi nuo ei myöskään mahdu vierekkäin yhteen väliin ruumassa. Ne pitää siis laittaa vierekkäin yhden pystyputkihökötyksen molemmin puolin ja tankkien päälle rakentelen sitten jonkinlaisen välitason. Ajattelin että hupiakut (2 * 240Ah, 4 * 220Ah) voisi mahdollisesti sijoittaa myös siihen tankkien päälle jotta "täyskorkeaa" ruumaakin säästyisi edes yhden luukun verran, mutta millainen rakenne täytyisi tehdä jotta tuon ~300 kiloa akkuja voi sen päälle sijoittaa? Vaikka tilaa kuluukin hieman enemmän, mieluiten tekisin ruumaankin puurakenteita (kertopuuta jne) koska niiden kanssa touhuamiseen on jo tarvittavat työkalut.

Ja nyt ne konkreettiset kysymykset joihin pitäisi saada apua:

* Miten tuo kattokanavan ympäryksen rakenne kannattaisi eristää fiksuimmin? Purkaa vain kaikki mahdollinen kanavan ympäriltä ja ruiskuttaa kanavan taakse/yläpuolelle jääviin koloihin vaahtoa pullosta tai ruiskulla, vai miten? Siellä kanavan yläpuolella ja takana on muiden kuvista päätellen niitä alkuperäisiä styrokseja, jotka toki mieluusti haluaisi sieltä pois ja korvata uretaanilla.

* Mitä laittaisitte ruuman lattiaan eristelevyn päälle suojaamaan iskuilta? Joku suht ohut vaneri/OSB-levy? Levyn päälle vielä joku nykyisen kaltainen matto tms vai ei?

* Onko mitään hyväksi koettuja vinkkejä ruuman välitasojen rakentamiseen?
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2832
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Kesä 2019 22:15

1. Voi olla hankala saada kaikkia tyrokseja pois kanavan välistä. Näkyvät pois ja vaahtoa perään - se on niin marginaalista mitä sieltä lämpöä karkaa. Kyse on kuitenkin vain muutaman kymmenen kuution lämmittämisestä

2. Farmivaneri tavaratilan lattiaan popniiteillä kiinni - saa porattua irti kun tulee uusimisen tarve. toinen hyväksi todettu on alu-turkkilevy salmiakki tai nypykuviolla.

3. rakenna ponttoonille oma kehikko neliökaluprofiilista ja u-pannoilla kiinni aputunkoon. Päälle filmiviiraa. Mieli muuttuu kuitenkin sijoituspaikasta - niin turha liikaa ampeeriliimata.
E=mc²±3db

eagless
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Kesä 2019 07:51

Sulla vähän samoja probleemia kuin mullakin kun lueskellut projektiasi.

Mites sulla tuleeko sulle tarkastus/korjaus luukkuja niille paimesäiliöille?

Ite pähkäillyt kans kun ruuman kautta olis paras niihin tarpeen vaatiessa päästä käsiksi mutta tekis mieli eristää kunnolla eikä mitään lunkkia ja vesisäiliöt yms täyttää sen aika hyvin.

Vai onko niihin kuin usein tarve päästä ja mimmosia ratkaisuja muilla.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Kesä 2019 08:30

Niin ja ruumassa ne pitkittäiset ristituet?
Jääkö ne paikalleen vai poistitko?
Ovat pahasti säiliöiden tiellä jos jytkyjä poikittain asentaa.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Kesä 2019 10:17

Tuli mieleen niistä ilmasäiliöistä että jos lattia edessä ettei yläkautta pääse.
Jos ruumassa säiliöt edessä ja haluaa hyvän eristyksen.
Niin jos tekis sisälokareihin reijät ja ruuveilla kansi päälle eli rengas pois ja tarvittaessa sen kautta pääsis käsiksi niihin?

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 13 Kesä 2019 14:52

Rosvolinna kirjoitti:
12 Kesä 2019 22:15
1. Voi olla hankala saada kaikkia tyrokseja pois kanavan välistä. Näkyvät pois ja vaahtoa perään - se on niin marginaalista mitä sieltä lämpöä karkaa. Kyse on kuitenkin vain muutaman kymmenen kuution lämmittämisestä
Joo, näin se on varmasti tehtävä eikä yrittää säätää tuon enempää.

Rosvolinna kirjoitti:
12 Kesä 2019 22:15
2. Farmivaneri tavaratilan lattiaan popniiteillä kiinni - saa porattua irti kun tulee uusimisen tarve. toinen hyväksi todettu on alu-turkkilevy salmiakki tai nypykuviolla.
Ajattelin siis ruuman eristyslevyt iskeä suoraan nykyisen lattian päälle, ja siihen päälle vain joku ohut hieman kovempi kerros pintaan. Tällä hetkellä ajatuksissa vahvimpana 9mm havuvaneri tai 2-laatuinen filmivaneri jos tulee asiaa ajella sellaisia myyvän firman suuntaan.

Rosvolinna kirjoitti:
12 Kesä 2019 22:15
3. rakenna ponttoonille oma kehikko neliökaluprofiilista ja u-pannoilla kiinni aputunkoon. Päälle filmiviiraa. Mieli muuttuu kuitenkin sijoituspaikasta - niin turha liikaa ampeeriliimata.
Tämä olisi toki se fiksuin vaihtoehto, mutta ei nykyisellään onnistu omin voimin (jos siis kehikkoa ihan hitsailisi). Sijoituspaikan suhteen tuo mielen muuttuminen on toki aina mahdollista, mutta toisen ja kolmannen sivuluukun välisen himmelin molemmin puolin sijoitettuna taakse jää juuri sopiva kolo johon saa näppärästi mm. lämminvesivaraajan ja kuskin puolella ruuman takaseinässä oleva vararengaskin voi pysyä siinä pystytelineessään eikä sille tarvitse keksiä mitään muuta paikkaa, joten luulisin tämän suunnitelman olevan suhteellisen varma veikkaus (no, ainakin toistaiseksi :D).

eagless kirjoitti:
13 Kesä 2019 07:51
Mites sulla tuleeko sulle tarkastus/korjaus luukkuja niille paimesäiliöille?
Säiliöt jää nykyiselle paikalleen taka-akselin päälle. Jollain tavalla ratkon lattialämmityksen niissä kohdissa joissa ne takaosan käytävällä olevat luukut on - se on todistettavasti ihan mahdollista kun on niitä muutkin onnistuneet tekemään. ;) Onneksi vain kylpyhuoneen lattia pitää saada nyt ekassa vaiheessa valmiiksi, tuota käytävän kohtaa on aikaa vielä miettiä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

eagless
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Kesä 2019 16:01

Niille painesäiliöillehän voi tehdä luukut rahtitilasta.
Mulla ainaski kolme säiliötä ja kahdessa ennestään ruumasta huoltoluukut.

Itse haluaisin yhtenäisen lattian jossa ei mitään luukkuja ja lattialämmitys joka paikassa.

No sama tuli mieleen rahtitiloissa että tekis mieli tehdä eristetty tila niin siellä pitäis sitten taas valmistaa eristetyt lunkat huoltoluukuiksi.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Kesä 2019 21:05

Hoksasin että ne käytävän takaluukut on moottorille,vaihteistolle ja oisko yks perän lunkka.
Itse jätän lattialämmitykset pois moottorin kohdalta ja teen siihen eristetyn luukun.
Vaihteisto menee ehkä umpeen jos sivuluukusta pääsee käsiksi siihen alempaan luukkuun.
Ja perä umpeen koska jos siellä jotain tulee niin sitten montusta alakautta.

Mulla niitä painesäiliöitä on kaks takana lokasuojien etupuolella ja yks etulokasuojsn takana.
Niihin huoltoluukkuja lattiassa yks ja ruumassa kaks.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 172
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 16 Kesä 2019 22:57

eagless kirjoitti:
13 Kesä 2019 07:51
Sulla vähän samoja probleemia kuin mullakin kun lueskellut projektiasi.

Mites sulla tuleeko sulle tarkastus/korjaus luukkuja niille paimesäiliöille?

Ite pähkäillyt kans kun ruuman kautta olis paras niihin tarpeen vaatiessa päästä käsiksi mutta tekis mieli eristää kunnolla eikä mitään lunkkia ja vesisäiliöt yms täyttää sen aika hyvin.

Vai onko niihin kuin usein tarve päästä ja mimmosia ratkaisuja muilla.
ite laitoin uudet nippelit ja pannat säiliöhin ja sinne ne jäi eristyksen ja lattialevyn alle tosin joutu niitä siirtämäänki alemmas. jos joskus on tarvetta räplätä niitä niin sisälokariin reikää...
tietysti vaihtaa ne säiliöt jos on vähäkään huonona niin menee vuosikausia.
Viimeksi muokannut MLuoto, 16 Kesä 2019 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 172
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 16 Kesä 2019 23:03

Rosvolinna kirjoitti:
12 Kesä 2019 22:15
1. Voi olla hankala saada kaikkia tyrokseja pois kanavan välistä. Näkyvät pois ja vaahtoa perään - se on niin marginaalista mitä sieltä lämpöä karkaa. Kyse on kuitenkin vain muutaman kymmenen kuution lämmittämisestä

kylmä vaan valuu alaspäin ja näin ollen tulee vedontunnetta pakkasella kun istut eristämättömän kanavan alla.
ruiskutuksessahan on ideana just se ettei jää kylmäsiltoja ja reikiä jotka aiheuttaa tuota vedon tunnetta siksi ite purin kaikki kanavat asuntotilasta pois ja uudet kanavat iv koneelle. puhas ilma puhalletaan makuuhuoneeseen ja kerros sänkyihin ja imetään vessan kautta pois.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 19 Kesä 2019 22:35

Purkamisen aikataulu pukkaa aika pahasti päälle, pitää taas kysellä tyhmiä projektikertomuksen runoilun sijaan.

Saako tuota hattuhyllyä irti sahaamatta? En keksinyt tuolta kanavan sisältäkään mitään muuta jolla tuo olisi kiinni paitsi mahdoliset pokkaukset ja liiman.

Kuva
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4347
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 20 Kesä 2019 03:02

Palkki ruuvilla katossa, kanava myös, tai nykäsemällä keskikäytävään päin irtoaa ikkunan luolta...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Vastaa Viestiin