Sivu 1/1

Paljon mukavaa nippelitietoa HKL-busseita yms.

Lähetetty: 11 Heinä 2020 17:19
Kirjoittaja Rosvolinna
https://www.kooen202.com/

Kiitos tekijälleen, tätä on mukava selata.

Re: Paljon mukavaa nippelitietoa HKL-busseita yms.

Lähetetty: 12 Heinä 2020 09:07
Kirjoittaja motoku
niin oli joo.

olin töissä HKL:llä 1995-2004 ja viimeisistä Sisuista 7000-Volvoihin ja Scala-Scanioihin bussit on tuttuja.

oli tosiaan suuri kunnia tuurata morttikesänä ruuhka-ajan linjoilla 86S ja 96S vakiokuljettajia Sisulla. niillä ei muut saaneet ajaa kun "vakiot luottokuskit". Yhteen Sisuun oli tulossa milli tauluun (joka täysin kaupunkiolosuhteissa ajettuna vastaa vähintään 3-4milj maantiellä) ja Sisulla olivat kieli pitkällä oottamassa juttua Sisuviestiin vaan niinpähän 980.000km kohdilla Leylantti (tai AEC) oksenti sisuskalunsa kadulle ja miljoona muistaakseni jäi näkemättä. eivät viitsineet vaihtaa enää konetta siihen.

Sisut oli lähinnä pahasti alitehoisia ja kesähelteellä lämmöt oli aina +100°C tai yli. muuten niillä oli kyllä ihan hyvä tehdä töitä ainakin kesällä.

Re: Paljon mukavaa nippelitietoa HKL-busseita yms.

Lähetetty: 12 Heinä 2020 20:05
Kirjoittaja Jule
EIkö ne loppupään mahuriSisut olleet Valmetin koneella?

E: Niin tuollahan ne linkin takana oli.. Mahuri tai DAF

Re: Paljon mukavaa nippelitietoa HKL-busseita yms.

Lähetetty: 13 Heinä 2020 23:45
Kirjoittaja motoku
http://www.saunalahti.fi/sisaarim/hkltarinat650.htm

minun ajamani oli ainakin takakoneisia ja tuolla 3-portaisella voith-laatikolla. muisti palailee pätkittäin ja kylkinumerot saattoivat olla viimeisissä ainakin 813 ja 815.

kaluston puolesta näin kaupunkiliikenteen "vallankumouksen" jossa Torni-Volvot ja oikeastaan jo melkoisen matalat sisut vaihtuivat puoli tai kokomatalaan bussikalustoon.

monenlaista autoa tuli vastaan erikoisimpana kulkineena DAB Silkenborg, joka oli Scanian moottorilla ja jonkunlaisella mehuvedolla toteutettu supermatala n.11m bussi. tekniikka oli omassa tilassaan taka-akselin päällä ylimpänä moottori ja sit alla voimansiirto ja perä.

kuski pomppi keskellä etulokasuojien välissä ja talvella koria piti nostaa pysäkillä että ovet alareunat nousivat aurausvallin yli. samoin kesällä jos pysäkin kohdalta oli asfaltti painuksissa. kyyti oli tosiaan aikamoista pomppimista koska joustovaroja ei juurikaan ollut.

lattia oli nimittäin ajoasennossa 11-15cm kadun pinnasta. runkokin oli nostettu kattoon jotta auto olisi mahdollisimman matala.