Tässä kolme hyvää aihiota

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Kuka he-------tin kylähullu ostais nuin kallista aihiota.Siinähän menee koko kylähullun ajatus perseelleen.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Niin minulla ei ole nyt mennyt kylähulluus hukkaan, vaan olen tullut vielä hullummaksi. Nytkin olen puolet kesästä maannut bussinalla koputtelemassa pirun ruosteisia rautoja. ja sieltä rapisee ruosteet ja hiekat silmät ja korvat täyteen. Tämäkö se on sitten sitä oikeeta kylähulluutta. Välillä kyllä tuntuu, että on oikeesti ihan hullu. Mieluummin nytkin ajelisin ja tekisin reissuja, mutta eihän näillä vanhoilla pääse minnekkään aina on jokin paikka rikki. Uudemmilla uskaltas jopa lähteä jonnekkin reissunpäälle.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä :lol:

Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla :roll: :lol: ja korin puuosat kasvaa homesientä :cry:

Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Matkamese kirjoitti:Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä :lol:

Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla :roll: :lol: ja korin puuosat kasvaa homesientä :cry:

Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla :wink:
ikuisuus kysymys. 90 lukuinen on 20 vuotta vanha. Ja mittarissa kaksi miljoonaa. Siinä kun ruoste tunkee kaikkialle niin hyvä hyvä. Vanha monimutkainen on kohta huonompi hankinta kuin vanha yksinkertainen.

kyllä Se joskus meidänkin pihassa on uudempi bussi mutta nyt siihen ei ole vielä varaa. Jos ostaisin nyt tuollaisen 45ke aihion, rakentaisin sitä 5-10 vuotta, niin valmistumispäivänä samanlaisia saisi kymppitonnilla, 35ke olisi kadonnut pelkkään rakennus ajan arvonlaskuun. Kun taas tuolla 35 tonnilla saa tehtyä aika paljon. Pattitilanne , sanoisin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Joo tämä foorumi on ihan huippuluokkaa. Minä olen jo sen ikänen ukko, että ei ole mitään järkeä rakennella bussia 5 - 10 vuotta. Jos minä ostan uuden aihion niin rakennutan sen muilla nopeasti. Tai ostan sitten jo valmiiksi tehdyn. Enhän minä tätäkään nykyistä Volvoa rakentanut kun noin 1 kuukauden ja kaikki tarpeellinen siinä minulle oli, on. Onhan tätäkin pitänyt sitten vähän korjailla jälestäpäin. Ei muuta ole tarvinnut korjata kun alustaa ja sitä nytkin pitää korjata. Alkaa vaan olla ongelmana se että tämänikäseen ei saa varaosia etes purkaamoltakaan. Tämä bussi on tullut minulle todella halvaksi ja olen tällä jo yli 7 vuotta ajellut.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.

T. volvo
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja b12m »

Puu Tiainen kirjoitti:Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.

T. volvo
Tätä näkemystä on kyllä ammattiliikenteen silmin katsovana pakko "kompata"... Kaikki Volvot ajalta ennen väyläsähköjä ja I-Shiftiä lienee vielä jollain tavalla harkinnanvaraisten joukossa, mutta nuo kaksi yhdessä tai erikseen aiheuttaisi oman lompakon myötäämisen puolesta vakavia puistatuksia. Siinä ei parilla viissatasella vielä edes kätellä korjaamosetää, kun noiden vaivoja aletaan pöyhimään.

Työmaalla kajahti juuri yhdestä 8v vanhasta DH12 -pata "täydestä laulusta". Olihan sillä jo reilu 1,5 miljoonaa km. tehty kovaa työtä. Sitten auto seisoikin eräällä Vantaan Kaivokselassa sijaitsevalla korjaamolla kuukauden ja sai tehdaskorjatun "sydämen". Hintaa en tiedä, mutta tokkopa kymppitonni juuri riitti muuksi, kuin käsirahaksi?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä :twisted:
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Joo kyllä itse vedän rajan siihen että vuosimallin pitää alkaa 19.. :wink: kun sitä ehkä vielä hommaan viimeisen auton sitten kun ei tarvii ottaa huomioon noille lapsille noita tiloja eli "eläkeauto" :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja b12m »

Puu Tiainen kirjoitti:Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Ilmeisesti aika pitkälti näin, koska ei ainakaan omalla työpaikalla montaakaan DH12 -konetta ole vaihdettu/remontoitu suuremmin ennen "täystuhoa". Kilometrisaavutus ennen pakkovaihtoa vaihteleva, noin miljoonasta tuonne 2,4 paikkeille. Keskimoottoriautoja pikavuorokäytössä.

Muutamaan 2001 ja 2002 vuotiseen tehtiin jotain "pikkuremppaa" alle miljoonan kilometrin, olisiko ollut putken/putkien vaihtoa tai vastaavaa. Puu Tiaisella varmaankin on jonkinlaista aavistusta, mitä tuollainen DH12 -vaihtokone mahtaa tänä päivänä kustantaa? Silloin noin 10 vuotta sitten hinta oli kuuleman mukaan noin 3-4 kertainen vrt. loppupään DH10 -vaihtokoneen hintaan...
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllähän asia on oikeasti niin, että nämä Volvo B58:sit 1979 vuosimallit joka minunkin bussi on ovat jo aikansa eläneet ja joutavat jo eläkkeelle. Eihän nämä ikuisia ole. Varaosien saanti on näihin jo vaikeaa. Kyllä jos ihan oikeasti meinaa reissata ja pitempiäkin reissuja tehdä. Niin kannattaa katella jo paljon uudempia aihioita. Tietysti hyvän aihion löytäminen on paljon tuuristakin kiinni. Ja pitää olla ainakin semmonen, että on varaosia vielä hyvin saatavana. Kun minäkään en enää ole mikään nuoripoika, joten ei ole 5 - 10 vuotta aikaa bussia rakennella. Nyt pitäs vaan ajella niitä reissuja kovasti. Tämä nykyinen Volvo ei kyllä ole tullut minulle kalliiksi. Eikä tätä ole kalliisti rakennettukaan, mutta on minulle kelvannut hyvin näinkin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Cyborgi kirjoitti:Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä :twisted:
Eihän niillä tee mitään. Edes saunaan ei pääse.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onhan se 35 vuotta pitkä ikä bussille. Niin se on minunkin ja ei ole aikomustakaan jättää eläkkeelle pitkään aikaan :) jos ei osia löydy niin tehdään itse.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä minäkin saatan vielä ajaa tällä nykyisellä pitkäänkin. Ei tämäkään vielä jää eläkkeelle. Joskus vähän tympii nuo remonttihommat, mutta laitan tämän vielä kuntoon.

En minä ole vielä ostamassa noita linkeissä olevia autoja. Kunhan huvikseni laitoin nuo linkit. Eikä minulla ole oikeasti varaakaan noin kalliisiin autoihin ainakaan vielä. Joten jatkan tämän entisen auton moukarointia.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Tässä päästään käsiksi ongelmaan jonka viimeiset 20 vuotta on tuonut lähes kaikkeen tekniikkaan. Nimittäin tarpeettoman monimutkaisuuden joka varmistaa sen, että ite et korjaa ja merkkihuolto maksimoi voittonsa. Vain kehitysmaihin tehdään enää sellaista tekniikkaa jota voi ite korjata ja ylläpitää. Tänä syksynä eläkkeelle jäänyt pitkänlinjan konehuoltoyrittäjä totesi esimerkkinä uusista traktoreista, että 15v vanhoina ne ovat ongelmajätettä. Elektroniikan kanssa ei kukaan tule toimeen pitkänpäälle. Eikä ole tarkoituskaan, sehän kaikessa on homman nimikin. Saadaan vain pian uusi vehje myytyä, siinä se mihin pyritään kaikessa. Tämän asian kanssa sitten ajaudutaan ongelmiin kun kohta vanhat yksinkertaiset vehkeet häviää markkinoilta kokonaan ja uudemmat menee mahdottomiksi hintansa ja monimutkaisen tekniikkansa takia hankkia ja ylläpitää. Ammattikäytössä ajetaan tehokkaasti vehkeellä se 10-15v, nykyään ei ehkä enää sitäkään, kilometrejä ja käyttötunteja tulee paljon. Sen jälkeen ollaankin jo siinä tilanteessa ettei niitä kannata enää ylläpitää. Uutta vaan alle ja vanha kiertoon. Joku muu sitten tappelee elektroniikan kanssa. Oma ratkaisu tähän ongelmaan kaikessa kalustossa on pysyminen vanhassa tekniikassa, mieluimmin sellaisessa jota on aikanaan tehty paljon ja pitkän aikaa. On kerättävä varaosia aikanaan jemmaan ja sopeuduttava siihen ajatukseen, että aikanaan loppuu koko touhu. Uusiin ei ole mahdollisuutta ja väistämättä vanhatkin aikanaan loppuu. Jollei sitten ite lopu jo ennen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuon viihdeelektroniikan ja kodintekniikan alalla on menty ainakin väärään suuntaan. Ennen pesukone kesti 20v. ja tämän jälkeen crc:tä valintakelloon ja vuosia lisää. Nykyisissä on elektroninen ohjelmanvalitsin. Siitä kun sähkösielu erkanee niin SER-vuori saa uuden lakipisteen.

Muutaman vuoden päästä näitä busseja myydään näyttö pimeänä romuraudan kilohintaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Homma tulee kiteytymään näihin fiiliksiin:

https://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM
:lol: :lol: :lol:
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Pesukoneessa esim. on ihan tahallinen teko se, että ne ei enää kestä kuin pari vuotta. 90-luvulla asuin asuntolassa jossa silloin 20 vuotias pesukone pyöri kuutena päivänä viikossa 8 tuntia joka päivä. Eikä se ollut mikään laitoskone vaan tavallinen 70-luvun kotitalouskone. Eikä siinä ollut ikinä mitään vikaa sen 5 vuoden aikana jonka siellä asuin. Laitapa joku nykykone samaan käyttöön niin sökö on alle vuodessa. Tositarina on sitten sekin, että tulostimista löytyy laskuri joka pimentää tulostimen kun riittävä määrä tulosteita on otettu. Joku näppärä on saanut sen ohitettua ja taas alkoi tulostin laulamaan. Että tällaista on nykyaika ja nykytekniikka. Sama homma on jossakin määrin myös autoissa, jopa kalliissa raskaskalustossa. Ei ole tarkoituskaan saada niitä kestämään kymmeniä vuosia eteenpäin. Puhumattakaan siitä, että joku yksityinen niitä ylläpitäisi ja korjaisi itse. Rahat pois vaan ja ilmasto pelastuu. Kannattaa hommata vielä aihioita jotka on ajalta ennen tätä kaikkea. Niin kauan kuin niitä vaan suinkin saa. Yksinkertainen tekniikka on katoava luonnonvara jollei sitten muuta johonkin kehitysmaahan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja neppi »

Suomi on kehitysmaa.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.

http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Wilcox kirjoitti:Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.

http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
Tuollainen kelpaisi kyllä.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin