Ei ole tietoa, mutta ilmoituksen perusteella näyttää hintaisekseen suht ok:lta varusteiden suhteen - mitä nyt hupiakkujen kytkentä on huonoin mahdollinen, eli kuormittaa akkuja mahdollisimman epätasaisesti kun koko akuston plus ja miinus otetaan samalta akulta. (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)Arska-tehtaalta kirjoitti: ↑11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y
Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Myynnissä olevia kulkureita
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Myynnissä olevia kulkureita
?Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).BussMAN kirjoitti: ↑11 Elo 2021 14:22?Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 15:16Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).BussMAN kirjoitti: ↑11 Elo 2021 14:22?Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä
pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Ei ole tullut ko asia vastaan( sarjaan kytkettyjä 24V järjestelmiä oikeastaan vain ollut ,,,,toyota hj 120 tais
olla rinnan kaks n100Ah akkua ) ,olettanut riittävän vahvat välijohdot pitäis tehdä akustosta yhden ….
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Myynnissä olevia kulkureita
AriW vanha Vanhooli, löytyy juttua täältä kyllä.Arska-tehtaalta kirjoitti: ↑11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y
Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Ei se kuormitus niin epätasaisesti jakaudu että se käytännössä akkujen kulumistahtiin vaikuttaisi, ellei käytössä ole ihan liian ohuet johdot. Tietysti se että plus ja miinus otetaan eri päistä on parempi kytkentä, mutta ei siitä yöuniaan kannata menettää jos sen on kytkenyt tuolla tavalla.Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).
Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Jule kirjoitti: ↑14 Elo 2021 11:04Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.Geekuality kirjoitti: ↑11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).
Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.
Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Tuossa oli nyt siitä että kun on 4 akkua rinnan, ja virran otto tulee ekaan akkuun, ja loput on lenkitetty sen kannssa rinnan isoksi 12V akustoksi, niin se viimeinen akku antaa hieman vähemmän virtaa kuin se ensimmäinen.. Käytännössä tuollaisella kaapeloinnilla se ero on isoillakin kuormilla jotain muutamia watteja. Kulutjksen lakattua akut tietysti tasaantuvat keskenään, mutta se ensimmäinen akku on luovuttanut muutaman wattitunnin enemmän energiaa kuin viimeinen, ja latautuu sitten ihan pikkuisen niistä muista akuista kun systeemi on levossa. Oikeasti lähinnä teoriatasolla, käytännössä akkujen väliset valmistustoleranssit on jo niin isoja, että ne muodostavat suuremman eron, kuin tuo kaapelointitapa.eagless kirjoitti: ↑14 Elo 2021 11:42Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.Jule kirjoitti: ↑14 Elo 2021 11:04 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).
Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.
Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?
Tietysti jos yksi akku hajoaa niin että yksi kennoista menee oikosulkuun, se viallinen akku imee energiaa niistä muista akuista.
12V akku muodostuu 6kpl 2V kennoista, jos yksi kenno on oikarissa siitä tulee 10V akku, jolloin sen risan akun kannalta ne rinnalla olevat 12V akut ovatkin akkulaturi, ja akku alkaa latautua ylitäyteen. Lyijyakku ei ylitäysi oikein voi olla joten se muuttaa sitä ylilatausta lämmöksi niin kauan kunnes se 10V nimellisjännitteen akku on "täysi", eli käytännössä 12V akku tyhjä. Käytännössä se vielä rupeaa keittämään niitä jäljelläolevia kennoja, jotka hajoavat nekin silloin helposti, josta saattaa sitten seurata seuraavan kennon oikosulku, niin että se samalla rytinällä vetää lopulta kaikki kennot oikariin.
Todellisuudessa tuo ei ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, ja jos sen akuston normaali käytös on tuttua niin tuon huomaa pian epänormaalin pienenä kapasiteettina, ja vika on helppo todeta.. JOkaisesta akusta toinen kenkä irti, ja vartin päästä mittaa jännitteet, ei pitäisi kymmenysvolttia enempää olla heittoa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Juu eli siinä käy juuri niinpäin ku pelkäsin että jos kaikki tasausmielessä olevat akut laitettu rinnan niin se yksi tuhoaa loputki.
Jos ei huomaa ajoissa.
Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Jos ei huomaa ajoissa.
Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.
Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Se meniki nopeesti, en ehtiny matkaanArska-tehtaalta kirjoitti: ↑11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y
Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Myynnissä olevia kulkureita
OkJule kirjoitti: ↑15 Elo 2021 11:03Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.
Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.
Eli kannattee jomppailla akut rinnakkainki mitkä pystyy niin tekee vähän vastaavaa ku bms lifepoissa.
Vielä jos järjestää että ylläpitolataus ois 12+12 niin pysyis kaikki tasoissa paitsi sitte ku yks kyykkää täysin.
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Ei vaikuta kalliilta, muttaArska-tehtaalta kirjoitti: ↑02 Syys 2021 18:56 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 3&vifNav=Y
Kohtuuhintane?
Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudestareijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Tuo hitsuukin on niin paljon kiinni siitä mitä siellä oikeasti on.leemu kirjoitti: ↑02 Syys 2021 19:28Ei vaikuta kalliilta, muttaArska-tehtaalta kirjoitti: ↑02 Syys 2021 18:56 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 3&vifNav=Y
Kohtuuhintane?Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudestareijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
On vähän eri asia jos ruuman lattia tarvii uusia ristikoita, tai että eturunko on poikki.
- Nipe79
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
- Truck: Tupperi mies
- Location: Pudasjärvi
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Huomenna takas Pudikselle. Eli maanantaina pitää lähtä syötteelle linjurin alle mönkimään.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Onneks mulla on jo melkein kaks kerrosta, piha täynnä ja edellinen kesken...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja isonArska-tehtaalta kirjoitti: ↑08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y
Kuinka nopeesti menee
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv
Viimeksi muokannut BussMAN, 08 Syys 2021 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Yllätän iso tavaratila kuitenkin on , osittain matalaa ( joissin malleiisa keittiö vie tilaa) joo alakerta olis hyvä olla korkeampi jos perheessä yli 160 cm henkilöitä, aikoinaan tutustuin tuollaiseen, avaruutta tarviis tiloihin ja rappuihin ,,, mutta jos on palkkakuski , hänelle oma nukkumaputki ohjaamon takana.Rosvolinna kirjoitti: ↑08 Syys 2021 22:21 Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.
Neoplann ” cityliiner ” vois olla paras aihio.
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Myynnissä olevia kulkureita
https://m.nettikaravaani.com/muu-merkki ... 3&vifNav=Y
Tossaki hinta tullu alas, on ollu pitkää myynnissäki?
Tossaki hinta tullu alas, on ollu pitkää myynnissäki?
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Kävin vastaavaa kattomassa keväällä mut siinä oli liikaa modaamista omiin tarpeisiin
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Myynnissä olevia kulkureita
Kävin joku viikko sitten tuollaisen sisällä kävelemässä. Alakerta oli pari cm liian matala, kun Herra on antanut 186 cm mittaa. Yläkerta oli way off, 20 cm liian matala?BussMAN kirjoitti: ↑08 Syys 2021 22:14Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja isonArska-tehtaalta kirjoitti: ↑08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y
Kuinka nopeesti menee
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora