Joe Cool kirjoitti:Autossa on vihreä alue 1200-2000...
Onko tästä mihinkään?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Onko tästä mihinkään?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Onko tästä mihinkään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Onko tästä mihinkään?
Jokseenkin noin se menee - jospa se onkin niin, että näissä Wanhoissa Wääntökoneissa ei tarvitakaan 18 vaihdetta. Eikä funktiolaskinta ratin keskiössä, jossa kuski voi ylämäen uhatessa näppärästi syöttää arvioidun kaltevuuskulman ja laskea, että kannattaako valita 14 vai riittääkö 16
Ai niin, sitä vartenhan automaatti on keksittykin
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Onko tästä mihinkään?
Volvon EGS sähkölaatikosta vielä sen verran, kaikkia niitähän pystyy esivalinnalla vaihtamaan ja vaihtaa tosi hienosti, mutta monissa firmoissa esivalinta ehdottomasti kielletty, samoin kun Volvon ohjeiden mukaan. Sillä kuulemma saa huomattavasti ennen aikaisia vaihdelaatikko remontteja aikaan. Scania taas kuulemma suosittelee esivalintaa vaikka toiset korjaamo esimiehet ovat siitä aivan toista mieltä. Synkrot ovat kuulemma tosi kovilla liian nopeasta vaihtamisesta.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
Re: Onko tästä mihinkään?
Kyllähän sen kuulee vaikkapa jossain EGS-vaihteisessa B12M:ssa (Eaglessa etenkin) korvallakin, että ei ihan terveellistä ole vaihteistolle ne liian nopeat vaihdot. Pauke ja rutina lattian alta on välillä sellaista sorttia.VANHOOL kirjoitti:Volvon EGS sähkölaatikosta vielä sen verran, kaikkia niitähän pystyy esivalinnalla vaihtamaan ja vaihtaa tosi hienosti, mutta monissa firmoissa esivalinta ehdottomasti kielletty, samoin kun Volvon ohjeiden mukaan. Sillä kuulemma saa huomattavasti ennen aikaisia vaihdelaatikko remontteja aikaan. Scania taas kuulemma suosittelee esivalintaa vaikka toiset korjaamo esimiehet ovat siitä aivan toista mieltä. Synkrot ovat kuulemma tosi kovilla liian nopeasta vaihtamisesta.
Ainakin uudemmissa EGS:ssä pitäisi kaiken järjen mukaan olla joku suojaohjelma, joka itsessään pitäisi huolta siitä, ettei vaihteita paukutella päälle liian nopeasti. Ilmeisesti ohjelmaa ei joko ole, tai se ei toimi kuten syytä olisi? Täydestä marssivauhdistahan vaihdetta et saa niin pienelle, että kytkimen nosto aiheuttaisi moottorin päässä 3000 rpm...
Mikäli tosiaan Volvokin itse kieltää tai ei suosittele esivalinnan käyttöä EGS:ssä, niin miksi per*ele sen käyttä ei ole suoraan estetty softapäivityksellä vuosien saatossa? Ei voi olla monen euron työkustannus puukottaa softaa siltä osin, jos sillä todella olisi ollut ehkäistävissä ne uhkakuvat eli ennenaikaiset laatikkoremontit. Tai vielä suurempi kysymys, miksi ihmeessä koko esivalintamahdollisuus on vaihteiston ohjausyksikköön rakennettu...
Scanian CS-sähkökeppihän on esivalintaa käyttäessä tuntumaltaan selkeästi Volvon EGS:stä poikkeava, CS:n tapauksessa keppi "menee koloseensa" jo esivalintaa suoritettaessa toisin kuin EGS:n keppi, joka jää "huulille" ja on työnnettävissä perille asti vasta vaihteen vaihduttua esivalittuun. Muutenkin CS:n nintendomainen ja lelun tuntuinen sähkökeppi ei minusta käyttömukavuudessa ja liikeratojen tarkkuuden osalta etenkään pari miljoonaa ajettuna ole lähelläkään EGS:ää. Niks-naks-niks-naks, mutta nämä on taas niitä asioita mistä Mustikin monesti joutuu huomauttamaan