Onko tästä mihinkään?

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Heps!

Kulkuri-sivuja äänetönnä selaillu jo jonkin aikaa ja yrittänyt irti päästä, vaan ei onnistu. Eka postaus ja sekin jo saattaa viedä turmioon! Paha paikka.

Tossa aikani kuluks (!) taas vähän selailin, ja tommosen löysin:

http://www.nettikone.com/scania/k113-be ... tu/1008886

Onko tosta mihinkään, vai pannaanko paaliin?

Scaniaa oon ollu vailla (tai siis en todellakaan oo, mut ei tässä nyt varmaan oo mitään enää tehtävissä!) ja muutamia tarjokkaita ois, senku mennessänsä veis repullisen rahaa. Toisaalta oon unelmoinu Setrasta, mut niitä ei oo koskaan missään just semmosta ku haluisin. Toi Berkhoff osu silmään lähinnä siks että siinä on tarpeeks tilaa ja kohtuullinen hankintahinta (tosin näin persaukiselle ois halvempaa vain kattella kuvia). Oomminä muistaakseni tommosta joskus ajanukki...

Muutama ranskalainen viiva:
- Oliks toi niin, että siinä ei oo runkoa, vaan kinneri on rakennettu tikuista ja apurungoista? Sehän ois kauhea ajatus.
- Lahooks noi siks just enemmän ku mikään? Ei kiinnosta alkaa koko latoa hitsailee alusta loppuun uusiks.
- Tasalattia?
- Onko tommosissa surkeat lämmitysvehkeet ku net eivät ole Lahdessa tehtyjä? Toisaalta nehän nyt kuitenki varmaan rakentuis jotenki uusiks...
- Paljoks toi on pitkä? Pääseeks sillä eurooppaan tai Piatariin (sinnehän pääsee vaikka millä kuhan ei yritä Sallasta yli!)
- Eihän toi mikään automaattihässäkkä oo ku ei näkyny kuvissa keppiä? Ja mitä jos on?
- Onko tommonen ilmastointi hyöty vai haitta?

Emminä tässä väsyksissä keksi nyt just muuta, mut jos tulee mieleen, ni kommentoikaa ihmiset!
Jos joku tuntee ton kamiinan, tai sattuu pyörimään jossain sen ympärillä, ni vois toki käydä vähän kurkkaa... Samoin jos tulee mieleen lista kysymyksistä, jotka voin omistajalle puhelimessa tai paikanpäällä esittää, ni tänne vaan!

Ajatus ois nollabudjetilla rakennella liikkuva kakkoskoti koko komppanialle (yks vaimo ja kuus käikälettä). Ulko- ja kotimaata sillä sit koluta työn ja vapaa-ajan kiusaks. Kesällä ja talvella.

Pohjaratkaisu on tässä tätä sivustoa selaillessa, ja noilla romuilla ajellessa hahmottunu jo aika valmiiks. Toi ko. Berkhoff ei sinänsä aivan siihen sovi, koska siinä on vessa ja ovi perällä, mutta harvoinkos nyt näitä suunnitelmia väännellään suuntaan ja toiseen.

Ajatuksia ranskalaisin viiruin:
- Linja-auto, 1+opas+16, joista kaheksan kahtena ruokailuryhmästä sängyksi muuttuvana (saaks LA:ssa olla semmosia? 4makuupaikkaa).
- Hyvä keittiö kaikkine moterneine kotkotuksineen (tiskikone ja pakastin)
- Kaks vessaa, joista toisessa suihku (ei sen toisen tarvii olla vessa ensinkään, kuhan on se suihku. Saunankin haluisin, mut ei taida mahtua...)
- Kolmikerrossänkyjä kahet ja makuuhuone parivuoteella (8makuupaikkaa)
- Alaslaskettava (tai muuten koottava, puhallettava) "alkovi"-kuskin yläpuolelle (2 makuupaikkaa). Tossa B:ssa ois siihen hyvin tilaa!
- Kuljettajan makuutila (onks tossa B:ssä ton aukiolevan oven takana? Joissainhan nois on. 1makuupaikka)
- Loput saa mun puolesta nukkuu vaikka teltassa!
- Etukatos / -teltta
- Kaikki maholliset invertteri-aggregaatti-aurinkosähkö-maakaapelihässäkät.
- Lattia- ja patterilämmitys, ilppi.
- Muu, eri.

Mulla on upee kasari-Hobby (Prestige! matkailuvaunu), josta saisin kaapit, Primukset, suihkukopperon ja vaik mitä. Ikean löytönurkasta loput.

Raskaan kaluston kans oon jonkin verran ollu tekemisissä (tosin yleensä niin, että jos olen jotain saanu särettyä, ni Scan-autolla ovat korjanneet) ja perusjutut pystyn tekee ite. Hitsivehkeillä saan räkäsaumaa aikaan ihan koska vain (mut en tahallani hakeudu niiden pariin), mut ehdottomasti kovin juttu on toi lähipiirissä oleva Scan-auton korjaamobossi! Jo sitä tossa puol vuotta sitte varottelin, et täältä saattaa jossain vaihees olla jotain pommia tulossa...

Nyt ei pysty enää venyy.

Jos tulee ajatuksia näihin liittyen, ni tässä sitä on ketjua semmoseen.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

Neppi

Edit: Katoppa ku oli siellä tämmönenki: http://www.nettikone.com/scania/vanhool ... 70/1044206

Siitä sitte samat pohdinnat.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

neppi kirjoitti:- Tasalattia?
Sivukuvan perusteella näyttäisi olevan.
neppi kirjoitti:- - Onko tommosissa surkeat lämmitysvehkeet ku net eivät ole Lahdessa tehtyjä? Toisaalta nehän nyt kuitenki varmaan rakentuis jotenki uusiks...
Ainahan voi tehdä omia virityksiä:

Kuva

Eipä tuo hukkaan Lahtikossa tai deltalaisessakaan menisi... :lol: Ja on sitä olemassa kylmiä deltalaisiakin, riippuen mitä alkuperäinen tilaaja on listalta ruksannut. Vanhat Lahtikothan ovat aina kylmiä, ainakin etupäästä.
neppi kirjoitti:- - Eihän toi mikään automaattihässäkkä oo ku ei näkyny kuvissa keppiä? Ja mitä jos on?
Siinähän se toimintovalitsin ja keppi on hidastinvivun alla, näyttö on matala loota kojetaulun päällä keskellä. CAG, Opticruisen esiaste. :? Siitä en sano muuta, kuin että aika moneen on vaihdettu perinteinen vaihdevivusto robotin tilalle...
neppi kirjoitti:- - Onko tommonen ilmastointi hyöty vai haitta?
Toimiessaan hyöty ajon aikana, toimimattomana lisää vain tarpeettomasti korkeutta...
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Mikäs on Berkhoffilaisen pituus...
Yli 12m erikoislupa tarve.. Yli13 metrisestä kait mahdottomuus..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ai nii se robotti! Niinhän se onki. Ku emminä oo semmosella koskaan ajanu, ni en osannu tietää. Eegeeässällä ja kaikenmaailman kepeillä vaa...
Miten semmonen robotti toimii, ja kun ei toimi, ni mitä se sit tekee? Onko niitä toimiviaki olemassa? Hyvin toimivia?

Monestihan noissa isojen firmojen autoissa jonkun jutun toimimattomuus / huonous johtuu siitä et auto on koko ajan liikkeessä 23 eri kuskin toimesta ja kaikki sanoo jossain vaihees et "toi on ihan paska", kun taas tämmösessä yksityisemmässä käytössä sanotaan et "jaahas, mikäs tässä nyt on? Tuohan täytyy korjata!".

Onks se robotti vääränlaisen oven- / vessansijoittelun kanssa jo riittävä hylkäysperuste? Komiahan tuo on näin kaukaa katottuna muuten.

"Röllin" Berkhoff-remonttipalstan kävin lukemassa läpi, eikä tuo kyllä yhtään helpottanu tätä tilannetta ainakaan! Ü

Onko tosta VanHoutenista jotain kommenttia, tai tietääkö joku tota yksilöä? Semmosella ainaki oon ajanu. Mitäs semmosesta pitäis tietää? Näyttää tällä foorumilla olevan muutama tommonen. Takaovi ois ainaki oikeessa paikassa... Vaikka onhan toi Berkhoff komia.

Mitä "Berkhof" tarkoitat? 12 metriä erikoisluvalla mihin? Eiks Venäjällekki pääse 12metrisellä senku puomilla vähän hymyilee? Tai vaik ei hymyiliskään.

N
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Erikoislupa tarvitaan jotta saadaan katsastettua ylipitkä linja-auto M1 luokan "henkilö"autoksi..
Henkilö autolla on 12m maksimi pituus johon erikoisluvalla voi saada metrin lisää..
Erikois luvista ja viranomaisten "järjellisyydestä" on foorumilla paljon puhetta.

Aaa.. Sori.. enpä huomannut että linja-autona aiot pitää.. Sit vaan pituutta niin lujasti kuin löytyy..
Tilaa ei ole koskaan liikaa :)

Jos yhtään sähköjen kanssa pärjää niin en katsoisi robottia ongelmaksi.
Varaosia löytyy romikselta, ilmeisesti laatikon päällä oleva asento-anturi on särkyvä ja kallis..
Mutta kyllähän harrastuksista täytyy saada maksaa. Itse en ainakaan haluaisi mekaanista vaihteensiirtoa.

Kaikki takamoottori Scaniat on "himmeleitä" eli rungottomia, tai mulla ei ole yhtään rungollista tullut vastaan.
Jos on mätää niin hitsuuttaminen on helppoa kun kama on kuitenkin ihan perus RHS putkea.
Rälläkkä ja MIG laulamaan vaan. Siis (jos) KUN on mätää.. Ei niissä "yleensä" ole ;) :) Ainakaan myyjän mukaan :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Itse en tekisi teliautosta, en tiedä muuta hyvää teliautossa kun iso kantavuus. Kylläkin kymmenen huonoa tai erittäin huonoa ominaisuutta.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kerro lisää! Mitä muuta huonoa voi olla teliautossa ku et jos ajaa piikkimattoon ni menee kaks rengasta enemmän ku muilla? Mä oon ollu ajamiini teliautoihin aivan tyytyväinen. Toisaalta en oo kyl koskaan omistanu moista, enkä joutunu omasta pussista korjaamaan.

Yhessä unelmien Setrassa, jota keikkakuskina joskus ajelin, oli puimuriteli. Se oli niin hyvä! Ai semmosen ku sais. Vaa Saksassaki maksaa vielä reilu kakskymppiä semmonen vaikka vanha ku mikä.

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

neppi kirjoitti: "Röllin" Berkhoff-remonttipalstan kävin lukemassa läpi, eikä tuo kyllä yhtään helpottanu tätä tilannetta ainakaan! Ü
N
Joo onhan tuossa Berkhofissa ollut jotain pientä laitettavaa... Ikä tuo lisää "ominaisuuksia", joiden kanssa oppii elämään. Röllissä on atomeina 3-vaihteen synkrot, mutta oppii sillä ajamaan.

Minun Berkhof on tikapuurungolle rakennettu, joten takamoottorisessa on syytä ainakin tarkistaa himmelin kunto. Voi tulla hieman hitsaushommia, jos ruosteettomaksi haluaa. Autossani apurungon palkit ovat suhteellisen hyvässä kunnossa takakontin lattiaa lukuunottamatta. No - sehän tuli uusittua. Kylkipelleissä on mustaarautaa vielä jäljellä. Osa on vaihdettu sinkkipeltiin. Pala kerrallaan, mutta ehjää en pura - niin paljoa en tykkää autonlaitosta.

En usko, että vaihdan mustaarautaa pois. Saahan se siinä roikkua. Kyllä se sitten kertoo kun se haluaa vaihtua:)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuossa nettiauton Berkhofin kuvassa on sama määrä ikkunoita kuin Röllissä. Ison ikkunan koko on hieman vajaa 2m. Röllin rekisteriotteessa pituutena on 11,98m.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Itselläni on teliauto joten kerron vain omista kokemuksistani. Ajettavuus pitäisi kai olla hyvä, ei ole minulla, saattaisi parantua jos uusia etukumit. Liukkaalla on jatkuvasti pelattava telinnoston ja lukon kanssa, kesällä tekee mustaa raitaa ja murtaa aivan helv... Jollei ole puimuriteli. Taka kardaanin ja laatikon kimppuun on todella vaikene mennä teliakselin alitse. Hankalaa peruuttaa pyöräkiilojen päälle kun telipyörät on siinä mihin kiilat pitäis laittaa. Kahden pyörän ylimääräiset jarru,ilmapussi,rengas,ruoste ym muut korjaukset. Jos sattuu löytään hyvän teliauton, saattaa päästä helpollakin.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Kylläpä tuon korivalmistajan korirungot on niin huonosta huonekaluputkesta tehty että kyllä suurella todennäköisyydellä ison työmaan itselle hommaa, kyllä mustanraudan carrukset onkin vielä hyviä noihin verrattuna. Täälläkin on jos joku työmaata itselle haluaa niin vastaavalla korilla oleva 2-akselin sähkökeppinen, ilmastoitu Berkhof. 5000€ alvillista rahaa, eli vaihdelaatikon hinnalla. Lähtee pian purkuun tai viron maalle. Montulla en ole autoa käyttänyt, mut sen tiedän 100 varmasti että mätä on, mutta hyvä tekniikka.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Sen lisäksi että teliautossa on enemmän kalliita huollettavia ja korjattavia osia ja se puskee liukkaalla herkästi (siis jos ei takapyörät ohjaa), sen vetopito on liukkaalla telinkeventimestä huolimatta huonompi. Ylimääräinen akseli lokasuojineen syö myös toista metriä tilaa tavaratilasta. Maantiellä apupyörät vakauttaa ajoa mutta muuten telistä ei iloa ole. Jos melkein 14m bussitkin täydellä ihmislastilla menee sujuvasti kaksiakselisena ammattikäytössä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Okei. Ovi ja vessa on väärässä paikassa ja ruskeeta rautaa liikaa. Unohdetaan se sit. Vaik onhan se komee!

Mites toi VanHool? Siinäki on teli. Taitaa seki olla vain 12m?

Mites muuten toi pituus ulkomaille mennessä? Laivat tai maakohtaiset säännökset? Saanko ajella 13metrisellä vaik itäkautta välimerelle ja länsireittiä jäämeren kautta kotiin? Löytyishän tuota tietoo Googlestaki, mut näin on paljon rattosampaa!

Mikä se nyt sit on se "oikee" vaihtoehto koriksi? Tuolla ois Sysmässä yks Scania, millä tulee joka kesä viikonverran ajeltuu... Sen sieltä sais ku kävis vähän visaelektroonia pankin seinään tyrkkäämässä. Ois siinäki kylmäkone, eikä ole missää lämpimässä maassa rakennettu. On vaan läheltä katottuna vähän rumempi ku toi Berkhoffi kaukaa. Ü

Vähän alkaa hirvittää nyt kyllä tämä homma. Että ihanko tässä nyt vakavissaan... Vaimolle (on reissussa) laitoin eilen linkin tosta Berhoffista otsikolla "tos on meidän uus kesämökki", ja se kysy tänään puhelimessa että "no joko sie sen ostit?". Eikä se ollu sarkasmia. Se oli pelottavaa!!!

ÜÜÜ


Neppi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Käynpä kattomassa, ku sattuu olee tossa melko lähellä...

http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... ja/1017101

Kommentteja?

Saaks muutettuu linja-autoks? Muutenhan tuo on aika kaukana Scaniasta...

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

neppi kirjoitti:Että ihanko tässä nyt vakavissaan... Vaimolle (on reissussa) laitoin eilen linkin tosta Berhoffista otsikolla "tos on meidän uus kesämökki", ja se kysy tänään puhelimessa että "no joko sie sen ostit?". Eikä se ollu sarkasmia. Se oli pelottavaa!!!

ÜÜÜ


Neppi
Meinaakko että sinne reissuun jääkin jos meet kertomaan että oot ostanu :lol:

"Ruosteettoman" jos haluat, niin kannattaa valkkailla tämän vuosituhannen pelejä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Rouva varmaan ootti että tuun hakemaan sen valmiilla asuntolinja-autolla Rovaniemeltä.

En halua "ruosteetonta", haluan semmosen mis on joku järki. Järjestähän on kylähullupalstalla toisaalta vähän huono puhuu, mut tarkotan että jos samalla x-tonnilla saa läpimädän hienon tai vähemmän hitsattavan rumemman, ni ottasin ehkä mielummin jommankumman... tai siis.

On muuten internetin parasta antia tämmöset keskustelupalstat! Asiantuntijat rivissä oottamassa et joku kysyis jotain. Ja aina on joku paininu just sen sun ongelman kanssa joskus aiemmin ja tietää, jos ei oikeita vastausia, ni ainaki potkii oikeeseen suuntaan!

Lähetään nyt just tyttöjen (4 ja 7) kans kattoo tota Mersua. Ihan vaan referenssiks, onhan se liian lyhyt ja muutenki monesta kohtaa pilalla. Ü

Kattelin itseasiassa jo vuosia sitte tota samaa yksilöä semmoseen tilaus-ajokäyttöön. En sit onneks alkanu sen enempää niihin hommiin, oishan se ollu kamalaa!

N
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Alusta, tuulilasi ja maski on Mersua, loput Berkhofia... :lol:

Lundanin peruja. Isot pojat ovat joskus sanoneet, että kaikki mikä liittyy siihen nimeen, pitää kiertää mahdollisimman kaukaa. Mene ja tiedä...
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Jos ei nyt sittenkään mersua.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jos mersu ihan kiinnostaa voin käydä kattomassa, se on tuossa 20km päässä meiltä toi firma...

miten tuossa kuvassa nro 5 näyttää tuo pöytä märältä, vuotaako katto/ikkuna?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Rouva on aina toivonu isoa mersua!

No ei se sitä saanu nyttenkään. Kävin ohiajaessa renkaanpotkimismatkalla ja myös koeajolla. Vieläki vähän kurkkua kaihertaa se home...

Tekniikka oli hyvää. Kyllä veekasi on aina veekasi on aina veekasi, ei sille voi minkään!

Joka napista tapahtu se mitä pitiki, ja nimettömistä jälkiasennusnapeista tapahtui niistäki melkein kaikista jotain. Hyvähkö ajaa. Hiljanen niinku noi peräprutkut yleensäkin ja voimat oli ainaki suurimmaks osaks tallessa. Hyvä vääntö ja satasta mentiin nätisti ku sika pienenä. Konekki oli siisti.

Mut et olihan pommi! Katossa vuotojälkiä toistakymmentä ja koko mökki haisi niin homeelta, kävi kurkkuun ja silmiin niin että oksat pois - ja pylly tyynyltä. Ja luukkuja ku auko, ni ruosteita ja muita palkin-osia rapisi tantereeseen enemmän ku hullu puurosta. Yks sumuikkuna ja kuskin viereisestä liukuikkunasta puuttui sisältä ainoastaan kalat.

Vaan oli tosta reissusta muutaki hyötyä ku et sai ajaa isolla mersulla! Totesin että 12m on ehdoton minimi! Toi oli lisäks jotenki matala, vaikkakin valoisa. Mataluudestahan saa kyllä monessa kohtaa kätevyyspisteitä, mut kätevyyspisteiden perusteella kandeis ostaa skootteri...

En oo ollenkaan hahmottanu et mitä se esim 12m tarkottaa vaik oon semmosilla ajellu ihan totuuvvessaanki. Eihän sitä autosta hahmota samalla tavalla kun siellä on tupa täys penkkejä ja humalainen sinfoniaorkesteri, et "tohon mahtuu tiskipöytä ja ton viulistiblondin kohdalta alkais kerrossänky". Ü Eikä keikkakuskina ekaks kato rekisteriotteeseen et "jaa tää on nyt 13metriä pitkä, mihinkä laittaisin ruokapöydän?". Oli avartavaa nähdä putki suht tyhjänä. Sikäli ois ollu helppo projekti aloittaa! Kaikki oli irtokalustetta, jollain kulmaraudalla seinäpaneeleissa (just niin!) kii, että ovesta pihalle ja tuleen. Sit vähän viisaamman näköstä suunnitelmaa tilalle. No ei tartte minun ainakaan tuohon ruveta.

Näköjään asutetaan ´only4pro´:n kanssa samaa Suur-Loviisaa! Voisin kutsuu itteni kahville. Laitaks yv:llä puhelinnumeroo tai jotain suuntaa savumerkeille?

Kiitos tähän mennessä osallistuneille! Homma jatkuu ja jos se yhtään on musta kiinni ni tästä saattaa tulla pitkä ketju... Ü

Neppi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - ei homeista aihiota kannata riesakseen hakea vaikka ilmaiseksi saisi. Tulee oleman ihan järjetön savotta uusia kaikki itiöiden kyllästämä materiaali...

Onhan tuollainen MB-V8-murina kyllä kivaa kuunneltavaa. Itse kyllä suosisin Scania-Volvo linjaa ihan varaosien saatavuuden ja hankintahinnan takia.

"neppi" - Onnea, tuuria ja kärsivällisyyttä aihion etsinnässä. Itselläni meni pari kesää etsiessä ja en vieläkään tiedä löysinkö hyvän vai huonon. No - onpahan ainakin kokonaisvaltainen harrastus :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

tumullamitääkärsivällisyyttäoo!

http://www.nettikone.com/scania/k112/1012436

Tietääkö joku tosta kamiinasta jotain? Sinäki on ovi persiillään, teli ja ropottivaihe, mut onpahan rosteria ainaki! Saaristossa ollu, mitä vähän sain googlattua.

Mikä koritehas on tehny tommosen perän?

N

EDIT: Itse itselleni vastaten: malli on Trafora Finnliner 370. On komia! (taas se alkaa!) ÜÜÜ

EDIT: 2,6m leveyttä ja 13m pituutta. Alkaa olee speksit kohillaan!
Viimeksi muokannut neppi, 30 Maalis 2012 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Trafora on melko harvinainen nykyisin. Haittaako se sitten, en tiedä, harvoinpa noita korin osia ostellaan, laseja ehkä mutta niitäkin voi saada vielä jostain.

Ei oo helppoa löytää aihio jos tietää vähän vaatimuksia:

- ruosteeton
- rungollinen
- 90-luvulta
- komea
- Volvo tai Scania
- automaattilaatikolla
- suurilla tavaratiloilla
- ehjillä laseilla
- max 12m pitkä
- c-kortilla
- hyvillä renkailla
- just leimattu
- ilman takaovea
- tasalattia
- tasakorkea
- uusilla akuilla
- satasen lätkä
- oppaan penkillä
- pitävä katto
- siisti
- halpa
- jne, jne :lol:

Kaikki nämä pitäs mahtua samaan autoon :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Normi-kulkurikäytössä tuo lisäakseli on mielestäni turhaa. Kantavuus ei tule olemaan ongelma. Omassa projektissa en ole kahteen vuoteen saanut samaa massaa kannettua sisään mitä painoivat takaosasta poistetut penkit.

Perä painaa monta sataa kiloa vähemmän kuin penkkien kanssa. Talvella saa sukkasillen kaasutella mikäli mielii saada kiesin irti pihasta. En usko, että "teli" tuota ominaisuutta ainakaan parantaisi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Traforaa näyttää jonkin verran olevan keikkabussiheeboilla käytössä.

Kun on metrikin lisää pituutta, niin saattais jo mahtuu sauna suunnitelmiin. Nehän tunnetusti painaa, kiukaat ja kaikki! ÜÜÜ

Toi Traforahan ois:
- ruosteeton, sehän on rosteria - ruostumatonta terästä! Ü
- rungollinen, ja jos ei oo, ni rungoton sitte.
- 90-luvulta, "yhekskytlukuu se on kahekskytlukuki", sano entinen tyttö ku
- komea, se Berkhoff oli kyl komea, mut kyllä tosta Traforastaki sais ku vähän sille maalitelaa näyttäis
- Volvo tai Scania, ellei sit Setra tahi muu mersu, sama se. Kaikista autoistahan tulee ennenpitkää Ooppeleita
- automaattilaatikolla, mulla on kaks automaattia pihassa ja niissäki on tarpeeks. Sitäpaitsi olen sitä mieltä ettei semmosta osaa rakentaa muut ku jenkit, ja niilläki tuntuu olleen välillä vähän hakusessa se homma...
- suurilla tavaratiloilla, Iso grilli vaatii isot tilat
- ehjillä laseilla, Onhan sitä aaltopahvia ja jesaria
- max 12m pitkä, tai pidempi.
- c-kortilla, ellei sit ABeCeDe-kortilla. TAHTOO TÄYSPERÄN!!!
- hyvillä renkailla, entä jos on vaa enempi niitä huonoja? Eiks määrä korvaa laadun?
- just leimattu, ja jos on Venäjälle menossa, ni mitä enempi leimoja - sen parempi!
- ilman takaovea, mun keskiovi-päähänpinttymä johtuu takaraivoon pesiytyneestä pohjaratkaisu-suunnitelmasta, jossa keittiö ois siinä keskioven kohdalla. Siitä ois poka nätti kantaa kyljykset kartanolle. Toisaalta jos pituutta on tarpeeks ja sauna mahtuu perälle, ni tietenki takaovi! Huono juosta munasillaan siitä nukkuvien kerrossänkyjen, keittiön, ruokailevien vieraiden, matkustamon ja ohjaamon läpi etuovesta hankeen ja sit kohta sinisenä takas.
- tasalattia
- tasakorkea
- uusilla akuilla
- satasen lätkä, mites muuten, nyt just tuli mieleen, eikä asia sikäli kyl koske mua, mut jos on rekisteröity kuorma-autoks, ni eiks se tavallaan poissulje ton satasen lätkän? Ü
- oppaan penkillä, ohan niitä kahellaki!
- pitävä katto, sen Mersun sisäilma oli kyllä melko sakeaa...
- siististi Cool!
- halpa ja toi kaikki muu ei kyl vissiin oikein kulje käsikädessä. Eikä nykyään mikään oo halpaa. Paitsi meidän kananmunat. Tänäänki tuli neljä!
- jne, jne :lol:
- NELIVETO! Mulla ei muita olekaan. Eikä taida ihan äkkiä tullakkaan. Nii paitsi se bussi. Ei varmaan ois vaikeeta eikä kallista modata tota Traforaa 6X6 vetoseks. Onhan Scanialla semmosiaki, et varmaan ihan heittämällä menee palikat paikoilleen. Ja tietenki jakolaatikko että pääsee mehtäautotietä puskaparkkiin. Oisko telat paremmat?

Eihän sitä painoa mitenkään tuu niin paljoo että teliä vaatis, mut ei noilla yllämainituilla spekseillä vielä oo tullu vastaan ku teliautoja... heh. Sitäpaitsi onhan se komee! Tota Elimäentietä (Ahvenkoski-Elimäki) ku perämoottoritelillä talvikelillä laskettelee menemään, ni on hyvä jos ei tuu tukkirekkoja vastaan! Vaan suinkhan ole mikhän, seku vain välttelee tiukkoja mutkia.

Neppi
Vastaa Viestiin