Myynnissä olevia kulkureita

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 449
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Ei ole tietoa, mutta ilmoituksen perusteella näyttää hintaisekseen suht ok:lta varusteiden suhteen - mitä nyt hupiakkujen kytkentä on huonoin mahdollinen, eli kuormittaa akkuja mahdollisimman epätasaisesti kun koko akuston plus ja miinus otetaan samalta akulta. (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 449
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

BussMAN kirjoitti: 11 Elo 2021 14:22
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16
BussMAN kirjoitti: 11 Elo 2021 14:22
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä
pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.

Ei ole tullut ko asia vastaan( sarjaan kytkettyjä 24V järjestelmiä oikeastaan vain ollut ,,,,toyota hj 120 tais
olla rinnan kaks n100Ah akkua ) ,olettanut riittävän vahvat välijohdot pitäis tehdä akustosta yhden ….
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1244
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Iski »

Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
AriW vanha Vanhooli, löytyy juttua täältä kyllä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Jule »

Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Ei se kuormitus niin epätasaisesti jakaudu että se käytännössä akkujen kulumistahtiin vaikuttaisi, ellei käytössä ole ihan liian ohuet johdot. Tietysti se että plus ja miinus otetaan eri päistä on parempi kytkentä, mutta ei siitä yöuniaan kannata menettää jos sen on kytkenyt tuolla tavalla.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 646
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 14 Elo 2021 11:04
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.

Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.

Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 11:42
Jule kirjoitti: 14 Elo 2021 11:04 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.

Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.

Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?
Tuossa oli nyt siitä että kun on 4 akkua rinnan, ja virran otto tulee ekaan akkuun, ja loput on lenkitetty sen kannssa rinnan isoksi 12V akustoksi, niin se viimeinen akku antaa hieman vähemmän virtaa kuin se ensimmäinen.. Käytännössä tuollaisella kaapeloinnilla se ero on isoillakin kuormilla jotain muutamia watteja. Kulutjksen lakattua akut tietysti tasaantuvat keskenään, mutta se ensimmäinen akku on luovuttanut muutaman wattitunnin enemmän energiaa kuin viimeinen, ja latautuu sitten ihan pikkuisen niistä muista akuista kun systeemi on levossa. Oikeasti lähinnä teoriatasolla, käytännössä akkujen väliset valmistustoleranssit on jo niin isoja, että ne muodostavat suuremman eron, kuin tuo kaapelointitapa.

Tietysti jos yksi akku hajoaa niin että yksi kennoista menee oikosulkuun, se viallinen akku imee energiaa niistä muista akuista.

12V akku muodostuu 6kpl 2V kennoista, jos yksi kenno on oikarissa siitä tulee 10V akku, jolloin sen risan akun kannalta ne rinnalla olevat 12V akut ovatkin akkulaturi, ja akku alkaa latautua ylitäyteen. Lyijyakku ei ylitäysi oikein voi olla joten se muuttaa sitä ylilatausta lämmöksi niin kauan kunnes se 10V nimellisjännitteen akku on "täysi", eli käytännössä 12V akku tyhjä. Käytännössä se vielä rupeaa keittämään niitä jäljelläolevia kennoja, jotka hajoavat nekin silloin helposti, josta saattaa sitten seurata seuraavan kennon oikosulku, niin että se samalla rytinällä vetää lopulta kaikki kennot oikariin.

Todellisuudessa tuo ei ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, ja jos sen akuston normaali käytös on tuttua niin tuon huomaa pian epänormaalin pienenä kapasiteettina, ja vika on helppo todeta.. JOkaisesta akusta toinen kenkä irti, ja vartin päästä mittaa jännitteet, ei pitäisi kymmenysvolttia enempää olla heittoa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 646
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu eli siinä käy juuri niinpäin ku pelkäsin että jos kaikki tasausmielessä olevat akut laitettu rinnan niin se yksi tuhoaa loputki.
Jos ei huomaa ajoissa.

Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 18:36 Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.

Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Se meniki nopeesti, en ehtiny matkaan
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 646
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 15 Elo 2021 11:03
eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 18:36 Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.

Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.
Ok
Eli kannattee jomppailla akut rinnakkainki mitkä pystyy niin tekee vähän vastaavaa ku bms lifepoissa.
Vielä jos järjestää että ylläpitolataus ois 12+12 niin pysyis kaikki tasoissa paitsi sitte ku yks kyykkää täysin.
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei vaikuta kalliilta, mutta
reijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudesta :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 02 Syys 2021 19:28
Ei vaikuta kalliilta, mutta
reijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudesta :lol:
Tuo hitsuukin on niin paljon kiinni siitä mitä siellä oikeasti on.

On vähän eri asia jos ruuman lattia tarvii uusia ristikoita, tai että eturunko on poikki.
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 84
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Tupperi mies
Location: Pudasjärvi

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Huomenna takas Pudikselle. Eli maanantaina pitää lähtä syötteelle linjurin alle mönkimään.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onneks mulla on jo melkein kaks kerrosta, piha täynnä ja edellinen kesken...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Arska-tehtaalta kirjoitti: 08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y

Kuinka nopeesti menee 😀
Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja ison
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv
Viimeksi muokannut BussMAN, 08 Syys 2021 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.
Roads are for followers
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Rosvolinna kirjoitti: 08 Syys 2021 22:21 Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.
Yllätän iso tavaratila kuitenkin on , osittain matalaa ( joissin malleiisa keittiö vie tilaa) joo alakerta olis hyvä olla korkeampi jos perheessä yli 160 cm henkilöitä, aikoinaan tutustuin tuollaiseen, avaruutta tarviis tiloihin ja rappuihin ,,, mutta jos on palkkakuski , hänelle oma nukkumaputki ohjaamon takana.

Neoplann ” cityliiner ” vois olla paras aihio.
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

https://m.nettikaravaani.com/muu-merkki ... 3&vifNav=Y

Tossaki hinta tullu alas, on ollu pitkää myynnissäki?
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

Kävin vastaavaa kattomassa keväällä mut siinä oli liikaa modaamista omiin tarpeisiin
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

https://m.nettikaravaani.com/muu-merkki ... 0&vifNav=Y

Varmaan halvin muutoskatsastettu projekti?
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 405
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Viesti Kirjoittaja seepra »

BussMAN kirjoitti: 08 Syys 2021 22:14
Arska-tehtaalta kirjoitti: 08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y

Kuinka nopeesti menee 😀
Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja ison
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv
Kävin joku viikko sitten tuollaisen sisällä kävelemässä. Alakerta oli pari cm liian matala, kun Herra on antanut 186 cm mittaa. Yläkerta oli way off, 20 cm liian matala?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Vastaa Viestiin