kerrossänkyjen rakentamisesta

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Miia111
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Maalis 2021 12:58
Location: Tampere

kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Miia111 »

Tervehdys foorumin väki!

Alkaisi olla se kohta, jolloin pitää pohtia sänkyjen rakentamista. Vinkkejä vasta-alkajalle kaivataan. Oletteko tukeneet sängyn rungon seinäpalkkeihin vai lattian ja katon väliin? Jossain karavaanarisivustolla sanottiin että painon jakautuessa jalkojen varaan on olemassa riski, että sänky menee lattiavanerista läpi. Meillä on alasänky tulossa hyvin matalalle, lähes lattianrajaan, jotta saadaan riittävästi korkeutta vuoteiden väleihin eli saattaa olla että varsinaisia jalkoja ei sen alle edes tule. Löytyykö jostain for dummies -rakennusohjeita? Saha ja vasara pysyy kädessä mutta yksityiskohtia voisin mielelläni katsella erilaisista ohjeista. Muutenkin kaikki hyvät vinkit vastaanotetaan lämmöllä!

Suunnittelin myös vuodesohvan rakentamista laveri-ideaa hyödyntäen. Onko tällaisesta kenelläkään kokemusta?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on kalusteet kiinni penkkien kiinnityskiskoissa kulmaraudoilla. Katonrajassa laitoin yläkaapit kiinni kattopalkkeihin - samoihin kiinnitysreikiin kuin hattuhyllyt. Luulisi pysyvän.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei se sänky bussin lattiasta läpi mene, mulla ainakin 18 mm vaneri lattiassa... Itse ajattelin laittaa sängyn kohdalle seinään 12 mm vanerin kantamaan kuormaa ja seinien väliin vaakapuut kiinni. Vinkkiä kevyen sängyn tekoon voi katsoa valmiista kerrossängyistä tai myyntikuvista. Ikea mallia heikommin ei kannattane enään tehdä :oops:
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Miia111
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Maalis 2021 12:58
Location: Tampere

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Miia111 »

Rosvolinna kirjoitti: 16 Huhti 2021 10:33 Mulla on kalusteet kiinni penkkien kiinnityskiskoissa kulmaraudoilla. Katonrajassa laitoin yläkaapit kiinni kattopalkkeihin - samoihin kiinnitysreikiin kuin hattuhyllyt. Luulisi pysyvän.
Tarkoitatko käytävän viereisiä kiskoja vai seinässä kulkevia? Meillä lähti kaikki pois kun lattiaa ja seiniä muokattiin.
Miia111
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Maalis 2021 12:58
Location: Tampere

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Miia111 »

Mikaeli kirjoitti: 16 Huhti 2021 10:54 Ei se sänky bussin lattiasta läpi mene, mulla ainakin 18 mm vaneri lattiassa... Itse ajattelin laittaa sängyn kohdalle seinään 12 mm vanerin kantamaan kuormaa ja seinien väliin vaakapuut kiinni. Vinkkiä kevyen sängyn tekoon voi katsoa valmiista kerrossängyistä tai myyntikuvista. Ikea mallia heikommin ei kannattane enään tehdä :oops:
Seinien väliin onkin vaakapuut laitettu. Ja jos jonkinlaista kuvaa katseltu. Liitokset kiinnostelee, pitää perehtyä niihin tarkemmin. Pohdin sellaista laivasänky-tyyppistä ratkaisuakin, mistä joku aiemmin oli myös kysellyt.... Saisi alapedit käyttöön sohvan kaltaiseksi oleskelutilaksi päiväsaikaan paremmin. Edellisessä ketjussa olleet kuvat aiheesta vaan ei enää auenneet. Pitää pyöritellä ajatuksia. :)

Ja joo, tukevuutta olis hyvä olla kun sängyissä tulee nukkumaan teinipoikia. :D
KatSam
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Me ajateltiin tehdä päätyt yhtenäisestä 21mm koivuvanerista ja väliin samaa tavaraa ja kertopuuta tueksi. Luulisi tuollaisten yhtenäisten levypäätyjen kantavan ihan riittävästi,tulee kulmaraudoilla lattiaan kiinni. Kuvia tulee projektipäiväkirjaan jossain vaiheessa...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Miia111 kirjoitti: 16 Huhti 2021 12:10
Rosvolinna kirjoitti: 16 Huhti 2021 10:33 Mulla on kalusteet kiinni penkkien kiinnityskiskoissa kulmaraudoilla. Katonrajassa laitoin yläkaapit kiinni kattopalkkeihin - samoihin kiinnitysreikiin kuin hattuhyllyt. Luulisi pysyvän.
Tarkoitatko käytävän viereisiä kiskoja vai seinässä kulkevia? Meillä lähti kaikki pois kun lattiaa ja seiniä muokattiin.
Molemmissa on kalusteet kiinni. Voihan ne kalusteet laittaa lattiaan kiinni läpipultilla ja lattarauta ruumaan tai levyankkureilla, jos ei osu mihinkään tukevaan.

Auto heiluu ja tärisee sen verran, että kannattaa kalusteet kiinnittää kunnolla. Ruuvien kiristely aika ajoin on myös hyvä tehdä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Pääasia että ovat niin kiinni että on turvallista ajaa liikenteessä.
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Tervepäterve!

Aina tuota hieman mietiskellyt yleisesti nuita lattian kantavuusrakenteita. Nainen pikkusilla koroilla sipsuttelee. Koko siropaino pikkaisen koron varassa. Meneekö joka askeleella läpi. Juu, toki jos on monta siroa, niin voihan silloin palkit pettää.

Mikko
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jos alkuperäinen lattia ja siinä kiinni sekä seinässä myös, niin pitäisi kestää.

Kiinnitys riippuu tietysti purkamisenkin määrästä. Olen itse ajatellut levyratkaisua mutta aion kiinnittää sen lattiaan, seinään ja kattoon.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Miia111
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Maalis 2021 12:58
Location: Tampere

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Miia111 »

Kiitos vinkeistä. Alkuperäinen lattia on alla, koolaukset kiinni seinän tukiraudoissa, sängyn saa siis tuettua näihin ja lisäksi vielä kattoon. Eiköhän se siinä pysy. :) Kertopuuta ajattelin materiaaliksi. Pohjan materiaalia vielä vähän pohdin, vahvaa vaneria tai sälepohja laudoista. Kallistun varmaankin vaneriin jos saan sen jotenkin järkevästi rakennettua, sillä patjat ovat tulossa vaahtomuovista - mukavampi nukkua kuin lautojen päällä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sälepohjassa kiertää ilma paremmin. Omassa piironkiautossani on takasänky vanereilla ja kerrossänky sälepohjalla. Talvitauon ajaksi nostan nuo vaneripohjaisen patjat pystyyn. Muuten pamahtaa itiöille helposti. Kerrossänkyjen patjat voivat olla paikoillaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
MarKiisk
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Loka 2020 22:30
Location: Hämeenkoski

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja MarKiisk »

Tämmöiset sängyt olen väkästellyt nyt talven aikana. Liikkumavaraa pitää olla reilusti kun puu elää ihan omaa elämää 😀
Liitteet
93B55073-275D-44A5-8736-166178188724.jpeg
FF009F2D-91CF-4ECC-8613-E96D9B8286AA.jpeg
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nättiä jälkeä. Liikkumisvara on hyvä olla. Tuo tammilevy haluaa vääntää itseään mutkalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
KatSam
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: kerrossänkyjen rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Tämmöset sängyt nyt tuli, eli takana on parisänky ja kerrossängyt molemmin puolin käytävää.
IMG-20210516-WA0007.jpg
Liitteet
IMG-20210516-WA0013.jpg
Vastaa Viestiin