Korin vesivuodot

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Jule »

Teipillä ei pysty etsimään sadeveden vuotopaikkaa.

Joskus olen metsästänyt henkilöautosta vuotoa, ja totesin että vaikka teippi pitääkin letkusta ruiskutetun veden, niin sadevesi tuli silti sisään.

Satanut vesi on paljon ohuempaa kuin letkusta tuleva.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

No itellä on suunnitelmissa koittaa uudistaa noi sivuikkunoiden tiivisteet vaikka näyttävät päällisin puolin tiiviiltä.
Kunhan kelit lämpenee.

Ja enen ruiskueristystä liimailin reilulla massalla sisäpuolensaumat mutta mitä se auttaa jos ulkoapäin ikkunasta pääsee runkoputken sisälle vesi.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Nyt o Tyssikän katolle levitetty liimamassaa ja kumi maalia, tuntuis pitävän. Ainakaan viime sateessa ei vuotanut mistään. Etummainenkin kattoluukku oli irti katosta, ny liimattu uudestaan. Olen toiveikas... :shock:
Nyt pitää keskittyä katon kunnon tarkkailuun joka kevät, ja välillä kesälläkin. :D
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Aloitteleva kulkuri tarvis vähän mielipiteitä ja ehdotuksia, että miten ois paras kunnostaa kirjastoautosta nuo "valo" kuvut, vai pistänkö raakasti umpeen.

https://1drv.ms/u/s!Al1iMOtS1XhDkzpLvr-gREYG8MpT

https://1drv.ms/u/s!Al1iMOtS1XhDkz_AqPAmWuYrufzE

https://1drv.ms/u/s!Al1iMOtS1XhDkzPmq_aiBXjzW62s

https://1drv.ms/u/s!Al1iMOtS1XhDk0wv3FRBXrL8fmZQ

Kuten näkyy,nii etummainen on aika huonossa hapessa.

No pärkeles. Ei näköjään kuvat toiminu. Kokeilenpa vaihtaa linkiks. No toimii ne nyt noin.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 351
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Ittellä sama pohdinnassa, omassa eivät kylläkään vielä noin huonossa hapessa, mutta huolta nuo aiheuttavat talvisäilytyksessä.
Osa noista ”peittyy” paneleilla, omassani etumainen ja takimainen ja ovat suojassa lumen painolta, ehkä vain lisään paneleita, en noita haluaisi kokonaan tukkia, mukavasti antavat valoa, kesäöinä ehkä liikaakin...
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Juu. Nuohan koostuu kolmesta erilaisesta muovi levystä, nii meinottelin semmosta, että sahauttasin paksummasta pleksistä palat ja korjaisin kaikki semmosella.

Häätyy vielä vähän tuumia ja suunnitella, että mikä ois järkevin ratkasu, mut pari noista vois kyl peittääkki.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Semmosta ratkasua asiantuntiat kylillä tarjos, että 5mm:n polykarbonaatti ois paras ratkasu noiden kattoikkunoiden korjaamiseen. Tuossa kattelin, että pleksi.fi myis valmiiks leikattuna itelle noi neljä toimituskuluineen n.480€.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
JellonaEppu
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2021 13:00
Location: Nurmijärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja JellonaEppu »

Onko kukaan testannut vetää vuotavaan kattoon lasikuitukankaan päälle? Kestääkö UV:tä ja miten käy kun pelti alla kuumuu ja haluaa laajeta, sekä levityksen aikana, että auringossa? Onko kokemuksia tai arvioita miten käy?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nipe79 kirjoitti: 20 Touko 2021 20:17 Semmosta ratkasua asiantuntiat kylillä tarjos, että 5mm:n polykarbonaatti ois paras ratkasu noiden kattoikkunoiden korjaamiseen. Tuossa kattelin, että pleksi.fi myis valmiiks leikattuna itelle noi neljä toimituskuluineen n.480€.
Vaan jos eristetyn tekee talvikäyttöön niin eikös ne pitäis laittaa tuplana että jää ilmaa väliin eristeeksi?
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Niinhän se varmaan häätyy lopulta tehä, mut nyt ois tarkotus saada vuodot kiinni, että pääsis katsastuksen jälkeen nauttimaan ensimmäisestä kesästä kirjastoauton ratissa. Muutenkin tässä vähän tämä oppimiskäyrä jyrkkä itellä linjuri maailmaan, kun ensimmäinen oma matkailuauto, niin vähän opettelemista noiden laitteiden ja muiden kans.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Jule »

JellonaEppu kirjoitti: 21 Touko 2021 14:17 Onko kukaan testannut vetää vuotavaan kattoon lasikuitukankaan päälle? Kestääkö UV:tä ja miten käy kun pelti alla kuumuu ja haluaa laajeta, sekä levityksen aikana, että auringossa? Onko kokemuksia tai arvioita miten käy?
Ihan omakotitalon katon voivat fiksata vetämällä siihen sellaisen "pressun" päälle, olen joskus miettinyt että tuo voisi olla kulkurissakin ratkaisu.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

JellonaEppu kirjoitti: 21 Touko 2021 14:17 Onko kukaan testannut vetää vuotavaan kattoon lasikuitukankaan päälle? Kestääkö UV:tä ja miten käy kun pelti alla kuumuu ja haluaa laajeta, sekä levityksen aikana, että auringossa? Onko kokemuksia tai arvioita miten käy?
Vaatii liikuntasaumoja , ehkä pahinta lasikuitu lämpenee ensin jolla suurin kerroin

Joitain kertoimia
- teräs lämpölaajenemin 0,012 mm , metri matkalla, yhden asteeen muutoksella ˚C
( 12 m bussi -40 ˚ C , kesähelteellä +40˚c = pituus kasvaa = n 1,2 cm , kats mitta on norm lämmössä)
- alumiini kerroin 0,02
- muovi Kerroin n0,07 (,lasikuitu voi vaikuttaa kertoimeen ja eri tyyppiset hartsit?)

luvut noin lukuja ,( lasikuitukatto pitäis olla pätkistä/ elastisella jatko tai irti pellistä noilla tiedoilla)

Bussissa on yhdistetty lasikuitu,alu, teräs takanurkissa liitos elastisella limausmassalla kiinni ja vaikuttaa hyvin epävarmalta.
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Ny mä sen hokasin.

Elikkäs mulla ne kaks kattoikkunaa vuotaa ja mitat on leveys 72cm ja pituus 135cm. Pähkäilly niiden paikkausta polykarbonaattilla 5mm paksusta mitoiltaan 75cm x 140cm ois 233€+pk.

Tuossa sit aloin katteleen paneeleja katolle, nii näillähän https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 014245959/ paikkais halvemmalla, vaikka ei ees kytkis mihinkään
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nipe79 kirjoitti: 28 Touko 2021 00:32 Ny mä sen hokasin.

Elikkäs mulla ne kaks kattoikkunaa vuotaa ja mitat on leveys 72cm ja pituus 135cm. Pähkäilly niiden paikkausta polykarbonaattilla 5mm paksusta mitoiltaan 75cm x 140cm ois 233€+pk.

Tuossa sit aloin katteleen paneeleja katolle, nii näillähän https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 014245959/ paikkais halvemmalla, vaikka ei ees kytkis mihinkään
Katso forum punainensisu projektisivut, vastaava korityyppi työnalla.

Kehitettävä idea mutta miten tiivistää panelin kattorakenteen päälle, normi paneli on kiskoilla tai jaloilla irti pinnasta,
liimattavat joustavat niden tiivistys?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nyt ollut muutamat sateet ollut , on takasivuikkunat pysynyt kuivana 4 m oressulla + teipattu ikkunoiden yläpuolinen alukisko eteen saakka, auto on ” ristiin vatupassissa” (oli ennen pressua , ainut huomio kun jätti niiausasentoon testivuoto vähäistä)
Kattolukun kehän ruuvin eri tavalla , mahd eri tyyppinen tässä sähköinen luukku, tiiviin näköinen.

Ei kuvaa 1,8 Mb ei hyväksy liiaan suuri
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kokeilin ajankuluksi taas metsästää vesivuodon aiheuttaja ja yks mahdollisuus löyty.

Leikoin ikkunoiden väleistä liimat pois ulkopuolelta ja useasta tuli vettä aika reilusti alapäästä kun sai leikattua vanhat irti.

Se vain vielä kysymys merkki että tuliko niiden tiivisteiden välistä vai ylempää.

No huomenna tulee kaatamalla vettä niin näkee että onko uusilla massoilla merkitystä vai ei ja jos tosiaan vieläkin pääsee vesi läpi niin pitää leikkoa varuiksi pois ylä/alareunat ja tiivistää nekin uudestaan.

Ja jos ei sekään auta niin onki mietinnän paikka koska katto ei varmasti vuoda.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noniin olihan nyt ne seinät pysyny kuivana vaikka vettä sato kunnolla yön ajan.

Mutta lattioilla vettä reilusti kun otin varuiksi kattoluukut pois ja peitin finfoamilla ja olin näköjään tiivistänyt ne huonosti😀.

Aina kun yhden paikan tilkittee niin löytyy uus vuotokohde,onkohan tälle ees loppua näköpiirissä.

Eipä siinä muuta mutta ei oikeeen sisustaa uskalla päällystellä ku menis pian seki uusiksi niin venyy ja venyy tää projekti.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Vitut
Nyt näky seinissä vanhoissa vuotopaikoissa kosteutta.

Jaahas se häätyy kokeilla uudia viel loputki tiivisteet ikkunoihin ja panna nuo kattoluukut takas massan kans kunnolla.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 16 Kesä 2021 15:05 Vitut
Nyt näky seinissä vanhoissa vuotopaikoissa kosteutta.

Jaahas se häätyy kokeilla uudia viel loputki tiivisteet ikkunoihin ja panna nuo kattoluukut takas massan kans kunnolla.

Sama huomio vuoto tulee viiveellä , keskikaton tekniikka ( ilmast laite ja sen läpiviennit ym) tark ohjelmaan,
vahva epäilys ikkunoiden yläreunat mahd vuotokohtia,, edelleen ikkunan ylä palkki ( alu lista) omassa ?
Ei enää erimieltö yleiseen kommentiin vuotamatonta carrusta ei ole..
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

BussMAN kirjoitti: 16 Kesä 2021 15:12
eagless kirjoitti: 16 Kesä 2021 15:05 Vitut
Nyt näky seinissä vanhoissa vuotopaikoissa kosteutta.

Jaahas se häätyy kokeilla uusia vielä loputki tiivisteet ikkunoihin ja panna nuo kattoluukut takas massan kans kunnolla.

Sama huomio vuoto tulee viiveellä , keskikaton tekniikka ( ilmast laite ja sen läpiviennit ym) tark ohjelmaan,
vahva epäilys ikkunoiden yläreunat mahd vuotokohtia,, edelleen ikkunan ylä palkki ( alu lista) omassa ?
Ei enää erimieltö yleiseen kommentiin vuotamatonta carrusta ei ole..
Juu kyllä mulla noissa ikkunoiden väliliimausten alla oli vettä kun ne vaihdoin ja täytyy nyt uusia kokonaan ylä ja alareumojen liima myös.
Eniten epäilyttää nuo ritilälistat mitkä ylhäältä mutta helvetilläkö ne tiivistää.
Yläreunoista oon massalla saumat käyny läpi mutta kun kyljessä ulos ritilä niin voi se dinne sisään kuiteski päästä.

Miettinyt että jos kesällä kuumilla ja kuivilla keleillä porais päihin ylös reijät josta pumpulla pumppais alustamassa/liuotin sekotusta niin kauan että keskeltä katottuna pohja ois peitossa.
Sitten ku se kuivahtanut niin polyuretaanii massaa päistä täyteen js keskeltä missä ei ritilää myös.
Tiiä sitte onko mitään merkitystä mutta ainakin sen massan luulis rrijät täyttävän mistä vesi sisään pääsee.

Juu harvassa on varmaan carrukset jotka ei vuoda mutta mikä ero alumiini tai rosteri pellillä on sitten vuotojen suhteen?
Kumpikin elää lämmöstä!
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ja molemmat vuotaa vain niistä kohdista missä materiaali vaihtuu? Koska lämpölaajememiskerroin eri materiaaleilla erilainen...

Carrus, katto alumiinia, seinät+runko rosteria, perässä.ja nokassa lasikuitua, ilmastointikoneessa mustaa rautaaja muovia, ikkunat lasia, listat alumiinia ja muovia.

Nurkkien teräs, alumiini, lasikuitu liitospaikka ainakin vuotaa helposti, samoin kattoluukkujen vieressä rst-alumiini pari myös ongelma.

Lahti, alumiinia runko ja kuoret, laajeneminen sama kaikissa, pitää helpommin vettä?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no loogisesti ajateltuna juuri noin mutta kun nuo ikkunan massat näyttäs olevan yks iso syyllinen carruksissa niin onkait ne lasia ikkunat lahtikoreissakin?
Tai olisko kiinnitys niissä jotenki erilainen?

Sitten ne ylälistat joissa ilmanotto ritilät ovat kyllä alumiinia niin näyttäs mulla ainaski että ei saumoista vuoda vaan niistä reijistä jotka on kyljissä ilmastoinnin takia,ja sieltä pohjalta varmaan joku reikä sisälle päin.
En kyllä tarkemmin tunne rakennetta
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 612
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja eagless »

Löysin laskurin.
50c muutos ja 10m matka niin lämpölaajenemista
Rauta 6.5mm
Ruostumaton 8mm
Alumiini 11.5

Lasia ei vslitettavasti taulukossa ollut
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Muovi puuttuu myös tuosta... Ja asteita vähintään 80, talvi pakkanen vs kesällä aurinkoinen helle päivä, katto helposti yli 50 astetta, luulisin, en oo mitannut mutta sormia polttaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Korin vesivuodot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 16 Kesä 2021 18:03 Löysin laskurin.
50c muutos ja 10m matka niin lämpölaajenemista
Rauta 6.5mm
Ruostumaton 8mm
Alumiini 11.5

Lasia ei vslitettavasti taulukossa ollut
Muovi kerroin oli n0,07 mm/ C ˚ 1 metri
Teräs n 0,012
Lasi. n 0,006
Lasi noin 50% teräksestä= ”puolta pienempi ”

Piironkiautot natisee kun aurinko alkaa paistamaan tai nopeasti jäähtyy ( omassa oli alu/ uretaani/ sisälevy jokin pahvin kovalevyn sekoitus, tuo ”näppylä alu ” jota yleisimmin pinta , varmaan jonkin verran estää laajenemista/autaa uretaanin
kiinni pysymistä)
Vastaa Viestiin