Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Ajoneuvon matkailuvarusteet
uazmies
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2014 15:19
Truck: VolvoB10MVanHool -86
Location: 09-suunta

Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja uazmies » 28 Heinä 2014 11:01

Tulipas sitten hankittua uusi alusta, vaikka vanha on vielä pihassa.

Tietääkös kukaan miten parisataa hullua pidetään jännityksessä? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hillitön suunnitteluvaihe siis menossa, tässä pähkäilen eri eristys- ja sisäverhousvaihtoehtoja kalliiden ja helvetin kalliiden vaihtoehtojen välillä, ja mieleen juolahti hullu idea...

Armaflex -solukumieriste on tarkoitettu iv-putkien kondenssi- ja lämmöneristeeksi, tuotetta saa 19mm paksuna itseliimautuvana levynä ja on helppo muotoilla, onko jotain estettä läntätä suoraan vanhan sisäverhouksen päälle, ruuvailla sieltä täältä kiinni ja sen jälkeen koolata sisäverhous päälle?

Mitä sisäverhouksia olette käyttäneen projekteissanne, messumatto ei tule nyt kysymykseen... Eli jotain levyä, sileää ja pölyä keräämätöntä, ihan filmivaneri ja maaliako?

Sorry aloittelijan tyhmät kysymykset, naurakaa vaan, niin mäkin itselleni. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
If idiots could fly, internet would be an airport

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4064
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Heinä 2014 12:52

Armaflex on helppo esim. ikkunoiden päälle. Samalla tulee kondenssitiivis eristys. Mutta kannattaa miettiä mistä ostat, on saatavana myös järkevään hintaan mutta yleensä pyytävät ensin messinkiä siitä. Se väite että 19mm vastaisi enempää paksuutta muuta eristettä niin ei pidä paikkaansa. Lämpökamera paljastaa kuinka armaflex eristetty putki ei ainakaan ole yhtään villa- tai kuitueristettä parempaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja jomi609 » 28 Heinä 2014 16:39

Tai haet Inkoosta NMC Ternonova tehtaan myymälästä eri paksuisia levyjä hinta ei ole paha kuutiosta , en osaa linkittää sitä osoitetta tänne gookeli löytää .

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2871
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Heinä 2014 17:26

Ikkunoiden päälle käy hyvin 30mm Finnfoam / DOW umpisolu "tyroksi" se on suhteellisen edullista. Nyt, jos tekisin uudestaan niin maalaisin ikkunat kali kali maalilla tummanharmaiksi ettei liimatäplät loistaisi ulkpuolelle.

Pintamateriaaliksi voisi laittaa 6mm paksuista lattialaminaattia.Ise pidän tuosta messumatosta sillä sen poistaa kaikuisuutta ja päästää kosteuden läpi. Levyihin kondensoitunut vesi pääsee haihtumaan sisälle.

Okume-vaneri on myös tyylikäs pintamateriaali. 4mm paksua ja kevyttä lähes saksilla leikattavaa tavaraa. Sitä saa monenlaisilla pinnoilla. Asuntovaunuisssa käytetään paljon Okumea. Se on kevyttä, mutta ei kestä elämää. Ainakin minun asuntovaununi ovat ihan reijillä jo muutamasta lapsesta ja parista koirasta. No tuossa CD-vaunussani on kaapit koivuvaneria, mutta kahvat jäävät käteen :)
E=mc²±3db

eagless
Rattimajuri
Viestit: 243
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja eagless » 29 Joulu 2018 15:57

Mites onnistuis tuo ikkunoiden umpeen laitto että maslais sisäpuolelta sprei alustamassalla jota aerosolipurkeissa ja sen päälle finfoamia?

Ei näkyis ulos finfoami vaan pelkästään musta massa jonka luulisi pysyvän lasissa paisteessa ja pakkasessa kun on vähän joustavaakin.

Lasinhan voi ilmeisesti halkaista niin silloin vain uloin lasi paikalleen ja sisäpuolelle tuo massa niin menee finfoamiakin paksummin?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2871
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 29 Joulu 2018 18:01

Luulen, että musta massa kerää liikaa lämpöä. Jollain kanssaharrastajalla lähti mustat maalit lohkeilemaan vastaavassa kohteessa.

Ulkopuolellehan voi laittaa vaikka mustan tai auton värisen teippauksen - se ainakin kestää. Itse tykkään kyllä tuosta ehjästä ikkunalinjasta, mutta makuja on monia.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1290
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Joulu 2018 09:12

Mä laitoin kovalevyä tai puukuitulevyä mikä nimeltään nyt onkaan mustaksi maalattuna lasia vasten ja sitten finnfoamin. Ja lasiin kiinteistöön tarkoitettu UV suojakalvo ulkopuolelle. Noin ummistettu lasi lämpeneesuorassa auringonpaisteessa päivän aikana kämmenellä mitattuna ehkä viitisenastetta enemmän kuin eristämättömän ikkunan lasi. Tuo kalvohan tuossa on siis se merkittävä tekijä.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 01 Tammi 2019 14:49

Onko kukkaan kokeillut ikkunan eristämistä niin, että käyttäisi saunanalumiinipaperin lasia vasten, tai avaruuspeittoa, sitten 5cm eps levy, tai jos haluaa törsätä niin Finnfoam, ja sitten verhoiltu ohutvaneri. Minä ainakin haluaisin pitää lämmön auton ulkona, eli että aurinko ei lämmittäisi kesällä kuumaksi, minun maalaisjärjen mukaan sen pitäisi olla suurempi ongelma kuin lämpö talvella, johon se ei edes vaikuta, kun ei tuo aurinko juuri lämmitä tammi helmikuussa niin olen miettiny että miksi lasit peitetään aina Mustiksi?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2871
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Tammi 2019 15:43

On niitä kromin-, kuparin ja platinanvärisiä kalvoja kaupan, mutta ne eivät oikein täytä autokalvojen heijastusvaatimuksia. Suomi-inssi saattaa piipata leimalla. En ole nähnyt kenelläkään bussimitoituksella noita kiiltäviä kalvoja.

Voihan siihen ikkunaan vetää sellaisen rasteritarran, joita mainosteippauksissa käytetään. Näkee läpi, mutta suklaatehtaan-logo on näkyvissä ulkoapäin.
E=mc²±3db

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 01 Tammi 2019 16:20

Jahas, että semmoinen määräys. Ikkuna ei saa olla hopea, mutta auto saa olla. Hmmm, laki sanoi että ei saa heijastaa. Jos hopeaan saisi mattamaisenpinnan, että ei iloisesti heijasta.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2871
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Tammi 2019 17:33

Joo auto voi olla vaikka kromattu. Väriä ei säädellä muutoin. Ainoastaan jotain heijastavista pinnoista on mainittu. Eli punaista heijastinteippiä ei kannata kauheasti viljellä keulaan eikä kylkiin.

Se mattamainen platiinakalvo jäi jotenkin kiinnostamaan - siellähän se olisi parin metrin korkeudessa; vaikea kuvitella sen ketään häiritsevän.

Tuolla windowtintfactory.com -sivuilla on myynnissä Titanium-kalvoa, mutta siellä ei ole hyvää kuvaa siitä ikkunassa. Ainoastaan rullien kuvia ja niissä se kiiltää kyllä komeasti.

On siellä jotenkin suojattu nuo hälytysajoneuvojen värit, mutta samoissa maaleissa nuo tuntuvat menevät yksityiskäytössäkin.
E=mc²±3db

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 659
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Tammi 2019 19:12

70/80 luvan vaiheilla kiellettin ns ” peilikalvot” tieliikenteessä muistan kun poisteltiin sivuikkunnoista, nyky tilannne?Muidenkin tummennus kalvojen käyttö kielletty etu ja ohjaamon sivulaseissa ( etupenkin lasit), metsäkoneissa käytävät peilipintaisia lisäetu varmaan tuo ”aurinkolämmön” palautus ulos hytistä, verrattuna tummat.

Jule
Kansleri
Viestit: 1290
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Tammi 2019 21:04

Kyllä ne erilaiset peilikalvot ja tarrat ovat edelleen kiellettyjä. Sinänsä koomista kun tuolla kulkee säiliöautoja joissa on kiiltävää rosteria se säiliön ukopinta, ehkä se 30m² peilikirkasta ei häiritse muuta liikennettä niin paljon kuin joku ikkuna peilaavana.

On tuossa tietysti oikeasti se pointti että jos ikkunalasi on aivan suora ja siinä peilikalvo, niin johonkin se lyysää aina auringonvalon, toisin kuin kaarevat pinnat jotka kuitenkin hajottavat sitä valoa.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 243
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2019 22:22

Juu luinki että maalit lohkeilee joten tuli mieleen että tuo massa antais hieman periksi niin ei pitäis lohkeilla.

Mutta jos toiki lohkeilis niin sittenhän sen vois teipata ulkoa päin tai vaihtoehtoisesti tummennus kalvo suoraan sisäpuolelle.

MoiBussi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Heinä 2015 23:46
Truck: MB508 1978/87
Location: Kaakkois-Suomi

Re: Eristämisestä (taas kerran) :idea:

Viesti Kirjoittaja MoiBussi » 07 Tammi 2019 19:35

Mites nuo maitolasi kalvot?

Vastaa Viestiin