Korin lämmönjohtavuus

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4384
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 10 Tammi 2010 18:56

Jaa, katos pikavastaus on tullut foorumille =)

Juu tollanen kamera ois aivan ehdoton, kun nyt kämpässäkin on patterit huutanu täyttälaukkaa ilamn termarin "naksetta".
Kotona mittailin infrapuhamittarilla pintojen lämpöjä, mutta tuo kamera on aivan toista maata!
Onko tuo "ritilä" kankaasta vai mikä grilliritilä kylkipellin alla on? =)
Ja vielä pakko mainita että ompa nopee tuollanen ilmawebasto verrattuna vesivehkeeseen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4384
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 10 Tammi 2010 20:40

Hene kirjoitti:Tuo ylimmäinen kuva on sisältä katosta ja tuo 'ritilä' on kattotoppauksen saumoja :) Ne paksummat tummat kohdat on sitten kattopalkkia... tai voiko semmoista koriputkea palkiksi sanoa mutta kuitenkin.
Aa, se oli katosta, ajattelin että oli seinää :lol: Hyvin huomaa miten 3-4mm toppauskin auttaa ja miten taas vastaavasti ommel on jo huomattavasti kylmempi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 21 Helmi 2010 19:48

Oiskohan kukaan ajatellut katon lisäeristämistä ulkopuolelta.... Asentais parinkymmenen sentin "kattotuolit" vaikka finnfoamista ja uuet pellit päälle... Ei sisäkorkeus kärsisi.... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4126
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 21 Helmi 2010 21:26

niki-racing kirjoitti:Oiskohan kukaan ajatellut katon lisäeristämistä ulkopuolelta.... Asentais parinkymmenen sentin "kattotuolit" vaikka finnfoamista ja uuet pellit päälle... Ei sisäkorkeus kärsisi.... :)
Varsin ennakkoluuloton ajatus... : D
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 21 Helmi 2010 21:37

Eikös olekkin.... :) Oikein vanhan tiilikuvion pellit ja vesivekin räystäskourut.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Haave » 22 Helmi 2010 07:53

Paljonko teillä on busseissa sisällä korkeutta ja leveyttä - tai oli alkujaan ja paljonko uhrasitte eristykselle?

http://www.finnfoam.fi/index.php?page=3 ... 4a0a1941c6
Finnfoam kirjoitti:Koska Finnfoamin solurakenne on täysin yhtenäinen, ei levyn sisällä pääse tapahtumaan haitallisia ilmavuotoja - lämmin ilma nousee ylöspäin. Kun saumat on lisäksi tiivistetty saumavaahdolla, koko rakenteesta tulee yhtenäinen ja tiivis. Näin ollen lämpöä ei siirry ilmavuotoina vaan ainoastaan johtumalla ja säteilemällä. Säteilyn osuus on pientä, kun ollaan normaalissa huoneenlämmössä. Suurin osa lämmöstä siirtyy siis johtumalla, joka ei ole riippuvainen painovoimakentästä eli johtuminen tapahtuu yhtälailla niin seinästä kuin katosta. Tästä johtuen on perusteltua käyttää samanpaksuista eristystä niin seinässä kuin katossa.
Jos seinät ja katto ovat yhtä tiiviit, niin melkein voisi kuvitella saman eristepaksuuden riittävän hyvään tulokseen. Erot tiiviydessä kuitenkin vaikuttavat.

Tarvitseekohan kattoon jättää tuuletusväliä? Kylmähän siellä eristeen ja bussin "entisen" sisäkaton välissä tulee ja mahdollinen kosteus tiivistyisi, mutta mihin se ylipäätään voisi tuulettua?

Ulkopuolinen lisäeristys olisi hieno patentti, vaan mahtaisiko moinen olla luvanvaraista? Toisaalta eihän se mitään rakenteellista olisi... Kattoluukkuja yms. joutuisi ehkä miettimään.

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 22 Helmi 2010 18:00

Tietämätön kysyy: Mitähän tapahtuisi, jos korvaisi entisen eristeen auton katossa esim. finnfoamilla, tai vastaavalla, jos uuden eristeen asentaa "tiiviisti" kattopeltiä vasten asennusvaahdon avulla...? Ois ainakin eristyskyky muuta luokkaa, jos vielä jonkun 30mm tinkisi lisäeristeellä sisäkorkeudesta. Mittasinkohan 205cm. nykyisen korkeuden...? Tai "saunasatu" kosteussulun tekisi auton kattoon...? Tavallaan muuttaisi koko auton "saunaksi"....?? Jokohan märkänisi koko laitos....?? Kuitenkin näköjään ylivoimaisen eniten katon kautta karkaa lämmöt. Vai pitäskö vanha kunnon tervattu paanukatto tehä....? :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja zelcin » 22 Helmi 2010 20:12

Täytyy suoraan sanoa, että paras ja helpoin tapa löytää mahdolliset tiivistämistarpeet olisi oikeasti lämpökuvata auto kuten viestiketjun alussa. Sitä kautta näkee pitääkö katto vuorata kokonaan uudelleen vai riittääkö tietyt paikkakorjaukset. Mikäli haluaa kaikista parhaan tuloksen, niin katon rakenteet pitäisi hukuttaa tuohon finnfoamiin tai villaan. Eli laskea sisäkorkeutta ja vetää foamit rungon sisäpuolelle jolloin katkeaisi suoraan sisälle johtavat kylmäsillat, rungon palkit jotka toimivat kylmäsiltoina imee huomattavasti eniten lämpöä näissä tapauksissa.

Ikävä kyllä kuitenkin edelleen puhutaan autoista, niin ihan turhan vaativa ei kannata olla ja liikaa tilaa eristykselle uhrata. Helpompi kohta uhrata sama tila lämmittimille tai lämmitysratkaisuille ja katsoa mahdolliset ilmavuodot jota kautta myös nopeasti lämpökin karkaa.

Varsinkin jos ei ole enää ylimääräisiä ikkunoita tukittavana tms, muutenhan näitä autoja saa tiivistää vaikka kuinka ja loppujen lopuksi hyöty häviää ellei oikeasti asu autossa :wink:

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja IRJA » 22 Helmi 2010 21:26

zelcin kirjoitti:
Varsinkin jos ei ole enää ylimääräisiä ikkunoita tukittavana tms, muutenhan näitä autoja saa tiivistää vaikka kuinka ja loppujen lopuksi hyöty häviää ellei oikeasti asu autossa :wink:
Vaikkei asuisikaan autossa yli 6kk vuodessa kuen me kannattaa tuohon lämpimänä/viileänä pysymiseen kiinnittää huomiota rakennusvaiheessa , silloin on helppoa katkaista kylmäsillat vaikkapa vain routamatolla tai parinkymmenen millin lisäeristyksellä metallirakenteiden sisäpuolella . Asumismukavuus lisääntyy uskomattoman paljon kun seinä ja katto eivät huoku kylmää/kuumaa kun autossa muuten mukava asumislämpö sisällä :D

Terveisiä kaikille andaluciasta , päivällä kivat 23 astetta ja nyt illalla 17 astetta :)
Neoplan N122

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 22 Helmi 2010 22:35

Morjens Irjan väki...!! Ja kivat vaan Teille täältä -30c kateellisilta.... :) Just tätä kylmän "hohkamista" olenkin tarkoittanut, kun meillä vielä näin nuorena noita "pikkuhulluja" mukana... Voin luvata monelle viisaalle, kun meillä pannaan 32KW tohisemaan, ja vielä lyyään kone käyntiin, 1200rpm kierroksille, puhaltimet lattialämmityksen kaveriksi töihin, kyllä tarkenee, menköön vaikka 100egeä tunnissa.... Mutta kun "hohkaa" siitä huolimatta seinissä ja nurkissa kylmä, lämmitystehot ei sitä poista, ja aivan turha selittää mitenkään, tai kenenkään, mistä johtuu. Puuttellinen eristys. Aattelin vaan kysellä kokemuksia, jos ois ollut joku minua viisaampi täällä....? :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4126
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Helmi 2010 22:39

Eikös B9M tehnyt melko mallisuorituksen kirjastoauton lisäeristyksessä? Ja on tainnut olla hyötyä :?:
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 22 Helmi 2010 22:46

Joko taas olen "loikkinut" tietojen ohi..?? Jossain kaivettavissa...?? :shock:
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja IRJA » 22 Helmi 2010 23:09

Lahti32 kirjoitti:Eikös B9M tehnyt melko mallisuorituksen kirjastoauton lisäeristyksessä? Ja on tainnut olla hyötyä :?:
Taisi B9M:n rakentelukuvat hävitä bittiavaruuteen kun tätä foorumia edeltänyt MSN foorumi sulkeutui . :twisted: :evil:
Jos en hirveästi väärin muista niin B9M:ään tuli 3cm finnfoam lisäeristys ympäriinsä , eikä varmasti turhaan , vaikka joku silloin niin epäili . Ari oikaiskoon jos muistin väärin tuon eristevahvuuden mutta asiahan on jo aika vanha ja pää harvenee päivä päivältä :lol: :lol:
Neoplan N122

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 00:06

Tuosta finnfoamista / styrofoamista kun kehuvat eristyskykyä moninverroin verrattuna "perinteisiin" eristyksiin...? Kyllä maansisällä ainakin toimii....paremmin kuin vettynyt ja litistynyt styroksi.... Liekö vertailukohteena ollut märkä villa.....?? Kiinnostaa vähän enemmän nyt, kun autoon meinataan vähän remppaa tehdä... jos kuka ois kokenut ja vahingosta viisastunut, ja säästyisimme suurelta pettymykseltä ja paljolta rahanmenolta ja hievittävältä työmäärältä jonkun toisen panostuksen avuin ja erheitten kustannuksella.... Että ei tässä pummilla matkusteta..... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4126
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 23 Helmi 2010 00:59

Finnfoam ja Styrofoam on sitten materiaaleina eri asioita. Toinen on uretaanilevyä ja toinen suulakepuristettua styreeniä. Monet saattaa sekoittaa nämä kaksi tuotetta keskenään.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Haave » 23 Helmi 2010 01:30

http://www.finnfoam.fi/index.php?page=6 ... d72ac9ae52

Nyt täytyy paikata - Finnfoam on solumuovi, jonka pääraaka-aine on polystyreeni. Se eroaa muista polystyreenituotteista (kaikille tutut valkoiset kertakäyttökupit ja styroksi) rakenteeltaan. Uretaania siinä ei ole, mutta Finnfoam-levyillä rakennettaessa niiden saumat tiivistetään luullakseni myös suljetun solurakenteen muodostavalla uretaanivaahdolla. Levyn pinnan mikrorakennetta voi tuon linkin takaa löytyvistä kuvista tarkastella; se on vesitiivis. Sitä en sitten tiedä, mitä kemiallista eroa on Finnfoamin kanssa käytettävällä saumavaahdolla ja ikkunanrakoon työnnettävällä tavaralla.

Joka tapauksessa se suljettu solurakenne tekee eron vedenkestävyyden kanssa. Styroksin avoin solukko imaisee veden kuin sieni, eikä kuivu koskaan; pinnaltaan suljettu Finnfoam ei näin tee.

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 08:02

Ainakin maanrakennuksessa käytetyt finnfoam(keltainen) ja styrofoam(sininen) merkkeinä toistensa kilpailevat tuotteet samoin ominaisuuksin.
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 23 Helmi 2010 08:31

Tähän tyyliin Pohjantähti sai lämpöeristeen kattoon seiniin ja lattiaan.
40 mm pontattu finnfoam kiinnitettiin 19mm paksulla 50mm leveällä vanerisoiroilla teräsrankaan (kiitokorissa jako 1200mm )
Sisävaneri kiinni vain vanerisoiroissa, joten sisäruuvit ei ole auton korissa kiinni.
Liitteet
lattia eristeet2.jpg
Pohjantähti

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 09:22

Kovan työn olet kyllä tehnyt...Ilmeisesti nuo kylmäsillat todella tärkeää saada "poikki", vaan lähinnä epäilyttää tuon finnfoamin tai vastaavan (saunasatu) ja höyrysulku.... asennus, uskaltaako "liimata" suoraan ulkopintapeltiin, (siis sisäpuolelle... :) ) vai pitääkö jättää "tuuletusväli"....?? Mielellään kyllä "liimaisin"suoraan peltiin.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4126
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 23 Helmi 2010 10:02

Haave kirjoitti:http://www.finnfoam.fi/index.php?page=6 ... d72ac9ae52

Nyt täytyy paikata - Finnfoam on solumuovi, jonka pääraaka-aine on polystyreeni. Se eroaa muista polystyreenituotteista (kaikille tutut valkoiset kertakäyttökupit ja styroksi) rakenteeltaan. Uretaania siinä ei ole, mutta Finnfoam-levyillä rakennettaessa niiden saumat tiivistetään luullakseni myös suljetun solurakenteen muodostavalla uretaanivaahdolla. Levyn pinnan mikrorakennetta voi tuon linkin takaa löytyvistä kuvista tarkastella; se on vesitiivis. Sitä en sitten tiedä, mitä kemiallista eroa on Finnfoamin kanssa käytettävällä saumavaahdolla ja ikkunanrakoon työnnettävällä tavaralla.

Joka tapauksessa se suljettu solurakenne tekee eron vedenkestävyyden kanssa. Styroksin avoin solukko imaisee veden kuin sieni, eikä kuivu koskaan; pinnaltaan suljettu Finnfoam ei näin tee.
Hyvä, minulla on varaa antaa periksi :D Olen kyllä ollut aina siinä luulossa että Finnfoam olisi uretaanilevy mutta näin ei olekaan, polystyreeniä näyttää olevan.

SPU eristeet on oikeaa polyuretaania. Eristelin saunan tuollaisella sauna-satu eristeellä ja siitä tuli kyllä turhankin lämmin sauna :o ei edes -30 pakkanen vaikuttanut mitään, aikalailla samalla puumäärällä lämpesi kuin kesällä.
http://www.spu.fi/spu_sauna_satu

Paljonkohan sitten on käytännön ero lämmitystehon tarpeella kun käytetään SPU-levyä, Finnfoamia, Styrofoamia tai Styroksia. Pitääpä joku päivä laskeskella töissä kahvitunnilla meidän insinöörin kanssa. Onnistuu varmaan noilla tavallisilla energialaskentaohjelmilla millä talojen energiatodistuksien laskutoimituksia tehdään. Voitaisiin varmaan käyttää laskentaperusteena ympärieristettyä laatikkoa jonka koko on 10 x 2,4 x 2 metriä. Ja etuseinä lasia.

Pääsisköhän lähelle oikeaa tulosta.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 10:09

Varakkaalla on vara vaikka periksi antaa.....:) Vain vieläkään ei kukaan oo ottanu kantaa alkuperäiseen tyhmään kysymykseeni siitä eristelevyn asennuksesta....? Tuntuis vaan vielä "tehollisemmalta" eristyskyky asennettuna suoraan ulkopeltiin kiinni...? Vai "potkiiko" mahdollisesti irti....? Ja tietysti sitten ne "kylmäsillat" poikki....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4126
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 23 Helmi 2010 10:18

No vielä eristeistä, meillä käytetään tuolla tehtaalla sellaista itseliimautuvaa kovaa retkipatjan tyyppistä eristelevyä joka on 15mm paksua ja vähän toista metriä leveää rullatavaraa. Oliko joku sitä liimannut seiniin / ikkunoihin ja millaiset on käyttökokemukset?

Monesti ollaan täälläkin puhuttu sen mustan solukumilevyn (Armaflex) käytöstä esim. ikkunoissa ja kattoluukuissa. Sellainen outo juttu sattui yhdellä loma-asuntotyömaalla että vesikaton alla kulkenut 19mm solukumilla eristetty tuloilmakanava sulatti kattoon paljaan läiskän. Lämpökameramittaus paljasti eristeen pinnasta +7 astetta, ulkona -15 ja tuloilman lämpö kanavassa oli n. +17 asteista. Eli eipä kovin ällistyttävä eristyskyky tällä olekaan.

Sitä vielä ihmettelen että onko kovin hyvä eristys noissa tupperi retkiautoissa jossa peltipaku eristetään sisäpuolelta kauttaaltaan 10mm solumuovilla. Voiko olla kovin häävi, vai perustuuko tuo vain kylmäsiltojen katkaisuun?

niki-racing: Uskaltaako kukaan antaa faktaa miten oikeasti pitää tehdä ettei mitään satu missään olosuhteissa? Kun vanha talo lisäeristetään, tehdään se monesti ulkopuolelle jolloin vanhojen rakenteiden lämpötila nousee. Tästä syystä ulkopuolinen lisäeristys tuntuisi viisaalta. Toisaalta eniten tehdään autojen eristyksiä sisäpuolelle. Se tiedetään että sisäilman kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin joten kaikki metallipinnat jonkin eristeen taakse. Huomasin sellaisen pienen seikan tuosta omasta autosta että koritehdas oli teipannut eristävällä teippinauhalla kaikki sisäpalkit jota vasten sisäverhouslevyt tuli kiinni. Tällainen kylmäsillan katkaisu voi auttaa paljonkin?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 11:09

Sepä se... Tuossa Kiitokorissa alkuperäiset villat pakattu muoviin, etteivät imisi kosteutta, sitten vielä rakennusmuovikalvo "höyrysulkuna" kauttaaltaan, ainakin seinissä, varmaan uutena ollut ihan hyvä ratkaisu, nyt tietysti ajanoloon jo "rapistunut"... Näyttäisi kirjastoautokirjan mukaan eristeet nykyisin olevan tuota suulakepuristetta... mutta se "oikea" asennustapa tässä kyllä selvitettävä... kun ei itelle eikä kellee kehtais sutta tehhä...Kuitenkin osa-alueittain vietävä projektia eteenpäin. Jo pelkät kustannukset muutenkin "hirvittää"...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja IRJA » 23 Helmi 2010 11:30

niki-racing kirjoitti:Sepä se... Tuossa Kiitokorissa alkuperäiset villat pakattu muoviin, etteivät imisi kosteutta, sitten vielä rakennusmuovikalvo "höyrysulkuna" kauttaaltaan, ainakin seinissä, varmaan uutena ollut ihan hyvä ratkaisu, nyt tietysti ajanoloon jo "rapistunut"... Näyttäisi kirjastoautokirjan mukaan eristeet nykyisin olevan tuota suulakepuristetta... mutta se "oikea" asennustapa tässä kyllä selvitettävä... kun ei itelle eikä kellee kehtais sutta tehhä...Kuitenkin osa-alueittain vietävä projektia eteenpäin. Jo pelkät kustannukset muutenkin "hirvittää"...
Tuskin tuohon löytyy yhtä ja ainoaa oikeaa ratkaisua :( . Se mikä tänään on oikein on muutaman vuoden päästä "ihan väärin" . Yksinkertaisinta on varmasti tehdä oikein omasta mielestään ja antaa tulevien sukupolvien sitten vuosikymmenen tai parin päästä kehumaan tai moittimaan ratkaisua :wink: . Saattaa kumminkin olla ettei näistä meidän kulkureista monikaan kykene liikkumaan silloin ja syy tuskin on lämpöeristämisessä tai höyrysulun väärässä paikassa 8)
Neoplan N122

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Korin lämmönjohtavuus

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 23 Helmi 2010 11:49

Joo, talot piti "pulloiksi" tehdä, ettei energiat hukkaa....heti perään ne oli "homeloukkuja"...pitää tuuletusta olla, tiivi-ikkunamies kävi vasta, ikkunat pitäis uusia kun kuulemma tuulettavat liikaa...heti perään taas liian tiivis, homehtuu...jne,jne, oikeassa Olet, kokeilun ja käytön näyttö parasta. Liekö minulla liikaa "ennakkoluuloa" epäonnistumisesta....? Tulee vaan tehdyksi liian pedanttina noita asiakastöitä, jotka hallitsen, se sama tauti näköjään tarttuu tänne omalle harrastusasteelle..... :D
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Vastaa Viestiin