Listan reunat siistiksi
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Listan reunat siistiksi
Irroittelin pystylistoja kun on alla oleva ruoste pukannnut niitä ylös . Tilalle tulee 3 x 30 rst salkoa. Kiinnitys on popppareilla ja sika 252. Ekaan maltoin laittaa laitta maalarinteipit ettei sika levinnyt niin paljon. Seuraavat pukkasin vain kiinni ja sormella levitin. Nyt on tietysti ongelmana tuon sikan irtisaaminen listan vieresta kun tukki heti hiomapaperin. Terällä olen raaputellut mutta on niin aikaa vievä homma että onko muuta konstia. . On niin huokoinen että mitä vetäisin reunaan ennen lopullista maalausta.
Listan reunaan pitas saada sikan irroittamisen jälkeen maalattava pintaa siististi.
Listan reunaan pitas saada sikan irroittamisen jälkeen maalattava pintaa siististi.
#048
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Listan reunat siistiksi
ksyleeni taitas auttaa ainakin muistaakseni.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Listan reunat siistiksi
Se teippi on varmin, tahtoo aina nuo pur-massat sotkee jos aineilla puhdistaa. Asetoni tai tinneri märkäputsaukseen, ja kuivuneeseen sikaanhan ei tehoa kuin mekaaninen puhdistus, eli hiomapaperia tukkoon, tai mattopuukolla leikkaamista.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Listan reunat siistiksi
Minulla saattaa olla vastaavanlaista projektia tiedossa tälle talvelle joten kiinnostaa kovasti; miten olet saanut tuon popparin "upotettua" noin nätisti? Onko se pelkkää sikaflexiä millä saumat saa umpeen ja maali pysyy siinä?
Pitäis saada kylkipellit yhytettyä lasikuituun ja ei ole aavistustakaan miten se on koritehtaalla aluperin tehty. Ois hyvä tietää miten se saadaan kasaan ennen kuin alkaa purkamaan Jatkoja tulee myös joten niihin pitäis saada tuollaiset listat päälle.
Pitäis saada kylkipellit yhytettyä lasikuituun ja ei ole aavistustakaan miten se on koritehtaalla aluperin tehty. Ois hyvä tietää miten se saadaan kasaan ennen kuin alkaa purkamaan Jatkoja tulee myös joten niihin pitäis saada tuollaiset listat päälle.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Listan reunat siistiksi
Kannattaa muuten lukea noita Sikan tuotelehtisiäkin kun etsii sopivia aineita ja niksejä.
Sikaflex®-252:
Sauman viimeistely
Liimaus ja näkyviin jäävien tiivis-tyssaumojen viimeistely on suori-tettava tuotteelle ilmoitetun avoinajan kuluessa. Siistin loppu-tuloksen aikaansaamiseksi suosit-telemme sauman viimeistelyä Sika® Tooling Agent N:llä. Muut viimeistelyaineet: tarkista yhteen-sopivuus. Älä milloinkaan käytä liuottimia tuoreen sauman viimeis-telyyn.
Tahrojen poisto
Kovettumaton Sikaflex®-252 voi-daan poistaa työkaluista ja väli-neistä Sika® Remover-208:lla tai muulla sopivalla liuottimella. Ko-vettunut aine on poistettavissa vain mekaanisesti.
Kädet ja muu tahriintunut iho tulee puhdistaa välittömästi Sika® Hand-clean -puhdistuspyyhkeellä tai sopivalla teollisuuspesuaineella ja vedellä (ei liuottimilla).
Ylimaalaus
Sikaflex®-252 on pintakuivuttuaan ylimaalattavissa teollisuuden ylei-sesti käyttämillä maalausjärjes-telmillä pois lukien PVC- ja alkydi-pohjaiset maalit. Suosittelemme maalauskoetta yhteensopivuuden selvittämiseksi.
Ylimaalaus pulverimaalilla tulee suorittaa vasta kun massa on läpikuivunut. Kovaan maalikalvoon saattaa ylimaalatussa Sikaflex®-252 -saumassa syntyä halkeamia liitokseen kohdistuvien liikkeiden vaikutuksesta.
Lähde: http://www.sika.fi/home/industry/ind-tietoesitteet.htm
Sikaflex®-252:
Sauman viimeistely
Liimaus ja näkyviin jäävien tiivis-tyssaumojen viimeistely on suori-tettava tuotteelle ilmoitetun avoinajan kuluessa. Siistin loppu-tuloksen aikaansaamiseksi suosit-telemme sauman viimeistelyä Sika® Tooling Agent N:llä. Muut viimeistelyaineet: tarkista yhteen-sopivuus. Älä milloinkaan käytä liuottimia tuoreen sauman viimeis-telyyn.
Tahrojen poisto
Kovettumaton Sikaflex®-252 voi-daan poistaa työkaluista ja väli-neistä Sika® Remover-208:lla tai muulla sopivalla liuottimella. Ko-vettunut aine on poistettavissa vain mekaanisesti.
Kädet ja muu tahriintunut iho tulee puhdistaa välittömästi Sika® Hand-clean -puhdistuspyyhkeellä tai sopivalla teollisuuspesuaineella ja vedellä (ei liuottimilla).
Ylimaalaus
Sikaflex®-252 on pintakuivuttuaan ylimaalattavissa teollisuuden ylei-sesti käyttämillä maalausjärjes-telmillä pois lukien PVC- ja alkydi-pohjaiset maalit. Suosittelemme maalauskoetta yhteensopivuuden selvittämiseksi.
Ylimaalaus pulverimaalilla tulee suorittaa vasta kun massa on läpikuivunut. Kovaan maalikalvoon saattaa ylimaalatussa Sikaflex®-252 -saumassa syntyä halkeamia liitokseen kohdistuvien liikkeiden vaikutuksesta.
Lähde: http://www.sika.fi/home/industry/ind-tietoesitteet.htm
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Listan reunat siistiksi
Alkuperäinen lista oli vaan 1,5 millin peltiä ja helevatan siististi kiinni mutta tuo ruoste pukkasi niitä ylös. Kiinni oli jollain kirkkalla liimalla ja reunat siistitty mustalla massalla ? Ohuinta salkoa rst löysin juuri tuon 3mm paksun 30 leveän ja semmoinen kohta että että tarvii leveämpää niin löytyy 50mm. Tuohon on helppo upottaa poppari kun senkkaa vain 8mm poralla lähes läpi asti. Nyt kyllä heti irroitan ylimääräisen massan ja siistin saumaa mitä pystyn. Tuo kolmemillinen on siitä hyvä että saa takoa vasaralla päälle kun on semmoinen kohta ettei ole niin tasainen. Nousee kyllä niin ylös, että saa vaakalistojen kanssa jumpata joka risteyskohdasssa. Salot hain Ketepalta Kokkolasta pit 4m. Maksoi nuot 6 salkoa vajaan satasen yhteensa mutta peräpeiliin joudun vielä ostaan lisää. Kohdat jossa ruoste oli pullistanut runkotolpan ja pellin väliä leikkasin saumaa leveämmästi auki. Levitin peltiä ja rapsin ruosteet välistä pois ja ruosteensyöjää perään. Pahimpiin laitin vielä tervaa väliin tai putkeen sisälle. Sikaa listaan niin paljon että varmasti tursuaa yli ja pahimpiin (pelti venynyt) kohtiin sitten vasaraa päälle Kiitokset vielä Reddevilille tuotelehtisivuista. Tv. Arihaaveilija kirjoitti:Minulla saattaa olla vastaavanlaista projektia tiedossa tälle talvelle joten kiinnostaa kovasti; miten olet saanut tuon popparin "upotettua" noin nätisti? Onko se pelkkää sikaflexiä millä saumat saa umpeen ja maali pysyy siinä?
Pitäis saada kylkipellit yhytettyä lasikuituun ja ei ole aavistustakaan miten se on koritehtaalla aluperin tehty. Ois hyvä tietää miten se saadaan kasaan ennen kuin alkaa purkamaan Jatkoja tulee myös joten niihin pitäis saada tuollaiset listat päälle.
#048
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Listan reunat siistiksi
Näin Alahärmässä yhdessä deltalaisessa uusitun kyljen jossa pellit oli jatkettu juuri tuollaisilla ohuilla listoilla, oli siististi tehty ja ei juurikaan näkynyt kun vähänkään kauempaa katseli. Samanlaisen kun saisi itselle tehtyä niin hattua nostan ja selkään taputan Siksi pitää yrittää opiskella näin kirjekurssilla ennen kuin alkaa kovin repimään auki kylkeä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Listan reunat siistiksi
Kiitos kiitos. Tuosta tervasta vielä, että jos se on kunnon tervaa niin se sisältää rikkiä ja täten ruostuttaa kahta kauheemmin... Näin ja koin kun katsoin kun ukki ladansa helmat tervasi. Autonkoriin tarkoitetut "vahat" eli kotelosuojat olipa vaikka testivoittaja biteman pellavaöljypohjanen vois toimia pellin alla ihan hyvin. Itellä edessä pellin ja lasikuidun, eli perän yhdyskohdan fiksaus. Täytynee rälläköidä ruostunut ulkopelti pois ja katsoa saisko siihen alupeltiä naitettua koritolpan ja lasikuituperän väliin.B9M kirjoitti:haaveilija kirjoitti:Pahimpiin laitin vielä tervaa väliin tai putkeen sisälle. Sikaa listaan niin paljon että varmasti tursuaa yli ja pahimpiin (pelti venynyt) kohtiin sitten vasaraa päälle Kiitokset vielä Reddevilille tuotelehtisivuista. Tv. Ari
Kuinkahan tarkkoja katastusmiehet on rungon suhteen, ite oon löytäny pari kohtaa jossa sanomista, mutta jos ei vuosi sitten ollu ku apurungon narinoits, niin? Takalaatikon palkit saan kunttoon mutta miten nuo runkopalkin sivuhaarat lokasuojissa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Listan reunat siistiksi
Muttereiden ja pulttien päälle tarkoitettua spraytervaa Tv. AriReddewil kirjoitti:Tuosta tervasta vielä, että jos se on kunnon tervaa niin se sisältää rikkiä ja täten ruostuttaa kahta kauheemmin
#048
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Listan reunat siistiksi
Itsellä sama homma edessä, jos joku on jo tehnyt niin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaanReddewil kirjoitti: Itellä edessä pellin ja lasikuidun, eli perän yhdyskohdan fiksaus. Täytynee rälläköidä ruostunut ulkopelti pois ja katsoa saisko siihen alupeltiä naitettua koritolpan ja lasikuituperän väliin.