Katon paikkaukseen paras aine?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4152
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Missä ruuvi, siellä vuoto.
Hyvin on pysynyt vesi ulkona kun ei ole kiivetty porakoneen kanssa katolle. Liimapyssyä on kyllä kestänyt.
Hyvin on pysynyt vesi ulkona kun ei ole kiivetty porakoneen kanssa katolle. Liimapyssyä on kyllä kestänyt.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
- seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 214
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Eagle 451:ssä sataa vettä välillä siinä kuskin paikan ja matkustamon rajalla. Vesi valuu ovelta kohti kuskin penkkiä ja tippuu siihen käytävän alun kohdalle. Oven yläpuolella oleva pikkuikkuna näyttää olevan osittain akvaario, siellä on viitisen senttiä vettä. Ko. ikkuna ln on mennyt huuruun jo aiemmin, joten tuli mieleen että pitäisköhän tuo ikkuna viemäröidä porakoneella alalaidasta? Tämä lienee taas niitä mystisiä vesivuotoja paikasta X?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Kattovuotoja esiintyy ” jokamerkissä” onko mitään ainetta kehitetty jolla vois tiivistää saumat tai koko katon esim kumimainen maali joka samalla suojais listojen/ saumojen liimauksia ( rakennusten huopa kattoihin käytetään bitumikumi tuotteita) ,katolla rasitukset on aurinko säteily/ lämpölaajenemiset ( eri materiaalien välillä esim on teräs/ alu levyjä, lasikuitu
osia liitetty yhteen) , lika eri muodoissa ja talvi ulkosäilytyksessä jää/ lumi, varsinaista mekaanista kulumista liikenteessä ei oikeastaan ole.
( omassa oli jokin lakkakerros maalinpäällä katon alulevyissä , onko tarkoitus ollut tiiviimpi maalipinta vai uv suojaus, irtoaa ” levyinä ” )
Tietenkin toinen alue on liima/ kumitiiviste ikkunat.
Käytin muuhun käyttöön ns kumimaalia, kerroksia / käsittelykertoja lisäämällä saa vahvuutta , muodostaa
kumimaisen pinnan mutta sen tarttuvuus ei riittävä katto korjauksiin ainakin editteen mukaan helppo poistaa
( tuotetta myy esin tokmanni)
osia liitetty yhteen) , lika eri muodoissa ja talvi ulkosäilytyksessä jää/ lumi, varsinaista mekaanista kulumista liikenteessä ei oikeastaan ole.
( omassa oli jokin lakkakerros maalinpäällä katon alulevyissä , onko tarkoitus ollut tiiviimpi maalipinta vai uv suojaus, irtoaa ” levyinä ” )
Tietenkin toinen alue on liima/ kumitiiviste ikkunat.
Käytin muuhun käyttöön ns kumimaalia, kerroksia / käsittelykertoja lisäämällä saa vahvuutta , muodostaa
kumimaisen pinnan mutta sen tarttuvuus ei riittävä katto korjauksiin ainakin editteen mukaan helppo poistaa
( tuotetta myy esin tokmanni)
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Ameriikassa käyttävät Henrys Tropicool nimistä silikonimaalia, tuo käsittääkseni muodostaa sellaisen silikonikalvon katon yli, niin että se ei vuoda. Jonkintasoinnen ongelma on se että kun tuo on silikonia sitä ei voi ylimaalata.
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Täytyy selvitellä.
Jos löytyy hyvä ratkaisu ja sen tekee ennakoivasti ennen rakentelua säästyy turhalta työltä,,,,,,,, sama pätee
alustaan ( runko) eihän se kiinnosta kun kestää suunnitellun liikenteessä oloajan (n10v), oletettavasti pelkällä
ulko/ matkustila kunnolla määritetään myyntihinta jos menee koulubussiksi( ainakin täällä seudulla ajetaan
” hyvin sisäänajetuilla autoilla” tais ely keskus ajoihin tulla jokin ikä vaatimus/ euroluokkaraja, mutta vara
autoja kai saa olla vanhempia):, suomalaisten aloittamanhitaasti ruostuvat korirakenteet ( rst/ alu) taitaa olla
tuntematonta ”euroopan autoissa”nykyäänkin.
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Lasiliima, millä lasit kiinni rungossa. Tarvii kyllä vahvat nyrkit, jos ei paineilma- tai akkupuristinta. Pysyy kuin tauti, jos pohjat puhtaat.
Sopuhintaista ainakin täällä tovereilla, jotka kauppaavat idän tuulilaseja asennettuina tai irrallisina, vitosen tuubi.
ps. ei tosin bussin laseja
Sopuhintaista ainakin täällä tovereilla, jotka kauppaavat idän tuulilaseja asennettuina tai irrallisina, vitosen tuubi.
ps. ei tosin bussin laseja
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3199
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Uretaaniliimalla ne lasit ovat kiinni. Asentaessa pohjan puhtaus on tärkeää. Semmoinen kukkiva Vanin ikkunalauta ei oikein tahdo pysyä kiinni liimassa...Hiottavan pohjamaalin päälle ei kannata asentaa. Hionta, Asetonipesu / joku primer ja siihen päälle tuulilasiliimalla lasi. Teipeillä pysyy kiinni kuivumisen ajan, jos on oikeat liimat.Imukuppikahvat ovat myös kiva apuväline laseja asetellessa.
Olisko ollut Sikatack millä viimeksi laseja olin liimailemassa...Bilteman venetökötillä laitoin myös yhden kattoluukun ja sää on pysynyt ulkona.
Olisko ollut Sikatack millä viimeksi laseja olin liimailemassa...Bilteman venetökötillä laitoin myös yhden kattoluukun ja sää on pysynyt ulkona.
Life is a beach and then you dive
Re: Katon paikkaukseen paras aine?
Pohjoismaissa toimiva Haucon tuo markkinoille itsekorjautuvan polyfleecekalvon vaihtoehdoksi perinteiselle bitumikermille.
Saksalaisen Ankoxin valmistama Polyfleece SX parantaa eristyksen vesitiiviyttä tiukalla tartunnalla betoniin, jolloin vesi ei pääse kulkeutumaan eristeen alla. Kalvolla on ominaisuus, jota muista vedeneristyskalvoista ei löydy. Materiaali on itsekorjautuvaa. Sen turpoava rakenne paikkaa tarvittaessa jopa 100 mm2 reiän.
Polyfleecekalvo eroaa perinteisestä bitumikermistä myös siinä, että asennuksen voi tehdä ilman tulityölupaa tai erillisiä välineitä. Tämä tekee asentamisesta nopeampaa kuin perinteisillä materiaaleilla. Myöskään Suomen vaihtelevat sääolosuhteet eivät samalla tavalla vaikuta työvaiheisiin.
"Tanskassa jo yli puolet rakentajista tekee eristykset käyttäen suoraan betoniin asennettavaa polyfleecekalvoa. Kalvoa on käytetty muun muassa vaativissa infrakohteissa, kuten Kööpenhaminan metrotunneleissa, Haucon Finlandin toimitusjohtaja Björn Lindgren sanoo tiedotteessa.
”Polyfleecekalvo on helpommin käsiteltävää sekä työaikaa säästävää verrattuna perinteiseen bitumikermiin. Tarvittaessa sitä voidaan asentaa myös lattiaan eristämään radonia.”
Suomessa ensimmäinen polyfleecellä eristetty betonirakennuskohde on Porin Tahkoluodossa sijaitseva satamaterminaali.
Saksalaisen Ankoxin valmistama Polyfleece SX parantaa eristyksen vesitiiviyttä tiukalla tartunnalla betoniin, jolloin vesi ei pääse kulkeutumaan eristeen alla. Kalvolla on ominaisuus, jota muista vedeneristyskalvoista ei löydy. Materiaali on itsekorjautuvaa. Sen turpoava rakenne paikkaa tarvittaessa jopa 100 mm2 reiän.
Polyfleecekalvo eroaa perinteisestä bitumikermistä myös siinä, että asennuksen voi tehdä ilman tulityölupaa tai erillisiä välineitä. Tämä tekee asentamisesta nopeampaa kuin perinteisillä materiaaleilla. Myöskään Suomen vaihtelevat sääolosuhteet eivät samalla tavalla vaikuta työvaiheisiin.
"Tanskassa jo yli puolet rakentajista tekee eristykset käyttäen suoraan betoniin asennettavaa polyfleecekalvoa. Kalvoa on käytetty muun muassa vaativissa infrakohteissa, kuten Kööpenhaminan metrotunneleissa, Haucon Finlandin toimitusjohtaja Björn Lindgren sanoo tiedotteessa.
”Polyfleecekalvo on helpommin käsiteltävää sekä työaikaa säästävää verrattuna perinteiseen bitumikermiin. Tarvittaessa sitä voidaan asentaa myös lattiaan eristämään radonia.”
Suomessa ensimmäinen polyfleecellä eristetty betonirakennuskohde on Porin Tahkoluodossa sijaitseva satamaterminaali.