Bussin sähköjen muutoksia

kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Bussin sähköjen muutoksia

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Täällä ollaan merssun kanssa nyt kotiuduttu reilu kuukausi ja talveksi olisi projektia tyrkyllä. Hipisähkö/maasähkövehkeet toimii mutta ovat niin sekavat että menee uusiksi koko systeemi. Akut ja niiden lataus jää ruumaan, mutta Vertti kaikkine systeemeineen siirtyy asunnon puolelle ja idea olisi seuraava. Ajon aikana pystyisi lataamaan puhelimia USB porttien kautta ja käyttämään telkkaria joka sekin on 12 v vehje. Bussissa kumminkin sen verta tuota lataustehoa että en jaksa uskoa että kolme kahden portin uspia kuluttaa mahdottomasti virtaa varsinkaan ajon aikana. Mutta sitten itse kysymykseen. Kuinka olisi järkevin rakentaa maasähkösysteemit siten että kun auton saa maasähköön lataisi akkuja ja pystyisi käyttämään kaikkia laitteita mutta maasähkö kun kytketään pois niin jäisi käyttöön yksi pistorasia ja mikro sekä valot. Tällä hetkellä led valot ovat verkkovirtatoimisia muuntajallisia nauhoja mutta suunnitelmat kun elävät niin tarkotus olisi hankkia 12 v nauhoja. Tietty jos joku tietää paremman systeemin niin antaa tulla vaan lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Vastailen kyssäreihin mitä tulee teille mieleen eli nyt vaan vinkkejä ja vaikka haukkujakin et eikö apina tajua😅😅😅
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Bussin sähköjen muutoksia

Viesti Kirjoittaja leemu »

Helpointa lie on, jos tekee suosiolla niin, että kaikki matkailuvarustukseen liittyvä saa sähkönsä hupiakuilta ja niiden lataus sekä 240v sähkön tuotto hoidetaan hybridi-invertterillä.

Omassa autossani esimerkiksi on mpp-solar hybridilaite jossa on siis samoissa kuorissa 2,4kw invertteri, akkulaturi ja aurinkopaneelisäädin.
Laite vaihtaa verkko automaattisesti, eli maasähkötöpselin irroittamista tai kytkemistä ei huomaa mistään muusta kuin laitteen merkkiäänestä.
Kaikki siis toimii täysin samoin, oltiin sitten maasähkössä tai akkujen varassa. Sillä varauksella tietysti, että akuissa on virtaa.

Sitten on erikseen olemassa sellaisia verkonvaihtokytkimiä jos on laitteita jo olemassa eikä halua kaikkea uusia.
Niistä en tiedä enempää kuin, että niitä on ja ihan kai automaatisiakin.
Scania BF86S Lahti 10 -78
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Bussin sähköjen muutoksia

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo Vertti ja muunnin on olemassa eli kalustoa ei tarvi hankkia. Pitää vaan järkeillä kuinka tämä olisi fiksuin tehdä niin että esim radion saisi toimimaan molemmilla sähkönsyöttötavoilla. Onneksi mersussa on paljon tyhjiä paikkoja ylimääräisillä keinukytkimille että saisi kaikki pikkusähköt nappuloitten taakse(aina ei jaksa kuunnella radioo) ja esim yöajaksi olis kiva kun saisi muut vehkeet pois päältä mutta jääkaappi ja Ilppi jäisi päälle. Eli kaikki isot vehkeet olis maasähköllä päällä ja pikkuvehkeitä pystyisi katkomaan katkaisijoista
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Bussin sähköjen muutoksia

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onhan tuossa systeemien jakamisessa oma vaivansa ja rahaakin palaa kaikkiin nippeleihin ja kytkimiin. Kaikki vaan hupiakun taakse ja vertillä tekee reilusti "verkko"virtaa. Ei taivitse ostaa kuin erotusrele ajoakun ja hupipiirin väliin. Tukeva nippu hupiakkuja. Sen radion voi suosiolla laittaa sinne hupipuolelle.

Jos sulla ilppi jauhaa yöllä niin muutaman luurin USB-laturien kulutus on desimaaleja - ei merkitystä riittäkö akut 5min. kauemmin :)

Ajoakun puolelle jättää startin ja muut ajosähköt. Tällä kytkennällä ei saa hupeilemalla ajoakkua tyhjäksi.

Bluesea on erotusreleiden aatelia tai Victron. Molemmat maksaa, mutta ne voi kytkemisen jälkeen unohtaa - hoitavat hommansa taustalla nöyrästi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin